amateur framebouwers

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma nov 12, 2007 9:41 pm

zal toch wel stevig genoeg zijn? Is dan toch gewoon fillet brazed ipv lugs?

wel vet als je dan stukjes buis erop gaat solderen om een lug appearance te maken. Dan zou ik ook loos gaan met de schaar en mooie vormen uitknippen en die rond de buizen tikken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma nov 12, 2007 9:56 pm

Chris DeKerf doet het ook... in deze versie welliswaar een 'gelaste' lug. Same idea, done before. Tom Ritchey, Steve Potts maakten er ook nog al eens gebruik van, om nog wat voorbeelden te geven.

Afbeelding

steelhead

Bericht door steelhead » di nov 13, 2007 6:56 am

Deze tehniek is zo oud als het gramebouwen zelf. Je kun eerste de twee lugdelen aan elkaar lassen of solderen en dan de buizen erin. Ik heb wel eens eerste de mof rond de buiz gesoldeerd, deze ook mee gemitterd en dan de twee buizen aan elkaar filleten.

Goede diameter lugpijp vinden is het probleem!!!

Cas
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di nov 13, 2007 7:04 am

Simpel weg iets uit een plaatje of buisdiameter op maat maken en er om heen 'maken' is wat de meesten doen, indien er geen buis te vinden is die exact over de andere buis heenschuift.

sedatif

Bericht door sedatif » di nov 13, 2007 11:47 am

steelhead schreef:Is stevig genoeg!!
105 kilo zware droogrekkenrijder stevig?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di nov 13, 2007 12:08 pm

sedatif schreef:
steelhead schreef:Is stevig genoeg!!
105 kilo zware droogrekkenrijder stevig?
Like said; concept is echt niets 'buitensporigs' apart. Dus moet zeker te doen zijn.

dgmtc

Bericht door dgmtc » di nov 20, 2007 1:46 pm

Deze webpage heb ik al vaak bekeken en ik zou het ook wel eens willen proberen maar ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met carbon...

"How I Made My Carbon Frame At Home":
http://www.bmeres.com/carbonframe1.htm

Hoe graag ik ook stalen frames zie heb ik toch ook een zwak voor dit soort frames:
Afbeelding

Dus als er iemand ervaring heeft met carbon en die willen delen: laat maar komen...

j

steelhead

Bericht door steelhead » di nov 20, 2007 2:10 pm

Geen ervaring wel wat ideeën. Carbon is ideaal als thuis bouw materiaal. Een soort papier masche voor gevorderden.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

dgmtc

Bericht door dgmtc » di nov 20, 2007 3:16 pm

steelhead schreef:Een soort papier masche voor gevorderden.
Is het echt zo makkelijk?
Zijn er geen 100 verschillende 'matten' (of hoe dat heet) en 1000 verschillende soorten 'resin'?
Heb jij een idee van de prijs voor die dingen? Is dat heel dur of valt het eigenlijk best wel mee?

deze vind ik trouwens ook vrij vet:
http://www.bmeres.com/bambooframe.htm

steelhead

Bericht door steelhead » do nov 22, 2007 9:35 am

Je moet een leverancier vinden die mee wil denken. Zij kunnen uit de materialen een keuze voor je maken.

Ik denk dat er voor de thuis bouwer twee mogelijkheden zijn:

Optie 1: Een schuimkern zoals Brando heeft gedaan. (handig dat hij het to in detail heeft beschreven)

Optie 2: Buizen kopen en deze net als lugs aan elkaar lijmen door losse vezels te wikkelen. Hierbij zul je de overgang van BB naar Chainstay denk ik ook nog met schuimkern moeten maken.

Hou er rekening mee dat sommige mensen allergiesch zijn voor resin. Je kunt dan lelijke uitslag krijgen!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

sedatif

Bericht door sedatif » do nov 22, 2007 9:38 am

steelhead schreef:Je moet een leverancier vinden die mee wil denken. Zij kunnen uit de materialen een keuze voor je maken.

Ik denk dat er voor de thuis bouwer twee mogelijkheden zijn:

Optie 1: Een schuimkern zoals Brando heeft gedaan. (handig dat hij het to in detail heeft beschreven)

Optie 2: Buizen kopen en deze net als lugs aan elkaar lijmen door losse vezels te wikkelen. Hierbij zul je de overgang van BB naar Chainstay denk ik ook nog met schuimkern moeten maken.

Hou er rekening mee dat sommige mensen allergiesch zijn voor resin. Je kunt dan lelijke uitslag krijgen!!
klopt, en niet alleen van dat spul zelf, maar ook van de damp. Dus als je allergisch bent ben je zuur. luchtdichte maanpakken is het devies.

dgmtc

Bericht door dgmtc » do nov 22, 2007 12:00 pm

De schuimkern heeft mijn voorkeur omdat ik in mijn verleden als student Industriëel design (studie wel niet afgemaakt) al met modellen uit PU-schuim gewerkt heb (en dat is ook behoorlijk nasty spul omdat het zo'n fijn stof is... een mede student is bijna z'n vinger verloren doordat er PU-stof in een wondje was gekomen wat een behoorlijke ontsteking teweeg bracht).
Vooral ook omdat je met een foam core kunt doen wat je wil qua design.

Best eerst op zoek gaan naar een leverancier.
En misschien eerst eens een klein potje resin aanschaffen om mogelijke allergieën te testen :shock:

Het is ook wel duidelijk dat ik eerst werk moet maken van m'n tuinhuisje om dat project in af te werken want in m'n 'atelier' binnenshuis is het misschien niet zo'n goed plan ivm dampen.

EDIT:
anders moet ik gewoon de PHM7 (zelfde frame als de PHM9, minder high-tech carbon) kopen in japan voor een luttele 1700 euro :|
http://www.cf-suda.com/02.anchor.pisuto.htm#PHM9

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do nov 22, 2007 1:45 pm

Hoor ik daar een Oven???

Liefst nog Autoclaaf natuurlijk.

Carbon is niet iets wat je zomaar "even" doet natuurlijk. Om het strak te krijgen gaat er wel wat werk in zitten.

Vandaar ook de autoclaaf (oven op druk) om alles strak tegen de mal aan te drukken.

Probeer anders eens eerst iets met glasvezel matjes en resin strak te krijgen zonder er een mega smeerboel van te maken.

In Maarsen zit een bedrijf wat dingen van carbon maakt, misschien daar eens gaan praten en kijken hoe het in zijn werk gaat en wat de mogelijkheden zijn.

sedatif

Bericht door sedatif » do nov 22, 2007 1:56 pm

Faxmulder schreef:Hoor ik daar een Oven???

Liefst nog Autoclaaf natuurlijk.

Carbon is niet iets wat je zomaar "even" doet natuurlijk. Om het strak te krijgen gaat er wel wat werk in zitten.

Vandaar ook de autoclaaf (oven op druk) om alles strak tegen de mal aan te drukken.

Probeer anders eens eerst iets met glasvezel matjes en resin strak te krijgen zonder er een mega smeerboel van te maken.

In Maarsen zit een bedrijf wat dingen van carbon maakt, misschien daar eens gaan praten en kijken hoe het in zijn werk gaat en wat de mogelijkheden zijn.
die maken ook de onderdelen van de le mans auto van Spyker... zal wel duur zijn

trek

Bericht door trek » do nov 22, 2007 2:42 pm

Mischien heb je hier iets aan.

Deze finse WW maakt z'n eigen carbonstuff:

http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... hp?t=10778
http://www.signature.fi/

succes

steelhead

Bericht door steelhead » do nov 22, 2007 2:45 pm

Als je een vacuüm zak gebruikt en een vacuüm pomp (die kan je huren) heb je al een druk verschil van 1 bar (= 1kg/cm^2).

Een vriendin van mij bouwt samen met haar man race zeilboten uit carbon zij hebben zelf een autoclaaf gebouwd. Als je contacten hebt bij de plaatselijke oud ijzer boer hoeft dat niet veel te kosten.

Verwerken van alle materialen waar stof of damp bij vrijkomt moet je doen in een goed geventileerde ruimte. En je PBM's gebruiken natuurlijk!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Burnhard

Bericht door Burnhard » do nov 22, 2007 4:00 pm

een vriend van mij is de uitvinder van de producten komend van Futuracomposites.
Hij ontwikkeld alles op het gebied van carbon en aanverwanten.

denk aan assen aan satalieten, grote koppelingen voor onderzee motoren, assen voor zeeslepers maar ook one off kleine materialen zoals dashboards voor race auto's etc.
gietaren en verschillende frames.
Mocht je eens met hem willen spreken over der verschillende harsen, fibers, bouw technieken moet je even een pb-sturen dan breng ik jou met hem in contact.
The essence of being human is being able to direct your own life!

Rec

Bericht door Rec » do nov 22, 2007 6:32 pm

Vraagje ivm lugs.
Heb al een tijdje rondgekeken op het net, maar de meeste lugs zijn er enkel als je een horizontale bovenbuis wil hebben.
Zijn er ergens ook beschikbaar voor een sloping bovenbuis?

toverei

Bericht door toverei » do nov 22, 2007 6:48 pm

Ceeway heeft lugs voor sloping frames.: http://framebuilding.com/what.htm
Hipstenger

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » do nov 22, 2007 7:02 pm

Laat ik maar voor smartass spelen ;-) maar een oven of autoclaaf is wel mooi, maar voor een eenmalig (of zelfs kleine serie) niet handig om zelf aan te schaffen.
Het belangrijkste/belangrijk bij een carbon constructie is dat er geen luchtinsluitingen zitten, en dat er niet te veel hars (epoxy/finilester/polyester) tussen de vezels zit. Ik meen me te herinneren dat 40% harsaandeel in een laminaat goed is (dus 40% van het gewicht hars, de rest koolstof) De vezels moeten net doordenkt zijn met hars, maar ze mogen er zeker niet in drijven.
Een manier om dit te bereiken is werken met een autoclaaf, die een hoge druk rond het laminaat aanbrengd waardoor de verzels in elkaar gedrukt worden en de overtollige hars er uit perst (als hier een mogenlijkheid voor is in de mal). Idealiter gebruik je dan een verwarmde autoclaaf omdat je dan met pre-pregs kunt werken. Dit zijn stukken weefsel (koolstof) die af fabriek al met een hars doordrenkt zijn. ze worden gekoeld bewaard, om de mal gedaan en onder druk verwarmd uitgehard.

Het volgende is niet gebaseerd op eerste hands ervaring, maar op inlezen en gesprekken met bouwers omdat ik zelf ook met plannetjes loop voor bouw.
Voor de doe het zelfver niet echt handig allemaal.... Er zijn een aantal manieren om zlef ook een goed resutaat te berijken, waarbij bij elke het belangrijkste is dat je precies werkt (wel eigen ervaring).
Het is het gemakkelijkst om het materiaal waar je mee werkt (zal voor een frame vaak band zijn) op een vlakke tafel te impregneren. Met een kwast helemaal doordrenken, en dan met een stalen roller uitpersen, zodat er niet te veel in zit. Bij glas kun je het mooiste zien of je er genoeg hars in hebt, dus misschien mooi om daar een stuk mee te oefenen. Glasmat is nl genoeg doordrenkt als het transparant wordt. Als er nog matte plekken in zitten zit er nog niet genoeg hars tussen de vezels. Bij carbon of kevlar werkt dit helaas niet.
Het geïmpregneerde materiaal om de mal wikkelen (als je met een schuimmal werkt) en zo strak mogenlijk aantrekken tijdens het wikkelen. Daarme zorg je voor een goede hechting. Als het goed is komt er met het aantrekken meer hars bovenop het weefsel te zitten, dit is overtollige hars die tussen de vezels uitgedrukt wordt. Hiermee vrij vlot doorwerken, zodat je het hele laminaat in een keer afmaakt. Als je over uitgeharde epoxy heen wilt moet je nl eerst schuren omdat er tijdens het uitharden een waslaag op de epoxy komt.
Als alle materiaal aangebracht is moet het uitharden. Als je een standaard lamineerepoxy gebruikt kan dat gewoon bij kamertemperatuur en heb je dus nix van doen met een oven.
Een heel simpele oven heb je al door van een aantal dikke piepschuimplaten een kist te maken waar je een electrisch kacheltje in zet. De uitharding gaat dan wat sneller en het laminaat wordt net iets steviger.
Het laminaat wordt alleen mooier en compacter als je het tijdens het uitharden stevig op elkaar drukt zodat je de overtollige hars en nog verder uit perst.
Een manier die ik op het WWW een keer tegengekomen ben is een rol isolatiebant perforeren (bv met een klein boortje, telkens met een naald doorsteken) en die geperforeerde tape zo strak mogenlijk rond het werkstuk wikkelen. De epoxy kan door de gaatjes weggedrukt worden, en epoy hecht niet aan plastic. Als het uitgehard is de druppels epoxy er af schrapen, tape er af pulken en shuren.
Een wat "officielere" manier is om zelf een vacuum zak te maken. Je moet dan alleen wel het werkstuk eerst inpakken, wat wel een klusje is. Als je een mooi schoon werkstuk wilt moet je eerst een peel ply aanbrengen. Dit is een plastic folie (vrij dik) met allemaal heel kleine gaatjes. De overtollige epoxy kan weer weg door de gaatjes, en het plastic hecht weer niet. Om de peelbly komt een bleeder. Dit is een vrij open materiaal (vezelig) waar de overtollige epoxy in kan trekken. Hierna weet ik de volgorde niet meer helemaal zeker, maar volgens mij komt er nu een dun folie. Hierna wel weer zeker: een brather. een open vezel materiaal wat er voor zord dat je vrij lucht weg kan zuigen uit het ontstane pakket. Om de breather komt een plastic of rubber zak met daaraan een of meerdere zuigmonden, waarlangs je de lucht uit de zak moet zuigen. Doordat er in de zak een onderdruk komt drukt de standaard luchtdruk het folie strak rond het werkstuk waardoor je het laminaat aandrukt. Nu uit laten harden, al dan niet in een zelf gemaakte oven. Als je voor een oven kiest kan je een langzaam hardende epoxy kiezen zodat je meer tijd hebt om alles aan te brengen.
Het is handig om eerst te oefenen met alles rond de mal aanbrengen zonder dat je het laminaat al aangebracht hebt. Dan weet je waar knelpunten zitten, en waar het misschien niet goed aandrukt.
ALs het uitgehard is haal je alles er af, de bleeder kan soms wat vast zitten en hou je een ruwig oppervlak over wat je kan schuren (nooit te diep, je maf de vezels niet beschadigen) en af kan lakken.
Gebruik het liefst een kleurlak omdat epoxy niet tegen UV kan.
JE kunt ook nog kiezen voor resin infusion (zoek maar op op google) maar dan wordt het al aardig complex. Er zijn wel zelfbouwers van schepen die het op de laatsgenoemde manier gelukt is.
Hierweg haal ik mijn epoxy (ben met een bootje bezig) en ook op de site van SP zelf is behoorlijk wat info te vinden.
Ijzeren paarden eten geen haver....

mek~prut

Bericht door mek~prut » do dec 13, 2007 11:52 pm

Heren, sorry voor een off topic maar dit leek me de uitgesproken plek om het volgende te vragen: voor een zelfbouw project ben ik op zoek naar een levrancier van hoogwaardige alu 7000 buizen. Liefst hier in Nl of Belgie ivm met lastig te versturen. Ik hoor graag uw tips.
PS frame zal een vreselijk hufterproof ding moeten worden dus graag alleen het betere spul :o

sampers

Bericht door sampers » wo dec 26, 2007 9:12 pm

ik weet nie of deze site al bekend is bij jullie, ik vond het allesiens leuk om te zien :D
http://members.home.nl/maartenpruisscher/SLICK.htm
dead straight to live wrong

steelhead

Bericht door steelhead » vr dec 28, 2007 8:45 am

Erg leuk!! bedankt. Zoiets wil ik ook ooit nog dien, maar dan met deze motor en Nitro set!!!! Sick!! 80cc met NOS!!! Hayabusa move over!!!

http://www.browardcountycycles.com/prod ... asp?page=2
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » do jan 10, 2008 9:52 am

Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Rubenio

Bericht door Rubenio » do jan 10, 2008 9:54 am

mek~prut schreef:Heren, sorry voor een off topic maar dit leek me de uitgesproken plek om het volgende te vragen: voor een zelfbouw project ben ik op zoek naar een levrancier van hoogwaardige alu 7000 buizen. Liefst hier in Nl of Belgie ivm met lastig te versturen. Ik hoor graag uw tips.
PS frame zal een vreselijk hufterproof ding moeten worden dus graag alleen het betere spul :o
Hey,

Is je zelfbouw-downhill waar mijn voorvork in zou komen nog steeds niet af :shock:

Grtz.
Rubenio

Plaats reactie