zadelpen

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
hanssum
zadelpen

Bericht door hanssum » zo sep 23, 2007 8:36 pm

Hoi,ik heb een fully,maar wil weer hardtail.
Om de klappen voor mijn rug op te vangen met een canecreek
zadelpen.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Grtz,Hans :|

Gène

Bericht door Gène » zo sep 23, 2007 8:39 pm

Waarom?

Je hebt een fully, een fiets die juist moet zorgen dat je rug ontlast word en dan ga je terug naar een primitieve oplossing. Wat ik ervan gezien heb en gehoord heb, is het hele idee van een verende zadelpen niet zo geweldig. Ik heb het zelf een maal ervaren. Ik moet zeggen dat ik er niet echt over te spreken ben. Je zadelpen lengte verandert continue, iets wat je op een fiets niet wilt hebben.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

wictor

Bericht door wictor » zo sep 23, 2007 8:47 pm

Een Cane Creek werkt met een parallellogram, waardoor de afstand zadel-bracket ietsje minder verandert.

Ik heb al zo'n 7 jaar een Cane Creek Thudbuster op m'n woon-werkfiets. Het is een prima ding, gezien ik regelmatig op nogal crappy wegen rij. Zeker met een dikke rugzak vol zooi is het prettig.

Een verende zadelpen filtert echter alleen de kleine trillingen er mooi uit: de grotere moet je nog steeds voor gaan staan. Wat dit betreft blijft een fully domweg beter (ook niet helemaal onlogisch, maar afijn...). Als je vooral last van gerammel hebt op de paden die je rijdt dan is zo'n Thudbuster mijn inziens wel een leuk ding. Anders zou ik toch bij die fully blijven.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo sep 23, 2007 8:48 pm

koop voor dat geld (en een beetje bijbetalen) een TI zadelpen, en een setje RR of NN in 2.4 heb je meer aan denk ik dan een verende zadelpen. En geeft je meer comfort.
Verder moet je je rijstijl op een HT aanpassen tov je rijstijl op een FS, meer uit het zadel en met je benen de klappen opvangen om je rug te ontlasten.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma sep 24, 2007 10:13 pm

Alsof een ti zadelpen dat verschil echt gaat maken. Ik denk het niet. En het comfortverschil tussen 1.95 en 2.25 is ook niet erg groot.
Al met al zou ik toch de fully behouden. Wat voor fully heb je eigenlijk? Laten we daar eens mee beginnen want misschien is de afstelling niet helemaal correct.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di sep 25, 2007 5:59 am

BLRacing schreef: Laten we daar eens mee beginnen want misschien is de afstelling niet helemaal correct.
...of de zithouding....

hanssum

Bericht door hanssum » di sep 25, 2007 6:27 am

ik heb een trek fuel ex 9 die prima voldoet .
alleen die remmen altijd slepen of aanlopen(heyes 9),ook het gedoe van ieder moment een nieuwe cassette en ketting dacht ik een idworx of santos met rohloff naaf.
om het comfort te behouden dacht ik een geveerde zadelpen.
maar misschien niet zo goed als ik jullie reactie lees.
grtz,hans :arms:

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di sep 25, 2007 7:43 am

BLRacing schreef:Alsof een ti zadelpen dat verschil echt gaat maken. Ik denk het niet. En het comfortverschil tussen 1.95 en 2.25 is ook niet erg groot.
Al met al zou ik toch de fully behouden. Wat voor fully heb je eigenlijk? Laten we daar eens mee beginnen want misschien is de afstelling niet helemaal correct.
Dan heb jij nog nooit met een TI pen gereden blijkbaar, dat maakt wel degelijk verschil. Ik was ook altijd sceptisch totdat ik er 1 gekocht had.......de eerste 5 ritten wel 30 keer achterom gekeken of ik geen lekke band had.
En het verschil tussen een 2.0 band, die je op 2,5 of 3 bar moet rijden of een 2.4 band die je op 1,5 bar kan rijden is ook een aanzienlijk verschil in comfort.
Doe er dan nog een zadel met een hoge brug en ook een TI rails bij en je zit als god in Frankrijk.

@hanssum, je kan ook een Rohloff in je Fuel (laten) zetten en een nieuw setje remmen koopen , of de oude (laten) afstellen.
Ben wel benieuwd hoe vaak je dan een nieuwe cassette en ketting erom ligt???
Je kan ook met het 2 ketting systeem gaan werken om de slijtage wat binnen de perken te houden. 2 kettingen kopen en om de ongeveer 200 km wisselen.

dusssssss©
DE site

hanssum

Bericht door hanssum » di sep 25, 2007 11:52 am

hoeveel ik de remmen al heb afgesteld weet ik niet eens zoveel,alles aan gedaan,gaat 100 km weer goed en daarna weer mis. :cry:
mijn vorige fiets had magura 33 remmen probleemloos !!!

ik doe ong 1000km met een casette sram met rode spinner.
past een rohloff in een fully,hoe span je de ketting? :?

mateis

Bericht door mateis » di sep 25, 2007 5:47 pm

't Lijkt me dat een Fuel EX niet zo veel verschil geeft in lengte tussen wielas en bottombracket dat een spanner van Rohloff zelf niet gaat werken:
Afbeelding.
Kijk ook eens naar de fiets van Boss (http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=32135).

Betreffende IDworx etc: in de Duitse Bike van oktober staat een test van Sorgloshardtails... Zou ik zeker lezen als je serieus zo'n fiets overweegt.

Betreffende Thudbuster: ik denk dat je aan een Fuel Ex door het jaar heen minder onderhoud hebt. ;) Mooi product, maar niet compleet 'sorglos'. Fully rijdt natuurlijk beter: ipv alleen een afgeveerde kont ook de rest van je gewicht en de fiets afgeveerd!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di sep 25, 2007 6:18 pm

mateis schreef:Afbeelding.
Kijk ook eens naar de fiets van Boss (http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=32135).
Dát vind ik persoonlijk dus niks, een rohloff-fully met zo'n kettingspanner, heb je nog steeds dreck tussen je wieltjes!!! (en dus extra weerstand)
mateis schreef: Betreffende IDworx etc: in de Duitse Bike van oktober staat een test van Sorgloshardtails... Zou ik zeker lezen als je serieus zo'n fiets overweegt.
Ik ben zelf heel erg tevreden over mijn rohloff-HT :D
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

mateis

Bericht door mateis » di sep 25, 2007 6:46 pm

sneeuwpop schreef:heb je nog steeds dreck tussen je wieltjes!!! (en dus extra weerstand)
Als het je primair om de laagste weerstand ging, had je natuurlijk nooit aan de Rohloff moeten beginnen! Ik zou willen beweren dat je die extra weerstand in het terrein ook direct offset met de betere 'motricité' en andere voordelen van een fully. :)

De vraag is natuurlijk wat je zoekt: compleet sorglos en zo clean mogelijk --> ht OF met meer comfort, tractie, grip, snelheid in het terrein etc. en de prijs van nog steeds onderhoud aan het frame --> fully.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di sep 25, 2007 7:50 pm

mateis schreef: Als het je primair om de laagste weerstand ging, had je natuurlijk nooit aan de Rohloff moeten beginnen!
Ben ik het dus niet mee eens. OK, een compleet schoon XT-systeem loopt iets lichter, maar na een paar modderplassen loopt de rohloff nog als vanouds, dat kan niet gezegd worden van een derailleursysteem!!!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

mateis

Bericht door mateis » wo sep 26, 2007 8:47 am

sneeuwpop schreef:Ben ik het dus niet mee eens. OK, een compleet schoon XT-systeem loopt iets lichter, maar na een paar modderplassen loopt de rohloff nog als vanouds, dat kan niet gezegd worden van een derailleursysteem!!!
Nee, dat klopt. Waar een schoon derailleursysteem eerst een stukje beter is qua weerstand, liggen ze dan bijna gelijk. :evil: Let wel: ik ga hier af op de 'data' uit bladen als Bike enz., helaas NIET op eigen ervaringen...

En dan denk ik nog dat je beter je fully kan houden. Zo'n kettingspanner is in mijn ogen net iets anders dan een derailleursysteem, namelijk. Kettinglijn blijft namelijk altijd (als het goed is) ideaal!

wictor

Bericht door wictor » wo sep 26, 2007 10:58 am

I dunno. Ik denk dat een Rohloff naaf alleen een serieus voordeel biedt t.o.v. een open tranny als je

a) volle lengte kabels hebt, die door te smeren zijn zonder totale demontage;
b) niet met een buiten het frame stekende kettingspanner zit.

Het probleem van een gore ketting op gore tandwielen blijf je houden, ongeacht of de overbrenging buiten of intern zit.

Afgelopen week met Duchenne Heroes me gereisd om te sleutelen (DPers: dank, was een erg toffe week!). De Rohloff rijders moeten zich de eerste paar dagen suf hebben gelachen (geen chainsuck, geen kromme patjes, enz.), tot ook hun kabels vol liepen. :D

Dat Hs-33's zo onderhoudsvrij zijn trek ik bij deze ook in twijfel: minstens net zo veel ellende mee gezien als met schijfremmen. Alleen v-brakes gaven meer gedoe (en slijten 10x zo snel door hun blokken heen...).

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo sep 26, 2007 9:42 pm

sneeuwpop schreef:OK, een compleet schoon XT-systeem loopt iets lichter,
Een HT2 crankstel dat licht loopt?
Kom zeg,de weerstand van een kettingspanner voel je echt niet tijdens het fietsen!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

vrx

Bericht door vrx » vr nov 02, 2007 6:11 pm

nou, nou, zie je wel hansie(worst) ;)
dat als je iets plaatst dat je veel respons krijgt!
maar ja je keus is al gevallen :cry:
het zou wel tof zijn een fuel met een rohlof naaf,
maar goed (respect your choice)
laat even je nieuwe fiets hier zie als je hem hem hebt 8)

groetjes

uit playa aan't haringvliet
HYDRATE OR DIE!!

W3sebas
Contacteer:

Bericht door W3sebas » vr nov 02, 2007 6:41 pm

Je kan goed genoeg met rohloff+Fully rijden die ketting kan je los zetten tot je hem tot redelijk in de richting van het frame kan duuwen. een Sinlgespeed crankstel met hoge tanden en je ketting loopt er nooit vanaf. Zo zei rohloff het zelf bij een fiets met Q-rings crankstel zonder ketting spanner.

maarja lees al dat er een keuze is gemaakt

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr nov 02, 2007 8:38 pm

W3sebas schreef:Je kan goed genoeg met rohloff+Fully rijden die ketting kan je los zetten tot je hem tot redelijk in de richting van het frame kan duuwen. een Sinlgespeed crankstel met hoge tanden en je ketting loopt er nooit vanaf. Zo zei rohloff het zelf bij een fiets met Q-rings crankstel zonder ketting spanner.

maarja lees al dat er een keuze is gemaakt
bij een fully met rohloff heb je echt een kettingspanner en een kettinggeleider bij het voorblad nodig. Anders ligt je ketting bij de eerste de beste hobbelige afdaling op je BB. En ik spreek uit ervaring; Element + Rohloff.

Dusssssss©
DE site

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr nov 02, 2007 10:31 pm

BOSS schreef:...bij een fully met rohloff heb je echt een kettingspanner en een kettinggeleider bij het voorblad nodig. Anders ligt je ketting bij de eerste de beste hobbelige afdaling op je BB. En ik spreek uit ervaring; Element + Rohloff.

Dusssssss©
Datzelfde had ik ook bij mijn Yeti Kokopelli FS met Rohloff ;)

Plaats reactie