Doping part... zoveel!
Moderator:Beheerders
Finally...! Het besef is ook elders doorgekomen. Niet langer worden alleen wielrenners aangezien als doping-zondaars nu een berg Amerikaanse honkballers onder verdenking staan van gebruik van verboden middelen. Het zou me verbazen welke sporten er hierna nog aan het daglicht komen... voetbal wellicht (mogen die ook eens een deel van hun salaris afstaan)
http://www.sportweek.nl/detail.asp?news ... &groupid=0
Re: Doping part... zoveel!
In het voetbal was ook niet al te lang geleden iemand betrapt en niet de minste: Romario (klikkerdeklik)Steelboy schreef:Finally...! Het besef is ook elders doorgekomen. Niet langer worden alleen wielrenners aangezien als doping-zondaars nu een berg Amerikaanse honkballers onder verdenking staan van gebruik van verboden middelen. Het zou me verbazen welke sporten er hierna nog aan het daglicht komen... voetbal wellicht (mogen die ook eens een deel van hun salaris afstaan)
Dus van mij mogen die critici nu ook wel eens het voetbal van het voetstuk rukken. Net zoals dat gedaan wordt bij wielrennen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Er wordt wel eens gezegd dat sport weer terug naar een amateur bezigheid moet gaan. Dan pas kun je het doping vrij maken. Ik weet niet of dat waar is. Maar als er miljoenen op het spel staan gaan mensen rare dingen doen. En aangezien wielrennen niet de best betaalde sport is vermoed ik dat de echte beerput nog open getrokken gaat worden.
In de amateursport word even goed doping gebruikt.steelhead schreef:Er wordt wel eens gezegd dat sport weer terug naar een amateur bezigheid moet gaan. Dan pas kun je het doping vrij maken. Ik weet niet of dat waar is. Maar als er miljoenen op het spel staan gaan mensen rare dingen doen. En aangezien wielrennen niet de best betaalde sport is vermoed ik dat de echte beerput nog open getrokken gaat worden.
Misschien zelfs meer omdat er minder gecontroleerd word.
Bij duursporten heeft doping meer effect dan bij andere sporten vandaar dat het daar meer gebruikt word en terecht dat het daar dus harder bestraft word.
SlapHappy
- didadunlop
Als je iets niet doet om te winnen maar omdat je het leuk vindt heb je geen doping nodig. Sport/wedstrijden/overwinningen als levensonderhoud zorgen voor een noodzaak om beter te zijn dus doping te gebruiken/vals te spelen. En zodra er grote bedragen in omgaan (die Aston Martin moet toch ergens van betaald worden) is de verleiding nog groter.
Ik zeg al tijden dat georganiseerde sport om te winnen kansloos is. Na het wielrennen zal ook langzaam alle andere sport naar voren komen als niet doping proof. Ik denk zelf dat de hoofdredenen dan enkele sporten zo naar voren komen geheel hun eigen schuld is. Dit door enkele "opvallende" incidenten. Kijk maar naar de dode bodybuilders, Simpson etc. Dan heb je al snel het juk van doping over je.
En je weet wat ze zeggen van verslaafden. Eens een verslaafde, altijd een verslaafde. Ook al ben je al jaren clean. Zo ook met dit soort zaken. Eens verdacht, altijd verdacht.
Ik zeg al tijden dat georganiseerde sport om te winnen kansloos is. Na het wielrennen zal ook langzaam alle andere sport naar voren komen als niet doping proof. Ik denk zelf dat de hoofdredenen dan enkele sporten zo naar voren komen geheel hun eigen schuld is. Dit door enkele "opvallende" incidenten. Kijk maar naar de dode bodybuilders, Simpson etc. Dan heb je al snel het juk van doping over je.
En je weet wat ze zeggen van verslaafden. Eens een verslaafde, altijd een verslaafde. Ook al ben je al jaren clean. Zo ook met dit soort zaken. Eens verdacht, altijd verdacht.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
op mtv is weleens een programma geweest waarbij ze 3 mensen volgden die anabolen gebruikten. Ze hadden 3 types daar, iemand die geld verdiende als bodybuilder, een kickboxer(ofzoiets) en iemand die geen sportieve reden had.
Die laatste kerel deed het alleen maar omdat hij er gespierder uit wilde zien en de dopingvrije weg te langzaam vond gaan.
De kickboxer deed het zodat die iedere dag kon trainen zonder blessures en niet perse voor de "duursport".
De body builder deed het om beter te worden in zijn sport.
Ook bij niet duursporten (en bodybuilding) zijn er dus genoeg redenen om naar doping te pakken zoals bij honkbal of voor mijn part kunstschaatsen.
Maar ook voor amateur sporters en niet eens perse sporters is het gemakkelijk om naar doping te pakken.
natuurlijk speelt de fianciele factor een grote rol bij de meeste dopinggebruikers maar het is zeker niet beperkt tot de profs.
Die laatste kerel deed het alleen maar omdat hij er gespierder uit wilde zien en de dopingvrije weg te langzaam vond gaan.
De kickboxer deed het zodat die iedere dag kon trainen zonder blessures en niet perse voor de "duursport".
De body builder deed het om beter te worden in zijn sport.
Ook bij niet duursporten (en bodybuilding) zijn er dus genoeg redenen om naar doping te pakken zoals bij honkbal of voor mijn part kunstschaatsen.
Maar ook voor amateur sporters en niet eens perse sporters is het gemakkelijk om naar doping te pakken.
natuurlijk speelt de fianciele factor een grote rol bij de meeste dopinggebruikers maar het is zeker niet beperkt tot de profs.
Als je er aan twijfelt of er geen dope in de amateur wereld is, of nauwelijks gebruikt wordt, kan ik je uit je twijfel halen. Daar wordt flink dope gebruikt, ik verdenk er zelfs iedereen van. Misschien niet tijdens de wedstrijden, maar zeker in perioden van training zoals nu.steelhead schreef:Ik betwijfel of dat waar is.
Hoe wil een iemand het volhouden om naast een studie of baan nog prestaties neer te zetten als amateur sporter? Dat kan maar op een manier en dat is met dope. Er wordt veel te weinig gecontroleerd op dope. Zeker tijdens kleine wedstrijden. Misschien gaat het dan maar om kleine bedragen, er zullen altijd mensen zijn die alles op alles zetten om toch te winnen.
mzzl
Gène
Zodsra er een klassement of pikorde is, is de verleiding om ongeoorloofde methodes toe te passen ( al is het maar een bochtje afsnijden) aanwezig en voor sommigen onweerstaanbaar.
Zie als illustratie een reportage in de Volkskrant over het anabolengebruik onder homo's.
Ga er maar vanuit dat de mens slecht is. Dan zal het soms meevallen.
Zie als illustratie een reportage in de Volkskrant over het anabolengebruik onder homo's.
Ga er maar vanuit dat de mens slecht is. Dan zal het soms meevallen.
Forget it... zolang er een factor 'competitie' bij zit. En zelfs al is het niet in officieel wedstrijdverband, staat er niets op het spel, wordt het door de tegenpartij ook helemaal niet als wedstrijd gezien, dan nog heb je mensen die hoe dan ook de beste willen zijn (soort van innerlijke competitiedrift).steelhead schreef:Er wordt wel eens gezegd dat sport weer terug naar een amateur bezigheid moet gaan.
Voor welke sport gaat dat op, wat is een 'amateur' sporter en wat zijn prestaties? Ik heb toch stellig de overtuiging dat er ook zonder doping in bepaalde sporten/disciplines prima prestaties neer te zetten zijn.Gène schreef:Hoe wil een iemand het volhouden om naast een studie of baan nog prestaties neer te zetten als amateur sporter? Dat kan maar op een manier en dat is met dope.
Dat is onzin, dus presteren in basketbal omdat je lang bent, is het gebruiken van dope?Gène schreef:Hoe wil een iemand het volhouden om naast een studie of baan nog prestaties neer te zetten als amateur sporter? Dat kan maar op een manier en dat is met dope.
Tuurlijk zal wel het een en ander gesjoemeld worden, maar de aanleg van de sporter kan meer bereiken dan een 'ei' die dope moet gebruiken.
Ik zeg niet dat er geen doping is. Ik bedoel dat grootschalige doping programma's te veel geld kosten voor de gemiddelde amateur sporter. En nee een wielrenner die geen baan heeft en alles voor zijn sport kan doen noem ik geen amateur.
Er zullen vast en zeker atleten, wielrenners, krachtsporters zijn die een keer naar een anabole o.i.d. grijpen.
HET doping probleem ligt niet in deze kleinschaligheid. Het ligt eerder in sport evenementen waar miljoenen in omgaan en waar andere professionals worden benadeeld (financieel) doordat iemand anders vals speelt.
Over tien jaar weet iedereen nog wie de tour van 2006 won en weer verloor doordat hij op doping werd betrapt. Maar niemand weet wie ook alweer die Spanjaard was die tweede werd en uiteindelijk eerste. Deze man zal dan ook nooit de contracten krijgen die hij verdiend.
Nog maar te zwijgen van de sponsoren die geld in een sport steken die dan negatief in beeld komt.
Dat is het probleem.
In de amateur sport ligt mijn inziens het probleem meer in de medische sfeer. Mensen die zichzelf in gevaar brengen door te experimenteren met doping.
De hele heksenjacht is ook een slechte zaak vind ik.
Rancuneuze mannetjes die hun carriere willen maken over de rug van een soms onschuldige sporter die schuldig is totdat zijn onschuld bewezen is. Als sporter ben je eigenlijk altidj schuldig als je veel beter bent dan de rest. Slechte zaak. Sport is niet meer wat het geweest is.
Er zullen vast en zeker atleten, wielrenners, krachtsporters zijn die een keer naar een anabole o.i.d. grijpen.
HET doping probleem ligt niet in deze kleinschaligheid. Het ligt eerder in sport evenementen waar miljoenen in omgaan en waar andere professionals worden benadeeld (financieel) doordat iemand anders vals speelt.
Over tien jaar weet iedereen nog wie de tour van 2006 won en weer verloor doordat hij op doping werd betrapt. Maar niemand weet wie ook alweer die Spanjaard was die tweede werd en uiteindelijk eerste. Deze man zal dan ook nooit de contracten krijgen die hij verdiend.
Nog maar te zwijgen van de sponsoren die geld in een sport steken die dan negatief in beeld komt.
Dat is het probleem.
In de amateur sport ligt mijn inziens het probleem meer in de medische sfeer. Mensen die zichzelf in gevaar brengen door te experimenteren met doping.
De hele heksenjacht is ook een slechte zaak vind ik.
Rancuneuze mannetjes die hun carriere willen maken over de rug van een soms onschuldige sporter die schuldig is totdat zijn onschuld bewezen is. Als sporter ben je eigenlijk altidj schuldig als je veel beter bent dan de rest. Slechte zaak. Sport is niet meer wat het geweest is.
- didadunlop
Ja en sporters maken het er zelf naar. Dit onder druk van sponsoren en het grote geld. Laten we ze niet hoger plaatsen dan noodzakelijk.
En ik denk dat veel mensen in het "amateur" circuit mannetje (of vrouwtjes) zijn die net de top niet gehaald hebben. Daar gefrustreerd over zijn en daarom op een illegale manier toch beter proberen te worden. Van mij mogen er wel een paar omvallen.
Ik blijf erbij, in de sport is er maar één die je moet overwinnen en dat ben je zelf. Als je niet meer gaat voor de winst maar voor je eigen groei en vooral plezier dan heb je geen doping meer nodig. Wedstrijd sport en het bijbehorende (te) grote geld zal dan vanzelf verdwijnen. (dat is een utopie maar wel leuk om over na te denken). Aahh dan worden er alleen maar sswc's gehouden met bier, tour de retards met blauwe kaas en wijn. Parijs Dakar met 500 euro bakken voor het goede doel. Ik zie het helemaal zitten.
En ik denk dat veel mensen in het "amateur" circuit mannetje (of vrouwtjes) zijn die net de top niet gehaald hebben. Daar gefrustreerd over zijn en daarom op een illegale manier toch beter proberen te worden. Van mij mogen er wel een paar omvallen.
Ik blijf erbij, in de sport is er maar één die je moet overwinnen en dat ben je zelf. Als je niet meer gaat voor de winst maar voor je eigen groei en vooral plezier dan heb je geen doping meer nodig. Wedstrijd sport en het bijbehorende (te) grote geld zal dan vanzelf verdwijnen. (dat is een utopie maar wel leuk om over na te denken). Aahh dan worden er alleen maar sswc's gehouden met bier, tour de retards met blauwe kaas en wijn. Parijs Dakar met 500 euro bakken voor het goede doel. Ik zie het helemaal zitten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Grootschalige dopingprogrammas? Wat bedoel je daar mee? Doping hoeft echt geen drol te kosten, vooral niet als je weet dat er niet getest word zijn er genoeg middelen die goedkoop zijn en je toch een voorsprong geven. Ik noem bijv Efedrine, Steckers of meer van dat soort spul. Is redelijk makkelijk aan te komen, kost geen knoop en je hebt al een kleine voorsprong op iemand die niks gebruikt.steelhead schreef:Ik zeg niet dat er geen doping is. Ik bedoel dat grootschalige doping programma's te veel geld kosten voor de gemiddelde amateur sporter. En nee een wielrenner die geen baan heeft en alles voor zijn sport kan doen noem ik geen amateur.
Dat is het probleem.
In de amateur sport is dit zeker wel een probleem even als in het professionele circuit, ik ken legio voorbeelden dus ontkennen heeft weinig zin. Ik weet ook dat er in de amateur wielersport al vroeg door mensen mee word begonnen en dat heb ik in andere sporten nog niet of iig veel minder meegemaakt.
Ik heb redelijk lang wedstrijden gekickboxt en wat ik daar ben tegen gekomen aan doping is nihil, hooguit mensen die iets van creatine gebruiken gemengd met dianabol ofzo om de spieren sneller te laten herstellen. Bij duursporten ligt het verhaal anders en is de voorsprong die je hebt bij het gebruik van doping veel groter.[/b]
Wat een slechte zaak is zijn de mensen die doping gebruiken om zo sneller te zijn dan iemand die wel eerlijk zonder doping fietst. Dat de hele heksenjacht een klein beetje zijn doel voorbij streeft soms is gewoon een gevolg daarvan.steelhead schreef:De hele heksenjacht is ook een slechte zaak vind ik.
Sport gaat oorspronkelijk om het jezelf meten met anderen op gebied van sportieve prestaties en niet op het gebied van doping, dus idd,
Sport is niet meer wat het geweest is.
SlapHappy
Lichamelijke eigenschappen kan je natuurlijk niet verbeteren of aanpassen door dope, maar wel je uithoudingsvermogen en concentratievermogen. Daarbij kan dope je zeker helpen, al was het alleen maar tijdens de voorbereidingsperiode.Plip schreef:Dat is onzin, dus presteren in basketbal omdat je lang bent, is het gebruiken van dope?
Tuurlijk zal wel het een en ander gesjoemeld worden, maar de aanleg van de sporter kan meer bereiken dan een 'ei' die dope moet gebruiken.
Iedere sport in principe, wanneer je prestaties wil neerzetten (dus regelmatig in de prijzen rijden, of voor een klassement) heb je naast je voldoende basis training nog "iets" nodig om dat beetje extra te kunnen geven. Natuurlijk kan je al veel bereiken in je sport zonder die dope, maar echt heel vaak komt dat niet voor. Tenminste niet in mijn optiek.Cheeta schreef:Voor welke sport gaat dat op, wat is een 'amateur' sporter en wat zijn prestaties? Ik heb toch stellig de overtuiging dat er ook zonder doping in bepaalde sporten/disciplines prima prestaties neer te zetten zijn.
Ik snap ook dat ik erg negatief denk, maar met al die berichten uit de media (meestal ook allemaal opgeblazen) wordt je wel aan het denken gezet. Op die manier verdenk ik gewoon iedereen een vorm van dope (of de grenzen ervan op te zoeken) te gebruiken, die zich ook maar een beetje in de schijnwerpers rijd.
mzzl
Gène
Topsport is ongezond, dat zal voor niemand een schok zijn. De dopinglijst is ooit opgesteld om sporters te beschermen, om het hele verhaal nog enigzins gezond te houden. Dát is een nobel streven en verdient m.i. naleving. Sport en competitie in het algemeen drijft mensen tot het uiterste, soms iets daar overheen. Dat is zo en zal altijd zo blijven. Ik vraag me dus sterk af wat het nut is van een heksenjacht op doping, "dopingzondaars", dopingproducenten etc etc, die strijd gaat het WADA niet winnen, niet op deze manier.
Bovendien, is het niet óók oneerlijk als een gouden medaille wordt ingenomen en vervolgens aan de nr 2 wordt gegeven, waarvan het geheel niet ondenkbaar is dat die gewoon nieuwere pilletjes slikt?
Op dit moment is het misschien ook een utopie: Maar ik zeg, legalize it! legale dope valt beter te onderzoeken, haalt het geld uit de zakken van mensen die de sport alleen willen schaden, geeft de sporters de mogelijkheid om gezond(er) hun sport te beoefenen en misschien, heel misschien komen we een stapje bij een eerlijkere sport, mét een beter imago.
Bovendien, is het niet óók oneerlijk als een gouden medaille wordt ingenomen en vervolgens aan de nr 2 wordt gegeven, waarvan het geheel niet ondenkbaar is dat die gewoon nieuwere pilletjes slikt?
Op dit moment is het misschien ook een utopie: Maar ik zeg, legalize it! legale dope valt beter te onderzoeken, haalt het geld uit de zakken van mensen die de sport alleen willen schaden, geeft de sporters de mogelijkheid om gezond(er) hun sport te beoefenen en misschien, heel misschien komen we een stapje bij een eerlijkere sport, mét een beter imago.
Bikepark Groningen