V-brakes of schijven voor 29-project

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)
V-brakes of schijven voor 29-project

Bericht door dickie » do sep 06, 2007 9:09 am

Hallo,
Denk een ww-29"-projectje op te starten.
Frame Orbea Alma 29 evtl met kettingspanner of mss geared :oops: weet nog niet.

http://www.orbea-usa.com/fly.aspx?mid=a ... &taxid=471

Ztr-velgen met lichte spaken van dt of cx-ray.
Waar denken jullie aan qua remmen, zit er niet wat te veel flex in de 29"wielen zodat remblokjes makkelijker slepen op de velg met mijn 80kg gewicht?
Schijven hebben dat probleem niet maar vind ik wat overkill om in Vlaanderen en heel soms de Vlaams-Brabantse bergjes rond te hossen.
Zou mijn cockpit+Mag v-remmetjes+Steinbach-hendels+I-links dan oversteken van mijn huidige 26".
26-inch-tijdperk houdt voor mij op.
Als schijven toch beter zouden zijn verkoop ik alles en zou naar Avid juicy ultimate overgaan.
Moet dan nog op zoek naar een lichte verende vork die v-brakes kan hebben.
Voor slechtere, lees modderige omstandigheden heb ik de Rig.
Thx.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Re: V-brakes of schijven voor 29-project

Bericht door @sph@ltdude » do sep 06, 2007 9:11 am

dickie schreef:zit er niet wat te veel flex in de 29"wielen
Denk dat dat wel mee zal vallen als je een singlespeed achternaaf gebruikt.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » do sep 06, 2007 9:57 am

Mooi frame, helaas maar in één maat te krijgen.

Ik zou gewoon voor schijfremmen gaan daar krijg je echt geen spijt van.

Het is trouwens best lastig om een geveerde 29"vork te vinden die V-brakes accepteerd, zijn die er eigenlijk wel?

Sapim CX-Ray spaken zijn inderdaad mooie en lichte spaken.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » do sep 06, 2007 10:02 am

dader schreef:Mooi frame, helaas maar in één maat te krijgen.

Ik zou gewoon voor schijfremmen gaan daar krijg je echt geen spijt van.

Het is trouwens best lastig om een geveerde 29"vork te vinden die V-brakes accepteerd, zijn die er eigenlijk wel?

Sapim CX-Ray spaken zijn inderdaad mooie en lichte spaken.
Kan er dan ook iemand tips geven over het rechten van wielen met CX-ray spaken. Ik heb dergelijk achterwiel maar door de platte structuur van de spaak moet ik altijd mijn spaak met een tang of dergelijke vasthouden opdat de spaak niet rond zijn langsas zou gewrongen worden.

Misschien is het makkelijker van gewoon sapim strong spaken te gebruiken, die zijn gewoon rond en ook heel goed.

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » do sep 06, 2007 10:19 am

dader schreef:Het is trouwens best lastig om een geveerde 29"vork te vinden die V-brakes accepteerd, zijn die er eigenlijk wel?
Oude Marzo's. Maar met zo'n bike zou ik er een starre Carbon Pace inhangen.

Erikje

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » do sep 06, 2007 10:49 am

Vergeet de Alma, kijk eens goed naar de Gary Fisher Superfly. Disc-only, dus je zult er voor over moeten stappen, maar dat is dit frame (+ matching vork) zeker waard.

Meer up-to-date geometrie, lichter en in meerdere maten verkrijgbaar.

Succes met je keuze, ik begrijp dat je het zwaar hebt ;)

Een V-brake heeft trouwens meer kracht bij een groter wielen in vergelijking met een kleiner exemplaar.
Voor schijven zou je voor dezelfde remkracht 10% grotere schijven moeten hebben.
Zelf gebruik ik meestal 180mm voor en 160- achter.

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » do sep 06, 2007 12:41 pm

Hubert ! schreef:Vergeet de Alma, kijk eens goed naar de Gary Fisher Superfly. Disc-only, dus je zult er voor over moeten stappen, maar dat is dit frame (+ matching vork) zeker waard.

Meer up-to-date geometrie, lichter en in meerdere maten verkrijgbaar.

Succes met je keuze, ik begrijp dat je het zwaar hebt ;)

Een V-brake heeft trouwens meer kracht bij een groter wielen in vergelijking met een kleiner exemplaar.
Voor schijven zou je voor dezelfde remkracht 10% grotere schijven moeten hebben.
Zelf gebruik ik meestal 180mm voor en 160- achter.
Superfly, wonderful idd.maar...
Voor mij niet 100% geschikt, balhoofdshoek vind ik niet steil genoeg, imo maakt het deze bike niet vinnig genoeg in het snelle bochtenwerk.
En vooral:te lange bovenbuis, allé voor mij toch :(

Mag rond de 60cm zijn eff. en voor mijn grootte van 1.88m is het een calvarietocht om een voldoend lange zitbuis met dito zadelpen te vinden.
Bij de Alma kan ik evtl een Tune, starkes stück van 420mm, steken, dan kom ik er net.
Of er bestaat ook een mooie Roox van 430mm maar deze weegt een pak zwaarder.
Rij met m'n Rig (L en ietsje te lang dus) trouwens 1 cm boven max van zadelpen, het ding houdt, tot nu toe, de geseling vol :D
Vork heb ik ook een mogelijkheid gevonden: German-Answer 28" en die kan met V-brakes.
Super vork en heel duur met één probleempje: beperkte bandenbreedte...
Voor bvb een Bontrager 29" Acx-2.2" te nipt vrees ik...

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » do sep 06, 2007 12:51 pm

De Gary Fisher balhoofdhoek werkt perfect door de Fox 29r vork met extra sprong. Dit is DE geo voor een 29r. Slappe hoek en lange sprong. Hiermee blijft je naloop gelijk.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » do sep 06, 2007 8:42 pm

Fry schreef:Kan er dan ook iemand tips geven over het rechten van wielen met CX-ray spaken. Ik heb dergelijk achterwiel maar door de platte structuur van de spaak moet ik altijd mijn spaak met een tang of dergelijke vasthouden opdat de spaak niet rond zijn langsas zou gewrongen worden.

Misschien is het makkelijker van gewoon sapim strong spaken te gebruiken, die zijn gewoon rond en ook heel goed.
Voor platte spaken heeft mavic een mooi tooltje om ze vast te houden, Sapim strong spaken is eigenlijk gewoon goedkope troep vergeleken met cx-rays of dt revo's

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » do sep 06, 2007 9:07 pm

dader schreef: Het is trouwens best lastig om een geveerde 29"vork te vinden die V-brakes accepteerd, zijn die er eigenlijk wel?

Sapim CX-Ray spaken zijn inderdaad mooie en lichte spaken.
White Brothers vorken zijn er ook voor velgremmen :D

Qua spaken voor mij gewoon DT Comp of Sapim Race
of voor de weightweenie misschien Sapim Laser of DT Revo,
maar voor mij iig. geen platte spaken meer!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr sep 07, 2007 7:24 am

dickie schreef: Superfly, wonderful idd.maar...
Voor mij niet 100% geschikt, balhoofdshoek vind ik niet steil genoeg, imo maakt het deze bike niet vinnig genoeg in het snelle bochtenwerk.
En vooral:te lange bovenbuis, allé voor mij toch :(

Mag rond de 60cm zijn eff. en voor mijn grootte van 1.88m is het een calvarietocht om een voldoend lange zitbuis met dito zadelpen te vinden.
Bij de Alma kan ik evtl een Tune, starkes stück van 420mm, steken, dan kom ik er net.
Of er bestaat ook een mooie Roox van 430mm maar deze weegt een pak zwaarder.
Rij met m'n Rig (L en ietsje te lang dus) trouwens 1 cm boven max van zadelpen, het ding houdt, tot nu toe, de geseling vol :D
Vork heb ik ook een mogelijkheid gevonden: German-Answer 28" en die kan met V-brakes.
Super vork en heel duur met één probleempje: beperkte bandenbreedte...
Voor bvb een Bontrager 29" Acx-2.2" te nipt vrees ik...
Houd er rekening mee dat de Fisher fietsen gebouwd zijn voor een iets kortere stuurnok dan een model van een ander merk. Persoonlijk denk ik dat een Large wel gaat werken voor je, of je moet echt bizar lange benen hebben voor je lengte (96 cm of langer).

Over die 'luie' balhoofdhoek, dit gaat, zoals Steelhead al zei, prima werken door de vork met veel offset. Beter zelfs dan alles wat er tot nu toe te koop is IMO. Fietsen ontwerpen kun je aan de heren van Fisher heel goed over laten.
De Superfly is gebouwd rondom de Fox vork (en andersom) en het gaat de rijeigenschappen niet te goede komen om er een andere vork in te zetten.
Plus: V-brake voor en schijfrem achter .......... :(

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 07, 2007 7:47 am

MarinTi schreef:maar voor mij iig. geen platte spaken meer!
Want?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » vr sep 07, 2007 9:10 am

JJ schreef:
MarinTi schreef:maar voor mij iig. geen platte spaken meer!
Want?

JJ
Duurder, meerwaarde?

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr sep 07, 2007 9:36 am

MarinTi schreef:
JJ schreef:
MarinTi schreef:maar voor mij iig. geen platte spaken meer!
Want?

JJ
Duurder, meerwaarde?
Sowieso meer aero, spaken snijden 2 maal zo hard door de lucht als de rest van je fiets (kan zijn dat jij hier geen waarde aan hecht).
En volgens de verschillende fabrikanten zou je er een stijver wiel mee kunnen bouwen, maar dit wordt nogal eens in twijfel getrokken .....

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 07, 2007 10:03 am

MarinTi schreef:
JJ schreef:
MarinTi schreef:maar voor mij iig. geen platte spaken meer!
Want?

JJ
Duurder, meerwaarde?
Ik ben het met je eens hoor, maar sommige mensen zweren er inderdaad bij. Ik ben dan altijd wel benieuwd wat de reden daarvoor is.
Ik vind het bovendien lelijk, maar dat is mijn bescheiden mening.

En Dickie, is Industry Nine een optie? Zou licht en bovendien stijf zijn.

Hubert, heb jij daar al genoeg kilometers op zitten om er een mening over te hebben?
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » vr sep 07, 2007 10:34 am

Voor Weight Weenies, het zijn in iedere geval de lichtste spaken van Sapim.

278gr 64x260MM

Alleen de Aerolites van DT zijn lichter: 278gr 64x264MM.

Wat is eigenlijk ongeveer de lengte van een spaak voor een 29" wiel?

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 07, 2007 10:37 am

Ja inderdaad, maar veel mensen beweren dat met die spaken de stijfste wielen gemaakt kunnen worden!

Luc?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr sep 07, 2007 10:44 am

Lijkt mij niet dat je met dunne spaken de stijfste wielen bouwt. Wel duurzaam, maar da's wat anders.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » vr sep 07, 2007 10:51 am

dader schreef:Voor Weight Weenies, het zijn in iedere geval de lichtste spaken van Sapim.

278gr 64x260MM

Alleen de Aerolites van DT zijn lichter: 278gr 64x264MM.

Wat is eigenlijk ongeveer de lengte van een spaak voor een 29" wiel?
De Aerolites van DT zijn ook plat.

Houd rekening met spaken rond de 295mm.

Enige reden die ik kan bedenken waarom met platte spaken een stijver wiel gebouwd zou kunnen worden is doordat de spaken elkaar over een groter oppervlak kruisen.
Laatst gewijzigd door Hubert ! op vr sep 07, 2007 10:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » vr sep 07, 2007 10:51 am

Zou opteren voor een handgespaakte wielset.
In bike-magazin werd niet geboft over de kwaliteit van het spaken van de Industry Nine 26" wielen in verhouding tot hun dure prijs...
De Gf in L heeft 62cm tt, dan zou een 8cm stuurpen nodig zijn.
Mijzelf eens opgemeten en gegevens ingebracht bij Wrench-science en voor alle zekerheid ook bij Bullen eens laten uitmeten en kwam op ongeveer hetzelfde:Horiz.bovenbuis max 60cm, stuurpen 100mm, zadelhoogte 81.6cm(Bullen), 80.18(WrenchScience)

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » vr sep 07, 2007 12:57 pm

Hubert ! schreef:
MarinTi schreef:
JJ schreef: Want?

JJ
Duurder, meerwaarde?
Sowieso meer aero, spaken snijden 2 maal zo hard door de lucht als de rest van je fiets (kan zijn dat jij hier geen waarde aan hecht).
En volgens de verschillende fabrikanten zou je er een stijver wiel mee kunnen bouwen, maar dit wordt nogal eens in twijfel getrokken .....
Is het aero voordeel dan zo groot bij off-road gebruik?
Wat betreft de stijfheid heb ik iig. ook zo mijn vraagtekens.

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » vr sep 07, 2007 12:59 pm

JJ schreef:Ja inderdaad, maar veel mensen beweren dat met die spaken de stijfste wielen gemaakt kunnen worden!

Luc?

JJ
Ernie? 8)

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr sep 07, 2007 1:04 pm

Het antwoord, puntje 7.

En ook volledig logisch dat wielen stijver worden van dikkere spaken natuurlijk....
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » vr sep 07, 2007 1:23 pm

Jah, maar ook zwaarder, dus je moet meer kracht zetten bij het aanzetten.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » vr sep 07, 2007 1:27 pm

@sph@ltdude schreef:Het antwoord, puntje 7.

En ook volledig logisch dat wielen stijver worden van dikkere spaken natuurlijk....
Misschien logisch maar in het geval van aero's is de spaak wel dunner maar ook breder dan een ronde spaak, dat telt ook mee denk ik.

Plaats reactie