houding op de fiets
Moderators:JJ, Beheerders
yuw
ben nog nie zolang bezig met xc maar als ik nu ga fietsen heb ik erna een stekende pijn in mijn onderrug nu denk ik dat het aan mijn houding op de fiets ligt.
nu is mijn vraag: wat is de beste houding om te xc'en
grzz
ben nog nie zolang bezig met xc maar als ik nu ga fietsen heb ik erna een stekende pijn in mijn onderrug nu denk ik dat het aan mijn houding op de fiets ligt.
nu is mijn vraag: wat is de beste houding om te xc'en
grzz
Je moet je positie zo kiezen dat je geen last hebt van je onderrug. Lullige reactie? Idd maar het is wel de waarheid. Er zijn theoriën en metingen in overvloed. Wanneer je deze laat uitvoeren door een expert, betaal je er meestal ook nog een flinke duit voor maar ervaring is de beste leerschool. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat dergelijke metingen onzin zijn, integendeel het kan een oplossing zijn als iemand je zegt hoe jij moet zitten.
Last van je onderrug kan allerlei redenen hebben; je stuur staat niet op de juiste hoogte tegenover je zadel of vice versa, de maat van je fiets is niet op je lichaamslengte aangepast...
Last van je onderrug kan allerlei redenen hebben; je stuur staat niet op de juiste hoogte tegenover je zadel of vice versa, de maat van je fiets is niet op je lichaamslengte aangepast...
ik heb ergens maten gevonden dat het verschil tussen u stuur en zadel tussen da 2,5 en 5,5 moet zitten en u bovenbuis 8 tot 10 cm lager moet zitten dan u kruis hoogted@Mit schreef:je stuur staat niet op de juiste hoogte tegenover je zadel of vice versa, de maat van je fiets is niet op je lichaamslengte aangepast...
klopt dit ?
grzz
Standaard maten helpen niet. Niemand is standaard namelijk.
Als je pijn in je onderrug hebt, zit je waarschijnlijk iets te diep. Dit kan je verhelpen door je stuur wat hoger te plaatsen (als zit mogelijk is). Dit kan je doen door spacers onder de stuurpen te stoppen, of door een riser stuur te monteren, of door een stuurpen te gebruiken die een steilere hoek heeft. Je zult moeten blijven proberen.
Een ander probleem kan komen door het frame. Als je te ver moet reiken naar je stuur zit je te gestrekt in je rug.
Je ideale positie is:
- je zadelpen moet zo staan dat je een gestrekt been hebt met de trappers op het laagste punt en de bal van je voet op de hoogte van de as van de pedaal. Vervolgens zet je de trappers horizontaal en dan moet je knie op de hoogte zijn van de punt van de schoen. (zadelpen verstellen)
- je rug moet recht zijn, mag iets bol staan, maar niet teveel, anders krijg je weer last van je rug. (stuur hoogte)
- je armen moeten licht gebogen zijn. (stuurpen lengte en indirect de bovenbuis lengte). Je mag dus niet het gevoel hebben dat je ver moet reiken naar je stuur.
In de houding die je gevonden hebt zul je eens wat km's moeten rijden. Met kleine aanpassingen kan je uiteindelijk aan je ideaal houding komen.
Overigens kan pijn in je rug aan meerdere factoren liggen, vermoeidheid, stijfheid van het frame, manier van fietsen (veel zittend op de macht is ook slecht) kunnen andere redenen zijn.
mzzl
Gène
Als je pijn in je onderrug hebt, zit je waarschijnlijk iets te diep. Dit kan je verhelpen door je stuur wat hoger te plaatsen (als zit mogelijk is). Dit kan je doen door spacers onder de stuurpen te stoppen, of door een riser stuur te monteren, of door een stuurpen te gebruiken die een steilere hoek heeft. Je zult moeten blijven proberen.
Een ander probleem kan komen door het frame. Als je te ver moet reiken naar je stuur zit je te gestrekt in je rug.
Je ideale positie is:
- je zadelpen moet zo staan dat je een gestrekt been hebt met de trappers op het laagste punt en de bal van je voet op de hoogte van de as van de pedaal. Vervolgens zet je de trappers horizontaal en dan moet je knie op de hoogte zijn van de punt van de schoen. (zadelpen verstellen)
- je rug moet recht zijn, mag iets bol staan, maar niet teveel, anders krijg je weer last van je rug. (stuur hoogte)
- je armen moeten licht gebogen zijn. (stuurpen lengte en indirect de bovenbuis lengte). Je mag dus niet het gevoel hebben dat je ver moet reiken naar je stuur.
In de houding die je gevonden hebt zul je eens wat km's moeten rijden. Met kleine aanpassingen kan je uiteindelijk aan je ideaal houding komen.
Overigens kan pijn in je rug aan meerdere factoren liggen, vermoeidheid, stijfheid van het frame, manier van fietsen (veel zittend op de macht is ook slecht) kunnen andere redenen zijn.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
ik was toch van plan om een nieuw stuur te kopen maar ging wachten tot dat deze doorgeploid was maar nu ik last van mijn rug begin te krijgen ga ik hem nu kopen (alle beetjes helpenGène schreef:Een goede houding op de fiets hoeft niets te kosten. Er komen alleen wat kosten, als je een nieuwe stuurpen of stuur nodig hebt. Een goede fietsenmaker ziet in een oogopslag of je wel of niet goed op de fiets zit.
mzzl
Gène

grzz + bedankt
Da's normaliter geen probleem, de meeste pennen zijn tegenwoordig 'flipflop' ontworpen, met logo's naar 'boven' en 'beneden' gericht. Wat voor stuurpen is het?Urban schreef:ik heb gemerkt dat mijn stem naar beneden gericht stond
ik heb hem nu zodanig gezet dat hem naar bove staat mag dit of is da niet aanteraden ?
grzz
De opmerking hierboven van Gène over de gouden blik van de goede, ervaren fietsenmaker heeft zeker een kern van waarheid in zich, maar is toch ook wel een beetje wishfull thinking. De grootste rariteiten zie je direct, maar voor de nuances is meer nodig. Ik ken maar weinig fietsenmakers die in een oogopslag iemands flexibiliteit laseren, laat staan het fiets(positie)verleden... Reken minimaal op een goed gesprek.

Laatste dingetje op dit vlak: de tip van Alain is terzake. Een licht ontwikkelde en flexibele 'core' (rug, buik en schouders) is van belang bij mtb, zeker op een hardtail. Met veel zittend (computer)werk en enige stress is het niet vreemd als de rug op de mtb als eerste van zich laat spreken.
1: ritchy compWat voor stuurpen is het?
Reken minimaal op een goed gesprek.![]()
Een licht ontwikkelde en flexibele 'core' (rug, buik en schouders) is van belang bij mtb, zeker op een hardtail. Met veel zittend (computer)werk en enige stress is het niet vreemd als de rug op de mtb als eerste van zich laat spreken.
www.ritcheylogic.com/web/Ritchey~Logic/ ... x?id=17026
2: zal morge eens passeren langs de fietsemaker voor mijn goed gesprek
3: op school (ja ik zit nog op school) krijge we 1 uur fitnis dus zal er op letten

grzz[/img][/quote]
ben vandaag bij de fietsemaker langs gegaan en op het oog kon hij het nie zien moet ik 1 van dees is terug gaan voor een volledige scan kost ongeveer 50 euro (het aanpassen van zadel en stuur is wel inbegrepen)
hij zei wel van de volgende keer als ge gaat fietse sleutel meepakken en aanpassen naar hoe dat het het fijnste rijd
grzz
hij zei wel van de volgende keer als ge gaat fietse sleutel meepakken en aanpassen naar hoe dat het het fijnste rijd
grzz
Met een ritchey comp is het geen probleem, maar dat zal je fietsenmaker je ook wel verteld hebben.
Je -kan- jezelf helemaal laten 'scannen', maar dat biedt geen garantie op succes. Statistiek is een middel waarmee je iets kan zeggen over een groep, maar niet over het individuele geval. Ik zou aan een dure meting in ieder geval niet beginnen als je nog groeit (weet niet of dat zo is). Bedenk wel dat die metingen altijd gericht zijn op 1 soort gebruik (in geval van mtb: xc/marathon). Komt dat overeen met jouw mtb-beleving? Daarnaast gaat zo'n meting alleen in op de zitpositie uit oogpunt van de efficientie/ergonomie (de 'bovenkant' van de fiets) en niet op het stuurgedrag, gewichtsverdeling, etc. (de 'onderkant' van de fiets). Dat zijn beperkingen...
En je moet wel vertrouwen hebben in je fietsenmaker (als vakman) als je zoiets doet. Iemand met verstand van zaken zal niet blind de cijfers invoeren en de resultaten overnemen, maar dezen interpreteren naar de persoon die hij voor zich heeft.
Je -kan- jezelf helemaal laten 'scannen', maar dat biedt geen garantie op succes. Statistiek is een middel waarmee je iets kan zeggen over een groep, maar niet over het individuele geval. Ik zou aan een dure meting in ieder geval niet beginnen als je nog groeit (weet niet of dat zo is). Bedenk wel dat die metingen altijd gericht zijn op 1 soort gebruik (in geval van mtb: xc/marathon). Komt dat overeen met jouw mtb-beleving? Daarnaast gaat zo'n meting alleen in op de zitpositie uit oogpunt van de efficientie/ergonomie (de 'bovenkant' van de fiets) en niet op het stuurgedrag, gewichtsverdeling, etc. (de 'onderkant' van de fiets). Dat zijn beperkingen...
En je moet wel vertrouwen hebben in je fietsenmaker (als vakman) als je zoiets doet. Iemand met verstand van zaken zal niet blind de cijfers invoeren en de resultaten overnemen, maar dezen interpreteren naar de persoon die hij voor zich heeft.
1: die scan zorgt inderdaad voor de juiste zit positie maar je kan ok instellen voor welk gebruik, hoe he gewicht te verdelen en hoe agressief je wilt gaan rijde (maar dit had iets te maken met de gewichtverdeling) ofwel heb ik me dit late wijsmaken zo naif dat ik ben en ik zit inderdaad nog in de groeimateis schreef: Daarnaast gaat zo'n meting alleen in op de zitpositie uit oogpunt van de efficientie/ergonomie (de 'bovenkant' van de fiets) en niet op het stuurgedrag, gewichtsverdeling, etc. (de 'onderkant' van de fiets). Dat zijn beperkingen...
2: vertrouwen heb ik in mijn fietsemaker hij is zelfs ook een mtber
grzz