Opmars van de Torx boutjes

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Mr Elsworth
Opmars van de Torx boutjes

Bericht door Mr Elsworth » do aug 02, 2007 9:40 pm

Vandaag een nieuw crankset geinstalleerd en wat zal mijn oog, ook Shimano is gevallen voor die verdomde Torx boutjes voor de montage van de kettingbladen.Uiteraard in een maat die niet op mijn tooltje zit, dus als er ooit eentje onder weg los zit ben je dus mooi de L..L. Gelukkig had ik nog een paar nette ti inbus varianten liggen. Problem solved.
Rest bij mij de vraag; kan iemand mij het nut van Torx boutjes uitleggen.
Ik heb ooit gehoord dat deze dingen bij de montage van auto's werden gebruikt om er voor te zorgen dat Jan met de pet er af bleef. Maar met deze dingen op iedere schijf(rem) gaat ook die vlieger niet meer op. Daarbij heb ik nu niet echt het idee dat deze dingen sterker zijn dan inbusbouten.

jojo

Bericht door jojo » vr aug 03, 2007 7:19 am

volgens kun je torx boutjes minder snel doldraaien dan imbus. Of dat de reden is weet ik natuurlijk niet 100%. Maarja als je goed omgaat met imbus gebeurt het daar ook niet mee....
keybone collector!!!

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr aug 03, 2007 7:35 am

TORX zuigt dikke tijd,bah!
-draait sneller dol dan imbus(vaak toch).
-teveel en te klein verschil in de onderlinge maat.
-vaak erg''ondiep''daardoor dus doldraaien.
-wellicht mooier voor het oog,al vind ik van NOT.

Geef mij maar IMBUS........
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

dader

Bericht door dader » vr aug 03, 2007 7:37 am

Ik vind Torx juist beter dan Imbus ze draaien inderdaad minder snel door.

Torx worden ook veel gebruikt bij voorwerpen die door robots in elkaar worden gezet aan de lopend band, door de zeshoek van de bout schijnt montage beter en sneller te gaan. Ze zitten ook vaak in telefoons en andere apparatuur.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr aug 03, 2007 7:55 am

Voor items zoals telefoons en andere fijne electronica kan ik me voorstellen dat het beter werkt.Maar als het echt vast moet zitten,en ook weer LOS moet komen voor onderhoud of zoiets dergelijks dan is het in mijn ogen kwaliteitief gewoon minder.Kijk ook naar de motoren van toen en nu,er worden tegenwoordig op steeds meer motoren TORX gebruikt maar ook nog nooit zoveel (kopjes)dolgedraait.Gewoon door het feit dat de sleutel er maar een fractie in wegvalt.De fabricant claimt door de scherpere raakvlakken dat je de sleutel dus minder diep erin zou hoeven steken als bijvoorbeeld de IMBUS.Op papier misschien wel,maar de praktijk is gewoon anders.De kracht die je op een torx zet in combinatie met het ondiepe wegvallen van de sleutel maakt het in mijn ogen te zwak.Misschien als de sleutel er verder in zou kunnen dat het beter zou zijn,maar dan heb je eigenlijk weer hetzelfde(nadeel)als de imbus.....de hoogte van de kop.......
Laatst gewijzigd door illuminatastigmata op vr aug 03, 2007 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr aug 03, 2007 3:21 pm

lang leve de sleufkop.........

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo aug 15, 2007 10:20 pm

Bij XTR zitten de Torx sleutels er gewoon bij hoor

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do aug 16, 2007 8:41 am

Wat heel erg helpt bij Torx is een goede sleutel gebruiken.
En dan bedoel ik niet een hele dure ofzo, maar het juiste soort.

Bij bv sommige fabrikanten (Avid, etc) wordt een tooltje bijgeleverd als deze:

Afbeelding

Die zijn dus klote, omdat je die er tijdens kracht zetten moeilijk recht in kunt houden.

Voor Torx altijd en T-sleutel gebruiken, dan gaat het goed:

Afbeelding

Sleutelse!!

JJ

P.S. blijft het probleem met de torx maat die niet op een multitool zit...
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

alain

Bericht door alain » do aug 16, 2007 8:47 am

Enig idee waar je die torx T sleutels kan vinden, of welk merk deze heeft?
Tot op heden ben ik ze nog niet tegengekomen.

Btw, je foto is een gewone 6 kant inbus (tekeningetje op hendel) ;)

dader

Bericht door dader » do aug 16, 2007 9:12 am

alain schreef:Enig idee waar je die torx T sleutels kan vinden, of welk merk deze heeft?
Tot op heden ben ik ze nog niet tegengekomen.

Btw, je foto is een gewone 6 kant inbus (tekeningetje op hendel) ;)
Gewoon bij de betere gereedschapzaak.

KristofU

Bericht door KristofU » do aug 16, 2007 9:39 am

Torx schroevendraaiers bestaan ook en zijn ook behoorlijk handig.
Ik koop altijd een goedkoop setje met sleutels van alle maten zodat ik elke bout of moer tenminste kan uit- of indraaien, en van de maten waarvan ik zeker weet dat ik ze meerdere keren ga tegenkomen koop ik een kwaliteits schroevendraaier of sleutel.

Persoonlijk vind ik Torx iets fijner werken dan Imbus. Indien bout en sleutel op de uiterste en tegenovergestelde grenzen van de tolerantie liggen, en er dus maximale speling is, dan wringt een Imbus sleutel de bout nogal makkelijk kapot. Torx sluit in dat geval nog iets beter aan omdat het een beetje conisch is.

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » vr aug 17, 2007 11:55 am

Allereerst een ieder bedankt voor de reakties. Het blijkt dat ik dus niet helemaal alleen sta in mijn twijfel over de zin (want ook die is er, lees ik)en de onzin van het gebruik van een torxbout op een fiets.

Omdat ik mijzelf eerder al eens vloekend heb teruggevonden bij de montage met een meegeleverd sleuteltje van een paar Avid remschijven ben ik het volledig met JJ eens dat bijgeleverde torxsleuteltjes het beter doen als oor/neuspeuteraar (handig die karteltjes) dan als gereedschap.

Daar het voordeel van torxbouten t.o.v. inbusboutjes o.a. het gebruik van een plattere schroefkop biedt, ben ik er wel toe overgegaan om de kop van alle sleutels, ook die van goede merken als Park e.d., eerst netjes plat te vijlen. Zodra er een wat afgeronde kop op zit wordt het huilen met de pet op. Zeker bij platte ti bouten (en deze proleet gebruikt nog al wat ti bouten...). Door middel van de ronde kop op de sleutel valt hij er minder diep in blijft er dus nog minder oppervlak over om kracht op te zetten. Hetgeen resulteert in het doordraaien van zowel de boutkop als de monteur.

Hoewel ik de zin van vlakke boutjes bij bijvoorbeeld schijremmen (weinig ruimte) zeker onderken ben ik voor montage van bouten waar meer kracht benodigd is geen voorstander van Torx bouten. Ook al levert de fabrikant (Shimano bij het XTR crankstel, de aanleiding van deze post) de sleutel er bij.
Want wanneer in de komende jaren het gebruik van torx samen met inbus nu verder doorgaat vraag ik me overigens wel af hoe mini mijn minitooltje zometeen nog kan blijven. Ik zie me namelijk nog niet met een mooie T sleutel torxset in de achterzak gaan fietsen.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma aug 27, 2007 10:10 pm

De werkelijke reden waarom torx schroeven gebruikt worden is de betere overbrenging van koppel dan een philips of pozidrive schroef, geen axiale druk hoeft uit te oefenen en veel beter door robots ingedraaid kan worden. Uiteraard zijn wij geen robots maar in een productie omgeving is het van vitaal belang dat spullen nou eenmaal simpel en in zeer korte doorlooptijd in elkaar gezet kunnen worden. Als je goed gereedschap gebruikt vind ik het toch echt wel een verbetering tov de inbus. Ik heb nog nooit een torx dolgedraaid, daarentegen heb ik toch wel af en toe problemen met inbus.
overigens mogen van mij alle kruiskop- en platte kop schroeven afgeschaft worden want als er één ding is waar ik me aan erger dan zijn het wel die dolgedraaide huishoudelijke schroeven :evil:

fucalot

Bericht door fucalot » di aug 28, 2007 11:23 am

Zolang je het juiste gereedschap op de juiste bout-schroef gebruikt, zijn er geen problemen. Bij torx en inbus heb je zoiezo al minder keuze, dan bij gewone huishoudschroeven. Hoeveel verschillende diktes en breedtes zijn er niet bij platte- of kruisschroevendraaiers. Dat is de reden waarom je de meeste dol draait.

sampers

Bericht door sampers » di aug 28, 2007 12:20 pm

fucalot schreef:Zolang je het juiste gereedschap op de juiste bout-schroef gebruikt, zijn er geen problemen. Bij torx en inbus heb je zoiezo al minder keuze, dan bij gewone huishoudschroeven. Hoeveel verschillende diktes en breedtes zijn er niet bij platte- of kruisschroevendraaiers. Dat is de reden waarom je de meeste dol draait.
gedeeltelijk wel ja, maar das niet de enige reden. ook al heb je de perfecte platte schroevendraaier voor je vijs, dan heb je sowieso minder raakoppervlak dan met inbus of torx. en dat is ook belangrijk.
dead straight to live wrong

ed'ward

Bericht door ed'ward » vr aug 31, 2007 7:32 pm

nog maar gezwegen van resitorx!! Afbeelding
Wordt gebruikt bij motors.

campr

Bericht door campr » vr aug 31, 2007 10:03 pm

Is dit niet 'security torx'? Gewoon torx met een gaatje/pinnetje?

Rob

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » zo sep 02, 2007 9:27 pm

ed'ward schreef:nog maar gezwegen van resitorx!! Afbeelding
Wordt gebruikt bij motors.
Ja die was ik helemaal vergeten. Grrr.
Probeer daar maar eens rap een passende sleutel voor te krijgen.
Heb een aantal latemodel Mustangs (gehad) en daar zitten ook van die k..tdingen in. Handig joh, die dremels; die boren zo dat middenstiftje weg....

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo sep 02, 2007 10:32 pm

Bij een machinehandel hebben ze die meestal zo liggen. Tenminste wel bij die bij mij in de buurt.

Zoals al eerder gezegd. Torx is beter in staat om een koppel over te brengen. Komt doordat de contacthoeken meer in de richting van de draaicirkel liggen. Hierdoor creeer je een groter koppel met dezelfde vlaktedruk.

campr

Bericht door campr » ma sep 03, 2007 10:19 am

Bij de Conrad hebben ze een mooi setje, daar zit echt _alles_ in!:

http://www.conrad.nl/goto/?product=829744

en hij is nog goedkoop ook. Degelijk setje, heb hem nu al ruim een jaar, nog niks kapot gegaan.
Rob

Roel@dTb
Contacteer:

Bericht door Roel@dTb » ma sep 03, 2007 11:53 am

Wij hebben hier allemaal van die verschillende gereedschapsetjes v/d Aldi, Perfect werkt goed waarvoor ik het gebruik en het is zeker niet duur.
Weet alleen niet waneer ze daar weer te koop zijn.

Plaats reactie