Stijfheid van de RIG

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Stijfheid van de RIG

Bericht door didadunlop » do jun 07, 2007 7:04 pm

zonet weer eens op de RIG gezeten na twee weken consequent de stalen koga gebruiken en verhuizen.

Maar godverju wat is dat ding stijf. Op mijn koga met 5.5 bar in de trekking bandjes kan ik met 25 over een zandpad jakkeren zonder iets te voelen en die RIG tril ik bijna vanaf. Dat was wel weer even wennen. Zaterdag duidelijk een stalen fiets proberen..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » do jun 07, 2007 8:44 pm

Zo stijf had ik in het begin ook niet verwacht zeker toen ik het mannetje in de liggende vork miste :)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Re: Stijfheid van de RIG

Bericht door dader » do jun 07, 2007 8:50 pm

didadunlop schreef:zonet weer eens op de RIG gezeten na twee weken consequent de stalen koga gebruiken en verhuizen.

Maar godverju wat is dat ding stijf. Op mijn koga met 5.5 bar in de trekking bandjes kan ik met 25 over een zandpad jakkeren zonder iets te voelen en die RIG tril ik bijna vanaf. Dat was wel weer even wennen. Zaterdag duidelijk een stalen fiets proberen..:D
Komt ook door die Genesis Geometrie, je zit bijna bovenop het achterwiel.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » do jun 07, 2007 8:53 pm

Zit tussen je oren, gewoon 2.55 WW op 1,4 bar en het voelt (bijna) het zelfde als een slappe Niner. Een 3 kilo frame van staal is ook niet comfi.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do jun 07, 2007 9:05 pm

Moots Ti zadelpen? :idea:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » vr jun 08, 2007 8:00 am

Er zijn verschillende middelen om je fiets comfortabel te krijgen. jadajada

Maar confortabel is niet het juiste woord levedig is wat ik bedoel. 8)
vb. Comfort doe je niet door een vaste vork te plaatsen maar door een goede vaste vork heb je een "levedigere" fiets, zelfde geld voor amdere onderdelen.

De RIG is naar mijn beleving niet levendig

Snappen jullie wat ik bedoel? (er zal vast wel een term voor zijn)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr jun 08, 2007 9:27 am

Voor een alu fiets is de RIG niet stijf naar mijn mening. Veel verticale flex door lange stuk zadelbuis dat boven de bovenbuis uit komt ook.

Dat de RIG stijver is dan een stalen racer met ranke buisjes is wel een feit.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » vr jun 08, 2007 10:47 am

Stijfheid id door de meerderheid van de fietswereld zwaar "over rated". Als je afgetrainde donder hebt is het belangrijk dat al je energie in voorbeweging wordt omgezet en dat je eerste bij de meet bent. Als je (zoals eigenlijk ook de meerderheid van de fietswereld) niet het lichaam van een wereldbeker winnaar hebt moet je oppassen met een stijve fiets. Dan gaat het zeker ten koste van de ervaring. Helaas richten de (vak)bladen zich nogal op stijfheid, alsof deze zaligmakend is.

Comfort is een ruim begrip. Ik heb eens in mijn Batavus tijd bij een brainstorm sessie gezeten waar we o.a. zochten naar een definitie van comfort. Dat was dus onmogelijk. Het kwam er op neer dat een consument te vreden moet zijn met het product, dat het moet passen bij het lichaam, dat het lichaam er dus een goede pasvorm op kan vinden. De tevredenheid heeft niet alleen met het lekker fietsen te maken, maar ook met imago, kwaliteit, etc....

In ons geval zal het erom gaan dat we met onze bierbuiken (ik spreek voor mezelf) zonder gewrichtsklachten een paar uur door het bos kunnen fietsen.

Maar als iemand er het er niet mee eens is..... ook goed......
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » vr jun 08, 2007 11:03 am

Hubert ! schreef:Voor een alu fiets is de RIG niet stijf naar mijn mening. Veel verticale flex door lange stuk zadelbuis dat boven de bovenbuis uit komt ook.

Dat de RIG stijver is dan een stalen racer met ranke buisjes is wel een feit.
Hmm, als leek zou je denken dat het stukje boven de bovenbuis niet van belang is want de zadelpen zit erin. Heeft dan alleen mee te maken op welke hoogte de pen geklemt wordt.
Zou je er anders niet een stuk vanaf kunnen zagen ?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr jun 08, 2007 11:13 am

ott schreef:
Hubert ! schreef:Voor een alu fiets is de RIG niet stijf naar mijn mening. Veel verticale flex door lange stuk zadelbuis dat boven de bovenbuis uit komt ook.

Dat de RIG stijver is dan een stalen racer met ranke buisjes is wel een feit.
Hmm, als leek zou je denken dat het stukje boven de bovenbuis niet van belang is want de zadelpen zit erin. Heeft dan alleen mee te maken op welke hoogte de pen geklemt wordt.
Zou je er anders niet een stuk vanaf kunnen zagen ?

Dat langer stuk zitbuis geeft niet heel veel meer 'mee' dan een frame waarbij de bovenbuis en achterbrug gewoon iets hoger op diezelfde zitbuis gelast zijn. Het scheelt wel iets, maar dat is marginaal. Een zadelpen die ver uit t frame steekt, met de strop een paar cm's lager dan bij de RIG het geval is, voegt wel veel 'meer' toe in deze.
---www.cjmedia.nl---

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr jun 08, 2007 11:54 am

ott schreef: Hmm, als leek zou je denken dat het stukje boven de bovenbuis niet van belang is want de zadelpen zit erin. Heeft dan alleen mee te maken op welke hoogte de pen geklemt wordt.
Zou je er anders niet een stuk vanaf kunnen zagen ?
Deze buis is 'externally butted', de bovenste 8cm (schatting) van deze buis is 31.8mm in omvang, de rest van de zitbuis is 34.9mm. Het dikkere (lagere) gedeelte van de zitbuis van het frame support niet je zadelpen.

Afzagen kan dus NIET als je nog lang plezier van je frame wilt hebben.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr jun 08, 2007 2:02 pm

En het enige wat ik bedoelde is dat het weer even wennen is. Die koga flext echt als de ziekte. Je had de voorvork moeten zien toen ik met bagage en mijn gewicht..(:D) met 50 probeerde redelijk snel stil te staan.

Maar goed. Ik wil binnenkort wel wat stalen bergfietskes gaan proberen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie