Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Levi-Punk
Contacteer:

Bericht door Levi-Punk » vr aug 31, 2007 10:54 am

BOSS schreef:Wat trouwens een goede compactcamera is voor outdoorsporters, de olympus mju 770.

-waterdicht tot 10 meter
-overleeft een val van 1,5 mtr
-personen tot 100kg kunnen erop gaan staan(handig als je net een iets hoger standpunt wilt :angelnot: )

Afbeelding

dussssss©
werkt alleen op compleet vlakke ondergrond anders kan scherm kapot gaan.vader heeft dit uitgetest in de living en er lag een heel klein steentje onder het scherm en 1/4 is verpest. :(

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » zo sep 02, 2007 9:52 am

canon heeft enkele dagen geleden een paar nieuwe camera's voorgesteld.
Tegelijkertijd heeft Canon zijn nieuwe topmodel aangekondigd: de 1Ds Mark III, een 21 megapixel 'full frame'-camera die ongeveer 8000 euro op moet brengen. Deze highend-camera kan niet zo snel schieten als de 40D ('slechts' 5 frames per seconde), maar dat zelfs twee Digic III-processors moeite hebben om platen van 25MB per stuk op hogere snelheid te verwerken kunnen we Canon ook niet echt kwalijk nemen. Wederom heeft DPReview een uitgebreide beschouwing voor degenen die alle details willen weten van dit monster.

Afbeelding
plus nog een nieuwe camera, de 40D, die de 30D moet opvolgen.

bron: Tweakers.net

een paar dagen later kondigde ook Nikon nieuwe camera's aan.
De meeste aandacht gaat uit naar de D3 waarmee Nikon voor het eerst een full-frame camera aan in dit marktsegment aanbiedt. De D3 nestelt zich tussen de Canon 1D Mark III en de 1Ds Mark III. Ten opzichte van de 10 megapixels die de eerstgenoemde Canon biedt zijn de 12 megapixels van de D3 - even veel als de D2X en de D2Xs - een aardige vooruitgang, maar de 1D Mark III is dan ook al een half jaar op de markt. Ten opzichte van de 21 megapixels van de onlang geïntroduceerde 1Ds Mark III blijft de D3 daarentegen flink achter, maar de Nikon-camera heeft andere pijlen op zijn boog.

Zo biedt de cmos-sensor een maximale lichtgevoeligheid van iso 6400, terwijl de 1Ds niet verder komt dan iso 3200. In een speciale 'high sensitivity'-modus is dat zelfs op te krikken tot iso 25.600. In hoeverre er in die stand nog een plaatje uit de ruis is samen te stellen, moet echter nog even worden afgewacht. Daarnaast zijn er 51 focus points - zes meer dan de 1Ds - en in burst-mode kan de camera tot 9 opnamen per seconde maken. Andere interessante verbeteringen zijn een drie inch groot lcd-scherm met resolutie van 640x800 pixels (hoewel Nikon in het persbericht probeert de wereld een loer te draaien door te schermen met 922.000 pixels - wat het aantal subpixels is), een 'live view'-modus en de mogelijkheid om DX-objectieven te gebruiken.

Afbeelding
bron: Tweakers.net

een Nikon met CMOS fullframe sensor? best wel mooi :)
als sportfotograaf lijkt mij de nieuwe nikon wel wat, 9opnamen per seconde? lekker!
nu het geld nog verzamelen :angelnot:

k@tze

Bericht door k@tze » di sep 04, 2007 10:40 am

Mooi nieuws allemaal,

Yummie, doe mij deze maar...

Afbeelding
btw, plaatje eerlijk geleend van LGD :angelnot:

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 10, 2007 9:14 pm

Afgelopen zondag moest ik vanwege mijn weerbarstige achillespees aan de kant blijven staan
en kon dus mooi de foto's maken van de off-road triathlon in Monster.
Ik had tot nu toe mijn Nikon D80 met 18-200 VRII ED alleen op vakantie gebruikt,
en weet niet goed hoe de beste actie-foto's te maken.
Ik zal BOSS z'n strandfoto's niet evenaren maar toch gaarne jullie feedback en tips.

1e foto, niets aan de hand. Misschien iets snellere sluitertijd nodig ?
1/800 sec, F9, ISO 400. Koplopers van de fun-klasse
Afbeelding

2e foto. Het werd al donker. Per ongeluk te langzame sluitertijd,
1/200 sec, F9, ISO 400. De voorlaatste van Race-klasse..
Afbeelding

3e foto. Donker. Invulflits-meetrekker.
1/200 sec, F5, ISO 400. Huh? Flitser (Nikon SB400) werkte, dus zou op 1/60 moeten zijn....toch ?? Hoe maken die profs (Plons) eigenlijk die haarscherpe flits-foto's ????
Afbeelding

Laatste lopers tegen achtergrond haven Rotterdam
1/800 sec, F5,6 ISO 1600 Hoe krijg ik het voor mekaar...Sfeershot
Afbeelding

Om 20h 's avonds, laatste loper
1/25 sec, F5,6 ISO 400
Was het hier beter om de ISO op te krikken om een snellere sluitertijd te hebben ?
Afbeelding

Fotomodel: Bert Lam, 78e op Nationaal Kampieonschap Off-Road Triathlon.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 10, 2007 9:40 pm

Behalve de keuze van je fotomodel, BertL., is er weinig mis met de foto's..........alhoewel ik persoonlijk meer foto's van die dame gezien had willen hebben.

Tips/opmerkingen in willekeurige volgorde:
#flitser werkt tot een 1/250
#met volle zon niet op 400iso gaan zitten, maar op bijv. 5.6 ipv 9
#gebruik voor dit soort dingen altijd de volle opening van je lens, scherptediepte heb je toch niet nodig.
#gebruik een (eenpoot)statief bij een lange lens.
#gebruik een minimale sluitertijd van 1,5X je brandpuntsafstand als je redelijk zeker wilt zijn van je schertpe mbt je eigen beweging.
#bij inflits/meetrekker moet je een langere tijd gebruiken, ik zie weinig beweging in de achtergrond....veel oefenen!
#Plons is van de herenliefde, zijn technieken mbt wat dan ook wil jij niet weten 8)

Meer kan ik nu even niet verzinnen.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » wo sep 12, 2007 9:07 pm

Boss,
in verband met 1/250ste en flitser, dat klopt niet volledig
met een externe flitser kan je veel hoger gaan bij een nikon bv 1/1000ste (D200 oa)
dit gaat dan werken op je achterste "gordijn"
daardoor is de flits wel minder krachtig
maar het helpt zeer goed als invulflits

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 12, 2007 9:57 pm

Old Manitou schreef:Boss,
in verband met 1/250ste en flitser, dat klopt niet volledig
met een externe flitser kan je veel hoger gaan bij een nikon bv 1/1000ste (D200 oa)
dit gaat dan werken op je achterste "gordijn"
daardoor is de flits wel minder krachtig
maar het helpt zeer goed als invulflits

dat heeft niets te maken met je achterste gordijn..........een camera had vroeger alleen een eerste en tweede gordijn, geen achterste en/of voorste. Dit is een functie van de fltiser.
Wat de flitser doet is de flitsduur verkorten. De reden dat je bij standaardflitsen niet verder kan dan bijv. een 1/250 heeft te maken met de flitsduur die bijv. een 1/251 is, iig korter dan de sluitertijd.
Bij High speed flitsen verkort de flitser de flitsduur naar bijv. 1/1000, dit gaat ten kostte van de flitsintensiteit.

Het eerste en tweede gordijn maken alleen het volgende verschil.
1e gordijn: eerst de flits dan de belichtingstijd.
2e gordijn: eerst de belichtingstijd dan de flits.

Met name bij langere tijden/meetrekken icm flits zul je hier verschillen gaan zien.

dusssssssss©
DE site

willem12

Bericht door willem12 » wo sep 12, 2007 10:11 pm

Ik ben naturlijk ook de handleidingen ingedoken, die trouwens bij Nikon erg summier zijn...
Mijn maximale flash-sync = 1/200 sec. De Oudere D70 had 1/500 en was alleen al om die reden erg populair.
Met externe, hele dure flitsers met remote control, kun je inderdaad naar 1/1000 sec. Maar dat trekt bruin niet, het is gewoon de SB200.

Maar goed, ik ga dus nu verder experimenteren met 1/200. Ik kan de flits-kracht wel sterker/zachter zetten, dus invulflitsen waarbij de achtergrond ook nog een beetje fatsoenlijk belicht zijn, behoort tot de mogelijkheden :)

Wel een klote klasse die "prosumer" klasse. Wel heel veel knopjes maar ze doen het dus allemaal "net niet".

Zaterdag weer nieuwe kansen bij hockey/voetbal.

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo sep 12, 2007 10:16 pm

willem12 schreef:Wel een klote klasse die "prosumer" klasse. Wel heel veel knopjes maar ze doen het dus allemaal "net niet".
Nou, de Nikon D300 komt aardig dicht in de buurt lijkt me. Die heeft iig wat leuke snufjes die ik best zopu kunnen gebruiken, jammer dat ik al best wat Canon glas heb.

Plons

Bericht door Plons » do sep 13, 2007 9:23 am

willem12 schreef:

3e foto. Donker. Invulflits-meetrekker.
1/200 sec, F5, ISO 400. Huh? Flitser (Nikon SB400) werkte, dus zou op 1/60 moeten zijn....toch ?? Hoe maken die profs (Plons) eigenlijk die haarscherpe flits-foto's ????
Afbeelding
HOe ik dat doe ?
Ik zet mijn camera altijd op deze stand
Afbeelding
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

willem12

Bericht door willem12 » do sep 13, 2007 10:53 am

Plons schreef: HOe ik dat doe ?
Ik zet mijn camera altijd op deze stand
Afbeelding
Dus die foto's waarbij die mx-ers, indoor, springend over schansen, haarscherp, elke zandkorrel te zien, minstens 1/100000 sec, perfect belicht, glanzende verzadigde keuren, worden gemaaakt door gewoon op knopje "auto" en "flits" te drukken ???

Ik begrijp dat het geheim van de smid een geheim moet blijven. 8)
Toch bedankt. Ik zal het knopje opzoeken.
Afbeelding

Plons

Bericht door Plons » do sep 13, 2007 8:10 pm

Zoals je zelf zegt die Pro-sumer class is een hopeloos geval.

Ik heb ooit ook de fout gemaakt een D10 te kopen, maar dat had ik rap door.

Maar toch denk ik dat in het geval van MTB het mogelijk moet zijn, de snelheid van het bewegend onderwerp is namelijk veel trager als in de mx.

maar ik ken totaal niks van nikons dus ik weet bij got niet wat die doen.
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo sep 26, 2007 3:46 pm

Teringjantje, check die prijzen dan. http://tweakers.net/pricewatch/141880/C ... L-USM.html
Afbeelding
:evil:

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » wo sep 26, 2007 4:00 pm

Sja, wat wil je met 1200mm....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 27, 2007 7:43 pm

Volgens mij staat de komma een beetje verkeerd..........lijkt mij sterk dat zo'n ding een ton kost, volgens mij komt 10000 eerder in de buurt.
De 600 F/4.0 kost iets van 7700.

dusssssss©
DE site

zonoskar

Bericht door zonoskar » do sep 27, 2007 8:58 pm

Nee hoor, die 1200mm kost echt een ton aan euri. Maar wordt niet meer gemaakt.

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » do sep 27, 2007 9:31 pm

Ik kreeg vanmiddag een mailtje met het volgende:
Ik kreeg onlangs een foto die jij gemaakt had in Rijswijk.
Kan ik die gebruiken op een banner, die wij op Bikemotion gaan gebruiken ?
Nou lijkt me dat wel leuk, maar moet/kan je daar een vergoeding ofzo voor vragen? Ik heb daar verder geen ervaring mee en maak de foto's vooral omdat ik dat zelf leuk vind.

Sven

Bericht door Sven » do sep 27, 2007 9:46 pm

Als je alleen fotografeert voor de lol, dan moet je zelf beslissen of die lol ook betaald moet worden door iemand anders.

Het is in ieder geval een mooi compliment!

Probeer anders te regelen dat je publicatie wordt vergezeld van wat naamsbekendheid (site, mail, what so ever).
Slechter kun je er niet van worden, je kan alleen maar je lol uitbreiden, en misschien daarna van je hobby een gedeelte van je betaalde werk..

Roel@dTb
Contacteer:

Bericht door Roel@dTb » vr sep 28, 2007 6:16 am

Is dit een beetje een goede foto:
Hij is klikbaar
Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr sep 28, 2007 7:03 am

MavErik schreef:Ik kreeg vanmiddag een mailtje met het volgende:
Ik kreeg onlangs een foto die jij gemaakt had in Rijswijk.
Kan ik die gebruiken op een banner, die wij op Bikemotion gaan gebruiken ?
Nou lijkt me dat wel leuk, maar moet/kan je daar een vergoeding ofzo voor vragen? Ik heb daar verder geen ervaring mee en maak de foto's vooral omdat ik dat zelf leuk vind.
Vrijkaartjes voor de Bike Motion vragen voor heel DP of iig voor mij, het is mijn idee tenslotte :lol:

Check ook of je bestandsgrootte groot genoeg is voor een banner.........anders hangt er straks een bagger vergroting van jezelf met je naam eronder......

dussssssss©
DE site

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » zo sep 30, 2007 1:33 pm

Een banner MET naamsvermelding is uberhaupt niet normaal. Ziet er IMHO ook niet uit...

Vergoeding is zeer zeker niet meer dan normaal....er van uit gaande dat het ook een commercieel bedrijf is?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do okt 04, 2007 2:42 pm

willem12 schreef:Ik ben naturlijk ook de handleidingen ingedoken, die trouwens bij Nikon erg summier zijn...
Mijn maximale flash-sync = 1/200 sec. De Oudere D70 had 1/500 en was alleen al om die reden erg populair.
Met externe, hele dure flitsers met remote control, kun je inderdaad naar 1/1000 sec. Maar dat trekt bruin niet, het is gewoon de SB200.

Maar goed, ik ga dus nu verder experimenteren met 1/200. Ik kan de flits-kracht wel sterker/zachter zetten, dus invulflitsen waarbij de achtergrond ook nog een beetje fatsoenlijk belicht zijn, behoort tot de mogelijkheden :)

Wel een klote klasse die "prosumer" klasse. Wel heel veel knopjes maar ze doen het dus allemaal "net niet".

Zaterdag weer nieuwe kansen bij hockey/voetbal.
Wat belangrijk is om te onthouden;
je sluitertijd(T) beinvloed je flitshoeveelheid niet alleen de hoeveelheid continuelicht.(daglicht in de meeste gevallen)

Mijn advies is om de camera op diafragma voorkeuze te zetten, op de grootst mogelijke opening of daar in de buurt. De belichting corrigeren mbv de over/onderbelicht functie, plussen en minnen)
De flitser op TTL zetten en de hoeveelheid weer corrigeren mbv plussen en minnen.
In het begin zal het zo nu en dan een beetje zoeken zijn maar op een gegeven moment wordt het een soort 2de natuur.

En met een pro-sumer camera kun je net zulke goede foto's maken als met een pro geval, de camera maakt tenslottte niet het beeld, dat doe je altijd nog zelf.

dussssssss©

[/i]
DE site

willem12

Bericht door willem12 » do okt 04, 2007 10:07 pm

Dankuwel Meneer BOSS !!
A.s. Zaterdag gaan we er weer tegenaan.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do okt 11, 2007 2:31 pm

Misschien niet helemaal foto gerelateerd maar enkele fotograven zullen er wel van gehoord hebben.

anyway, ik heb een nieuwe baan, ben er net vorige week begonnen.
Zit nu bij de Provincie Drenthe als Civieltechnisch ontwerper.

Leuke pc, mooie monitor (23 inch HP ws) maar goed, tijd voor vernieuwing. En daarom komen er morgen 3 nieuwe monitoren bij op de tekenkamer.

En niet zomaar een of andere flutmonitor maar wel even een Eizo,......van 30 inch zoals afgebeeld in onderstaande link.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=50020

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Dat zal vast enorm genieten worden.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr okt 12, 2007 4:01 pm

30", dan mag je je groothoekbril wel opzetten............mooi spul hoor, ik heb de 21" wide versie en die bevalt super.

dusssssss©
DE site

Plaats reactie