door de enthousiaste verhalen van @sph@ltdude op het forum van fiets.nl, ben ik geïnteresseerd geraakt in het fixie rijden. Na uuuuren rondsurfen op bijna alle fixie-sites die het web rijk is, en ook hier veel rondgeneust te hebben, heb ik besloten om weer eens een leuk fietsprojectje te beginnen.
De bedoeling was (en is nog steeds, maar daar kom ik nog op terug

De foto's zijn wat korrelig, ik heb ze met mijn telefoon gemaakt. Die kan niet zo goed zonder licht...
De basis: een oud batavus professional frame inclusief trapas, cranck en balhoofd.

De nokjes op boven- en schuine buis eraf gebrand met een gasbrander. Dat was echt een eitje! Daarna goed geschuurd en in de primer gezet:

Na lang nadenken besloten om voor een opvallende kleur te gaan. Een fixie is geen fixie als ie niet roze is!
Motip autolak moet de 'job' doen:

De rest van de onderdelen:
Voorwiel: oud wiel met record-naaf en ma2 velg, denk uit begin jaren negentig. (gratis, had ik nog liggen)
Achterwiel: Rigida nova velg, deore voornaaf, dt swiss competition spaken, bijelkaar 20 euro, zelf gespaakt. Vet leuk zo'n wiel breien! Het resultaat mocht er ook best wezen.
cranck+trapas: shimano 600, zat bij het frame
stuurpen: cinelli alter (het piece de resistance van de fiets) mét pin-up girl! 25 euro vie marktplaats. Ik plaats hem dmv een extender.

stuur: chop 'n flop, stuurtje gekocht voor 5 euro.
voorrem: toch voor een beetje extra veiligheid in de stad, Tektro RX4.1 handle en oud shimano 600 remmetje bij m-gineering gehaald. Totaal: 16euro, andere hendel van het setje gaat naar @sph@ltdude (je hebt mail!)
zadel: Fizik Pavé (had m'n vriendin nog liggen)
zadelpen: Ritchey comp pen die ik nog had liggen. is 27,2 terwijl in 27,0 moet hebben. Ik laat hem een heel klein stukje afdraaien, zodat ie past.
Tot zover mijn eerste post! Ik moet nog dingen als een ketting, kransje en een voorblad regelen. Morgen de tweede laag roze!
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met de MRP powergrips? Ik overweeg die aan te schaffen.
Alvast dank voor alle toejuichingen en tips!