hayes caliper (remklauw) probleem

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
cyberhawk
Contacteer:
hayes caliper (remklauw) probleem

Bericht door cyberhawk » do aug 23, 2007 3:45 pm

bij het servicen van mijn remmen afgelopen weekend probeerde ik mijn "aanlopende schijfrem probleem" op te lossen
en opnieuw te stellen...

wat blijkt nu :cry: de ene cilinder is niet uit zijn boring te persen
terwijl de andere (wielkant) bijna eruit popt...

daarom liep hij dus aan , hij drukt de schijf totaal tegen de binnen rand van de remklauw aan
die nu dus mooi zilver is geschuurd :(

nu heb ik de blokjes er al uit gehad en geprobeerd de een terug te duwen tegen te houden
en de ander proberen eruit te laten komen...met voorzichtig remmen...

NOU niet DUS..
ding zit muurvast en ik krijg het niet voor elkaar tijdens de handeling de ander tegen te houden
(hij duwd gewoon mn vinger/hand weg) en de verzonken cilinder wil niet uit zijn boring komen

nou heb ik rem reiniger, maar ben bang dat ik de seals sloop met dat goedje...

iemand idee of weet waar t aan ligt... ? of dat remreiniger seals sloopt ?
(bleeden is mijn laatste optie !!)

sampers

Bericht door sampers » do aug 23, 2007 4:06 pm

als je brakleen oid. hebt als remreiniger sloopt dat volgens mij niet echt je seals, al is het wel bedoelt om je schijfoppervlak te reiningen.

ik weet het wel niet zeker dat het niet schadelijk is, best toch wachten tot iemand dit bevestigt.
dead straight to live wrong

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do aug 23, 2007 4:29 pm

Ben bang dat je niet aan''bleeden''ontkomt......
Even je remtang los nemen en door de aansluiting waar de leiding
op zit gemonteerd met het persluchtpistool volle bak lucht erin jagen,terwijl je met steeksleutel 10 de ''gangige''zuiger tegenhoud.
Denk ook dat je beter (minstens)een nieuwe rubber steekt,maar omdat het toch open ligt zou ik ze meteen beide vervangen,alsook de afdichtrubbertjes van de tang zelf.Bij mij was de(bakelieten :ban: )zuiger
ook aan poep,dus bereid je maar vast voor.........
En vooral weer met ATE-vet monteren,vooral als je het gangig wilt houden!

succes ermee!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Mech

Bericht door Mech » do aug 23, 2007 7:19 pm

beste oplossing is je klauw eraf halen, leiding erafhalen met de banjo compleet.
Dan de 2 imbussen losmaken waar de 2 helften mee samen geschroefd zitten. Let op de oring die ertussen zit. Alles met remreiniger goed schoonspuiten.
De caliper helft op een doek leggen met de zuiger naar beneden. Dan met luchtdruk de zuigers eruit blazen, dit kost veel kracht.
Als je de zuiger er niet uit krijgt dan moet je hem eruit breken en een nieuwe zuiger monteren.
Krijg je ze erwel uit dan de seals controleren op beschadiging, alle troep van de randen van de zuiger afhalen, evt met scotchbrite sponsje en remreinger.
Dan zuiger in remolie dompelen, seals insmeren met remolie, zuigers terug erin drukken. Alles monteren en ontluchten.
Nieuwe remblokken monteren en dan links er rechts een plaatje van 0.5mm tussen schijf en blokken plaatsen en een paar keer hard in de rem knijpen, dit reset als het ware de seals. Plaatjes weghalen nog een paar keer in de rem knijpen. Dan moet het goed zijn.
Voor onderhoud regelmatig blokken eruit, schoonmaken met remreinger, door de rem in te knijpen de zuigers er iets uit laten komen en insmeren met remolie en dan weer terug drukken. Dan ook weer zuigers resetten.
Belangrijkste is dat je alleen DOT4 gebruikt niks anders, NOOIT mineraal of DOT5

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr aug 24, 2007 8:06 am

nou dat wordt dus renovatie zo te horen... :cry:

weet je wat ik denk :idea:

heeft iemand een achterrem voor mij te koop ?
(ik ga wel ff zoeken in de verkoop)
en dan hou ik mijn magje wel als spare parts..
en heb ik er alle tijd voor..

maar t gaat POTVDmm wel lekker :frusty:

de cup gescheurd van mn trapas van mn trial bike
nu de achterem van mn toy
de ander heeft nog geen A-rem
nou ik ga wel downhillen in rotterdam..

en mensen maar vragen waarom ik meer dan 1 fiets heb.. ;)

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » ma aug 27, 2007 11:21 am

Mech schreef:beste oplossing is je klauw eraf halen, leiding erafhalen met de banjo compleet.
Dan de 2 imbussen losmaken waar de 2 helften mee samen geschroefd zitten. Let op de oring die ertussen zit. Alles met remreiniger goed schoonspuiten.
De caliper helft op een doek leggen met de zuiger naar beneden. Dan met luchtdruk de zuigers eruit blazen, dit kost veel kracht.
Als je de zuiger er niet uit krijgt dan moet je hem eruit breken en een nieuwe zuiger monteren.
Krijg je ze erwel uit dan de seals controleren op beschadiging, alle troep van de randen van de zuiger afhalen, evt met scotchbrite sponsje en remreinger.
Dan zuiger in remolie dompelen, seals insmeren met remolie, zuigers terug erin drukken. Alles monteren en ontluchten.
Nieuwe remblokken monteren en dan links er rechts een plaatje van 0.5mm tussen schijf en blokken plaatsen en een paar keer hard in de rem knijpen, dit reset als het ware de seals. Plaatjes weghalen nog een paar keer in de rem knijpen. Dan moet het goed zijn.
Voor onderhoud regelmatig blokken eruit, schoonmaken met remreinger, door de rem in te knijpen de zuigers er iets uit laten komen en insmeren met remolie en dan weer terug drukken. Dan ook weer zuigers resetten.
Belangrijkste is dat je alleen DOT4 gebruikt niks anders, NOOIT mineraal of DOT5
Oeps, ik gebruik altijd DOT5, wat doet dat met je remmen dan? Dacht eigenlijk dat DOT5 gewoon wat meer warmte kon verwerken?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma aug 27, 2007 4:12 pm

Dot 5.1 mag wel. Dot 5 is niet mengbaar met 3,4 en 5.1
Is niet goed voor je afdichtingen als je die door elkaar haalt.

sampers

Bericht door sampers » ma aug 27, 2007 4:41 pm

sorry voor offtopic,
ik zag net dat op mijn Deore schijfremset staat mineral oil, dat is dus minder goed? en daar mag dan geen dot4 in? ofwel..
dead straight to live wrong

Cheeta

Bericht door Cheeta » ma aug 27, 2007 4:45 pm

sampers schreef:en daar mag dan geen dot4 in? ofwel..
Nee, dan sloop je i.h.a. je (rubber) afdichtingen zeker. Afdichtingen die tegen zowel DOT als minerale olie kunnen zijn zeldzaam en duur.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma aug 27, 2007 6:53 pm

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie