Speling tussen vork en frame / Balhoofdproblemen
Moderator:Beheerders
Al een thread gehad met de vraag welk balhoofd ik nodig had op een UMF hardy1 frame.
Had niet echt een deftig resultaat gekregen en heb dan maar gevraagd aan BMO(bike-mailorder) welke ik nodig had.
Die vertelden me dat integrated wel ok was.
Ritchey integrated com steuersatz komt toe in een plastic zakje..
Ik steek die 2 lagers in mijn frame (boven en onder) en dan heb ik nog 3 stukken over:
-een plastic iets
-een metalen iets
-de topcap
Met die 2 bovenste weet ik dus niet wat gedaan en waar ik ze moet steken.
Een deftige foto/handleiding die mij dit uitlegt heb ik tevergeefs nergens gevonden.
Nu, ik steek die 2 dingen een beetje zoals ik het aanvoel maar er zit dus grote speling op. Als ik de vork vasthoud, kan ik gewoon mijn stuur van voor naar achter bewegen -> hélemaal abnormaal.
Ik zal morgen foto's posten van de stukken die ik heb.
Extra info:
-frame= UMF hardy1
-vork = Marzocchi drop-off triple
-de stuurbuisdiameter is 33mm (buitenkant)
-de diameter tussen de opening in de lagers (kleiner dus dan het ganse frame-gat)= 34mm
-de stuurbuis wordt onderaan iets breder (nog niet gemeten)
Wat moet ik doen?
(foto's ter verduidelijking komen morgen)
Mvg
Had niet echt een deftig resultaat gekregen en heb dan maar gevraagd aan BMO(bike-mailorder) welke ik nodig had.
Die vertelden me dat integrated wel ok was.
Ritchey integrated com steuersatz komt toe in een plastic zakje..
Ik steek die 2 lagers in mijn frame (boven en onder) en dan heb ik nog 3 stukken over:
-een plastic iets
-een metalen iets
-de topcap
Met die 2 bovenste weet ik dus niet wat gedaan en waar ik ze moet steken.
Een deftige foto/handleiding die mij dit uitlegt heb ik tevergeefs nergens gevonden.
Nu, ik steek die 2 dingen een beetje zoals ik het aanvoel maar er zit dus grote speling op. Als ik de vork vasthoud, kan ik gewoon mijn stuur van voor naar achter bewegen -> hélemaal abnormaal.
Ik zal morgen foto's posten van de stukken die ik heb.
Extra info:
-frame= UMF hardy1
-vork = Marzocchi drop-off triple
-de stuurbuisdiameter is 33mm (buitenkant)
-de diameter tussen de opening in de lagers (kleiner dus dan het ganse frame-gat)= 34mm
-de stuurbuis wordt onderaan iets breder (nog niet gemeten)
Wat moet ik doen?
(foto's ter verduidelijking komen morgen)
Mvg
zonder de foto's denk ik het volgende.
Ik gok dat het metalen ding de crown race is.
http://images.andale.com/f2/115/106/356 ... n_race.jpg ziet er ongeveer zo uit.
Als die het is dan moet die op je stuurbuis komen te zitten in plaats van degene die er nu op zit.
Het plastic ding is waarschijnlijk een onderbroken ring met een aantal schuine kanten? als dat zo is dan moet deze onder de ring komen waarop je de spacers doet. Deze zorgt ervoor dat de speling eruit gaat.
Ik ben benieuwd naar de fotos, kan zijn dat ik het helemaal mis heb.
Ik gok dat het metalen ding de crown race is.
http://images.andale.com/f2/115/106/356 ... n_race.jpg ziet er ongeveer zo uit.
Als die het is dan moet die op je stuurbuis komen te zitten in plaats van degene die er nu op zit.
Het plastic ding is waarschijnlijk een onderbroken ring met een aantal schuine kanten? als dat zo is dan moet deze onder de ring komen waarop je de spacers doet. Deze zorgt ervoor dat de speling eruit gaat.
Ik ben benieuwd naar de fotos, kan zijn dat ik het helemaal mis heb.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Kijk eens hier:
http://www.chrisking.com/pdfs/Int%20Hea ... lained.pdf
stukkie waarin de constructie van headsets wordt toegelicht. Dan kan je alles wel plaatsen hoop ik.
Tevens zeg je niks over aandraaien en de aanwezigheid van je stuur. Moderne headsets (threadless) hebben altijd speling als er geen stuurpen opzit.
En ga aub naar een fietsenmaker of vraag iemand of ie even wil kijken. Het zou slordig zijn als je door je eigen onkunde op je plaat gaat.
http://www.chrisking.com/pdfs/Int%20Hea ... lained.pdf
stukkie waarin de constructie van headsets wordt toegelicht. Dan kan je alles wel plaatsen hoop ik.
Tevens zeg je niks over aandraaien en de aanwezigheid van je stuur. Moderne headsets (threadless) hebben altijd speling als er geen stuurpen opzit.
En ga aub naar een fietsenmaker of vraag iemand of ie even wil kijken. Het zou slordig zijn als je door je eigen onkunde op je plaat gaat.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Van die handleiding snap ik niet al te veel, heb de indruk dat het een ander systeem is bij mij.. Alvast bedankt!didadunlop schreef:Kijk eens hier:
http://www.chrisking.com/pdfs/Int%20Hea ... lained.pdf
stukkie waarin de constructie van headsets wordt toegelicht. Dan kan je alles wel plaatsen hoop ik.
Tevens zeg je niks over aandraaien en de aanwezigheid van je stuur. Moderne headsets (threadless) hebben altijd speling als er geen stuurpen opzit.
En ga aub naar een fietsenmaker of vraag iemand of ie even wil kijken. Het zou slordig zijn als je door je eigen onkunde op je plaat gaat.
En zelf als ik mijn stuur monteer zit er nog wat speling op.
FOTO's:
Wat er eigenlijk niet toe doet


Hoe het "nu zit" (zonder het zwarte ringetje ergens te hebben) en hoe het dus niet gaat:

De verdikking van de stuurbuis onderaan (waar ik dus het grijze plastic ding op heb moeten "forceren":

Het zwarte ringetje:

Grijze plastic 'ding'=

Geïntegreerde lagers reeds in het frame:

De topcap:

Hopelijk zijn jullie hier wat mee en hopelijk kunnen jullie me wat hulp verlenen.
Wie makkelijker via msn praat: pm voor m'n emailadres.
Mvg!
het zwarte ringetje moet op de stuurbuis onderaan bij de vorkkroon komen te zitten. Dit is een perspassing en zal erop geslagen moeten worden. Dit is wellicht mogelijk met een pvc buis van de juiste diameter.
Het grijze plastic ringetje moet je bovenaan op het bovenste lager hebben liggen, de schuine kant van de ring past in de schuine kant van het lager. Op deze plastic ring komt de bovenste grote ring waar ritchey op staat.
als je naar de fietsenmaker gaat heb je het binnen 15 minuten correct gemonteerd zitten en weet je het zelf voor de volgende keer.
hoe kan het trouwens dat er nu geen crown race op zat, heb je een andere vork gekocht?
volgende keer misschien ook beter opletten als je de boel demonteerd
nuttige info
http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=65
Het grijze plastic ringetje moet je bovenaan op het bovenste lager hebben liggen, de schuine kant van de ring past in de schuine kant van het lager. Op deze plastic ring komt de bovenste grote ring waar ritchey op staat.
als je naar de fietsenmaker gaat heb je het binnen 15 minuten correct gemonteerd zitten en weet je het zelf voor de volgende keer.
hoe kan het trouwens dat er nu geen crown race op zat, heb je een andere vork gekocht?
volgende keer misschien ook beter opletten als je de boel demonteerd
nuttige info
http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=65
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
wat ik gepost heb is ook geen handleiding. Meer een how to hoe headsets werken.
Even serieus: Als je die "handleiding" niet snapt zou ik echt stoppen met zelf knutselen en naar je fietsenmaker gaan. Dat is niet lullig bedoeld. Maar het is iets mechanisch en als je het verkeerd doet kan je een hoop schade veroorzaken. Niet alleen aan je fiets maar vooral aan jezelf als je op je plaat gaat.
Wat misschien ook een idee is is om een iemand die je kent te vragen om je uit te leggen hoe het werkt.
Kijk ook hier eens: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm En dan onder het stukje balhoodstellen. Een uitleg hoe een en ander inmekaar zit. Deze keer in het Nederlands. Dat wil misschien wat beter werken.
Even serieus: Als je die "handleiding" niet snapt zou ik echt stoppen met zelf knutselen en naar je fietsenmaker gaan. Dat is niet lullig bedoeld. Maar het is iets mechanisch en als je het verkeerd doet kan je een hoop schade veroorzaken. Niet alleen aan je fiets maar vooral aan jezelf als je op je plaat gaat.
Wat misschien ook een idee is is om een iemand die je kent te vragen om je uit te leggen hoe het werkt.
Kijk ook hier eens: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm En dan onder het stukje balhoodstellen. Een uitleg hoe een en ander inmekaar zit. Deze keer in het Nederlands. Dat wil misschien wat beter werken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
De LBS ligt niet bepaald dicht van hier.Djamgils schreef:het zwarte ringetje moet op de stuurbuis onderaan bij de vorkkroon komen te zitten. Dit is een perspassing en zal erop geslagen moeten worden. Dit is wellicht mogelijk met een pvc buis van de juiste diameter.
Het grijze plastic ringetje moet je bovenaan op het bovenste lager hebben liggen, de schuine kant van de ring past in de schuine kant van het lager. Op deze plastic ring komt de bovenste grote ring waar ritchey op staat.
als je naar de fietsenmaker gaat heb je het binnen 15 minuten correct gemonteerd zitten en weet je het zelf voor de volgende keer.
hoe kan het trouwens dat er nu geen crown race op zat, heb je een andere vork gekocht?
volgende keer misschien ook beter opletten als je de boel demonteerd
nuttige info
http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=65
Heb er al de auto voor nodig, en daar heb ik mijn ouders voor nodig.
Mijn ouders hebben ook niet altijd de tijd..
@didadunlop:
Die how-to snap ik wel, alleen herken ik er niet meteen de stukken in die ik heb..
En de vork heb ik hier via het forum gekocht, en daar zat géén crown race op

Ik zal avast eens kijken of het wat gaat zoals Djamgils zegt.
(en ik ga niet door mijn eigen onkunde op m'n bek gaan, ik rijd nog niet met de fiets.. )
Mvg
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Die zwartemetalen ring is je crown race. Die moet over je vorkbuis worden geperst. Die moet echter eerst recht gemaakt worden (facen). Dat kan je enkel met speciaal gereedschap. Dus je zult toch naar de LBS moeten.
Daarna steek je je vorkbuis van onderen in je balhoofdsbuis. De crown race zorgt ervoor dat krachten van je vork netjes op je balhoofd worden doorgegeven (het onderste lager in ieder geval). Als je de vork er alleen zo al insteekt en draait voel je dat het lager meedraait.
Als je vorkbuis erin zit moet je die plastic ring met de afgeschuinde kant naar beneden over je vorkbuis schuiven. Op die manier zal de schuine kant netjes contact maken met de schuine kant van je bovenste lager. Een en ander zit nu niet op spanning en er zal druk op moeten komen. Dit kan je zelf emuleren door de plastic ring naar beneden te duwen. Dan voel je dat beide lagers onder druk komen en een en ander netjes draait.
Om druk te krijgen en vast te houden moet je die metalen ring met ritchey erop over je vorkbuis schuiven en daarop je stuurpen monteren. Als je dan je topcap installeert en de inbus in de startnut (dat gekke dingetje in je vorkbuis, die zit er toch wel in?) draait en aandraait betekent dit dat je je stuurpen naar beneden duwt over je vorkbuis en als gevolg daarvan je vorkconus (dat grijs plastic dingetje) naar beneden duwt waardoor je je lager een voorspanning geeft. Dan draai je je bouten van te stuurpen vast en klaar!
Een en ander kan echter pas wanneer je de crown race hebt geinstaleerd. Tevens zul je moeten kijken of de star nut is geinstalleerd in je vorkbuis. (kijk er eens in, zit er iets of is ie helemaal leeg)
starnut:

Is je vork daarnaast al afgezaagd? Of moet je er nog een stukje afzagen? Het nadeel van ahead is dat ie niet te kort maar ook niet te lang mag zijn afgezaagd.
Heb je mijn NL handleiding al gelezen? Die zou toch wat duidelijker moeten worden langzamerhand.
Daarna steek je je vorkbuis van onderen in je balhoofdsbuis. De crown race zorgt ervoor dat krachten van je vork netjes op je balhoofd worden doorgegeven (het onderste lager in ieder geval). Als je de vork er alleen zo al insteekt en draait voel je dat het lager meedraait.
Als je vorkbuis erin zit moet je die plastic ring met de afgeschuinde kant naar beneden over je vorkbuis schuiven. Op die manier zal de schuine kant netjes contact maken met de schuine kant van je bovenste lager. Een en ander zit nu niet op spanning en er zal druk op moeten komen. Dit kan je zelf emuleren door de plastic ring naar beneden te duwen. Dan voel je dat beide lagers onder druk komen en een en ander netjes draait.
Om druk te krijgen en vast te houden moet je die metalen ring met ritchey erop over je vorkbuis schuiven en daarop je stuurpen monteren. Als je dan je topcap installeert en de inbus in de startnut (dat gekke dingetje in je vorkbuis, die zit er toch wel in?) draait en aandraait betekent dit dat je je stuurpen naar beneden duwt over je vorkbuis en als gevolg daarvan je vorkconus (dat grijs plastic dingetje) naar beneden duwt waardoor je je lager een voorspanning geeft. Dan draai je je bouten van te stuurpen vast en klaar!
Een en ander kan echter pas wanneer je de crown race hebt geinstaleerd. Tevens zul je moeten kijken of de star nut is geinstalleerd in je vorkbuis. (kijk er eens in, zit er iets of is ie helemaal leeg)
starnut:

Is je vork daarnaast al afgezaagd? Of moet je er nog een stukje afzagen? Het nadeel van ahead is dat ie niet te kort maar ook niet te lang mag zijn afgezaagd.
Heb je mijn NL handleiding al gelezen? Die zou toch wat duidelijker moeten worden langzamerhand.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
nah je zal je crown race niet makkelijk over je vork krijgen. Hij moet helemaal onderaan komen en flush (evenwijdig) aan de bovenkantvan je vork komen.
Trust me, als je niet weet hoe je dat netjes kunt doen doe het niet. Ga niet met hamers etc Daar beschadig je gagarendeerd dingen mee. De afgeschuinde kant van je crown race mag niet beschadigd raken. Dan heeft ie geen mooi contact meer met je lager.
En mijn mening is dat als je met een plastic buis je crown race erop kan slaan de perspassing te los is.
Trust me, als je niet weet hoe je dat netjes kunt doen doe het niet. Ga niet met hamers etc Daar beschadig je gagarendeerd dingen mee. De afgeschuinde kant van je crown race mag niet beschadigd raken. Dan heeft ie geen mooi contact meer met je lager.
En mijn mening is dat als je met een plastic buis je crown race erop kan slaan de perspassing te los is.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
De crown race heb ik er niet helemaal opgestoken, maar wel al vast en evenwijdig.
Dan al jullie stappen gevolgd en héél hard op mijn stuurpen geduwd en toen zat er gewoon nog een héél kleine tik qua speling op lag volgens mij gewoon aan de stand van de crown race..
Ik zal naar de LBS gaan, al is dat 20min rijden met de auto
Bedankt!
edit: damn, ouders niet thuis. Wordt nog wachten
Dan al jullie stappen gevolgd en héél hard op mijn stuurpen geduwd en toen zat er gewoon nog een héél kleine tik qua speling op lag volgens mij gewoon aan de stand van de crown race..
Ik zal naar de LBS gaan, al is dat 20min rijden met de auto

Bedankt!
edit: damn, ouders niet thuis. Wordt nog wachten

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
idd en met de hand aanduwen is nooit helemaal evenwijdig.
Maarre succes ermee. En als je alles inmekaar steekt. Kijk dan mee op de sites die ik gegeven heb. Dan weet je welke onderdelen wat zijn en hoe het werkt. Das makkelijk als je een volgende set inmekaar gaat zetten.
Maarre succes ermee. En als je alles inmekaar steekt. Kijk dan mee op de sites die ik gegeven heb. Dan weet je welke onderdelen wat zijn en hoe het werkt. Das makkelijk als je een volgende set inmekaar gaat zetten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
1 uur zal ie zeker in rekening brengen. Netjes facen en rond maken dan alles erop tikken.
2 uur lijkt me wel wat overdreven. Maar als ie alles inmekaar gaat zetten dan komt ie wel aan de 1,5 / 2 uur.
Fietsen is een hele dure hobby als je voor ieder wissewasje naar de shop moet. Is het een beetje goede shop? Of een localo die alleen maar opoefietsen repareert?
2 uur lijkt me wel wat overdreven. Maar als ie alles inmekaar gaat zetten dan komt ie wel aan de 1,5 / 2 uur.
Fietsen is een hele dure hobby als je voor ieder wissewasje naar de shop moet. Is het een beetje goede shop? Of een localo die alleen maar opoefietsen repareert?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.