SingleSpeeden in NO-Brabant (Grave)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
willem12
SingleSpeeden in NO-Brabant (Grave)

Bericht door willem12 » zo okt 21, 2007 3:29 pm

Of ik mee wilde gaan naar Grave. "Leuk parcours, met stukken van de 8 van NO-Brabant". Er had een belletje moeten rinkelen maar ik negeerde het, ik heb de 8 twee keer gedaan en vond hem best zwaar, in de winter met ijs, sneeuw en modder.

Mannelijk verzet op de fiets gemonteerd en de wekker vroeg gezet. Weinig inschrijvers, snel op weg. Asfalt. Steentjesweg. Gras. Asfalt. Paadje langs beek. Ik word ingehaald door dagjesmensen met kinderen achterop. Spin als een achterlijke. Eindelijk bos. Na 1m10sec sta ik weer buiten. Mijn fietsmaatje wordt enigzins geirriteerd "Gaat het?", "Nog moe van Wasgau". Nee, ik fiets hier alleen straal voor paal op m'n 29" SingleSpeed met noppenbanden. Parels voor de zwijnen.

Natuurlijk mis ik een lintje, 100m voor de thee met koek, en fiets 5km extra. Joepie. Stemming daalt nu fors. Voorrem gaat weer eens aanlopen, gelukkig sleutels bij me. Staat opeens Dida naast me, is al 10km verder, maar zag me staan. Gedeelde smart is halve smart. Ik bied aan om mee te rijden naar de finish (laf) maar Dida haalt me over om de volgende 10 kilomter door te rijden "Het mooiste komt nog". Yeah, right.

Ik spin weer verder over het asfalt. Vlak voor het bos ingehaald door een roedel brabo's (accent). Echte mannen. Lachen om mijn snelheid. Dan gaat het zowaar leuk worden, heuvels, gaten en bochten. Mannen voor me kunnen echter niet mountainbiken, remmen voor afdalingen, remmen in de bochten en op de piccolo omhoog. Om met mijn verzet enigzins uit de voeten te kunnen zet ik aan voor de afdalingen, gooi hem plat in de bochten en ram omhoog. Ik genereer veel irritatie, heel veel. Maar ben ze wel voorbij. Ik leef weer.

Ik leef nog heel even verder. Er is zowaar een echte heuvel en ik moet hijgen. Toch hoor ik mezelf niet, ik hoor 4-takt, veel en hard. Net als ik bovenop de heuvel kom, komen van de andere kant 8-10 motorcrossers omhoog, met 60km/h. Schijfremmen worden massaal gebruikt. Toch nog een hartslag boven de 160 in NO-Brabant.

Laatste 5 km comateus naar de auto gepeddeld. Juichend de rivieren weer over gestoken.

Conclusie:
- Nooit meer in NO-Brabant fietsen vlak na wonderschone marathon in Wasgau
- Uberhaupt nooit meer SingleSpeeden in NO-Brabant
- Standaard uitrusting voor NO-Brabant: Versnellingen + SuperMoto's
- Uitzondering op bovenstaande: met minstens 3 andere SingleSpeedende lokalo's samen op pad
- Brabantse boswielrenners kunnen niet fietsen

Zo, en nu kijken of de dag niet helemaal verloren is en of Hamilton wereldkampioen wordt..

P.s.
Dida, is dit representatief ? Of had ik gewoon pech ?
Volgende keer zal ik Pm'en als ik naar het zuiden kom.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Hilco

Bericht door Hilco » zo okt 21, 2007 3:51 pm

Prachtig geschreven, ik voel met je mee. Dit moet een klote zondag voor je zijn geweest :evil:

na een aantal van deze gelijke ervaringen heb ik besloten om niet meer met tourtochten en gearies mee te gaan.

hoogstens met "eigen kluppie"
Maar tourtochten en drukte is niks voor mij.

Singlespeed wordt leuker naar mate je met meer single speeders rijd.
en dan lekker cruisen........... :arms:

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 21, 2007 3:58 pm

Niet echt representatief.

Tocht Grave is voor 3/4 gewoonweg ruk. Laatste stukje maakt het daarintegen voor mij weer helemaal goed (er zit daar ook een vaste route die wel leuk is). Wasgau was in dat opzicht ook alleen maar klimmen over brede paden en afdalen over brede paden met wat leuke technische stukjes.

In Brabant kan je veel leuk fietsen. Tochten van Zeeland en Uden zijn wat diverser met meer "singletrack". Maar over het algemeen zijn het allemaal CX/fireroad tochten. De reden dat ik meedoen is gewoon om te oefen met door te spinnen op lange stukkenen om cx-ers te bokken als er "echt offroad" aankomt.

Maar 34/18 is niet echt mannelijk hier hoor. Ik rij veel tochten op de 29- er met 34/16. Puur omdat ik weet dat het vaak lange rechte stukken zijn.

Voor de wat leukere tochtjes moet je eigenlijk omhoog (nijmegen en verder) of omlaag (rond Eindhoven). Maar het ligt ook aan de clubs zelf. Ik heb een eigen rondje van 60KM met bijna nul asfalt. En veel van de leukere stukken daarin zie ik nergens terug in de tochten in dat gebied.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 21, 2007 4:06 pm

Ow ja ik snap ook niet waarom die tocht zo ruk is geworden. Eerst hadden ze rond Mill een heel stuk waar je echt los kon gaan. Dat gebied is er nog wel en ze komen er langs maar gaan er niet in. Tevens is de klim op de vuilinisberg eruit gehaald, waarschijnlijk een safety issue.

Maar ik vind die toertochten wel handig. Voor 3,50 ben je weer een hele ochtend onder de pannen. En natuurlijk rijdt er een hoop troep en is het wat drukker. Maar ja das ook wel gezellig soms. Ik heb vandaag lang gekletst met een rohloffgast. Die wou weten of ik zo'n trickstuff excentriker had. Ik heb hem maar even doorverwezen naar Singlespeed.nl (krijg ik nu kudos JJ?).

ach en ik zit niet bij een kluppie (afgezien van het DP kluppie) dus dan is zo'n tocht wel lekker als je het niet zoekt on weer eens in je eigen achtertuin te rijden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

willem12

Bericht door willem12 » zo okt 21, 2007 4:30 pm

Dida,
mogen we een keertje mee op je eigen rondje ?

Je hebt natuurlijk gelijk, die toertochten zijn berehandig.
Viel me vandaag alleen rauw op het dak.

Ps.
Wasgau was alleen op de korte afstand breed naar beneden, Daan en ik hadden blauwe polsen van de stuiters op de latere singletrack afdalingen.

Gijsberg

Re: SingleSpeeden in NO-Brabant (Grave)

Bericht door Gijsberg » zo okt 21, 2007 4:45 pm

willem12 schreef: ---Lachen om mijn snelheid. Dan gaat het zowaar leuk worden, heuvels, gaten en bochten. Mannen voor me kunnen echter niet mountainbiken, remmen voor afdalingen, remmen in de bochten en op de piccolo omhoog. Om met mijn verzet enigzins uit de voeten te kunnen zet ik aan voor de afdalingen, gooi hem plat in de bochten en ram omhoog. Ik genereer veel irritatie, heel veel. Maar ben ze wel voorbij. Ik leef weer. ----
Ben niet bij deze tocht geweest maar herken het meteen... gearies.
Was laatst in Nijmegen, op het rechte stuk komen ze hard voorbij (rij 32-20 op mijn Mary 29r) en als het heuvelachtig word of technisch, dan hebben ze niks meer te vertellen. Over twee weken mijn eerste toertocht. Ik had gepland om met de 8 van Oost Brabant mee te doen van het voorjaar, maar kon toen niet vanwege mijn beenbreuk. Ben benuwt hoe het uit zal pakken het rijden van een toertocht. Rij maar meteen de 90km, misschien is die niet zo druk.
Doubt Kills Dreams

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 21, 2007 5:01 pm

welke toertocht is er 90km? De 8 van volgend jaar staat ook zeker in mijn planning. Zwaar verzet steken en gaan.

ach en de lange rechte stukken... Kansloos al die groot blad toeristen..:D

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 21, 2007 5:18 pm

iedereen mag mee op mijn eigen rondje. Alleen Brabant is altijd zon tyfuseind voor al die mensen van "boven de rivieren"..:D

Gène

Bericht door Gène » zo okt 21, 2007 5:51 pm

didadunlop schreef:iedereen mag mee op mijn eigen rondje. Alleen Brabant is altijd zon tyfuseind voor al die mensen van "boven de rivieren"..:D
Alles wat buiten de randstad ligt is voor mensen van boven de rivieren ver. Ik kan daar over mee kletsen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 21, 2007 5:58 pm

Ja jij zal er idd nog wel meer last van hebben.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » zo okt 21, 2007 6:36 pm

didadunlop schreef:welke toertocht is er 90km? De 8 van volgend jaar staat ook zeker in mijn planning. Zwaar verzet steken en gaan.
ach en de lange rechte stukken... Kansloos al die groot blad toeristen..:D
G.J.Theunissen-Jumbo ATB marathon in De Rips 04-11-2007. Woon in de buurt van De Rips en heb met de carnaval ook mijn been gebroken op de Blaarpeelweg (start van de tocht bij de voetbalkantine) nabij de supermarkt. Ik heb nog geen ander verzet dan de originele 32-20 :lol:
Doubt Kills Dreams

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 21, 2007 6:55 pm

Jah ik zag hem al staan. Maar waarom niet naar NKSS? Dat is ook dat weekend.

de Rips.. :lol: Ik woon een stukkie verderop in Uden. Is het een beetje goed fietsen rond Stippelberg? Toertocht Bakel en Venray vond ik altijd wel leuk. Laatst de venray 65 gedaan en die pakte volgens mij ook nog een stukkie van die kant mee.

Je been breken met de carnaval? Had dat iets te maken met die goudgele rakkers?

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » zo okt 21, 2007 8:51 pm

didadunlop schreef:Jah ik zag hem al staan. Maar waarom niet naar NKSS? Dat is ook dat weekend.

de Rips.. :lol: Ik woon een stukkie verderop in Uden. Is het een beetje goed fietsen rond Stippelberg? Toertocht Bakel en Venray vond ik altijd wel leuk. Laatst de venray 65 gedaan en die pakte volgens mij ook nog een stukkie van die kant mee.

Je been breken met de carnaval? Had dat iets te maken met die goudgele rakkers?
Rond uden kun je mooi rijden op de SS. Heb vandaag op de 29 met 32-16 de route van Gemert gereden, helaas in het begin redelijk wat lange stukken maar dat is ook met 32-16 nog wel redelijk te doen, de rest van de route is gelukkig dikke lol :D

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » ma okt 22, 2007 9:01 pm

didadunlop schreef:NKSS? Stippelberg? Je been breken met de carnaval?
Tja, mijn been breken met de carnaval... ik fietste met een groepje naar de carnavalsoptocht toe (nuchter) en had in mijn hoofd rechtdoor te fietsen (gewoonte van 14 jaar terug; basisschooltijd) terwijl we als we met dat groepje altijd op die kruising links af draaien. Ik had het probleem dat ik links fietste en mijn vriendin wel gewoon links af draaide.

Ik fiets voornamelijk rond de Stippelberg (hoewel er van berg weinig sprake is) , Groote Slink/Bunthorst, Overloon, Staats Bossen (Sint Anthonis) enzo en begin meestal in Ysselsteyn waar mijn vriendin woont. Ik probeer zo veel mogelijk onverhard te fietsen en nu de oogst van het land is en er nog niets is ingezaaid zijn dat vaak wel leuke stukjes om eens flink te verzuren.

Het NKSS had ik ook wel naar toe gewild, jammer dat ie samenvalt met de tocht in De Rips, er moet toch iemand de Singlespeed Nederland vertegenwoordigen? In januari ben ik afgestudeerd en sloot ik een erg drukke periode af en wilde ik het mtb-en weer oppakken om de 8 van Oost Brabant te kunnen fietsen. In februari brak ik mijn been en ging de 8 voor mij niet door. Nu ben ik een paar maanden aan het herstellen en de tocht in De Rips is hierbij een soort van doel waar ik naar toe aan het werken ben.
Doubt Kills Dreams

walter

Bericht door walter » wo okt 24, 2007 2:26 pm

Singlespeed en (N-O) Brabant gaan goed samen.
Maar toertochten zijn ook niet mijn ding.
"Fout publiek" zullen we maar zeggen.
De "8" heb ik toch 2x met plezier op de singlespeed gereden, ook die ene keer in de sneeuw.
Meestal trek ik m'n eigen plan.
Wanneer ik de behoefte heb om een lange tocht te maken plak ik wat rondjes bij Eersel en L'gestel aan elkaar.
100km singlespeed op leuke singletracks is dan geen probleem.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 25, 2007 11:42 am

Ja Eersel is wel leuk. Misschien idee voor een singlespeed marathon..:D

Of gewoon een goede meeting.

Toertochten vind ik altijd wel grappig. Stelletje boeren op een kluitje maar wel gezellig.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do okt 25, 2007 11:52 am

Hoe was t gezegde ook weer?? "Soort zoekt soort"...?

8)

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 25, 2007 12:06 pm

muahahahahaha:D

ze kijken me allemaal aan alsof ik van een andere planeet kom. grote wielen, geen vering, geen versnelling

willem12

Bericht door willem12 » do okt 25, 2007 1:23 pm

didadunlop schreef:ze kijken me allemaal aan alsof ik van een andere planeet kom. grote wielen, geen vering, geen versnelling
Nee dida, ze kijken jou aan, niet je fiets. :evil:

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 25, 2007 1:53 pm

jah kan ook.

Ik draag nl geen spandex, geen overschoenen etc, wel een baggy broek met wijde windbreaker, MP3 speler met the Stooges oid, bier in de camelback.

Hilco

Bericht door Hilco » do okt 25, 2007 4:46 pm

vandaar dat ik je laast in amerongen herkende op een kilometer afstand terwijl ik je nog nooit gezien had :lol:

(ik geef toe; kromme stuur hielp wel een beetje )

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr okt 26, 2007 7:01 am

Je had me al eerder gezien. Vorig jaar bij een meeting in Rijssen. Toen had ik voor de eerste keer de Rig mee.

Hilco

Bericht door Hilco » vr okt 26, 2007 4:42 pm

Rijssen??

Holten dat zal het geweest zijn nu weet ik het weer.
:arms:

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » ma nov 05, 2007 10:57 pm

Gisteren dus de GJT Jumbo tocht gereden. Het was een leuke tocht, afwisseling en op het laatst wat meer asfalt tussen de korte klimmetjes en los zand. Ook weer nieuwe paden ontdekt die ik zeker vaker ga rijden.

Heb de 95 gereden en op mijn tellertje stond:
93.28 km en 5u10min (met 32:20). Niet slecht dacht ik zo (toen ik thuis was had ik er 117km opzitten in 6u15m). De eerste pauze en de laatste overgeslagen, net voor de eerst mijn knie gestoten en ik was bang stijf te worden en de laatste pauze was 10km voor de finish. Vond het overigens wel grappig gearies in te halen op het losse zand en klimmetjes (those big wheels keep on turning 8)) De sukkels ;) komen je op het rechte stuk voorbij en in het losse zand of klimmetjes blijven ze maar aan het terug schakelen, tot ze stil vallen... achja ik zal het voordeel van een 29-er (grote wielen en langere wielbasis), 180 cranken en een Mary bar wel hebben zullen we maar zeggen ;)

Fototje tijdens de tocht

Bewerkt omdat het ")" weggevallen is. Ik bedoelde "sukkels" namelijk met een knipoog, ik deel de mening van Alfa dat iedereen van mtb-en mag genieten op zijn eigen manier
Laatst gewijzigd door Gijsberg op wo nov 07, 2007 7:52 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Doubt Kills Dreams

Alfa

Bericht door Alfa » di nov 06, 2007 10:20 pm

Gijsberg schreef: De sukkels;]
Laat iedereen op zijn manier van mtb genieten :argue:

Plaats reactie