project totaal zwarte fixed gear
Moderators:JJ, Beheerders
maar nu heb ik mijn zwarte wielen. spaken (wielen met flip-flop naaf), freewheel, crankset en kettingwiel (sorry ben niet thuis in de vaktermen) over laten vliegen uit de usa maar nu ben ik bezig met het opbouwen van mijn fiets maar ik kom nu het eerste probleem tegen. Het achter wiel waarop dus die freewiel zit op geschroefd krijg ik volgens mij nooit in 1 lijn met mijn trappers....Het kleine tandwiel achter valt veel verder naar binnen dan mijn crankset doet. Wat doe ik fout en wat kan ik daar aan doen? heb ik de verkeerde maat naaf aangeschaft? Mijn frame is een oud raceframe ontdaan van overbodige luxes..dus mooi kaal..en hopelijk binnekort zwart als alles goed gaat...kan iemand mij hiermee helpen? alvast bedankt en leuk om alle andere fixies te zien glazen in de gallerie...
grt john
Amsterdam
grt john
Amsterdam
Revolution in Evolution
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
John, welkom hier!
Voor de kettinglijn zijn een paar zaken belangrijk:
breedte achternaaf en posite krans op de naaf
breedte trapas
merk en type crank
Het eerst wat ik in jouw geval zou bekijken is of het mogelijk is een kortere trapas te monteren, waardoor het voorkettingblad dichter bij het frame komt en dus beter in lijn met het kransje.
IS het verschil groot?
Merk naaf?
JJ
Voor de kettinglijn zijn een paar zaken belangrijk:
breedte achternaaf en posite krans op de naaf
breedte trapas
merk en type crank
Het eerst wat ik in jouw geval zou bekijken is of het mogelijk is een kortere trapas te monteren, waardoor het voorkettingblad dichter bij het frame komt en dus beter in lijn met het kransje.
IS het verschil groot?
Merk naaf?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Oh ja, mocht je nog ideeen nodig hebben voor onderdelen, dit is de mooiste all black fixie die ik ken:

Is van Rigard, ook van het forum hier. In het echt nog strakker!!
JJ

Is van Rigard, ook van het forum hier. In het echt nog strakker!!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Dat wilde ik net zelf zeggenJJ schreef:Oh ja, mocht je nog ideeen nodig hebben voor onderdelen, dit is de mooiste all black fixie die ik ken..
JJ

Kettinglijn is denk ik terug te leiden op de combinatie baannaven/raceframe. "Standaard" baan kettinglijn zit op 42 mm, normale racer op 52mm uit mn hoofd
Je moet kijken dus naar een kortere trapas lengte, weet niet wat voor crank je precies wil gaan gebruiken, maar kijk naar assen rond de 108/ 110 mm lengte die zorgen er meestal voor dat je in de buurt komt. Enige factor is de breedte van je achterbrug, als je tegen je achterbrug aankomt met je tandwiel (ook nog een factor hoe smal je kunt gaan) houd t op met de ideale kettinglijn zoeken.
allereerst hartelijk bedankt voor dit warme onthaal! haha... Ik ben erg blij dat er mensen reageren op een oproep! Ik ben dus aan het kijken, ik heb volgens mij geen merk naaf maar een hele zwarte met mavic wielen.. (ook zwart haha) helaas niet zoals de mooie van Rigard (deep V's!!) ..maar mijn kransje is zilver (tja) Ik heb een crankset van Bulletproof maar mijn as is nog steeds diegene die erin zat...(toen ik het als een singlespeed kocht, maar singlespeed is niet spannend) Ik ga straks even opmeten of het gaat lukken met een kortere as en dan laat ik weten of ik interesse heb in de aangeboden kortere as (bedankt voor je aanbod!)
super voor alles...
Ik kan nog geen foto laten zien omdat het nog ver van perfect is (het is nog 1. roze, 2 uitelkaar, 3 met oude onderdelen er nog op)
ik laat meer weten zodra ik weet wat ik kan veranderen, als er evt nog iemand is die mij anders aan een ander frame zou kunnen helpen? misschien die meneer die ze zelf bouwt....maar deze moeten zeker wat kosten neem ik aan..
john
super voor alles...
Ik kan nog geen foto laten zien omdat het nog ver van perfect is (het is nog 1. roze, 2 uitelkaar, 3 met oude onderdelen er nog op)
ik laat meer weten zodra ik weet wat ik kan veranderen, als er evt nog iemand is die mij anders aan een ander frame zou kunnen helpen? misschien die meneer die ze zelf bouwt....maar deze moeten zeker wat kosten neem ik aan..
john
Revolution in Evolution
heb nog even goed gekeken naar de as en het drapblad/ kettingblad/ tenopzichte van de achternaaf maar het valt reuze mee. Volgens mij kom ik heel erg in de buurt.
laat jullie meer weten zodra ik een fietsmaker heb gevonden die me kan helpen met het demonteren van de trappers en het monteren van de nieuwe trappers...
als dit allemaal goed gaat demonteer ik alles en laat mijn frame nog verder strippen (remgeultjes, bidonhouder gaatjes, etc...) en het matzwart coaten...
tot snel
john
laat jullie meer weten zodra ik een fietsmaker heb gevonden die me kan helpen met het demonteren van de trappers en het monteren van de nieuwe trappers...
als dit allemaal goed gaat demonteer ik alles en laat mijn frame nog verder strippen (remgeultjes, bidonhouder gaatjes, etc...) en het matzwart coaten...
tot snel
john
Revolution in Evolution
-