Verschillen?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
FrenkieG
Berichten:3
Lid geworden op:wo mei 30, 2007 6:26 am
Locatie:Almere
Verschillen?

Bericht door FrenkieG » za aug 11, 2007 9:53 am

Hey allemaal,

Ik ben een starter (na een lange tijd) en zou graag willen weten wat precies bedoeld wordt met:
Cross country / Marathon
Downhill / Freeride
Fourcross / Fietscross
Dirt / Street

Vanaf mijn jeugd altijd al veel gefietst. Bouwde zelf "trial" fietsen op uit een normaal dames frame en hoog stuurtje en een doortrapper. We kwamen dan in Amsterdam bij elkaar op pleinen of in parken en dan probeerden we zolang mogelijk geen voet aan de grond te zetten maar wel elkaar te dwarsbomen/afsnijden. Ik weet niet of zoiets nog steeds gedaan wordt en waar dit onder zou vallen (?trial/street/freeride???).

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groet,
FrenkieG.

Gebruikersavatar
Trizz
Berichten:301
Lid geworden op:wo nov 08, 2006 4:31 pm
Locatie:Staphorst
Contacteer:

Bericht door Trizz » za aug 11, 2007 10:13 am

Dit heb ik even van een andere forum geplukt!

De bike disciplines
Cross Country / XC
Uithoudingsvermogen, fitheid en controle over de fiets gecombineerd. Dat is kortweg waar Cross Country om draait. Klimmen, dalen, singletracks (smalle paadjes) en technische secties zijn allemaal zaken die een XC-er tegen kan komen. Cross Country rijden doet men bij voorkeur in heuvelachtig terrein, met hobbels en kleine obstakels, zoals rotsen, boomwortels of kuilen.

Marathon
Marathon is de lange afstand variant (60+ km) van de Cross Country. Het rijden van een marathon leent zich beter voor het buitenland (België is ook al buitenland) dan voor in Nederland. (althans dat is de mening van velen). Dat neemt niet weg dat sommige gebieden in Nederland zich prima lenen om een marathon te rijden. Marathons worden vaak door honderden deelnemers tegelijk bezocht en zijn ook regelmatig onderdeel van meerdaagse evenementen.

All Mountain / AM
Voor degene die niet kan kiezen tussen de extremere takken van het mountainbiken en het pure Cross Country rijden is er het All Mountain (ook wel: Enduro) concept. All Mountain bevat elementen uit de Cross Country, maar dan met grotere obstakels en kleine sprongen. Je kan XC-en, maar ook wat heftiger tracks berijden die meer freeride/downhill parkoersen lijken.

Freeride
De freerider maakt in Europa veelal gebruik van hetzelfde parkoers als de downhiller, alleen speelt de factor ‘tijd’ geen rol van grote betekenis. De freerider gaat veel meer voor de beleving van het parkoers en is best bereid om een iets minder snelle lijn te rijden als hij daardoor een drop of sprong meer kan doen.

Downhill
Wie is de snelste van boven naar beneden? Wie remt het laatste, snijdt de bochten het snelst aan, etc. Downhill is de ultieme test van zenuwen en controle over de bike. De track kent meestal een grote variatie aan drops, sprongen en steile hellingen. De downhill en freeride discipline is alleen voor professionals of rijders met voldoende skills. Het omvat relatief hoge jumps of “drops” en aanzienlijk grote obstakels zoals keien, omgevallen bomen of flinke gaten.

Street
Street is voor de mountainbikers die ‘gras’, ‘zand’ en ‘modder’ maar vieze termen vinden. Een streeter is eigenlijk de ‘Adriaan’ (van clown Bassie) op de fiets. Een streeter maakt gebruik van alle mogelijkheden die de straat (daarom heet het ook streeten) hem bied. Het gaat hierbij om het springen over/op obstakels en het liefst zo sierlijk mogelijk of met een trucje er voor of er na.

Dirtjumping / DJ
Dirtjumping is een “BMX” of motorcross stijl van rijden. Het omvat springen van de ene grondhoop naar de andere. Geef de dirter een hoop zand en hij weet er feilloos een mooie sprong van te maken. Geef de dirter twee hopen zand en hij maakt er nog iets mooiers van. Geef de dirter meerdere hopen zand en je hebt een parcours. Men verstaat er ook vaak het rijden over obstakels in dorp of stad onder, zoals betonblokken, trappen, etc. Deze afsplitsing noemt men “Urban Assault”.

Fourcross / 4X
Fourcross is een eliminatierace waarbij vier rijders zij aan zij strijden op hetzelfde afdalingsparcours.
De oorsprong van deze vorm van competitie is zodanig dat er onbedoeld contact tussen de rijders kan zijn. Dit kan worden getolereerd zolang dit in de geest van het evenement , ‘fair play’ en de sport plaatsvindt. Fourcross is een “BMX” stijl van rijden voor goed geoefende rijders en omvat het rijden over een baan met sprongen over obstakels gemaakt van grond waarop de rijder zijn snelheid moet zien te houden of zelfs te vergroten om zo als eerste over de finish te komen.


Verschil tussen de disciplines
Het verschil tussen de disciplines is afkomstig van (o.a.) de volgende factoren:
- Geometrie
- Uitrusting qua vering
- Framebouw
- Opbouw qua onderdelen

Laten we in alle gevallen uitgaan van een hardtail (dus zonder achtervering) , dan kan je het volgende stellen:

Geometrie:
- XC ; Redelijk steile balhoofd en zitbuis hoek. Bij racegerichte frames een langere bovenbuis.
- Marathon ; Redelijk steile balhoofd en zitbuis hoek. Op comfort gerichte zitbuis-bovenbuis verhouding.
- All Mountain ; Minder steile balhoofd- en zitbuishoek. XC gerichte zitbuis-bovenbuis verhouding
- Freeride ; Minder steile balhoofd- en zitbuishoek. korte zitbuis in verhouding tot lange bovenbuis
- Downhill ; Minder steile balhoofd- en zitbuishoek. korte zitbuis in verhouding tot lange bovenbuis
- Street ; Redelijk steile balhoofd- en zitbuishoek. Zeer korte zitbuis met redelijk korte bovenbuis
- Dirt ; Mindere steile zitbuishoek en wat steilere balhoofdhoek. zeer korte zitbuis in verhouding tot lange(re) bovenbuis.
- 4X ; Mindere steile zitbuishoek en wat steilere balhoofdhoek. zeer korte zitbuis in verhouding tot lange(re) bovenbuis.

Het gaat te ver om alle hoeken en verhoudingen tot in de puntjes uit te kauwen, vandaar dit versimpelde relaas.

Veerweg voorvork:
- XC ; 60 - 100 mm
- Marathon ; 100 – 115 mm
- All Mountain ; 100 – 150 mm
- Freeride ; 130 - 180 mm
- Downhill ; 170 – 200 mm
- Street ; 60 – 100 mm (bij voorkeur geen verende vork)
- Dirt ; 100 - 110 mm
- 4X ; 80 – 110 mm

(dit is grofweg de verdeling. Persoonlijke voorkeuren die afronden naar boven of naar beneden niet meegerekend)

Framebouw:
- XC ; gebouwd op snelheid. gewicht speelt een belangrijke rol
- Marathon ; gebouwd op comfort. gewicht speelt een belangrijke rol
- All Mountain ; gebouwd op stevigheid en comfort. Gewicht speelt een minder belangrijke rol
- Freeride ; gebouwd op stevigheid. gewicht speelt in mindere mate een rol
- Downhill ; gebouwd op stevigheid en snelheid. Gewicht speelt in mindere mate een rol
- Street ; gebouwd op stevigheid en wendbaarheid. Gewicht speelt in mindere mate een rol
- Dirt ; gebouwd op stevigheid. gewicht speelt een rol, mits het de stevigheid niet aantast.
- 4X ; gebouwd op stevigheid. gewicht speelt een rol, mits het de stevigheid niet aantast.

Opbouw qua onderdelen:
- XC ; lichte en soepel werkende componenten, 24 - 27 versnellingen
- Marathon ; lichte en soepel werkende componenten, 24 - 27 versnellingen
- All Mountain ; stevige compontenten, 24-27 versnellingen
- Freeride ; stevige componenten, 9-18 versnellingen
- Downhill ; stevige componten, 9 versnellingen
- Street ; hufterproof componenten, 1 – 9 versnellingen
- Dirt ; stevige componenten, 1-9 versnellingen
- 4X ; stevige componenten, 1-9 versnellingen

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetz Trizz.
Specialized Enduro

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » ma aug 13, 2007 6:30 pm

XC is meer race gericht en marath neer touren
downhill is meer race gewoon zo hard mogelijk naar benenden
freeride is meer avontuur dus in de bossen rijden dingen maken en dan overheel springen of drops gewoon wat gekker doen en tricks
fourcross is met z'n 4en zo snel mogelijk van een berg af
fietscross is mer een stuk meer gweoon een baan afleggen maar dan op vlakke ondergornd met jumps
dirt spreekt voor zich fietens op dirt/aarden dat is een parkour maar allemaal jumps in zitten en dan tricks of flowen
street spreekt ook voor zich dat is gewoon over straat rijden en dan een spot/plek opzoeken waar je kan rijden een schuin stuk beton en dan dingen op doen

maar als je nou slim bent ga dan lekker bike films kijken dan weet je genoeg

greetz bas

Plaats reactie