Alles over een fixie in boekvorm!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
OohDie
Contacteer:
Alles over een fixie in boekvorm!

Bericht door OohDie » do jun 07, 2007 11:51 am

Ben hier op het forum dus vrij nieuw maar ik zie wekelijks vragen over het bouwen van een fixie (baanfiets) of het ombouwen tot. Nu heeft Puma hier een heel mooi boekje over uitgebracht en dat kan je als PDF downloaden.

Dus alles wat je moet weten over het bouwen en berijden van een fixie, Puma presents: Fixed-gear 101 (PDF)

Nu alleen nog uitprinten en alvast veel plezier met je fixie!

dader

Bericht door dader » do jun 07, 2007 12:39 pm

Cool! Thanks voor de link.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jun 07, 2007 1:28 pm

Goeie actie. Puma is goed bezig. Wel radicaal om je te identificeren mat zo'n sub cultuur.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » do jun 07, 2007 1:38 pm

Jep, Puma sponsort al een paar jaar een team van fietskoeriers uit NYC. Het zijn de snelste gasten daar en er zitten een paar hele goede vrienden bij zoals Squid en Alfred die in het boek ook aan het woord komen. Heb hier trouwens thuis ook het Puma team shirt coole shit collectors item.

Maar ik hoop met deze link een hoop fixie shit vragen te kunnen oplossen. En dat er meer mensen de doortrapper gaan gebruiken. Want voor mij gelde; eenmaal geprobeerd nooit meer freewheel.

Maar gooi er in het begin wel een voorrem op, das toch wel de beste tip!

dader

Bericht door dader » do jun 07, 2007 1:59 pm

www.pumaville.com

Leuke site met veel fixie's!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do jun 07, 2007 2:06 pm

Puma richt zich op de fixende hipstermarkt? :lol:
(in de U S of A zijn fixies héél erg hipster namelijk.

Anyway, toch leuk boekje :arms:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

koekie

Bericht door koekie » do jun 07, 2007 3:02 pm

top!
tsja ook ik zit met 't zelfde idee te spelen :oops:
er staat intussen al een oud koga frame hier te wachten.

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » do jun 07, 2007 3:28 pm

Jep, ik weet het het is daar (USA) echt een hype aan het worden.
Was laatst in Brooklyn en hoeveel gasten daar wel niet reden op een fixed reden met de rechter broekspijp 3 x omgeslagen en een koerierstas (slingbag). Terwijl ze amper de Williamsburg bridge af durfde zonder remmen natuurlijk (want anders ben je niet hip). Terwijl geen van mijn vrienden daar ze kende en dat zijn wel echte koeriers, kortom die koeriers style is daar momenteel helemaal in.

Maar wat misschien nog erger is het komt hier ook helemaal doorzetten. En ik weet eigenlijk niet of ik daar nu blij of verdrietig van moet worden. Nu rij ik zelf al meer dan 8 jaar fixed waarvan zeker 6 jaar zonder remmen en wat ik al zei ik wil nooit meer terug naar freewheel. Aan de ene kant wil ik zoveel mogelijk gasten dat gevoel van fixed rijden laten ervaren. Maar aan de andere kant wil ik weer niet dat het z'n fashion ding wordt zoals in de States. Met alle gevolgen van dien, veel ongelukken.

Laatst zag ik hier in Arnhem ook z'n gast fietsen zonder remmen, zonder tooclips en zonder SPD. Hmmm wat als hij een noodstop moet maken onderaan de Apeldoornseweg of welke andere bult hierzo.

Kortom ik heb een tweeslachtig gevoel aan de ene kant is het heerlijk om fixed te rijden maar aan de andere kant flip ik van die hipsters. En het fijt dat die gasten nog niet eens normaal op welke fiets dan ook kunnen rijden maar dan wel een fixie willen, zonder remmen. Want das pas echt cool.

Ik kom er niet uit, maar dit verhaal wou ik wel even kwijt. En als mensen zich daar aan storen bijvoorbaat, sorry.

zen_pebble

Bericht door zen_pebble » do jun 07, 2007 3:50 pm

Het mooie van 'hippe' dingen is dat het ook net zo snel weer gaat als het is begonnen. Surfen was ooit te populair voor woorden, snowboarden, mountainbiking, skateboarding, inline skaten. Allemaal inmiddels overgewaaid en de mensen die het echt leuk vonden zijn het blijven doen. Net als bij eerdergenoemde sporten die niet geheel zonder risico zijn zullen nu veel mensen vrolijk hun fixie in de zijkant van een auto parkeren en het wel voor gezien houden. Wat ik er wel heel vervelend aan vind is dat je nu weer van die groepjes krijgt ('nee, wij zijn de echte fixie rijders!!!').

Per

Bericht door Per » do jun 07, 2007 7:32 pm

Het met of zonder rem rijden is op het FGG Forum ook een heet hangijzer. Persoonlijk vind ik dat onveilig fietsen helemaal niet stoer is maar heel dom; je brengt jezelf en ook anderen (die daar niet om gevraagd hebben) in gevaar.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jun 07, 2007 7:36 pm

Laten we de wel of geen remmen discussie hier maar niet meer voeren, die is al te vaak gevoerd en we komen er toch niet uit.

JJ

dré

Bericht door dré » do jun 07, 2007 8:48 pm

Ja, en als echt iedereen fixed gaat, doe je gewoon een 30 speed als koerier :)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do jun 07, 2007 8:57 pm

Per schreef:Het met of zonder rem rijden is op het FGG Forum ook een heet hangijzer.
Ach, al dat dat fashion-polizie-gedoe.... Fixies zonder remmen, vintage-truitjes, toeclips, singlespeeden alleen met baggy pants en rizer stuurtje, what the fuck. Heb vanavond op Sloten achter de derny gereden en de roadies vonden het ongetwijfeld heel raar dat ik mn benen niet geschoren had, maar zondag zal ik waarschijnlijk weer een van de weinige SS'ers zijn met n strak broekie. Ik maak me er niet meer druk om. Ieder fiets zonder versnellingen vind ik een een echte singlespeed en iedere fiets zonder vrijloop een echte fixie. En fietsen in welke vorm dan ook is leuk. En dáár gaat het om :)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jun 07, 2007 9:22 pm

@sph@ltdude schreef:maar zondag zal ik waarschijnlijk weer een van de weinige SS'ers zijn met n strak broekie.
Maak je alsjeblieft geen illusies..

JJ

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do jun 07, 2007 9:28 pm

Ik hoef me niet speciaal te profileren als lycralover hoor :lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jun 07, 2007 9:30 pm

En ik niet als short drager, mijn dikke reet komt alleen minder goed uit in lycra ;)

JJ

Plaats reactie