Nieuwe 29" disc velgen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
heppypeppy
Contacteer:
Nieuwe 29" disc velgen

Bericht door heppypeppy » wo nov 28, 2007 10:22 pm

Net op ebay een setje mooie nieuwe discnaven gescoord. Nu nog een paar bijpassende velgen vinden. Zelf had ik al drie opties, maar sta open voor suggesties:

-Salsa delgado 29er race disc. Lichtste van de drie, verder weinig op aan te merken. Zijn ze ook echt de geclaimde 430 gram en zijn ze niet te slap?

-Notubes arch. Relatief duur, iets zwaarder maar kan wel tubeless. Maar zijn er mensen met 29" tubeless ervaringen? Er lijken weinig banden geschikt te zijn behalve de crow.

-DtSwiss x470. De grote onbekende, maar google geeft veel links naar trekkingfietsen dus ze zullen wel degelijk zijn. Verder veel goedkoper (€35,-) en staat leuk bij de naven. :D

Breedte is van allemaal ongeveer gelijk, dus dat geeft ook geen uitsluitsel. Iemand meningen of suggesties? Ben geen zware rijder (68kg), dus heel erg stevig hoeft het allemaal niet te zijn.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo nov 28, 2007 11:03 pm

Grote verschil tussen de eerste twee en de DT's is dat de DT's gestoken zijn en de NoTubes en Salsa's gelast. Een gestoken velg kan echter prima voldoen. Ik vind ook dat het een beetje van de naven af hangt. En van de banden die je wilt gebruiken. En met wat voor druk je die banden wilt rijden. De Flows zijn op dit moment de breedste gelaste velg. Over een paar maanden komt er een brede Salsa, maar dat duurt waarschijnlijk nog te lang?

Andere opties zijn nog de MavicTN719 en mss de Velocity Blunt. Is 28mm maar ik heb er nog geen ervaring mee tot nu toe. Ook een compleet zwarte Vbrake velg, zoals de OnOne Reetard kan een optie zijn..

Keuze genoeg, maar het een en ander hangt af van gebruik, rijstijl en budget.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

ott

Re: Nieuwe 29" disc velgen

Bericht door ott » do nov 29, 2007 7:44 am

heppypeppy schreef: -DtSwiss x470. De grote onbekende, maar google geeft veel links naar trekkingfietsen dus ze zullen wel degelijk zijn. Verder veel goedkoper (€35,-)
Had begrepen dat de x470 een proef van DT was en dat ze beperkt worden uitgebracht. Voor dezelfde look en lekker degelijk de TK 7.1 (540 gram)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » do nov 29, 2007 8:15 am

JJ schreef: Keuze genoeg, maar het een en ander hangt af van gebruik, rijstijl en budget.

JJ
Dan komt bij mij de vraag op welke velg voor welke rijstijl / gebruik.

- DT TK 7.1 = allround en redelijk licht
- DT x470 = ??
- Mavic TN719 Disc = ??
- OnOne Reetard 29 = voor zwaar gebruik
- Salsa Delgado 29-er Race = voor race, duh
Tubless (standaard er zijn natuurlijk tubless kits)
- ZTR Arch 29er = agresieve rijstijl XC
- ZTR Flow 29er = all mountain

Iemand velgen toe te voegen? of niet eens met gebruikersdoel? spuien maar

Goeiemoggel
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do nov 29, 2007 8:59 am

Het gebruik zal gewoon XC zijn, en over het algemeen gaat het bij mij allemaal niet zo snel stuk. Dus liever lichter dan steviger. Ik zou graag zeggen dat ik een succesvol wedstrijdrijder ben, maar op het moment zijn het vooral ambities.
Op het moment staat de Salsa bovenaan mijn lijstje, mits deze echt het opgegeven gewicht hebben. Als ze veel zwaarder zijn dan de opgegeven 455 gram vind ik dat de dubbele prijs ten opzichte van dt x470 niet waard.
Gisteravond kwam ik ook nog de Notubes ZTR 355 29er tegen. Even breed als de rest en maar 410 grammen. Misschien ook een mooie lichtgewicht optie? Wel een stuk duurder.

De naven zijn Dt Swiss 420s, dus ja, ik ben tamelijk een weightweenie aan het worden.

willem12

Bericht door willem12 » do nov 29, 2007 2:00 pm

heppypeppy schreef:.... kwam ik ook nog de Notubes ZTR 355 29er tegen. Wel een stuk duurder.
De naven zijn Dt Swiss 420s, dus ja, ik ben tamelijk een weightweenie aan het worden.
Op het totaalbedrag van de wielset maakt het verschil tussen Salsa en Ztr Arch ook niet meer zoveel uit.

Ik zit nog binnen de 500km (1 Marathon, 1 NK en 3 toertochten) maar de ZTR Arch velgen bevallen tot nu toe zeer. Let ook op de verlaagde velg van de Stan's door de lagere "band aanhechting". Licht, stabiel en tubeless te maken: de perfecte XC velg.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » vr nov 30, 2007 10:28 am

willem12 schreef:
heppypeppy schreef:.... kwam ik ook nog de Notubes ZTR 355 29er tegen. Wel een stuk duurder.
Op het totaalbedrag van de wielset maakt het verschil tussen Salsa en Ztr Arch ook niet meer zoveel uit.
Tsja, het is natuurlijk allemaal relatief, maar het is naar mijn mening ook onzinnig om 60 euro meer uit te geven aan een stevigere en zwaardere wielset, terwijl ik dat volgens mij niet nodig heb. Ik omschrijf mijzelf namelijk niet als "aggressive cross country"
Reden om voor de ZTR te gaan zou dus het tubeless gebruik zijn. Maar zijn daar wel geschikte banden voor te vinden in 29"?

Brum.

Bericht door Brum. » vr nov 30, 2007 10:33 am

heppypeppy schreef:
willem12 schreef:
Tsja, het is natuurlijk allemaal relatief, maar het is naar mijn mening ook onzinnig om 60 euro meer uit te geven aan een stevigere en zwaardere wielset, terwijl ik dat volgens mij niet nodig heb. Ik omschrijf mijzelf namelijk niet als "aggressive cross country"
Reden om voor de ZTR te gaan zou dus het tubeless gebruik zijn. Maar zijn daar wel geschikte banden voor te vinden in 29"?
Er zijn/komen wat TR (tubeless ready) banden, maar 'gewone' banden met latex gaat ook goed. Zowieso zijn de eigen Notubes TR banden in 29" te krijgen

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » vr nov 30, 2007 10:06 pm

Brum. schreef:Er zijn/komen wat TR (tubeless ready) banden, maar 'gewone' banden met latex gaat ook goed. Zowieso zijn de eigen Notubes TR banden in 29" te krijgen
NoTubes.com schreef:29inch Mountain Bike Tires
Recommended:
NoTubes Crow 29er
WTB 29'er (wire bead only)
Any wire beaded tire
Dan blijven er uiteindelijk niet zo heel veel banden over toch? Nanoraptors misschien. Of kan je vouwbanden ook wel gebruiken als die niet te ruim zitten? Fabrikanten raden ten slotte wel vaker dingen af die eigenlijk wel kunnen.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » za dec 01, 2007 12:06 am

Rij al het hele jaar wedstrijden op mavic a317 velgen, zwart disc only 32 gaats. 540 gram p/st. blijven goed recht en heb er het hele seizoen met een crow achter gereden tubeless ( wel met no-flats dat vertrouw ik meer dan no-tubes), en voor zeker een maand of 3-4 met no-flats erin met een crow! Ging erg goed!

dickie

Bericht door dickie » ma dec 03, 2007 11:57 am

Rij met Bontrager ACX 29X2.2" banden op Bontrager Mustang-velgen (Rig).
Had deze ca 1 jaar met bb gebruikt.
Overgestapt op Notubes dmv standaard-'overstretched'-rim-strip.
Banden hadden blijkbaar al wat meegemaakt want de 'melk' spoot er langs verschillende gaatjes , oude pechwonden, uit.
Het Stans spul heeft ze allemaal gedicht en er zitten ondertussen een 500-tal km op.
Bovendien blijven de banden nu beter op druk (2.2 a 2.5 bar) dan mét binnenband.
Als deze wielset versleten is komen er resoluut ZTR 29-ers op, dan kan de rimstrip er ook nog af, spaart weeral een pak grammetjes uit ;)
Om de kloof met 26" te dichten(agiliteit, optrekken) moet imo het meeste budget naar de wielen gaan om de ronddraaiende massa zo laag mogelijk te houden.
Middels wat expirementeren kan je imo nog een pak andere banden tubeless maken.
De rubberkwaliteit van de Bontragers leent zich er perfect toe.
Gebruik de GF Rig wel enkel op plat of licht golvend terrein en hou wel van 'en danseuse' tempo maken, ook bochtenwerk over bos-en weidepaadjes met wortels, steenslag, geulen : gaat prima.
Kan dus niet zeggen of de banden tijdens een adembenemende of ruwe Ardennenafdaling op de velg zouden blijven.

ott

Bericht door ott » ma dec 03, 2007 1:03 pm

Met standaard overstreched rim, bedoel je de gewone strip en niet de 29er en dan heb je het velglint erop laten zitten. :?
Ja je hoort het het lijkt mij een goede upgrade geicht en ik ben een beetje gaar :x om elke rit de banden op spanning te brengen met die latex bb
Sport als levenskunst

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » ma dec 03, 2007 1:21 pm

Zelfs de ACX 2.2 blijft er op zitten??? Af en toe wil ik die nog wel eens gebruiken, maar die kan ik dan echt van de andere kant van de kamer zo'n beetje om de velg gooien, zo ruim zitten ze.
Nu rijd ik 95% van de tijd met Geax Saguaro voor en achter en vind dit genoeg grip. Als notubes echt meer grip geeft zal een crow dan ook wel in de buurt komen.

Op het moment doen mijn huidige wielen het nog, dus geen haast met de nieuwe. Het plan is momenteel om de ztr355 29er te gebruiken. Iemand suggesties voor de spaken? Ik denk nu dt-swiss revolution met competition rechts achter.

dickie

Bericht door dickie » ma dec 03, 2007 3:03 pm

ott schreef:Met standaard overstreched rim, bedoel je de gewone strip en niet de 29er en dan heb je het velglint erop laten zitten. :?
Ja je hoort het het lijkt mij een goede upgrade geicht en ik ben een beetje gaar :x om elke rit de banden op spanning te brengen met die latex bb
Oude velglint eraf.
Velox tape erop.
Gaatje ventiel aan binnenzijde uitgeboord, verbreed tot ca 10mm.
Standaard 26" rim-strip 'overstretched' erover, om deze mooi gelijkmatig rondomrond op gelijke spanning te krijgen en dus even breed zo dat de strip overal gelijkmatig onder velgrand stak was wat duwen en trekken nodig.
Daardoor sluit de band al wat aan op het velgbed.
Stans 2.5 cups erin.
Zeepoplossing aan beide zijden om ze zo perfect mogelijk te centeren.
(Band zit idd wat losser op de velg, zodat het imo cruciaal is deze mooi centraal te hebben)
Lucht via compressor erin.
Schudden en shaken...piece of cake.
Eig de ganse rimram zoals uitgelegd op de Stans Site.
Heb voorheen al gelezen en ondervonden dat die ACX-en wel heel makkelijk op de velg gaan, dus ook makkelijk er weer af ;) maar daar heb ik dus nog niets van ondervonden en weeg toch 80kg.
Mss ook wat afhankelijk van de velg die gebruikt wordt
Ook rij ik om die reden nooit met lagere druk dan 2.2 bar, het is meestal 2.5bar.
Bij hogere druk voelt het sowieso zachter aan dan met binnenband op zelfde druk.

Plaats reactie