Re:downhill zijspan frame met foto"s

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Ton 3OX
Berichten:52
Lid geworden op:ma aug 23, 2004 1:52 pm
sidecar

Bericht door Ton 3OX » di jan 31, 2006 4:06 pm

Ha Niels,

Alle materialen hebben last van het ontstaan van vermoeiingsscheuren bij voldoende hoge belasting. Voor staal geldt dat bij een voldoende lage belasting er geen vermoeiingsscheurgroei optreedt (=vermoeiingsgrens). Ik heb stalen frames nooit nagerekend op de optredende krachten, maar ik betwijfel of ze onder de vermoeiingsgrens geconstrueerd zijn.

Een van de grootste problemen bij het bouwen van een zijspan is het verkrijgen van goed materiaal. Gewone buizensets met butted buizen zijn alleen geschikt voor solofietsen. Via via heb ik dit materiaal, Al6005, voor niets kunnen krijgen, waarbij ik relatief grote en dikke buizen heb mogen kiezen. Vermoeiing, zeker bij een gelaste constructie en zeer zeker bij een gelaste, niet thermisch nabehandelde aluminiumconstructie, speelt zeker een rol. Dit betekent dat ik regelmatig de meest kritische delen van de constructie op het ontstaan van scheuren moet controleren.
Echter, dit geldt voor iedereen die serieus met mountain biken bezig is. Immers, ook de 6061T6 of 7020/7005 Al-legeringen van Cannondaale, Santa Cruz, etc , alhoewel vakkundig gelast, bewerkt en thermisch behandeld, zullen op den duur door vermoeiing scheuren!

Voor een ieder die zelf een mountain bike wil maken is staal eigenlijk de ideale keuze: gemakkelijk te bewerken en te lassen, stijf en sterk en minder gevoelig voor vermoeiing......, maar had ik het zijspan uit staal gemaakt, dan had iedereen gevraagd: waarom niet uit aluminium?

groet,

Ton

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » di jan 31, 2006 8:39 pm

en indien uit staal had je er wel een hulpmotor bij in kunnen bouwen....

gewicht hé?

TBB

PS. begint er leuk uit te zien Ton, mag ook wel na al die jaren...

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » di jan 31, 2006 8:49 pm

Ik vat 'm Ton. Alleen vooral bij zon grote constructie lijkt me dat ie op meerdere punten gaat wrikken en daardoor eerder vermoeid raakt. Maar ik het daar voor de rest geen ervaring mee of verstand van en het klinkt mij dat jij dat wel hebt. Succes verder!
Tall Boy Bram schreef:en indien uit staal had je er wel een hulpmotor bij in kunnen bouwen....

gewicht hé?

TBB

PS. begint er leuk uit te zien Ton, mag ook wel na al die jaren...
Ja maar dan had ie wel minder buiswerk nodig gehad he.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

F.B.
Berichten:370
Lid geworden op:wo okt 27, 2004 8:13 pm
Locatie:houthalen

Bericht door F.B. » za feb 11, 2006 10:31 pm

hoe krijg je een downhill tamdem of zo een zijspan op de lift om winterberg af tegaan alle nu daar gaat het nu toch eenmaal om bij downhill de lift :) alle jahmiss toch niet maar jah hoe ga je dan helemaal na boven in les deux alpes???
sheers

Ton 3OX
Berichten:52
Lid geworden op:ma aug 23, 2004 1:52 pm

sidecar

Bericht door Ton 3OX » ma feb 13, 2006 8:59 am

Beste mannen,

De constructie bestaat uit heel veel buizen en had ik de mogelijkheid gehad ook de dikke buizen te buigen, dan had dat heel veel werk gescheeld. Zucht, ook van de lasser trouwens. Maar goed, belangrijkste was zo'n sidecar te bouwen.

Hoe ik vervolgens in Winterberg of Les deux Alpes boven kom, zie ik dan nog wel. In principe trappen zowel stuurman als bakkenist, dus uphill is niet onmogelijk. Het duurt wel even, want 40 kg trap je niet zomaar naar boven. Misschien een locale crossmoter huren en sjorren we de hele boel omhoog...

groet,

Ton

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » ma feb 13, 2006 10:36 pm

boven komen is wel het minste waar Ton zich druk om hoeft te maken.....sterke kerels zat die even een handje helpen. Metabief is een skitterend parcours voor dit ding man !

Ton, zaterdag a.s. kom ik bij je tappen met je goedvinden 8)

Grtn

E

Dick Pony
Berichten:368
Lid geworden op:vr feb 06, 2004 3:58 pm

Bericht door Dick Pony » do feb 16, 2006 10:05 pm

Dat zou ik graag in actie willen zien.

Ton, wordt je niet ongeduldig? Dit monster heeft nog nooit echt gefietst toch?

crazy canuck
Berichten:282
Lid geworden op:za aug 14, 2004 10:36 pm
Locatie:middle of nowhere
Contacteer:

Bericht door crazy canuck » vr feb 17, 2006 2:54 am

pak gij daar de tafel in namen nikeer mee!

echte meners mee bar ends :o :D
wel vet gedaan.

waar ga je er eigelijk mee rijden? geen parcour is breed genoeg, buiten een wei

crazy canuck
Berichten:282
Lid geworden op:za aug 14, 2004 10:36 pm
Locatie:middle of nowhere
Contacteer:

Bericht door crazy canuck » vr feb 17, 2006 2:55 am

pak gij daar de tafel in namen nikeer mee!

echte meners mee bar ends :o :D
wel vet gedaan.

ksnap alleen nie waarom er zoveel werk insteken want...
waar ga je er eigelijk mee rijden? geen parcour is breed genoeg, buiten een wei ofzo

Gebruikersavatar
dobbel our zero
Berichten:1210
Lid geworden op:wo mar 12, 2003 10:18 am
Locatie:Rotterdam

Bericht door dobbel our zero » vr feb 17, 2006 12:58 pm

crazy canuck schreef:pak gij daar de tafel in namen nikeer mee!

echte meners mee bar ends :o :D
wel vet gedaan.

ksnap alleen nie waarom er zoveel werk insteken want...
waar ga je er eigelijk mee rijden? geen parcour is breed genoeg, buiten een wei ofzo
kereltje, spreek eens een beetje duidelijke taal.
ten tweede, het is toch zeker top om zo'n zijspan te bakken

Ton 3OX
Berichten:52
Lid geworden op:ma aug 23, 2004 1:52 pm

sidecar

Bericht door Ton 3OX » vr feb 17, 2006 1:34 pm

Beste mannen,

Als je geen zijspan hebt, dan denk je dat je nergens rijden kunt, omdat alles te breed is. Als je wel een zijspan hebt, dan weet je dat er nog machtig veel brede paden zijn, die voor een solorijder oninteressant zijn, maar voor een zijspan geweldig. Kortom, er zijn voldoende paden om lol te hebben.

Ongeduldig ben ik al jaren!!!!, maar dat hoort bij dit soort projecten als je het naast een drukke baan en tussen het luierverschonen wilt doen.

Maar geduld loont. Dat geldt ook voor de gave foto's die nog moeten komen.

groet,

Ton

fredo
Berichten:1240
Lid geworden op:di nov 25, 2003 12:51 pm

Bericht door fredo » wo apr 18, 2007 6:12 pm

ff een serieuse kick geven:


hoe staat het eigenlijk met die zijspan-projecten? Na 2 jaar al een meter gereden?

Iemand nog (recent) van die dingen tegengekomen?

het enige wat ik (tot nu toe) tegenkwam:
http://www.doppelkrapf.de

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » do apr 19, 2007 4:38 pm

:o Afbeelding

Sidecar superman :lol:
Afbeelding
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » do apr 19, 2007 6:13 pm

haha netjes.

me
Berichten:554
Lid geworden op:wo jun 28, 2006 8:39 pm
Locatie:Mol

Bericht door me » do apr 19, 2007 6:14 pm

Dat is zoooo vet!! 8)

Bikermart
Berichten:49
Lid geworden op:wo dec 27, 2006 6:47 pm
Locatie:Malden

Bericht door Bikermart » do apr 19, 2007 7:42 pm

die gast in die (mountainbike) roelstoel is Trevor Snowdin
ik vind het er zwaar vet uitzien!

Gebruikersavatar
Zane!
Berichten:4842
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 7:37 pm

Bericht door Zane! » do apr 19, 2007 9:20 pm

volgens mij zijn die fotos hierboven van ritters-sausen?!

zane

remmie_dirt
Berichten:1029
Lid geworden op:di sep 26, 2006 8:56 pm
Locatie:Gouda

Bericht door remmie_dirt » za apr 21, 2007 5:39 pm

@Ton 30X:
Is er al wat nieuws gebeurd met de zijspan? lak? Zadels? Drivetrain voor mederijder? K zou graag het resultaat zien! :o
live to ride, ride to live...
http://remmiedirt.pinkbike.com/

fredo
Berichten:1240
Lid geworden op:di nov 25, 2003 12:51 pm

Bericht door fredo » zo apr 22, 2007 7:31 pm

ik zou eigenlijk (al dan niet tegen betaling) wel eens in zo'n karretje willen vlammen :o Het lijkt me super technisch en mega kicken :o :o

Ton 3OX
Berichten:52
Lid geworden op:ma aug 23, 2004 1:52 pm

Eerste proefrit

Bericht door Ton 3OX » di jun 26, 2007 11:23 am

Ha zijspanvrienden,

Afgelopen weekend was het zover: een eerste proefrit met de nieuwe sidecar. Ondanks bar en boos weer lekker rondgecrosst in de Holterberg. Hier een paar eerste foto's. Heftiger werk volgt later.

groet,

Ton 3ox

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » di jun 26, 2007 5:18 pm

Ton 3OX schreef:Afgelopen weekend was het zover: een eerste proefrit met de nieuwe sidecar. Ondanks bar en boos weer lekker rondgecrosst in de Holterberg. Hier een paar eerste foto's. Heftiger werk volgt later.
Die gekke Franzoos als bakkenist :o

Had met hem overigens minstens een vezelversterkt-kunststof frame verwacht! ;)
Laatst gewijzigd door Cheeta op di jun 26, 2007 5:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » di jun 26, 2007 5:21 pm

heb je nog een 2kW bakkenist nodig ?

8)

E

Yelle
Berichten:115
Lid geworden op:za mar 24, 2007 7:52 pm
Locatie:Heusden-Zolder

Bericht door Yelle » wo jun 27, 2007 6:33 am

wat weegt nu zo een kist ? ( 30-40kg?)
grtz


Heel mooi gemaakt ;)

Ton 3OX
Berichten:52
Lid geworden op:ma aug 23, 2004 1:52 pm

sidecar

Bericht door Ton 3OX » wo jun 27, 2007 8:46 am

Die kist redt het niet onder de 40 kg, maar verrassend genoeg levert dat geen forse beperkingen op in het rijden. Natuurlijk merk je het wel (we hebben de relatief eenvoudige blauwe route gefietst), met name als je heuvelop gaat, maar met enig geduld kom je er wel en blijft de sidecar mooi recht. Naar beneden (op asfalt tot max 45 km/uur geprobeerd) blijft alles ook mooi stabiel: ik zou m'n handen van het stuur kunnen halen (toch maar niet gedaan).
De vering pakt echt alles: de Monster-T-voorvork blijkt een goede keus te zijn, want het voorwiel blijft aan de grond geplakt. Veel staan op de pedalen doe je op zo'n fiets niet, dus van pompen heb je nauwelijks last. Heuvelaf heb je veel reserve en boomwortels verteert-ie met gemak. Dit zorgt voor heel betrouwbaar bochtengedrag. Ook de vering achter (5th element) en bakwiel (Fox luchtdemper) doen het goed, alhoewel de stijfheid van de veren nog beter op elkaar afgestemd moet worden (achterveer is te slap).
De bakkenist heeft nu veel bewegingsruimte en kan relatief goed bewegen. Hij kan lekker meetrappen en zijn verzet kiezen ten opzichte van de stuurman. Hierdoor kunnen zowel stampers als souplesserijders mee in de bak. Dus ja Erik: 2kW gaan we doen!! Ik ben onze rit met de gele zijspan niet vergeten... Bovendien moeten we de rem van het bakwiel nog koppelen aan die van het voor- of achterwiel. Nu remt de bakkenist in noodsituaties bij, maar dat is niet altijd even handig...

De bakkenist is inderdaad onze composietspecialist. Hij gaf ook al aan dat er nog iets miste!

gr,

Ton

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » wo jun 27, 2007 12:07 pm

Kunnen we er mee springen eigenlijk ?
Ik zeg fotoshoot ! :arms:
Als je wilt kunnen we hem ook gaan spuiten tzt in een mooie kleur (als je je materiaalcontroles hebt verricht)
Grtn
Erik

Plaats reactie