amateur framebouwers

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
steelhead

Bericht door steelhead » vr aug 24, 2007 4:56 pm

Stuurpen maken geen probleem, maar ik denk niet dat iedereen een pen kan maken. Eén lijkt me genoeg.

Wie het eerst roept mag um maken. Het materiaal moet wel betaald wordeb, helaas.

Cas
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

steelhead

Bericht door steelhead » za aug 25, 2007 9:06 pm

Is er interesse in acethyleen sets nieuw in koffer voor ongeveer 160 Euro?

Reduceers, slang, brander, pitten, accessoires.

Green proffesioneel spul, maar perfect voor het (om)bouwen van een stalen frame.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

bj

Bericht door bj » zo aug 26, 2007 6:11 pm

Hallo Caspar,

Wat zou het gevolg zijn van een 72 graden seattube and 72 graden headtube bij een grote 29er (25.5" bovenbuis en 21" zitbuis) ?
Dit om de fiets niet te lang en lomp te laten worden.

Dus dat de de seattube iets flauwer wordt dan de veelal gebruikelijke 73
en de headtibe een beetje steiler dan de gebuikelijke 71 .

Is het bij zo`n groot lang frame zinnig om 72 /72 te bouwen ?

Alvast bedankt voor je commentaar

BJ

bj

Bericht door bj » zo aug 26, 2007 6:27 pm

Afbeelding/

En wat vindt jij hiervan Caspar ? (als je tenminste geen EBB wilt en geen schijfremmen )

Gr
BJ

steelhead

Bericht door steelhead » zo aug 26, 2007 7:06 pm

Het heeft er de schijn van dat de 29r geo's naar een iets vlakkere balhoofdhoek gaan (70 of zelfs 69 graden) en een vork met veel sprong (55 of meer)

Zadelbuishoek heeft niet zoveel impact op de geo. Meestal wordt dit gecorrigeerd met een zadelpen. Op een 29r met een korte achterkant (heilige graal voor sommige) moet je wel een steile hoek gebruiken. Dit om de band vrij te laten lopen. Zelf geef ik de voorkeur aan een wat langere achtervork, lekker stabiel. In de meeste gevallen wordt er een steile zadelbuishoek gebruikt (72) met een zadelpen met veel setback.

Ik heb zelf een 29r met EBB. Ik heb geen ervaring met horizontale padden op een 29r. Ik zou in elk geval wel een spanner (ala MKS) of een stelbout (ala Paul's) gebruiken.

Als je V-brakes met horizontale padden wilt gebruiken moet je rekening houden met flinke vertikale verstelbaarheid van je remmenblokken. Misschien is het zelfs (bijna) onmogelijk in de uiterste standen te rijden. De remnokken moeten dat ook zo gepositioneerd worden dat als je naaf in de gemiddelde stand staat de blokken ook middenin staan.

Een extreen lange bovenbuis in combinatie met een korte stuurpen lijkt mij op een 29r met een langere achtervork een erg fijne fiets voor wat minder technische omlopen. Ik zo zo'n fiets graag hebben. Ik ben dol op technische rondjes, maar die zijn hier vrij zeldzaam.

Cas
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

bj

Bericht door bj » zo aug 26, 2007 8:44 pm

hartelijk dank voor je commentaar. Nog even kort op de vraag terug
Wat vindt je dus van een 72/72 frame ?

Gr
BJ

steelhead

Bericht door steelhead » zo aug 26, 2007 8:55 pm

Dat hangt af van de vork die je gaat gebruiken (moet minder sprong hebben), maar in zijn algemeenheid lijkt het me niet zo'n ideale 29r geo. Tenzij je veel gaat touren b.v. op de weg, maar daar heb je geen 29r voor nodig.

Je kunt eigenlijk niet zeggen dat een geometrie niet goed is. Het hangt af van wat je wilt doen met die fiets, je lichaamsbouw en je rijstijl.

Zo goed?

Cas
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

bj

Bericht door bj » zo aug 26, 2007 9:12 pm

Nee !

Hoe zou jij een frame bouwen als ik je zou vragen om een 29er te braden met 25.5" bovenbuis. 21" zitbuis. Gebruik: Raggen in de Nederlandse bossen. Stijl: Goed getrainde 40er met het stuur enige cm`s onder het zadel gewend is te fietsen met een starre voorvork.

P.S ik snap je opmerking wel over dat je niet kan zeggen of een geometrie goed of slecht is maar de suggestie van 72/72 werd mij gedaan door Curtis Inglis van RETROTECH toen ik hem vroeg hoe hij aankijkt tegen een custom frame met 25.5" bovenbuis. Hij gaf direct de suggestie de hoeken zo te maken om " to keep the bike crisp" .

Vandaar...

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo aug 26, 2007 9:50 pm

bj schreef:Nee !

Hoe zou jij een frame bouwen als ik je zou vragen om een 29er te braden met 25.5" bovenbuis. 21" zitbuis. Gebruik: Raggen in de Nederlandse bossen. Stijl: Goed getrainde 40er met het stuur enige cm`s onder het zadel gewend is te fietsen met een starre voorvork.

P.S ik snap je opmerking wel over dat je niet kan zeggen of een geometrie goed of slecht is maar de suggestie van 72/72 werd mij gedaan door Curtis Inglis van RETROTECH toen ik hem vroeg hoe hij aankijkt tegen een custom frame met 25.5" bovenbuis. Hij gaf direct de suggestie de hoeken zo te maken om " to keep the bike crisp" .

Vandaar...
Antwoord van Steelhead is het enige juiste antwoord. Het is erg lastig aan de hand van de omschrijvingen 'raggen' en 'goed getrainde 40er' te zeggen of een 72/72 fiets iets voor je is.
Een 72/72 fiets is opzich niets geks en zou het gewoon goed doen, maar door iets meer over jezelf en je fiets-verwachtingen te vertellen kan het misschien beter worden dan 'standaard', iets wat sommigen zoeken in een custom.

Veel hoeken en maten kunnen voor eenzelfde persoon werken en er kan weinig over rijeigenschappen gezegd worden als de vorkkeuze onbekend is. Is deze voor jou al bekend of laat je ook een vork bij je frame maken?

Van welke (29") fiets kom je af en welke maten en hoeken had deze? Beviel hij je of zou je nieuwe fiets bepaalde dingen beter moeten kunnen?

Ik heb redelijk wat 29" fietsen gereden en heb het een half jaar geleden voor het eerst eindelijk aangedurft een deposit naar een custom bouwer te sturen.

Waarom wil jij een custom? Zoek je iets speciaals in een fiets, wil je pimpen, zoek je iets lichters dan standaard of ....... ?

bj

Bericht door bj » zo aug 26, 2007 10:02 pm

Hallo Hubert.

Ik heb een Retrotech die ik te zwaar vindt en te kort om echt snel mee te zijn. Ik kom van een 26" Specialized M5 (20,5inch) met een reach (puntje zadel tot center stuur van ongeveer 65 cm. (stuurpen 140 mm)
Nu heb ik een reach van 61 en voel dat ik gewoon ruimte tekort kom. (lengte dus) (Heb overigens nu ook 140 cm stuurpen op die Retrotech dus daar kan ik geen winst meer halen. Zadelpositie bij beide fietsen ook gelijk)
Dus langer en lichter wil ik. Met vaste vork die bij de fiets past.
Afstelling top zadel tot midden trapper as (dus niet trapas) is 100 cm.
(binnenbeenlengte 90cm) en ik zit liefst op m`n 29er zo`n 2-3 cm boven het stuur .
Heb je zo een idee wat ik wil ? en kan je me hiermee wellicht helpen ?

bj

Bericht door bj » zo aug 26, 2007 10:04 pm

BTW mijn geared specialized M5 weegt 10.2 kg en de SS retrotech met alles drop en dran 12 kg. Zou omgekeerd moeten zijn toch ?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo aug 26, 2007 10:23 pm

Welke maten en hoeken heeft je Retrotec?

Zitbuis hoek is niet heel spannend, behalve dat hij je effectieve effectieve bovenbuislengte (eff. eff. bovenbuislengte) mede bepaald. Je zet je zadel toch altijd in dezelfde positie tov je BB.
Wat je zelf al aangaf, een 72 graden balhoofdhoek is 1 graad steiler dan de veel gebruikte 71 graden. Hierdoor wordt de fiets, mits er eenzelfde vork gebruikt wordt, nerveuzer, en zal minder stabiel zijn. Iets dat minder prettig is op snelle afdalingen.

Maar waarom moeilijk doen, hier een goede oplossing, bedacht door mensen die doorgeleerd hebben vwb fiets-geo:

Afbeelding

64,2cm bovenbuis, 70 graden balhoofdhoek, 72 graden zithoek, 55mm offset. Dit is doorevolueerde 29er geo, deze kant gaan we uit! Stabiel én 'crisp'.

Dit is een complete fiets, wat wellicht jammer voor je is. Je zult zelf een custom vork moeten laten maken met de maten van deze Fox, als je niet wilt veren. De Fox kun je goed los verkopen, de halve wereld wacht er al een jaar of 5 op.
Schijfremmen, ook een probleem voor je?

Framegewicht rond de 1300 gram in jouw maat, dat zal een kleine kilo lichter zijn dan wat een Retrotec zal gaan wegen.

Met de nieuwe oplossing van Trickstuff kun je hem SS maken.

bj

Bericht door bj » zo aug 26, 2007 10:59 pm

ik wil dus canti`s en geen schijfremmen. inderdaad vaste vork en
horizontale achterpadden. Bovenbuis 25.5" is 64,77 cm minimaal wenselijk

Wie of wat ?

Hartelijk dank overigens Hubert . Alle input is zeer welkom en leerzaam bij mij

steelhead

Bericht door steelhead » ma aug 27, 2007 10:37 am

Wie wil op de NFG meeting eerst een praatje en wie wil gelijk de schuur in? Schuur is overigens niet zo groot.

Ik zit te denken aan het volgende schema.

10.30 aanwezig.
10.30-11.00 koffie met bolus
11.00-12.30 in schuur voorbereiden stuurpen (twee personen)
12.30-13.30 brood met soep?
13.30-15.00 Stuurpen afmaken en voorbereiden achtervork Walter
15.00-15.15 Drankje
15.15-16.30 Padden in frame solderen door Walter

Ik denk dat we zo alles in een dag kunnen stoppen en ook af krijgen. Maar dit schema kan zeer flexibel behandeld worden. Deze keer wilde ik geen reader maken, maar diegene die de eerste reader ook willen hebben kunnen deze dan tegen betaling ook krijgen. (even ruim voordien contact opnemen).
Als er mensen zijn die zelf iets willen laten zien zijn ze welkom, mooie fietsen zijn ook welkom, mensen die graag iets specifieks willen horen/zien moeten het even laten weten???
Diegene die een stuurpen willen solderen moeten ook ruim voordien even iets laten weten. Ik moet de onderdelen bestellen. Ik kan een 1 1/8" balhoofd, +/- 5 graden, 31.8 stuurdiameter pen aandienen. In lengtes van zeer kort tot zeer lang (custom!). Deze is gelugd. De lugs zijn in gewoon staal of RVS te krijgen.

Ik zit te denken aan een zondag in Oktober of begin November. Ik ben zelf ook enkele van die zondagen verhinderd (NKSS), maar kan misschien iets verzetten.

Roept u maar.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma aug 27, 2007 5:14 pm

bj schreef:ik wil dus canti`s en geen schijfremmen. inderdaad vaste vork en
horizontale achterpadden. Bovenbuis 25.5" is 64,77 cm minimaal wenselijk

Wie of wat ?

Hartelijk dank overigens Hubert . Alle input is zeer welkom en leerzaam bij mij
Ik ga er vanuit dat je de laatste 7/10de centimeter wel met een iets langere stuunok op kunt lossen (?)
Want er zijn wel wat standaard frames beschikbaar met een 64cm bovenbuis.

Het beste standaard frame met 64 bovenbuis dat ik geprobeerd heb was de On One Inbred met bijpassende vork. Gewicht frame rond de 2,7kg, maar goede geo, goede stijfheid, lekker compliant. Bovendien V-brake compatible én sliders. Geared en SS mogelijk.

Persoonlijk zou ik niet eerst wat 'standaard' frames proberen alvorens custom te gaan. Het is zonde als je een dure custom hebt en je dan bedenkt dat je toch contenter had geweest met nét iets anders, op welke manier dan ook.

dré

Bericht door dré » ma aug 27, 2007 8:32 pm

Surly KM in 22 inch?
On-One heeft nu alleen schijfrem!

dré

Bericht door dré » ma aug 27, 2007 8:36 pm

Ik zit te denken aan een zondag in Oktober of begin November. Ik ben zelf ook enkele van die zondagen verhinderd (NKSS), maar kan misschien iets verzetten.

Roept u maar.[/quote]

1e zondag na NKSS dus 11 november?
Dan is er inspiratie om een snel frame te ontwerpen voor al diegene die NIET hebben gewonnen.

bj

Bericht door bj » ma aug 27, 2007 9:16 pm

ik zoek iets lichters Dre

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma aug 27, 2007 9:22 pm

dré schreef:Ik zit te denken aan een zondag in Oktober
Daar zit ik ook aan te denken,als het maar niet 14 oktober is.
In november zit ik altijd moeilijk met verjaardagen e.d.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

walter

Bericht door walter » ma aug 27, 2007 11:24 pm

2e helft okt. komt goed uit voor mij.
7 en 14 okt. niet.

dgmtc

Bericht door dgmtc » ma sep 03, 2007 4:17 pm

steelhead schreef:Ik ben bij Dave geweest in Maart. Ik was al enige tijd bezig en koesterde toen nog aspiraties om Pro te worden.
Ik heb deze hele thread gelezen en ik vind het superfascinerend om te leren hoe een frame gemakt wordt. Om eerlijk te zijn heb ik heel veel zin om er zelf aan te beginnen, maar dat gaat op dit moment niet echt.

Ik vroeg me gewoon af waarom je het framebouwen niet als 'pro' wil doen... Ik merk aan je posts dat het echt wel een passie is en dat je mensen ook aanraadt om er mee te 'spelen'.

Ik neem aan dat het niet makkelijk is om zoiets op te starten maar ik denk dat als je voor een niche van mooie/speciale fietsen gaat je zeker klanten zult vinden.
Als je gaat kijken naar http://www.jonnycycles.com dan krijg je een mooi voorbeeld van de meerwaarde die een custom builder kan geven... de details maken een fiets zo persoonlijk; gecarvde lugs of bottombracket shells, mooie paintjobs,...
Als grafisch ontwerper denk ik dan ook dat je met zo'n dingen echt wel een meerwaarde kunt creëren...

Anyhow, thanks dat je deze thread heb opgestart; ik vind het echt super interessant om daar vanalles over te lezen (en zo'n frame building course in de UK zie ik helemaal zitten...)

sampers

Bericht door sampers » ma sep 03, 2007 5:41 pm

dat antwoord vind je in de laatste alinea hier:
http://www.lecadre-bicycles.com/NL/leca ... ework.html

ben zelf ook het een en ander aan het lezen, en moet zeggen het boeit mij ook! zou het zelf ook graag kunnen, maar voorlopig beperken we ons tot brommers opbouwen. :)
dead straight to live wrong

steelhead

Bericht door steelhead » ma sep 03, 2007 6:03 pm

Ik ben het beetje bij beetje serieus aan het aanpakken. Ik heb nu een website die in verloop van tijd met mooie foto's opgesierd moet worden.
Ik wil het zeker wel als Pro gaan doen, maar in NL duurt dat iets langer. Maar de aanhouder wint.

Ik wil graag veel mensen aan het bouwen krijgen. Ik heb er zelf veel plezier mee en gun dat iedereen die het serieus wil proberen. Daarnaast geloof ik ook dat als er meer serieuze bouwers (semi-pro of pro) zijn dat de hele markt voor custom fietsen weer terug van de grond komt. Want laten we eerlijk zijn die is in de jaren 90 een zachte dood gestorven. Reanimeren die boel!!!!

Ik ben er ook van overtuigt dat het niet zo moeilijk (en duur) si als dat men vaak voor doet komen. Ik ga hier tijdens de volgende meeting iets oververtellen. Ik denk dat je voor de prijs van een mooie productie frame of een opstap custom frame zelf al iets leuks kunt bouwen.

Cas
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » ma sep 03, 2007 6:04 pm

Voorlopige datum meeting is zondag na NKSS. 11 november.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Burnhard

Bericht door Burnhard » ma sep 03, 2007 11:55 pm

11 nov staat in de agenda!

Plaats reactie