rock shox stuurbuis vervangen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
radjatoe1
rock shox stuurbuis vervangen?

Bericht door radjatoe1 » ma dec 17, 2007 7:21 pm

Kan je van bijv een RS Duke SL 2002 of een Sid uit 2001 de stuurbuis vervangen voor een 1 incher? Zit nu een 1 1/8 in..Of moet je dan ook t kroonstuk vervangen?? Wat is hier een richtprijs van?

DeKerfs

Re: rock shox stuurbuis vervangen?

Bericht door DeKerfs » ma dec 17, 2007 9:08 pm

radjatoe1 schreef:Kan je van bijv een RS Duke SL 2002 of een Sid uit 2001 de stuurbuis vervangen voor een 1 incher? Zit nu een 1 1/8 in..Of moet je dan ook t kroonstuk vervangen?? Wat is hier een richtprijs van?

Nee, is niet mogelijk. Voor deze vorken zijn nooit 1" kroon-versies gemaakt.

radjatoe1

Bericht door radjatoe1 » ma dec 17, 2007 9:58 pm

:cry:

niet...Echt waar?? Ben ik dan de eerste die dan gaat experimenteren om de oude stuurbuis te verwijderen(of deels gebruiken) om een 1 incher erin te persen?

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma dec 17, 2007 10:11 pm

nah weet niet of je zo blij gaat worden van het resultaat.

Het lijkt mij niet zo een strak plan om zelf een kleinere stuurbuis erin te persen. afgezien van de vraag of je het al passend krijgt vraag ik mezelf af of een en ander dan nog wel sterk genoeg is.

Is het niet handiger om een 1 inch vork te zoeken?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

radjatoe1

Bericht door radjatoe1 » ma dec 17, 2007 10:35 pm

ja maar de keuze is zoooo beperkt...wil wel een beetje een redelijk vork erin..

in mijn klas zit wel een frezer....hmmmzz

Gène

Bericht door Gène » di dec 18, 2007 7:56 am

radjatoe1 schreef:ja maar de keuze is zoooo beperkt...wil wel een beetje een redelijk vork erin..

Volgens mij kan je bij Pace nog altijd kiezen voor een 1inch vorkbuis en Magura heeft het ook langere tijd aangeboden.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 18, 2007 8:28 am

radjatoe1 schreef:ja maar de keuze is zoooo beperkt...wil wel een beetje een redelijk vork erin..

Mag ik je er op wijze dat de vork kroon één, zo niet hét zwaarst belaste onderdeel van je fiets is?? Als er één onderdeel is waar je liever gewoon van af blijft en origineel laat naar de maatstaven van de fabrikant, dan is het de vorkkroon wel....

serieus slecht plan!!

Ik kan nog wel een opmerking maken over het hebben van een goede tandarst verzekering, maar ik denk dat die opmerking weg gelaten kan worden, wegens gewoon het absoluut niet aan te raden voornemen dit uit te voeren....

-----

1" geveerde vorken zijn enorm zeldzaam. In tegenstelling tot wat Géne zegt, is ook DT (de huidige eigenaar van Pace) zo ver mijn geheugen me niet in de steek laat, gestopt met 1" geveerde vorken.

Wat je zou kunnen doen, is het zoeken naar een 1" RockShox Judy vork. Deze waren er ook in een versie met geschroefde kroon, of liever, de stanchions (bovenpoten) zaten hierin geklemd middels een schroef verbinding. Het is mogelijk zo'n kroon te gebruiken om op een SID of andere nog werkende Judy, waarvan je voorzichtig de kroon open slijpt (pers passing) om de stanchions er uit te halen, om te bouwen zodat deze past in een 1" frame.

Dit is echter ook véél werk met een eveneens vrij hoog risico gehalte bij het openslijpen van de originele kroon (praat uit ervaring...).

Hou daarbij rekening met het feit dat je 1" frame waarschijnlijk niet eens voorbereid is op veerweg, of in elk geval vrij weinig. Een moderne vork (al dan niet omgebouwd) zal 9 tegen 10 té hoog zijn voor het frame en het stuurgedrag direct om zeep helpen...

my 2 eurocent.

Cheeta

Bericht door Cheeta » di dec 18, 2007 9:49 am

Wat ik me dan afvraag: waarom zou je in vredesnaam zoveel moeite willen doen?
a. het is voor een giga klassieker...
Waarom dan niet matching voorvork i.p.v. eentje die er eigenlijk niet bij past en waarbij je bovendien de kans loopt de geometrie te ver****en?
b. het frame was goedkoop...
Waarom dan het voordeel te niet doen met aanpassingen (2x vork, etc...) c.q. het zoeken naar een zeldzame (en dientengevolge hoogstwaarschijnlijk ook dure) vork?

Tuurlijk is het leuk wat te freubelen, maar het lijkt me noch dat dit het onderdeel ervoor is noch dat hier wat te besparen valt...

Wytze

Bericht door Wytze » di dec 18, 2007 1:08 pm

[reclamemode]

Als je besluit met dit frame door te gaan en een vork nodig hebt, heb
ik nog een Marzocchi DH3 (nieuw) en een Rond WP, voor beide
heb ik een 1" vorkbuis (a-head of schroef)
;)
[/reclamemode]

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di dec 18, 2007 2:11 pm

En als je in een Judy Englund cartridges gooi, dan heb je nog best wel een redelijk vorkje.....

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

radjatoe1

Bericht door radjatoe1 » di dec 18, 2007 8:03 pm

Wytze schreef:[reclamemode]

Als je besluit met dit frame door te gaan en een vork nodig hebt, heb
ik nog een Marzocchi DH3 (nieuw) en een Rond WP, voor beide
heb ik een 1" vorkbuis (a-head of schroef)
;)
[/reclamemode]
u heeft een PB

Plaats reactie