chris king headset vraagjes

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
TommyGun
chris king headset vraagjes

Bericht door TommyGun » do dec 13, 2007 6:16 pm

Laatst had ik een tweedehans headset gemonteerd zonder vet of iets. Was niet zo'n slim achteraf. De lagers waren nog net niet gaan roesten :? , de onderste lager heeft een beetje zand gehapt:( en moet vervangen worden:(

Weet iemand hoe je zo'n lager uit een cup kan verwijderen?

Wat voor vet of afdichtingsmiddel moet je eigenlijk gebruiken voor zo'n headset??

:arms:
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do dec 13, 2007 8:23 pm

King lagers krijg je niet echt uit de cup... het is wel te doen, maar dan vernaggel je eigenlijk gewoon de headest. Je zult gewoon een nieuwe cup (of 2) moeten kopen.

Overigens een King lager roesten?? Knap... aangezien ze volledig uit RVS gemaakt zijn. 8)

bettes

Bericht door bettes » do dec 13, 2007 9:19 pm

Op zicht is het te doen om de snapring en de dichting van een king lager eruit te krijgen maar dat kan niet de bedoeling zijn!
Zoals DK al zegt zijn de lagers uit RVS en kunnen ze niet roesten... Mijn oudste CK is ondertussen al fijn 15jaar geworden en heeft nog nooit ook maar iets van vet of service nodig gehad... Een beetje vet tussen het lager en de forkrace en tussen het lager en de topcap wel om kraakjes tegen te gaan, verder niks!

Als je toch nog hulp wil is dit de plek, maak een paar foto's van je lagers zodat wij de boel kunnen inschatten.

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Luc

Bericht door Luc » do dec 13, 2007 11:43 pm

Roesten lijkt me ook een heel sterk verhaal. Het is in elk geval niet de bedoeling dat je de lagers uit een CK headset haalt, daar is het ontwerp niet op voorzien. Je kan de lagers wel vrij makkelijk blootleggen door eerst de snapring en dan de dichting eraf te halen. Wel heel voorzichtig die snapring eraf prutsen, de dicht is slechts een velletje en is dus vrij delicaat. Je snapt niet hoe een dergelijke lichte constructie goed kan dichten, maar het werkt in elk geval wel heel goed, er is dus zéér goed over nagedacht.
Voor onderhoudsinstructies kan je altijd op de website van CK terecht.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

TommyGun

Bericht door TommyGun » vr dec 14, 2007 3:40 pm

Het lager heb ik nu open en bloot voor me liggen. Mijn fotocamera doet ff niet, maar ik kan wel vertellen dat er geen roest op en in zit. Eigenlijk ook heel logisch met RVS matriaal.
Maar goed er zit wel een beetje zand tussen kan ik goed horen. verder draait het lager wel rond, alleen soms wordt die een beetje tegen gehouden door een korreltje.
Hoe krijg ik er nu die fijne zandkorreltjes uit?

Het is eigenlijk heel raar ik snap het niet toen ik, het geheel uit elkaar had gehaald zat er veel modder tussen de baseplate en lager enz., normaal moet er toch niks in kunnen komen!

:arms:
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » vr dec 14, 2007 5:40 pm

Normaal moet er inderdaad niks in komen tenzij de vorige eigenaar er ook al met zijn vingers aan heeft gezeten en de seal niet goed heeft teruggeplaatst. Dan kan er wat prut in hetlager komen.
Mogelijkheid om het laatste kleine grut er uit te halen is schoonmaken met een ontvetter, met een compressor (lage druk) of (als je geen compressor hebt) gewoon met een spuitbusje (met rietje) WD 40 het volledige lager schoonspuiten. Dit laatste was ee tip die ik van de serviceafdeling van King ooit heb gekregen.
Goed (!) wachten tot ie droog en en controleren of ie nog steeds wat zand tussen de ballen heeft( ;) ). Zo niet, met kwalitatief goed vet invetten en voorzichtig de seal en snapring weer terugplaatsen. Goed controleren of de zeal op de juiste plaats zit anders ben je zo weer aan de beurt.
Heb op deze manier ook eens een 2e hands King schoongemaakt en deze rijdt inmiddels al weer vier jaar zonder problemo's

TommyGun

Bericht door TommyGun » za dec 15, 2007 2:24 pm

Ja mijn headsetje is weer goed, ik had de lagers een avondje in thinner laten weken. De dag erna met perslucht voorzichtig schoon gespoten, wat SKF lager vet er tussen geduwd. De seal ring en borgring gingen makkelijker tussen dan ik gedacht had. Het setje draait wat moelijk vanwege het overtollige vet denk ik! Het maakt geen knarsende geluidjes meer gelukkig :)
Als ik het setje monteer duw ik weer wat van dat zelfde vet(SKF) tussen, dat is water afstotend. Dan heb ik twee barrieres bij wijze van spreken het laagje vet en de sealing, moet perfect zijn!
Eerst had ik er geen vet tussen bij het geheel en met deze weersomstandigheden en bij het poetsen van de fiets. Wil er wel wat modder binnendringen.

Van mij mag er wel een slotje op en iedereen bedankt!
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za dec 15, 2007 3:08 pm

TommyGun schreef:Van mij mag er wel een slotje op en iedereen bedankt!
Ik laat em lekker open staat, dan hebben je collega CK gebruikers er ook nog wat aan...

TommyGun

Bericht door TommyGun » za dec 15, 2007 10:48 pm

Oke dan, ik begrijp het :roll:
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

Plaats reactie