650B, de nieuwe 29-inch?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:
650B, de nieuwe 29-inch?

Bericht door Steelboy » za dec 08, 2007 10:48 pm

Ik was al weer jaren niet meer op MTBR geweest, maar omdat het buiten toch regende, donker was, er niets op TV was , etc... kwam ik daar weer eens terecht.

In hun 29-er, 69-er,etc forum, gaat het alleen maar over 650B of 27,5"... wordt dit de nieuwe trend? En maakt deze anderhalf inch wellicht het verschil tov 26 zodat de hele fietsindustrie over gaat stappen?

Of is het gewoon een probeersel van een aantal 'because we can...'?

Afbeelding

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » za dec 08, 2007 10:59 pm

Heb je te diep in het wijnglaaje gekeken, ijzeren jongen?

650 B is een sekte van bejaarden die in Frankrijk op antieke fietsjes rondrijdt.
Zie http://www.cyclos-cyclotes.org/650/index.html

Ze zijn trouwens wel vriendelijk.

(naar mijn waarneming is 650 B kleiner dan 26")

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za dec 08, 2007 11:25 pm

26" offroad = ETRTO 559mm
26" triathlon / 650C = ETRTO 571mm
650B = ETRTO 584mm
700C / 29" = ETRTO 622mm
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » zo dec 09, 2007 1:18 pm

weer iets wat niemand nodig heeft en ook nooit heeft gehad

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Bericht door Brum. » zo dec 09, 2007 1:31 pm

dré schreef:weer iets wat niemand nodig heeft en ook nooit heeft gehad
Net als 29", of waar doel je op?

Voordeel is dat het in sommige 26" frames + vorken past, en een beetje van de voordelen van 29", maar minder van de nadelen.
Tis toch altijd een compromis, en hiermee is er compromis extra mogelijk: mogelijkheden zijn nu eindeloos.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » zo dec 09, 2007 6:16 pm

Brum. schreef:
dré schreef:weer iets wat niemand nodig heeft en ook nooit heeft gehad
Net als 29", of waar doel je op?

Voordeel is dat het in sommige 26" frames + vorken past, en een beetje van de voordelen van 29", maar minder van de nadelen.
Tis toch altijd een compromis, en hiermee is er compromis extra mogelijk: mogelijkheden zijn nu eindeloos.
29er zat ik idd ook niet op te wachten maar de looks waren goed....dat het daarbij (voor mij) ook nog eens lekker reed was mooi meegenomen.

Met een compromis heb je m.i. de nadelen van beide en juist niet de voordelen.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » zo dec 09, 2007 7:44 pm

1 hele inch groter dan 26".

Als wielmaten proportioneel waren aan frame maten, zoals het hoort, dan zou per 2" frame maat stapje, de wielmaatstapjes ergens tussen de 1,5 en 2,0 inch zijn.

Aangezien ik 26" alleen bruikbaar acht voor 15" en kleiner, is 650B dus nét acceptabel voor 16".

Waarom tussenstapjes bedenken als grote mannen nog steeds relatief te kleine wielen hebben met 29"?

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » ma dec 10, 2007 10:23 am

Erg goed idee!

Allemaal kopen, bewaren, zeeeker niet op rijden, want dit wordt geld waard!

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » ma dec 10, 2007 11:04 am

Cloxxki schreef:1 hele inch groter dan 26".

Als wielmaten proportioneel waren aan frame maten, zoals het hoort, dan zou per 2" frame maat stapje, de wielmaatstapjes ergens tussen de 1,5 en 2,0 inch zijn.
Waar zijn je 40" wielen dan?

Wat je voorstelt is voor een industrie die al last heeft van multiple-standards toch wel erg onpractisch, hoor. ;)

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » ma dec 10, 2007 11:32 am

wictor schreef:
Cloxxki schreef:1 hele inch groter dan 26".

Als wielmaten proportioneel waren aan frame maten, zoals het hoort, dan zou per 2" frame maat stapje, de wielmaatstapjes ergens tussen de 1,5 en 2,0 inch zijn.
Waar zijn je 40" wielen dan?

Wat je voorstelt is voor een industrie die al last heeft van multiple-standards toch wel erg onpractisch, hoor. ;)
Mijn optimum ligt rond 34".

Een standaard is leuk, maar eht moet wel op iets gestoeld zijn. iets rijder-specifieks als wielmaat leent zich voor standarisatie alleen uit gemak voor de fabrikant. De rijder is er totaal niet bij gebaat. dan beter 1 goede lagermaat voor alle naven, maar daar wil men dan weer niet aan.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma dec 10, 2007 8:16 pm

Cloxxki schreef:Mijn optimum ligt rond 34".
Gebaseerd op...?

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di dec 11, 2007 12:18 am

Steelboy schreef:
Cloxxki schreef:Mijn optimum ligt rond 34".
Gebaseerd op...?
4x lengte lid.

Als menig vrouw (of jochie) van 1m60 zich al lekkerder voelt met 29" dan 26"...
Als kinderen bij het bereiken van de lengte van 1m35 overstappen van 24" naar 26"...

Kan ik met mijn bijna-meter binnenbeen en 1m94 totaal echt wel wat meer aan dan 29".

622 was EEN EEUW geleden al grofweg de MANNEN maat. Alles was toen offroad. Velgen vaker groter dan kleiner 622. Sindsdien eten we meer aardappels en spinazie, is de gemiddelde volwassene 10 of 20cm langer dan ten tijde van de eerste fietsen.

Kleine wielen zijn het helemaal, voor stunters en kinderen.
Giant gebruikt dikke 29" sloffen voor fietsen voor kids van 12.
Volwassenen blijven groeien. 29" lijkt groot, als je je neus er tegenaan drukt.
Voor een niet-motorisch aangedraven wiel met performance insteek, best wel klein.

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Bericht door Brum. » di dec 11, 2007 12:29 am

Cloxxki schreef:
Steelboy schreef:
Cloxxki schreef:Mijn optimum ligt rond 34".
Gebaseerd op...?
4x lengte lid.

Als menig vrouw (of jochie) van 1m60 zich al lekkerder voelt met 29" dan 26"...
Als kinderen bij het bereiken van de lengte van 1m35 overstappen van 24" naar 26"...

Kan ik met mijn bijna-meter binnenbeen en 1m94 totaal echt wel wat meer aan dan 29".

622 was EEN EEUW geleden al grofweg de MANNEN maat. Alles was toen offroad. Velgen vaker groter dan kleiner 622. Sindsdien eten we meer aardappels en spinazie, is de gemiddelde volwassene 10 of 20cm langer dan ten tijde van de eerste fietsen.

Kleine wielen zijn het helemaal, voor stunters en kinderen.
Giant gebruikt dikke 29" sloffen voor fietsen voor kids van 12.
Volwassenen blijven groeien. 29" lijkt groot, als je je neus er tegenaan drukt.
Voor een niet-motorisch aangedraven wiel met performance insteek, best wel klein.
Leuk, maar doe dan eens een fotootje van je 34" setup? :)

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di dec 11, 2007 1:14 am

Brum. schreef: Leuk, maar doe dan eens een fotootje van je 34" setup? :)
Bijdehandje.
De business is drukker met het fabriceren van 0.86mm kortere chainstays, dan het maken van een fiets die qua globale afmetingen ooki maar enigszins hout snijdt.

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Bericht door Brum. » di dec 11, 2007 10:05 am

Cloxxki schreef:
Brum. schreef: Leuk, maar doe dan eens een fotootje van je 34" setup? :)
Bijdehandje.
De business is drukker met het fabriceren van 0.86mm kortere chainstays, dan het maken van een fiets die qua globale afmetingen ooki maar enigszins hout snijdt.
Als Pacenti zi'n proto banden zelf aan elkaar beunde, moet jij dat ook wel kunnen, toch?
Velgje is weer iets anders maar ook zeker niet ondoenbaar.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di dec 11, 2007 10:09 am

Velgen zijn het grootste obstakel ja. Maar ik heb wel ideeën voor custom buigmallen. En heb een ontwerp bedacht voor een band-maak mal. 2 Racing Ralphs 2.4 tot eentje van 32" of 36" maken.
Maar dat is me nu allemaal iets te kostbaar.

Voor €200 heb ik de beste skate skis op aarde, dat heeft nu even meer mijn prioriteit. Heb me trouwens misdragen op eBay, wie wil daar de vruchten van plukken?

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » wo dec 12, 2007 9:03 pm

Ik zie het al gebeuren: "Heeft u 32.5 inch New Racing Ralphs op voorraad?"... "Sorry jongen, die staan in backorder. We hebben alleen 26, 27.5, 29, 30 en 34 liggen op het moment." :lol: Dat is een nachtmerrie voor zowel fabrikant als consument...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo dec 12, 2007 9:40 pm

Ik zie het al gebeuren: "Heeft u 32.5 inch New Racing Ralphs op voorraad?"... "Sorry jongen, die staan in backorder. We hebben alleen 26, 27.5, 29, 30 en 34 liggen op het moment." Dat is een nachtmerrie voor zowel fabrikant als consument...
ah het valt nog wel mee. Als je ziet hoeveel autobanden maten er zijn. Daar word je helemaal gek van.

alhoewel dat natuurlijk geen vergelijking is aangezien er veel meer auto's dan fietsen rondrijden en de markt veel groter is. Maar voor de grote mensen fietsen vind ik 26 en 28 inch (29er) toch wel heel erg beperkt. Denk dat dat meer luiheid van fabrikanten is dan een niet bestaande vraag.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dgmtc
Berichten:234
Lid geworden op:vr aug 24, 2007 3:06 pm
Locatie:B'hell'gië

Bericht door dgmtc » wo dec 12, 2007 11:13 pm

En met zoveel maten krijg je dan dit soort verwarring:

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... _inch.html

27 inch net iets groter dan 28 inch? Ik snap het niet.
Laatst gewijzigd door dgmtc op do dec 13, 2007 10:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do dec 13, 2007 12:08 am

Banden zijn duur te maken, maar dan komen fabrikanten wel met 1 profiel in 3 breedtes. Terwijl logischerwijs een profiel maar ideaal is in 1 breedte. De business is ook maar een hobby organiatie. Het gaat ze echt niet om wat het beste is, het gaat ze om wat morgen het meest zal verkopen.

Pieter!
Berichten:209
Lid geworden op:ma apr 10, 2006 6:12 pm
Locatie:Noord-Drenthe

Bericht door Pieter! » do dec 13, 2007 8:33 pm

dgmtc schreef:En met zoveel maten krijg je dan dit soort verwarring:

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... _inch.html

27 inch net iets groter dan 28 inch? Ik snap het niet.
Volgens mij is die ouwe 27" maat gemeten aan de buitenkant van de velg. Terwijl een moderne 28" wordt gemeten aan de aan de buitenkant van de band.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do dec 13, 2007 8:55 pm

Kijk maar eens op www.sheldonbrown.com Daarstaat een hele uitleg over banden en banden maten...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie