spuiten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am
spuiten

Bericht door Timmos » wo sep 05, 2007 12:00 pm

spuiten van snelspanners/spaken?

scheuren grondlaag spuiten blanke lak??? en het verfen van spaken?

iemand ervaring mee of anders tips?? :)

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo sep 05, 2007 1:45 pm

de vraag is niet waarom dus dat laten we buiten wege ;)

altijd alles zachtjes schuren en ontvetten voor het verven...
(fijn schuurpapier "fijne korrel")

maar hoe ga jij " GOED " je spaken schuren en ontvetten als ze in een wiel zitten ?

beter los alles verven en dan (op)nieuw spaken (voorzichtig)
maar als de laag te dik is,
igaan je spaken niet meer door de gaatjes heen zonder de verf te strippen

anders het hele wiel met een borsteltje en wat ontvetter schoonmaken..
wel hoop werk en niet makkelijk (uitkijken voor je naaf althans de lagers en seals enzo)
ondanks dat je dan niet overal bij kunt om te shuren kan je een poging wagen om te verven/spuiten

aflakken zou ik niet doen gewoon goede verf geen hema > en goed uit laten harden..
als je gaat lakken wordt de laag nog dikker...


je QR zou ik niet doen omdat de helft over de teflon bushing glijd en zo de verf eraf werkt...
hij blijft dan ook niet lang mooi... :arms:

sux6 8)

Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am

Bericht door Timmos » wo sep 05, 2007 2:16 pm

spaken laat ik zo naar jou advies nog maar ff achterwegen ;)

ik ga verf gebruiken van een autospeciaalzaak... goeie glans en kwaliteit
bedankt voor de tip resultaten zullen komen :)

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo sep 05, 2007 2:18 pm

als de QR geen goed idee is (naar mijn idee)
\
en je de spaken dan nog niet gaat doen ..
wat ge ja dan wel spuiten ?? :lol:

frame :arms:

Gebruikersavatar
sampers
Berichten:595
Lid geworden op:ma aug 13, 2007 10:15 am
Locatie:Herne, BE

Bericht door sampers » wo sep 05, 2007 2:43 pm

welke verf wil je gaan gebruiken? spuitbusverf of degelijke 2componentenverf?

ik zou voor 2componentenlak gaan, maar dan moet je dus over een comperssor en spuitpistool beschikken. (minstens) professionele spuiters werken ook met een waterafscheider tussen spuitpistool en compressor, om al het vocht uit de verf te houden. het beste is een spuitpistool met een bovenbeker. Je hebt nu ook HVLP spuitpistolen (high volume low presure) die op 2.5bar mar werken dacht ik. voor een beginner is dit denk ik makkelijker omdat je met minder druk zit en dus meer "op het gemak" te werk kan gaan, wij hebben toch een HVLP gekocht, maar daar kunnen ze je bij de verf(groot)handel normaal gezien meer over vertellen.

je moet zowieso alles schuren. er word zelf nog af en toe geschuurd als de lak al gespoten is en nog geen blanke lak heeft gehad. Als je redelijk diepe krassen hebt of putjes oid. dan moet je toch wel grof gaan schuren. en van grove korel afbouwen tot je op het einde met een heele fijne korrel schuurt. Het hangt ook af van de lak die momenteel nog op je onderdelen zit, en de staat daarvan die bepalen hoe veel je moet schuren. als er nog een mooie sterke laklaag opzit dan dient deze er natuurlijk niet afgehaald te worden, deze laag wordt eigenlijk een soort grondlaag. daarop kan je best toch nog eens een grondlaag opzetten, want als je verf koopt, koop je wss de grondlak en lag bij dezelfde fabrikant en dan zouden die toch goed moeten op mekaar afgestemt zijn.

als je onderdelen hebt zoals spaken of velgen waar nog geen lak opzit en je deze toch wilt schuren, kan je deze wel met shuurpapier of staalwol schuren. maar je kan ze ook zandstralen of glasparelen. maar dan moet je weer zien dat je naaf goed afgedekt is dat daar niet het minste zandkorreltje in kan komen.

voor je begint met verven moet je zowieso alles ontvetten. best met een silicoonvrij product.

het hangt er ook wat vanaf welke verf je wil gaan gebruiken. als je bevoorbeeld metalic verf hebt, dan moet je deze mengen met verdunner (percentage hangt af volgens fabrikant) en dan moet je daarnaa zowieso met blanke lak derover gaan gemengd met verharder.
als je gewone effen lak wilt gebruiken, wordt deze bij 2componentenlak gemengd met verharder en verdunner.

Je vind wel nog tutorials om te schuren en dergelijke, maar om een goede spuitgids te vinden is het toch niet zo eenvoudig. het is vooral veel oefenen en ervaring opdoen met mislukkingen. je moet bevoorbeeld voor het mooiste resultaat spuiten tot je net geen druiper hebt. maar dat is niet zo voordehand liggend als het klinkt. je kan ook sinaasappelstructuur hebben bij een geverfd oppervlak.

het is trouwens toch belangrijk voor je gezondheid dat je een verfmasker draagt tegen schadelijke stoffen. en dit is geen gewoon stofmasker.

maar het komt er wel op neer dat het gemakkelijker is en eigenlijk zelf niet duurder om het te laten doen.
en als het eigenlijk enkel is om je spaken te doen is het zelf een beetje te gek. voor die klus zal je het niet interessant genoeg vinden om in twee componenten lak te investeren.
en met een spuitbus ben ik niet zozeer overtuigd van een goed resultaat.
en de verf zal daar zowieso redelijk snel beschadigd raken op de spaken.

EDIT: als je toch je spaken wil doen, hier kan je het anders eens zien
http://benoit.gori.free.fr/forum/viewtopic.php?t=344
dead straight to live wrong

Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am

Bericht door Timmos » wo sep 05, 2007 6:52 pm

ik beschik niet over een spuitpistool of een kompressor met zulke dergelijke onderdelen

voor mij is het dus met de hand en een spuitbus

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Bericht door Brum. » wo sep 05, 2007 8:19 pm

Timmos schreef:ik beschik niet over een spuitpistool of een kompressor met zulke dergelijke onderdelen

voor mij is het dus met de hand en een spuitbus
Er is ook 2C spuitbuslak...

Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am

Bericht door Timmos » wo sep 05, 2007 9:28 pm

bij een autospeciaalzaak is er altijd wat te vinden wat goeie kwaliteit is :)

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » zo sep 09, 2007 11:44 am

Timmos schreef:bij een autospeciaalzaak is er altijd wat te vinden wat goeie kwaliteit is :)
Alleen zal (ondanks de goede lak) de lak waar de spaken elkaar kruisen niet lang houden door de onderlinge wrijving bij het remmen en in high speed bochten.

Spaken in de juiste kleur kopen (mits ze die kleur hebben), lijkt me een beter idee.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Plaats reactie