Nieuw lid met 'nieuwe' fixie! (hij is af!! Jaaah!!!)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

W0uter
Nieuw lid met 'nieuwe' fixie! (hij is af!! Jaaah!!!)

Bericht door W0uter » zo sep 09, 2007 11:00 pm

Beste DP'ers,

door de enthousiaste verhalen van @sph@ltdude op het forum van fiets.nl, ben ik geïnteresseerd geraakt in het fixie rijden. Na uuuuren rondsurfen op bijna alle fixie-sites die het web rijk is, en ook hier veel rondgeneust te hebben, heb ik besloten om weer eens een leuk fietsprojectje te beginnen.

De bedoeling was (en is nog steeds, maar daar kom ik nog op terug :oops: ) om een low-budget fixie te bouwen...

De foto's zijn wat korrelig, ik heb ze met mijn telefoon gemaakt. Die kan niet zo goed zonder licht...

De basis: een oud batavus professional frame inclusief trapas, cranck en balhoofd.

Afbeelding

Afbeelding

De nokjes op boven- en schuine buis eraf gebrand met een gasbrander. Dat was echt een eitje! Daarna goed geschuurd en in de primer gezet:

Afbeelding

Na lang nadenken besloten om voor een opvallende kleur te gaan. Een fixie is geen fixie als ie niet roze is!

Motip autolak moet de 'job' doen:

Afbeelding
Afbeelding

De rest van de onderdelen:

Voorwiel: oud wiel met record-naaf en ma2 velg, denk uit begin jaren negentig. (gratis, had ik nog liggen)

Achterwiel: Rigida nova velg, deore voornaaf, dt swiss competition spaken, bijelkaar 20 euro, zelf gespaakt. Vet leuk zo'n wiel breien! Het resultaat mocht er ook best wezen.

cranck+trapas: shimano 600, zat bij het frame

stuurpen: cinelli alter (het piece de resistance van de fiets) mét pin-up girl! 25 euro vie marktplaats. Ik plaats hem dmv een extender.
Afbeelding
Afbeelding

stuur: chop 'n flop, stuurtje gekocht voor 5 euro.

voorrem: toch voor een beetje extra veiligheid in de stad, Tektro RX4.1 handle en oud shimano 600 remmetje bij m-gineering gehaald. Totaal: 16euro, andere hendel van het setje gaat naar @sph@ltdude (je hebt mail!)

zadel: Fizik Pavé (had m'n vriendin nog liggen)
zadelpen: Ritchey comp pen die ik nog had liggen. is 27,2 terwijl in 27,0 moet hebben. Ik laat hem een heel klein stukje afdraaien, zodat ie past.

Tot zover mijn eerste post! Ik moet nog dingen als een ketting, kransje en een voorblad regelen. Morgen de tweede laag roze!

Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met de MRP powergrips? Ik overweeg die aan te schaffen.

Alvast dank voor alle toejuichingen en tips!
:arms:
Laatst gewijzigd door W0uter op do sep 27, 2007 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 10, 2007 11:23 am

Welkom hier!

Goeie eerste post, ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit komt te zien!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Leim

Bericht door Leim » ma sep 10, 2007 1:11 pm

leuk project. Moet de originele lak er eerst af voordat je de primer er op doet of maakt dat niet zoveel uit?

W0uter

Bericht door W0uter » ma sep 10, 2007 2:39 pm

Aangezien ik geen zin had in gezeik met afbijt en dergelijke, heb ik de roestplekken en stukken waar de verf echt slecht was redelijk kaal gehaald. De rest heb ik zwaar opgeschuurd.

Net het stuurtje gechopt, maar ik kwam er achter dat de remhendel nu niet meer past... aargh!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo sep 12, 2007 11:13 am

Leuk kleurtje! :arms:

Is die lak nou een beetje krasvast? En dekt het goed? Ik gebruik mn fixer ook 'around town' dus hij ziet ook nog wel eens een fietsenrek van binnenuit, vandaar.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

^oZ

Bericht door ^oZ » wo sep 12, 2007 11:16 am

Mét pin-up! fantastisch!

Per

Bericht door Per » wo sep 12, 2007 7:03 pm

Leuk project, alleen passen de foto's niet op mijn beeldscherm.

Die pinup is echt geweldig!

Succes met de bouw

grtz, Pieter.

W0uter

Bericht door W0uter » wo sep 12, 2007 9:08 pm

Oh ja! Ik keek vandaag in mijn kast, en wat lag daar? Een roze gp3000! Je zult net zien dat de kleur net niet matcht.

Volgende maand maar even twee mooie zwarte bandjes er omheen leggen.
Wat hebben jullie om je velg liggen? Ik zat zelf aan vittoria rubino's te denken. Lekker goedkoop, en in helemaal zwart verkrijgbaar.

@ @sph@ltdude, dat zal de tijd uitwijzen. Het dekt heel behoorlijk, in twee keer is het prima. Misschien dat ik het nog een keertje doe, heb nog verf, maar die kan ik ook bewaren om af en toe wat bij te werken.

^oZ

Bericht door ^oZ » do sep 13, 2007 12:17 am

Ik heb er Schwalbe Stelvio's onder liggen. Ze bevallen echt super, rolt licht, ontzettend veel grip, regen is ook geen probleem. Ze slijten alleen wel vrij snel, maar goed dat is minder belangrijk.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 13, 2007 7:01 am

Normale Grand Prix. Slijten bijna niet, rollen goed en rijden niet lek. Net wat je nodig hebt dus.

JJ

W0uter

Bericht door W0uter » wo sep 19, 2007 9:40 pm

We zijn weer een stukje verder!

Afbeelding

Ik heb de zadelpen dunner gemaakt, hij was 27,2 en moest 27,0 zijn. Eerst kreeg ik hem er met geen mogelijkheid in. Ik heb hem even langs een slijpmachine gehaald, en voila. De kleuren van de zadel-, stuurpen en zadel passen mooi bij elkaar volgens mij.

Het enige wat ik nu nog moet doen is:

DX kransje boren, dat ga ik doen met een oude remschijf als mal. Als er iemand is die een versleten schijf heeft liggen in de buurt van Groningen of A'dam: :arms: :o
Bij mijn vader op het werk staat een mooie kolomboor. Daar kan ik dus mooi een paar boortjes verkloten.. :evil:

Dan nog even bladboutjes bestellen en een voorblad. Welke ketting kan ik het beste nemen? Het liefst heb ik een brede ketting, maar loopt dat mooi op een race-voorblad?

Als laatste moet ik nog even de bovenste ringen van het balhoofd terugvinden. Die liggen ergens bij mijn ouders in de garage. En daar is het nog een grotere rommel dan op mijn kamer...

Al met al denk ik dat het een cleane fiets wordt, zonder saai te zijn (lang leve roze! Ik ben nog steeds zeer tevreden met de kleur!)

Tips of opmerkingen? Shoot! :arms:

^oZ

Bericht door ^oZ » wo sep 19, 2007 9:57 pm

Ik denk dat deze Amsterdammer wel een oude schijf voor je heb, morgen ga ik even kijken.

trek

Bericht door trek » wo sep 19, 2007 9:59 pm

Is het een marmotte? :o

Wel een toffe bak. Vooral die stuurpen i.c.m. de kleur is wel geslaagd.

W0uter

Bericht door W0uter » wo sep 19, 2007 10:07 pm

Het is een konijn van zes kilo schoon aan de haak. Het is echt een monster, maar wel een heel lieve. Mijn vriendin is net verhuisd, en ik mocht op hem passen voor onbepaalde tijd... :D Hij ligt 's ochtends altijd languit onder mijn bureau, dus ik altijd lekker warme voeten!

Afbeelding

In het echt lijkt ie nog groter!

Zo, nu weer back on topic!

Gène

Bericht door Gène » do sep 20, 2007 11:32 am

Ik heb gewoon een "dikke" KMC ketting. Die loopt prima over een campa 39 tands blad. Achter over een Surly tandwieltje.

Gaaf kleurtje trouwens! Alleen zou ik zwarte banden nemen. Ik heb zwarte Rubinio's, die lopen goed. Op de andere racer heb ik Stelvio's, die overigens beter lopen. Het is alleen jammer als je "skid" met een bandje van 30 pleuro.

mzzl
Gène
Laatst gewijzigd door Gène op vr sep 21, 2007 8:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do sep 20, 2007 4:12 pm

Ik heb op mn SS een KMC Z610HX, mooie beefy 3/32" ketting.

Tientje bij Allesvoordefiets.nl

W0uter

Bericht door W0uter » do sep 27, 2007 9:38 pm

Afbeelding

En hij is af! :o

Ik ben vanmiddag even naar mijn ouders gereden (15 km van Groningen), en het liep allemaal puik!
Ik stond even voor een brug te wachten, samen met een stel forenzen. Die lui wisten echt niet wat ze zagen! Een kerel viel bijna om toen hij naar m'n achternaaf zat te loeren.

Skidden is me nog niet goed gelukt. M'n achterwiel begon als een gek te stuiteren... :( Beetje veel oefenen dus! HEt viel me wel op hoe geruisloos ze is,je hoort echt alleen de wind als je door de polder rijdt. Hmmm....

dgmtc

Bericht door dgmtc » do sep 27, 2007 9:42 pm

hij is echt mooi... 8)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do sep 27, 2007 9:59 pm

Skitterend! :o

^oZ

Bericht door ^oZ » do sep 27, 2007 10:01 pm

Hij is gaaf !

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do sep 27, 2007 10:12 pm

Hee, psst, zin om komende week eens een tochtje te maken rondom grunn? Nu heb ik m'n fixie nog hier, komende maand gaat ie naar m'n ouders toe in Breda!
Laatst gewijzigd door sneeuwpop op do sep 27, 2007 11:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Burnhard

Bericht door Burnhard » do sep 27, 2007 11:01 pm

mooi fietse mien jong!!
wind in de bandn en goan!!
The essence of being human is being able to direct your own life!

Per

Bericht door Per » vr sep 28, 2007 6:00 am

Ongelofelijk hoe mooi roze soms kan zijn! Vergeet hem niet op de FGG te zetten!

ott

Bericht door ott » vr sep 28, 2007 6:43 am

Nice :D
Zit er nog veel flex in de voorbouw door de ectender?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 28, 2007 8:38 am

Zeker Nice!

Dat vind ik ook altijd een lekker gevoel, alleen een 1 op 1 aandrijving en verder niks wat dat verstoord. Geeft op de 1 of andere manier een heerlijk vrij gevoel (al moet ik toegeven dat ik dat op mijn normale racer ook wel heb :) )

Veel plezier ermee!

JJ

Plaats reactie