Beginner vraagt advies

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

biker-sander
Beginner vraagt advies

Bericht door biker-sander » zo jun 03, 2007 4:38 pm

ÃŒk wil eigenlijk beginnen met dirten en streeten.

Maar waar moet ik op letten als je wilt beginnen :)

Heeft er iemand tips, dingen die je wel, niet moet doen?

Ik heb nog geen bike maar ga er zeker een aanschaffen, heeft iemand nog tips, heb een budget van rond de 800 euro.

mvg Sander
Laatst gewijzigd door biker-sander op zo jun 03, 2007 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ach..... wat zal ik schrijven????

hallobike
Contacteer:

Bericht door hallobike » zo jun 03, 2007 4:59 pm

heb je al een bike en wat bedoel je met kan iemand me overhalen(je moet het zelf leuk vinden om te doen!)

mtbike

Bericht door mtbike » zo jun 03, 2007 5:25 pm

Dan moet je eerst ook bij Dirt/street kijken en bij Actie filmpjes en foto's 8)

biker-sander

Bericht door biker-sander » zo jun 03, 2007 5:55 pm

Sorry, ik vind het ook leuk om te doen maar ik bedoelde of iemand nog tips heeft wat je wel en niet moet doen, ik heb nog geen bike

mr. mean
Contacteer:

Bericht door mr. mean » zo jun 03, 2007 5:57 pm

wat wel en niet doen, zonder fiets ga je iig niet veel kunnen doen...

grtzz carlos,

Nami

Bericht door Nami » zo jun 03, 2007 6:40 pm

mr. mean schreef:wat wel en niet doen, zonder fiets ga je iig niet veel kunnen doen...

grtzz carlos,
Wat de f*k! Misschien vraagt hij dit wel zodat hij aan de hand van een nuttig antwoord kan bepalen wat voor fiets hij wilt... :bandana:

Ik neem aan dat 'wat je wel en niet moet doen' gewoon betekent; 'wat zouden jullie doen' en 'wat is aan te raden'.

@biker-sander

Kijk om te beginnen even in dit topic: http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=33125
Daar staat een overzicht van aardig wat dirt/street bikes, oplopend in prijs (vanwege je budget van 800 euro).. Dan krijg je ook een idee van hoe zo'n ding er uit ziet etc.. Check bijvoorbeeld eens de Identiti P45 (720 euro):

Afbeelding

Een paar dingen die ik in ieder geval zou doen (m.b.t. een dirt/street bike):
* singlespeed en alleen een achterrem
* 24" wielen
* stalen frame

Zelf een bike opbouwen kan wel eens veel duurder worden dan 800 euro. Daarbij, als je een complete koopt, is de prijs-kwaliteit verhouding vaak iets beter. Je kunt ook op zoek naar een 2e hands bike (die nieuw dus meer dan 800 zou kosten)..

biker-sander

Bericht door biker-sander » zo jun 03, 2007 7:26 pm

Dat bedoel ik helemaal Nami

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » zo jun 03, 2007 10:05 pm

voor een beginner zijn specialized geen slechte fietskes en als je hem breekt krijg je een nieuwe (als je het goed uitlegt).
Speci= goede garantie + goede fietsen!
Andere dingen zoals direct 24 inch wielen + alleen achterrem zou ik je afraden omdat je ws zelf nog niet zeker weet wat je allemaal met je fiets wilt gaan doen...
Kijk in de sticky topic! ;)

joddi

Bericht door joddi » ma jun 04, 2007 4:31 pm

wat zijn nu echt de voordelen van een Stalen frame, alleen een achterrem en 24inch(lijkt mij lichter en wendbaarder?)

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » di jun 05, 2007 6:21 am

Wel ik heb men alu frame 2weken geleden gescheurd. Dat kader was zogezegt een van de sterkste HT alu frames op de markt. Ik heb nu ook een NS bitch genomen , deze is ook van staal.

Voordelen :
-Sterker dan alu
-Goedkoop
-Makkelijk te laten lassen bij een scheurtje of dergelijke
-Stijver

"Nadelen" :
-Zwaarder als een alu frame ( die 300g maakt het nu ook niet hé )

Alleen een achterrem is voor dirt en street wel beter : x-up en barspins gaan makkelijker , minder gewicht enzo .

Dat je 24" moet nemen voor te dirten is klare onzin. Dit hangt echt af van persoon tot persoon. Het is iets wendbaarder en dergelijke , maar als je af en toe ook wat gaat bikeparken /freeriden /4x zou ik toch 26" nemen.

Denk gewoon GOED na over de fiets die je gaat kopen en neem geen overhaaste beslissingen. Informeer goed , en als je eentje 2dehands koopt neem dan iemand mee die er veel van weet zodat je niet in het zak wordt gezet.

En ja overhalenom met de sport te beginnen ?
Tis de vetste sport die ik ooit heb gedaan en geloof me ik heb er al veel gedaan ( snowboarde , bmx , skateboarde , freestyle inline skate , etc. )
Maar vergis je niet ; tis ook best een dure sport , maarja je moet er iets voor over hebben.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 8)
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

biker-sander

Bericht door biker-sander » di jun 05, 2007 6:41 pm

Ik heb ong een bedrag van 600-700 euro te besteden.

Ik zoek een bike met singlespeed en een goede vork.

Wie heeft nog kandidaten?

graag advies.

Nami

Bericht door Nami » di jun 05, 2007 7:38 pm

Voor dat geld? Dan absoluut deze Specialized (zou ik doen):

650 euro!

Afbeelding

xRemcox

Bericht door xRemcox » di jun 05, 2007 8:02 pm

wat vind men hier van de nope janis jumplin? deze is uit goeie onderdelen opgebouwd, maar heeft wel hydro remmen...

biker-sander

Bericht door biker-sander » wo jun 06, 2007 5:56 am

zijn de vorken van de Specialized P1 en de vork van de nope janis jumplin goed?

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » wo jun 06, 2007 6:09 am

Damn...!
De bottom van die Spesh sleept zowat over de grond..!
Ik heb er laatst heel even op zo een gereden en vond het echt verschrikkelijk, maar dat zal wel aan mij liggen......?

Ik zou je aanraden om goed op het forum te zoeken naar een fatsoenlijke 2e hands bike..
Is dan misschien wel op gereden, maar er zitten over het algemeen betere parts op dan de gemiddelde stock-bike..

Tevens staat ook nog steeds mijn Agent te koop...
Wellicht een tip?

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 06, 2007 8:07 am

Asphalt Licker schreef:Damn...!
Ik heb er laatst heel even op zo een gereden en vond het echt verschrikkelijk, maar dat zal wel aan mij liggen......?
Dat zal wel aan jou liggen, want ik heb helemaal nog nergens last van gehad en de mensen die op mn fiets gereden hebben heb ik er ook niet over gehoord.

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » wo jun 06, 2007 9:16 am

biker-sander schreef:zijn de vorken van de Specialized P1 en de vork van de nope janis jumplin goed?
Nope ;)
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 06, 2007 9:35 am

thomasmb schreef:
biker-sander schreef:zijn de vorken van de Specialized P1 en de vork van de nope janis jumplin goed?
Nope ;)
want?

joddi

Bericht door joddi » wo jun 06, 2007 9:43 am

Hij zal ze wel zwaar vinden, stug veren en de QR versie breekt eerder.

maar die nope janis heeft gewoon steekas dus is niks mis mee. het is toch een van de betere vorken voor een fiets van 650€ vind ik

crazyfuck

Bericht door crazyfuck » wo jun 06, 2007 9:43 am

thomasmb schreef:Wel ik heb men alu frame 2weken geleden gescheurd. Dat kader was zogezegt een van de sterkste HT alu frames op de markt. Ik heb nu ook een NS bitch genomen , deze is ook van staal.

Voordelen :
-Sterker dan alu
-Goedkoop
-Stijver

"Nadelen" :

Alleen een achterrem is voor dirt en street wel beter : x-up en barspins gaan makkelijker , minder gewicht enzo .

Dat je 24" moet nemen voor te dirten is klare onzin. Dit hangt echt af van persoon tot persoon. Het is iets wendbaarder en dergelijke , maar als je af en toe ook wat gaat bikeparken /freeriden /4x zou ik toch 26" nemen.

Denk gewoon GOED na over de fiets die je gaat kopen en neem geen overhaaste beslissingen. Informeer goed , en als je eentje 2dehands koopt neem dan iemand mee die er veel van weet zodat je niet in het zak wordt gezet.

En ja overhalenom met de sport te beginnen ?
Tis de vetste sport die ik ooit heb gedaan en geloof me ik heb er al veel gedaan ( snowboarde , bmx , skateboarde , freestyle inline skate , etc. )
Maar vergis je niet ; tis ook best een dure sport , maarja je moet er iets voor over hebben.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 8)
alu is ook vrij sterk hoor, de sterkte van je frame hangt gewoon af van de manier waarop je frame gemaakt is.
+ voorrem weegt niet zoveel en je kan er dan nog een klein beetje mee gaan "trail"rijden.
Hoe kan het dat een voorrem je belemmert bij x-ups en barspins? Als je je kabels lang genoeg maakt gaat dit goed hoor.

biker-sander

Bericht door biker-sander » wo jun 06, 2007 10:23 am

joddi schreef:Hij zal ze wel zwaar vinden, stug veren en de QR versie breekt eerder.

maar die nope janis heeft gewoon steekas dus is niks mis mee. het is toch een van de betere vorken voor een fiets van 650€ vind ik

Dus die nope janis heeft wel een redelijk goede voorvork????

En hoe is het met de vork van de speci?

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » wo jun 06, 2007 2:03 pm

xRemcox schreef:
Dat zal wel aan jou liggen, want ik heb helemaal nog nergens last van gehad en de mensen die op mn fiets gereden hebben heb ik er ook niet over gehoord.
Ik vind het onbegrijpelijk hoe iemand ook maar iets van een trick kan op zo'n fiets..
Als je bb zo laag hangt, rijdt 'ie misschien heel stabiel maar voor tricks is het echt helemaal kut..
Lage bb = lager zwaartepunt; meer stabiliteit, maar logge "feel" bij tricks
Hoge bb = hoger zwaartepunt; instabiel, meer "hefboom", dus veel meer "pull" voor bunny's en manuals..

Just my two cents...

xRemcox

Bericht door xRemcox » wo jun 06, 2007 3:42 pm

Asphalt Licker schreef:
xRemcox schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk hoe iemand ook maar iets van een trick kan op zo'n fiets..
Als je bb zo laag hangt, rijdt 'ie misschien heel stabiel maar voor tricks is het echt helemaal kut..
Lage bb = lager zwaartepunt; meer stabiliteit, maar logge "feel" bij tricks
Hoge bb = hoger zwaartepunt; instabiel, meer "hefboom", dus veel meer "pull" voor bunny's en manuals..

Just my two cents...
beetje kort door de bocht om te zeggen dat het helemaal kut is. Zoals ik al zei heb ik er geen last van. Ik heb dan ook wel een p2 en geen p1, maar volgens mij maakt dat weinig verschil, manuallen wil goed op dit ding, en bunny hoppen ook... en we zijn natuurlijk niet allemaal zo pro als jij

Nami

Bericht door Nami » wo jun 06, 2007 4:30 pm

Het ligt er sowieso aan wat je gewend bent... Iemand op een bike met een lage BB kan misschien wel even goed tricks als iemand op een bike met een hoge BB, gewoon omdat hij gewend is aan z'n eigen fiets.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » wo jun 06, 2007 8:11 pm

thomasmb schreef:Voordelen :
-Sterker dan alu
-Goedkoop
-Stijver

"Nadelen" :

of een frame sterk is hangt 99% van de constructie af, en hoe goed het is gelast en achteraf bewerkt, dus het heeft weinig met materiaal te maken

en de meeste alu frames wegen rond de 2,3 kg, en de meeste stalen frames wegen rond de 3,0, dus het verschil is 700gram (maar dat heeft niet veel te maken met of een frame licht of lomp rijdt, dat hangt van de geo af)

Plaats reactie