beetje noob

Moderator:Beheerders
radjatoe1 schreef:ik heb een kaal alu frame gekocht, maar hoe meet ik welke headset erin moet? hoeveel is bijv 1 1/8 inch??(in mm)
beetje noobmaar goed wil t wel weten..
1" steerer tube, om er nog een lager tussen te krijgen moet je dus een grotere diameter van je headtube hebben.radjatoe1 schreef:ok net de binnenmaat opgemeten...kwam tot 30 mm...(1 inch blijkbaar?)
Basiskennis: 25.4 mmdacht dat 1 inch iets van 25 mm was ?
[mierenneukerijmodus on] euhm dat gaat alleen op als je de maten andersom gebruikt...dus 33,9 voor je balhoofd en 34 voor je frame..dan heb je de perspassing van 0,1 mm [/mierenneukerijmodus off]TommyGun schreef:Waarmee heb je gemetenmet een rolmaat meet je al gauw 30mm en 33,9 mm is de binnen diameter van je frame, wat je ongeveer moet meten voor een 1 1/8 headset! De buiten diameter van dat zelfde headset is 34 mm dan heb je in dit geval 0,1mm perspassing.
Met een digitaleschuifmaat kan je nauwkeurig meten, op zich wel verstandig om te gebruiken om iets nauwkeurigs te meten.radjatoe1 schreef:[mierenneukerijmodus on] euhm dat gaat alleen op als je de maten andersom gebruikt...dus 33,9 voor je balhoofd en 34 voor je frame..dan heb je de perspassing van 0,1 mm [/mierenneukerijmodus off]TommyGun schreef:Waarmee heb je gemetenmet een rolmaat meet je al gauw 30mm en 33,9 mm is de binnen diameter van je frame, wat je ongeveer moet meten voor een 1 1/8 headset! De buiten diameter van dat zelfde headset is 34 mm dan heb je in dit geval 0,1mm perspassing.
umm das dus fout. als je balhoofd een kleinere diameter heeft dan je frame dan zal ie er gewoon invallen en loszitten. De buitenste ring van je balhoofd zal iets groter (0,2MM is volgens mij de standaard) moeten zijn dan je balhoofdsbuis van je frame.[mierenneukerijmodus on] euhm dat gaat alleen op als je de maten andersom gebruikt...dus 33,9 voor je balhoofd en 34 voor je frame..dan heb je de perspassing van 0,1 mm [/mierenneukerijmodus off]
oei srry paultje dat je het verkeerd hebt opgevat, bedoelde het alleen maar positief..JJ schreef:Hey Pistolen paultje, relax. Radjatoe noemt zichzelf een mieren neuker, verder ben ik ook geen scheld woorden tegen gekomen dus het valt allemaal wat mee.
Bovendien heeft ie geen 1 1/8 maar een 1" balhoofd nodig, het zal dus waarschijnlijk om een wat ouder frame gaan, of om een crosser ofzo, al weet ik niet of ze die ooit gemaakt hebben?
JJ
tanks...ga dus een 1 incher scoren op ebay(hoop ik)didadunlop schreef:umm das dus fout. als je balhoofd een kleinere diameter heeft dan je frame dan zal ie er gewoon invallen en loszitten. De buitenste ring van je balhoofd zal iets groter (0,2MM is volgens mij de standaard) moeten zijn dan je balhoofdsbuis van je frame.[mierenneukerijmodus on] euhm dat gaat alleen op als je de maten andersom gebruikt...dus 33,9 voor je balhoofd en 34 voor je frame..dan heb je de perspassing van 0,1 mm [/mierenneukerijmodus off]
Als je frame een binnendiameter heeft van 30,1 (de opmerking van Dekerfs) dan zal je een balhoofd moeten hebben van 30,3MM.
Als je kijkt op de site van Chris King en bij de headset specs staat daar voor 1 inch:
Head tube I.D (inner Diameter): 30,1 (De Kerfs heeft gelijk) (let wel even op dat in de US . en , ondersomgebruikt worden)
Cup Skirt (buitendiameter gedeelte van headset wat je in je frame rost) : 30,2 (CK werkt dus met 0.1 perspassing)
Dus als je binnendiameter van je balhoofdsbuis 30,1 is dan heb je een 1 inch headset nodig. En hoe doe je een binnendiameter meten? Door op meerdere punten te meten!!! En als ie meer blijkt te zijn dan 30,1 kan je ook oversize headsetskirts krijgen (30,3 oid) maar dan zal je wel netjes moeten reamen.