Bike fitting
Moderator:Beheerders
Heren en Dames,
Een vraag.
Ik ben in het verleden werkzaam geweest bij een Nederlandse fietsen fabrikant als constructeur. Daar heb ik o.a. aan een fiets-meetsysteem gewerkt, waarbij een echt rijdende meetfiets hoorde. Deze fiets wordt daar nog steeds voor R&D doeleinden gebuikt. Helaas is deze door zijn complexiteit niet geschikt als 'winkel meetfiets'.
Mijn idee was en is dat een meetfiets die stationair is (zoals alle meetfietsen) nooit het gevoel geeft dat een echte fiets geeft. Er zijn factoren zoals tegenwind, het dynamische gevoel van een bocht nemen met de wind door je haar die wiskundig gewoon niet te bevatten zijn en deze zullen dan ook nooit door een computerprogramma of een stationaire meetfiets weergegeven kunnen worden.
Nu werk ik daar ondertussen al lang niet meer. Maar de meetfiets is altijd door mijn gedachten blijven fietsen. Ik denk er over een nieuw ontwerp in een kleine serie te laten produceren. Een simpelere versie. Deze zou geschikt zijn voor fietsenwinkels en fabrikanten. Het zou de mogelijkheid geven geometriën uit te proberen in het echt.
Mijn eerste idee gaat uit naar een frame waarin drie populaire wiel diameters passen: 26", 700c en 29" en een vork waarvan de lengte en sprong veranderd kunnen worden.
Met dit frameset en drie sets wielen zou elke gangbare en misschien niet zo gangbare geometrie in gesteld moeten kunnen worden. (het begeleidende computerprogramma zou één en ander duidelijk maken en begeleiden bij de instelling van de fiets).
De uiteindelijke vraag:
Handelaren, is zoiets interresant voor u?
Consumenten, heeft zoiets meerwaarde bij de aanschaf van uw nieuwe fiets?
Bedankt,
Caspar
Een vraag.
Ik ben in het verleden werkzaam geweest bij een Nederlandse fietsen fabrikant als constructeur. Daar heb ik o.a. aan een fiets-meetsysteem gewerkt, waarbij een echt rijdende meetfiets hoorde. Deze fiets wordt daar nog steeds voor R&D doeleinden gebuikt. Helaas is deze door zijn complexiteit niet geschikt als 'winkel meetfiets'.
Mijn idee was en is dat een meetfiets die stationair is (zoals alle meetfietsen) nooit het gevoel geeft dat een echte fiets geeft. Er zijn factoren zoals tegenwind, het dynamische gevoel van een bocht nemen met de wind door je haar die wiskundig gewoon niet te bevatten zijn en deze zullen dan ook nooit door een computerprogramma of een stationaire meetfiets weergegeven kunnen worden.
Nu werk ik daar ondertussen al lang niet meer. Maar de meetfiets is altijd door mijn gedachten blijven fietsen. Ik denk er over een nieuw ontwerp in een kleine serie te laten produceren. Een simpelere versie. Deze zou geschikt zijn voor fietsenwinkels en fabrikanten. Het zou de mogelijkheid geven geometriën uit te proberen in het echt.
Mijn eerste idee gaat uit naar een frame waarin drie populaire wiel diameters passen: 26", 700c en 29" en een vork waarvan de lengte en sprong veranderd kunnen worden.
Met dit frameset en drie sets wielen zou elke gangbare en misschien niet zo gangbare geometrie in gesteld moeten kunnen worden. (het begeleidende computerprogramma zou één en ander duidelijk maken en begeleiden bij de instelling van de fiets).
De uiteindelijke vraag:
Handelaren, is zoiets interresant voor u?
Consumenten, heeft zoiets meerwaarde bij de aanschaf van uw nieuwe fiets?
Bedankt,
Caspar
Ben geen handelaar, noch een consument die fanatiek met geometrie bezig is. Maar uit hetgeen ik opvang bij mijn eigen LBS denk ik wel dat er een markt voor is. Voor de handelaren zal de aanschafkost natuurlijk een zeer belangrijk element zijn. Heb je misschien al een vaag idee van de mogelijke aanschafkost, ik wil eventueel al eens polsen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Re: Bike fitting
Ik ben geen fiets handelaar, wel commercieel en het eerste wat jij je mag afvragen: Wat levert het de handelaar op? Wat kost het? (en dan ook nog in die volgorde....)steelhead schreef:Handelaren, is zoiets interresant voor u?
Consumenten, heeft zoiets meerwaarde bij de aanschaf van uw nieuwe fiets?
Als consument zeg ik, mooi als service maar het mag mij niets kosten.
Om terug te grijpen naar het eerste wat ik schreef, gewoon een kosten-baten analyse maken. Voorbeeld:
Kost 5000 Euro
Afschrijven in 3 jaar
Meer-verkoop 5 stuks bikes van gemiddeld 2000 Euro met 30% marge per jaar.
Rentekosten 4%
Oftewel kosten per jaar:
Afschrijving: 1666
15 uur arbeid (3 uur per bike) 750
Rente: 200
Totaal: +/- 2600 per jaar.
Meer-verkopen levert 5 x 600 Euro op = 3000 Euro
Dus ja, dan is dat interessant.....
Maar bovenstaande gegevens zijn uit de lucht gegrepen dus wellicht volledig fout, maar om maar een idee te geven. Het product zal op zichzelf nooit verkocht kunnen worden als product, maar als iets dat zal moeten opleveren.
Erikje
Ik denk zelf dat het vooral iets is voor een racespecialist die fietsen op maat laat maken bij b.v. Cannondale of Seven. Mensen komen dan al dan niet begeleid door een printje van bioracer o.i.d. De meerwaarde zit dan in de service die geleverd kan worden. (Klopt het bioracer printje wel?)
Consumenten die een maatfiets willen zullen veelal ervaring hebben met fietsen en al een fiets hebben die (bijna) juist is. Die kan dan vergeleken worden met een nieuwe geometrie.
De prijs zal rond de 5000 euro liggen (frameset, vork, stuurpen en software)
Of de fiets gelijk aan de handelaar of aan een bedrijf gespecialiseerd in aanmeten verkocht gaat worden is nog niet duidelijk. Bedrijven als Bioracer dekken natuurlijk wel gelijk een groot deel van de markt.
Consumenten die een maatfiets willen zullen veelal ervaring hebben met fietsen en al een fiets hebben die (bijna) juist is. Die kan dan vergeleken worden met een nieuwe geometrie.
De prijs zal rond de 5000 euro liggen (frameset, vork, stuurpen en software)
Of de fiets gelijk aan de handelaar of aan een bedrijf gespecialiseerd in aanmeten verkocht gaat worden is nog niet duidelijk. Bedrijven als Bioracer dekken natuurlijk wel gelijk een groot deel van de markt.
Goh, wat een inschatting van mij die 5000 Euro
.
Als jouw doelgroep inderdaad de custommade (nee, dus niet custom als van andere zadelpen maar op maat) dealer/consument is dan is dat gelijk ook de groep die wél wil betalen voor deze service, c.q. dit in een meerprijs kan doorberekenen. In mijn ogen dus ook veel meer potentie om te verkopen. In aantallen niet veel schat ik zo maar in, maar ik ga er vanuit dat jij ze "achter in je schuurtje" bouwt, dus het moet ook nog te behappen zijn.
Erikje

Als jouw doelgroep inderdaad de custommade (nee, dus niet custom als van andere zadelpen maar op maat) dealer/consument is dan is dat gelijk ook de groep die wél wil betalen voor deze service, c.q. dit in een meerprijs kan doorberekenen. In mijn ogen dus ook veel meer potentie om te verkopen. In aantallen niet veel schat ik zo maar in, maar ik ga er vanuit dat jij ze "achter in je schuurtje" bouwt, dus het moet ook nog te behappen zijn.
Erikje
Ik denk dat het voor de gemiddelde LBS wat veel zal zijn. Maar voor bedrijven als Bioracer kan het misschien interessant zijn als extra service, of misschien zelfs ter vervanging van de maatfiets op rollen. Een geometrie theoretisch berekenen is 1, maar dit blijft toch ook wat relatief, aangezien het gebeurt op basis van gegevens verstrekt door de klant, niet altijd even objectief. Lichaamsmaten zijn objectief te meten, maar hoe zeker ben je dat dingen als stuurgedrag en persoonlijke voorkeur voor een positie op de fiets objectief weergegeven worden.
Een instelbare maatfiets op rollen kan al een idee geven, maar het is natuurlijk bijlange niet hetzelfde als een rijdend exemplaar.
Een instelbare maatfiets op rollen kan al een idee geven, maar het is natuurlijk bijlange niet hetzelfde als een rijdend exemplaar.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be