Re:downhill zijspan frame met foto"s
Moderator:Beheerders
Ha Niels,
Alle materialen hebben last van het ontstaan van vermoeiingsscheuren bij voldoende hoge belasting. Voor staal geldt dat bij een voldoende lage belasting er geen vermoeiingsscheurgroei optreedt (=vermoeiingsgrens). Ik heb stalen frames nooit nagerekend op de optredende krachten, maar ik betwijfel of ze onder de vermoeiingsgrens geconstrueerd zijn.
Een van de grootste problemen bij het bouwen van een zijspan is het verkrijgen van goed materiaal. Gewone buizensets met butted buizen zijn alleen geschikt voor solofietsen. Via via heb ik dit materiaal, Al6005, voor niets kunnen krijgen, waarbij ik relatief grote en dikke buizen heb mogen kiezen. Vermoeiing, zeker bij een gelaste constructie en zeer zeker bij een gelaste, niet thermisch nabehandelde aluminiumconstructie, speelt zeker een rol. Dit betekent dat ik regelmatig de meest kritische delen van de constructie op het ontstaan van scheuren moet controleren.
Echter, dit geldt voor iedereen die serieus met mountain biken bezig is. Immers, ook de 6061T6 of 7020/7005 Al-legeringen van Cannondaale, Santa Cruz, etc , alhoewel vakkundig gelast, bewerkt en thermisch behandeld, zullen op den duur door vermoeiing scheuren!
Voor een ieder die zelf een mountain bike wil maken is staal eigenlijk de ideale keuze: gemakkelijk te bewerken en te lassen, stijf en sterk en minder gevoelig voor vermoeiing......, maar had ik het zijspan uit staal gemaakt, dan had iedereen gevraagd: waarom niet uit aluminium?
groet,
Ton
Alle materialen hebben last van het ontstaan van vermoeiingsscheuren bij voldoende hoge belasting. Voor staal geldt dat bij een voldoende lage belasting er geen vermoeiingsscheurgroei optreedt (=vermoeiingsgrens). Ik heb stalen frames nooit nagerekend op de optredende krachten, maar ik betwijfel of ze onder de vermoeiingsgrens geconstrueerd zijn.
Een van de grootste problemen bij het bouwen van een zijspan is het verkrijgen van goed materiaal. Gewone buizensets met butted buizen zijn alleen geschikt voor solofietsen. Via via heb ik dit materiaal, Al6005, voor niets kunnen krijgen, waarbij ik relatief grote en dikke buizen heb mogen kiezen. Vermoeiing, zeker bij een gelaste constructie en zeer zeker bij een gelaste, niet thermisch nabehandelde aluminiumconstructie, speelt zeker een rol. Dit betekent dat ik regelmatig de meest kritische delen van de constructie op het ontstaan van scheuren moet controleren.
Echter, dit geldt voor iedereen die serieus met mountain biken bezig is. Immers, ook de 6061T6 of 7020/7005 Al-legeringen van Cannondaale, Santa Cruz, etc , alhoewel vakkundig gelast, bewerkt en thermisch behandeld, zullen op den duur door vermoeiing scheuren!
Voor een ieder die zelf een mountain bike wil maken is staal eigenlijk de ideale keuze: gemakkelijk te bewerken en te lassen, stijf en sterk en minder gevoelig voor vermoeiing......, maar had ik het zijspan uit staal gemaakt, dan had iedereen gevraagd: waarom niet uit aluminium?
groet,
Ton
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Ik vat 'm Ton. Alleen vooral bij zon grote constructie lijkt me dat ie op meerdere punten gaat wrikken en daardoor eerder vermoeid raakt. Maar ik het daar voor de rest geen ervaring mee of verstand van en het klinkt mij dat jij dat wel hebt. Succes verder!
Ja maar dan had ie wel minder buiswerk nodig gehad he.Tall Boy Bram schreef:en indien uit staal had je er wel een hulpmotor bij in kunnen bouwen....
gewicht hé?
TBB
PS. begint er leuk uit te zien Ton, mag ook wel na al die jaren...
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
sidecar
Beste mannen,
De constructie bestaat uit heel veel buizen en had ik de mogelijkheid gehad ook de dikke buizen te buigen, dan had dat heel veel werk gescheeld. Zucht, ook van de lasser trouwens. Maar goed, belangrijkste was zo'n sidecar te bouwen.
Hoe ik vervolgens in Winterberg of Les deux Alpes boven kom, zie ik dan nog wel. In principe trappen zowel stuurman als bakkenist, dus uphill is niet onmogelijk. Het duurt wel even, want 40 kg trap je niet zomaar naar boven. Misschien een locale crossmoter huren en sjorren we de hele boel omhoog...
groet,
Ton
De constructie bestaat uit heel veel buizen en had ik de mogelijkheid gehad ook de dikke buizen te buigen, dan had dat heel veel werk gescheeld. Zucht, ook van de lasser trouwens. Maar goed, belangrijkste was zo'n sidecar te bouwen.
Hoe ik vervolgens in Winterberg of Les deux Alpes boven kom, zie ik dan nog wel. In principe trappen zowel stuurman als bakkenist, dus uphill is niet onmogelijk. Het duurt wel even, want 40 kg trap je niet zomaar naar boven. Misschien een locale crossmoter huren en sjorren we de hele boel omhoog...
groet,
Ton
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
-
- Berichten:282
- Lid geworden op:za aug 14, 2004 10:36 pm
- Locatie:middle of nowhere
- Contacteer:
-
- Berichten:282
- Lid geworden op:za aug 14, 2004 10:36 pm
- Locatie:middle of nowhere
- Contacteer:
- dobbel our zero
- Berichten:1210
- Lid geworden op:wo mar 12, 2003 10:18 am
- Locatie:Rotterdam
kereltje, spreek eens een beetje duidelijke taal.crazy canuck schreef:pak gij daar de tafel in namen nikeer mee!
echte meners mee bar ends![]()
![]()
wel vet gedaan.
ksnap alleen nie waarom er zoveel werk insteken want...
waar ga je er eigelijk mee rijden? geen parcour is breed genoeg, buiten een wei ofzo
ten tweede, het is toch zeker top om zo'n zijspan te bakken
sidecar
Beste mannen,
Als je geen zijspan hebt, dan denk je dat je nergens rijden kunt, omdat alles te breed is. Als je wel een zijspan hebt, dan weet je dat er nog machtig veel brede paden zijn, die voor een solorijder oninteressant zijn, maar voor een zijspan geweldig. Kortom, er zijn voldoende paden om lol te hebben.
Ongeduldig ben ik al jaren!!!!, maar dat hoort bij dit soort projecten als je het naast een drukke baan en tussen het luierverschonen wilt doen.
Maar geduld loont. Dat geldt ook voor de gave foto's die nog moeten komen.
groet,
Ton
Als je geen zijspan hebt, dan denk je dat je nergens rijden kunt, omdat alles te breed is. Als je wel een zijspan hebt, dan weet je dat er nog machtig veel brede paden zijn, die voor een solorijder oninteressant zijn, maar voor een zijspan geweldig. Kortom, er zijn voldoende paden om lol te hebben.
Ongeduldig ben ik al jaren!!!!, maar dat hoort bij dit soort projecten als je het naast een drukke baan en tussen het luierverschonen wilt doen.
Maar geduld loont. Dat geldt ook voor de gave foto's die nog moeten komen.
groet,
Ton
ff een serieuse kick geven:
hoe staat het eigenlijk met die zijspan-projecten? Na 2 jaar al een meter gereden?
Iemand nog (recent) van die dingen tegengekomen?
het enige wat ik (tot nu toe) tegenkwam:
http://www.doppelkrapf.de
hoe staat het eigenlijk met die zijspan-projecten? Na 2 jaar al een meter gereden?
Iemand nog (recent) van die dingen tegengekomen?
het enige wat ik (tot nu toe) tegenkwam:
http://www.doppelkrapf.de
-
- Berichten:1029
- Lid geworden op:di sep 26, 2006 8:56 pm
- Locatie:Gouda
@Ton 30X:
Is er al wat nieuws gebeurd met de zijspan? lak? Zadels? Drivetrain voor mederijder? K zou graag het resultaat zien!
Is er al wat nieuws gebeurd met de zijspan? lak? Zadels? Drivetrain voor mederijder? K zou graag het resultaat zien!

live to ride, ride to live...
http://remmiedirt.pinkbike.com/
http://remmiedirt.pinkbike.com/
Eerste proefrit
Ha zijspanvrienden,
Afgelopen weekend was het zover: een eerste proefrit met de nieuwe sidecar. Ondanks bar en boos weer lekker rondgecrosst in de Holterberg. Hier een paar eerste foto's. Heftiger werk volgt later.
groet,
Ton 3ox



Afgelopen weekend was het zover: een eerste proefrit met de nieuwe sidecar. Ondanks bar en boos weer lekker rondgecrosst in de Holterberg. Hier een paar eerste foto's. Heftiger werk volgt later.
groet,
Ton 3ox



Die gekke Franzoos als bakkenistTon 3OX schreef:Afgelopen weekend was het zover: een eerste proefrit met de nieuwe sidecar. Ondanks bar en boos weer lekker rondgecrosst in de Holterberg. Hier een paar eerste foto's. Heftiger werk volgt later.

Had met hem overigens minstens een vezelversterkt-kunststof frame verwacht!

Laatst gewijzigd door Cheeta op di jun 26, 2007 5:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
sidecar
Die kist redt het niet onder de 40 kg, maar verrassend genoeg levert dat geen forse beperkingen op in het rijden. Natuurlijk merk je het wel (we hebben de relatief eenvoudige blauwe route gefietst), met name als je heuvelop gaat, maar met enig geduld kom je er wel en blijft de sidecar mooi recht. Naar beneden (op asfalt tot max 45 km/uur geprobeerd) blijft alles ook mooi stabiel: ik zou m'n handen van het stuur kunnen halen (toch maar niet gedaan).
De vering pakt echt alles: de Monster-T-voorvork blijkt een goede keus te zijn, want het voorwiel blijft aan de grond geplakt. Veel staan op de pedalen doe je op zo'n fiets niet, dus van pompen heb je nauwelijks last. Heuvelaf heb je veel reserve en boomwortels verteert-ie met gemak. Dit zorgt voor heel betrouwbaar bochtengedrag. Ook de vering achter (5th element) en bakwiel (Fox luchtdemper) doen het goed, alhoewel de stijfheid van de veren nog beter op elkaar afgestemd moet worden (achterveer is te slap).
De bakkenist heeft nu veel bewegingsruimte en kan relatief goed bewegen. Hij kan lekker meetrappen en zijn verzet kiezen ten opzichte van de stuurman. Hierdoor kunnen zowel stampers als souplesserijders mee in de bak. Dus ja Erik: 2kW gaan we doen!! Ik ben onze rit met de gele zijspan niet vergeten... Bovendien moeten we de rem van het bakwiel nog koppelen aan die van het voor- of achterwiel. Nu remt de bakkenist in noodsituaties bij, maar dat is niet altijd even handig...
De bakkenist is inderdaad onze composietspecialist. Hij gaf ook al aan dat er nog iets miste!
gr,
Ton
De vering pakt echt alles: de Monster-T-voorvork blijkt een goede keus te zijn, want het voorwiel blijft aan de grond geplakt. Veel staan op de pedalen doe je op zo'n fiets niet, dus van pompen heb je nauwelijks last. Heuvelaf heb je veel reserve en boomwortels verteert-ie met gemak. Dit zorgt voor heel betrouwbaar bochtengedrag. Ook de vering achter (5th element) en bakwiel (Fox luchtdemper) doen het goed, alhoewel de stijfheid van de veren nog beter op elkaar afgestemd moet worden (achterveer is te slap).
De bakkenist heeft nu veel bewegingsruimte en kan relatief goed bewegen. Hij kan lekker meetrappen en zijn verzet kiezen ten opzichte van de stuurman. Hierdoor kunnen zowel stampers als souplesserijders mee in de bak. Dus ja Erik: 2kW gaan we doen!! Ik ben onze rit met de gele zijspan niet vergeten... Bovendien moeten we de rem van het bakwiel nog koppelen aan die van het voor- of achterwiel. Nu remt de bakkenist in noodsituaties bij, maar dat is niet altijd even handig...
De bakkenist is inderdaad onze composietspecialist. Hij gaf ook al aan dat er nog iets miste!
gr,
Ton
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer: