Balhoofd verwijderen t.b.v. poedercoaten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hendriku
Berichten:53
Lid geworden op:di nov 22, 2005 1:47 pm
Balhoofd verwijderen t.b.v. poedercoaten

Bericht door hendriku » ma okt 01, 2007 8:23 am

Hallo, ik heb een oud stalen raceframe dat ik wil laten poedercoaten. Logischerwijs ga ik er vanuit dat je vork en frame apart aan moet leveren en ook het balhoofd en dus ook de conussen moet verwijderen. Is dit te realiseren zonder speciaal gereedschap of is hier een trucje voor wellicht?

poedercoaten wanneer frame + vork nog aan elkaar zitten is geen optie toch??

Mocht iemand nog een goed adres hebben in Amsterdam en omstreken om een frame te laten poedercoaten; let's hear it! Heb 5 bedrijven gemaild, maar nul reacties. Ga ze dus ook maar even bellen, maar het gaat om industriele toko's.

thnx

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » ma okt 01, 2007 8:34 am

Je kan het balhoofd eruit tikken met een grote platte schroeven draaier of met een holle pijp. Je zet je gereedschap dan tegen de de rand van van de cup in de balhoofdbuis en hameren. Er bestaat ook speciaal gereedschap, maar met een beetje beleid wil dit ook lukken. Sla je je ups aan gort, zul je nieuwe moeten aanschaffen.

Denk eraan dat je na je poedercoat het een en ander moet laten weg draaien of tappen. Dit is belangrijk om de trapas en het balhoofd vlak tegen het frame te laten komen. Als dit scheef gebeurd, heb je kans op speling en snellere slijtage van je lagers. Het natappen van je schroefdraad is nodig om de trapas in te draaien.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
hendriku
Berichten:53
Lid geworden op:di nov 22, 2005 1:47 pm

Bericht door hendriku » ma okt 01, 2007 9:39 am

Gène schreef:Je kan het balhoofd eruit tikken met een grote platte schroeven draaier of met een holle pijp. Je zet je gereedschap dan tegen de de rand van van de cup in de balhoofdbuis en hameren. Er bestaat ook speciaal gereedschap, maar met een beetje beleid wil dit ook lukken. Sla je je ups aan gort, zul je nieuwe moeten aanschaffen.

Denk eraan dat je na je poedercoat het een en ander moet laten weg draaien of tappen. Dit is belangrijk om de trapas en het balhoofd vlak tegen het frame te laten komen. Als dit scheef gebeurd, heb je kans op speling en snellere slijtage van je lagers. Het natappen van je schroefdraad is nodig om de trapas in te draaien.

mzzl
Gène
Dank hiervoor! Tappen/draaien zou misschien wel bij de fietsenmaker kunnen?

Verder zit ik ook nog met wegewerken van kabelgeleiders op boven- en onderbuis. Op bovenbuis geen probleem denk ik, maar op onderbuis zitten twee nokken van 0,5-1 cm voor kabelgeleiders (foto onder is een 'adapter' die over de nok gaat). behoorlijk stalen geval. Iets voor de slijptol?

Afbeelding

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » ma okt 01, 2007 10:02 am

Jup, bij je LBS kan je je trapas draad weer laten tappen en je balhoofd en bracket laten vlakken.

Die nokken kan je met een slijptol weg halen, de kans is alleen groot dat je per ongeluk met ongewild schanierpunt zit, dus voorzichtig! Je kan ook proberen de nokken weg te branden, mij was het niet gelukt, misschien bij jou wel (oud Gazelle frame).

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
hendriku
Berichten:53
Lid geworden op:di nov 22, 2005 1:47 pm

Bericht door hendriku » ma okt 01, 2007 10:14 am

Gène schreef:Jup, bij je LBS kan je je trapas draad weer laten tappen en je balhoofd en bracket laten vlakken.

Die nokken kan je met een slijptol weg halen, de kans is alleen groot dat je per ongeluk met ongewild schanierpunt zit, dus voorzichtig! Je kan ook proberen de nokken weg te branden, mij was het niet gelukt, misschien bij jou wel (oud Gazelle frame).

mzzl
Gène
Wat bedoel je met 'ongewild scharnierpunt'? Waarschijnlijk bedoel je dat je met een slijptol voorzichtig te werk moet gaan en vooral niet te veel moet wegslijpen.

Heb overigens ook een oud Gazelle Champion Mondial frame

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » ma okt 01, 2007 10:23 am

Wat bedoel je met 'ongewild scharnierpunt'? Waarschijnlijk bedoel je dat je met een slijptol voorzichtig te werk moet gaan en vooral niet te veel moet wegslijpen.

Heb overigens ook een oud Gazelle Champion Mondial frame[/quote]

Precies, voorzichtig te werk gaan, anders zit je door het materiaal. Dan helpt een las naadje niet meer.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie