Waarom 29".

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
marc / fisherbike
Waarom 29".

Bericht door marc / fisherbike » vr dec 28, 2007 10:45 pm

Hallo,

ik wil nu na 5 a 6 jaar mijn SSje vervangen :( .
Nu blijkt het 29"een mode verschijnsel te zijn, heeft iemand hiervoor een zinnige reden ?
Zal ik overstappen of lekker met 26"blijven rijden, dat bevalt me al jaren ?

M.v.g. Marc.

Brum.

Bericht door Brum. » vr dec 28, 2007 11:00 pm

Kweenie, nooit mee gereden. Toch maar besteld, binnenkort kun je 'm testen!

marc / fisherbike

Bericht door marc / fisherbike » vr dec 28, 2007 11:23 pm

Hoi Brum,

wanneer krijg je'm ?
Je hebt toch zeker wel een klein maatje gekocht,zodat ik goed kan testen :lol: .
Maar naar mijn idee zal een 29", een stuk logger en trager door de bochten kunnen door de langere wielbasis :? .

M.v.g. Marc.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za dec 29, 2007 12:00 am

marc / fisherbike schreef: Maar naar mijn idee zal een 29", een stuk logger en trager door de bochten kunnen door de langere wielbasis :?
Dat zijn voor oordelen,tenminste,ik heb er nooit iets van gemerkt.
En ow,wat zijn die kleine 29ers mooi! 8)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za dec 29, 2007 1:20 am

Interessanter is misschien eens te gaan onderzoeken waarom er eigenlijk 26" wielen op jouw fiets zitten, terwijl alle andere volwassen (speed performance) fietsen groter krijgen. Hint: het was ergens in de jaren 70, over het algemeen geaccepteerd als locatie is California.
Er zijn namelijk heel specifieke redenen (of aanleidingen) voor die keuze van 26" wielen geweest. Aan jou te bepalen of die ook voor jou van belang zijn.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za dec 29, 2007 11:50 am

Afhankelijk van wat Brum besteld heeft kun je die idd mss een keer gaan testen.

Voelen en proberen is weten, dan pas kun je een reeel vergelijk maken.

Mss komt er in de lente van komend jaar weer een 29" test dag, dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn om eens een 29-er te proberen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plons

Bericht door Plons » za dec 29, 2007 12:02 pm

één voordeel : valpartijen op een 29-er zijn 29x zo spectaculair als een 26-er
(heh jee-jee)
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

ott

Re: Waarom 29".

Bericht door ott » za dec 29, 2007 12:35 pm

marc / fisherbike schreef: Nu blijkt het 29"een mode verschijnsel te zijn, heeft iemand hiervoor een zinnige reden ?
Dat is wel een beetje achterhaald idee als je nagaat dat de groote fabrikanten zich ook op de 29er markt storten :)
marc / fisherbike schreef:Zal ik overstappen of lekker met 26"blijven rijden, dat bevalt me al jaren ?
Als je niets andes probeert dan blijft een 26 je van het :roll:
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Brum.

Bericht door Brum. » za dec 29, 2007 1:08 pm

marc / fisherbike schreef:Hoi Brum,

wanneer krijg je'm ?
Je hebt toch zeker wel een klein maatje gekocht,zodat ik goed kan testen :lol: .
Maar naar mijn idee zal een 29", een stuk logger en trager door de bochten kunnen door de langere wielbasis :? .

M.v.g. Marc.
Hopelijk 1e week nieuwjaar, we zullen zien. De andere komt begin februarie.
Frame is aan de kleinere kant voor mij, dus mits je met de ETT overweg kunt zal het niet zo'n probleem zijn.

dré

Bericht door dré » za dec 29, 2007 5:40 pm

er is geen zinnige reden te bedenken om aan een 29er te beginnen, net zo min als aan ss..........daarom gewoon doen

marc / fisherbike

Bericht door marc / fisherbike » za dec 29, 2007 6:23 pm

Hoi Brum,

wat voor iets heb je gekocht, en wat is iets aan de kleine kant ?
Jij bent zo'n 20 cm groter dan ik, dus iets te klein voor jou, kan nog te groot zijn voor mij :roll: .
Maar 29" testdag(en) is een goed idee, wanneer zijn die ?

M.v.g. Marc.

didadunlop

Bericht door didadunlop » za dec 29, 2007 6:55 pm

Waarom zou je als volwassen man an sich al jezelf smerig maken en jezelf pijn doen op de fiets? Is ook geen zinninge reden voor te bedenken net zoals de keuze van je wielgrootte/aantal versnellingen etc. Ride what you like!
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marc / fisherbike

Bericht door marc / fisherbike » za dec 29, 2007 7:42 pm

Nou Dida,

de reden is simpel,

Jij kent mijn vrouw niet :o
Dus alles om maar van huis te kunnen.
M.v.g. Marc.

didadunlop

Bericht door didadunlop » za dec 29, 2007 8:08 pm

oef dan zou ik er maar voor zorgen dat je vrouw dit niet leest..:D

Of haar ook zo gek maken dat ze meedoet. Dat is natuurlijk nog beter..

suc6!!! :lol:
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » za dec 29, 2007 10:59 pm

Ik denk dat als je echt klein van formaat bent dat je op een 29 niet altijd de juiste zit kunt vinden. Ben zelf 1.82 en dat gaat heel erg goed, en als je wat kleiner bent ook nog wel. Maar ik kan me voorstellen als je zo'n dedwergs afmeting krijgt dat een 26 logischer wijs een stuk beter rijdt!!
In alle andere gevallen, ik ben er zelf nog niet achtergekomen dat een 29 echt veel sneller is over een compleet parcours, je merkt gewoon dat je op bepaalde punten sneller bent, maar dat het lijkt mij op sommige punten ook juist weer langzamer is... Het verschil is volgens mij zo klein dat het eigelijk allemaal geen ene zak uit maakt :roll: :lol: Maarja, nu krijg ik natuurlijk weer allemal voorstanders van 29" over me heen met op niks gebaseerde theoretische bullshit die me doen laten lijken dat het wel zo is:D haha. Ik heb in ieder geval op beide wielmaten erg fijn gereden, het laatste jaar enkel 29". En ga komend jaar weer een 26 opbouwen, binnenkort eerst nog eens een keer op rijden een weekje om te kijken of ik nou direct nog eens heel goed het verschil merk.

Erikje

Bericht door Erikje » zo dec 30, 2007 1:18 am

Ninkoo schreef:Ik denk dat als je echt klein van formaat bent dat je op een 29 niet altijd de juiste zit kunt vinden. Ben zelf 1.82 en dat gaat heel erg goed, en als je wat kleiner bent ook nog wel. Maar ik kan me voorstellen als je zo'n dedwergs afmeting krijgt dat een 26 logischer wijs een stuk beter rijdt!!
En lekker tegendraads durf ik dat nogal te betwijfelen. Grote wielen rollen makkelijker over obstakels (hét grote voordeel van 29 t.o.v. 26 volgens de overlevering en mijzelf), en dat doet dan niets af aan het feit of je kort of lang bent, de hindernis, die zich niet aanpast aan de lengte van de rijder, moet toch als eerste door het wiel worden genomen.

Ikzelf merk ook niet dat ik sneller of langzamer een ronde doe, het gaat mij vooral om het comfort dat grote wielen brengt.

Shoot!

Erikje

Brum.

Bericht door Brum. » zo dec 30, 2007 9:09 am

Erikje schreef:
Ninkoo schreef:Ik denk dat als je echt klein van formaat bent dat je op een 29 niet altijd de juiste zit kunt vinden. Ben zelf 1.82 en dat gaat heel erg goed, en als je wat kleiner bent ook nog wel. Maar ik kan me voorstellen als je zo'n dedwergs afmeting krijgt dat een 26 logischer wijs een stuk beter rijdt!!
En lekker tegendraads durf ik dat nogal te betwijfelen. Grote wielen rollen makkelijker over obstakels (hét grote voordeel van 29 t.o.v. 26 volgens de overlevering en mijzelf), en dat doet dan niets af aan het feit of je kort of lang bent, de hindernis, die zich niet aanpast aan de lengte van de rijder, moet toch als eerste door het wiel worden genomen.

Ikzelf merk ook niet dat ik sneller of langzamer een ronde doe, het gaat mij vooral om het comfort dat grote wielen brengt.

Shoot!

Erikje
Daar gaat het ook niet over, meer dat het er absoluut niet uitziet en je met een beetje pech tegen je voorwiel zit aan te staren (lekker overdreven). 8)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo dec 30, 2007 10:16 am

Het is allemaal zo persoonlijk. Ik weet wel dat een van de kleinste leden hier op het forum (Ons dwergje is klein, maar die nadere kleine relschopper aka Tuig is ook niet echt groot in mijn beleving) heel veel plezier beleeft aan zijn grote wielen.

En of het nou sneller of langzamer is, dat zal alleen voor wedstrijdrijders echt van groot belang zijn? Wat dat betreft is Ninkoo's impressie wel leuk, hij merkt dus qua snelheid weinig verschil, het is gewoon anders.

Ik zelf merk ook weinig van een snelheids verschil, wat wel heel erg duidelijk is voor mij is inderdaad het verschil in comfort, die grotere wielen rollen nou eenmaal beter over dingen, zoals Erikje al zei.

En ik denk dat met de huidige banden, frame en voorvork keus iedereen een geschikte 29-er kan vinden, zelfs als je budget beperkt is.

Bovendien is met de huidige velgen ook een goed duurzaam wiel te bouwen, dus ook op dat gebied hoeft men zich geen zorgen te maken.

Ik zal nooit meer terug gaan naar 26" , maar dat heeft meer te maken met het feit dat een 26" fiets in mijn maten lijkt op kinderfiets met te lange zadelpen.

Gewoon een keer proberen dus, dan weet je het zeker, want iedereen heeft zijn eigen idee van wat een lekkere fiets is.

Maar marc / fisherbike, ik weet toevallig dat je eigen merk een paar erg leuke 29-ers in het programma heeft ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » zo dec 30, 2007 12:31 pm

Na meerdere discussies op het forum over 26 of 29 inch, kunnen we dus rustig stellen dat we het er over eens zijn dat het vooral je GEVOEL is wat bepaald of je lekker op je fiets zit.

Dus niet de objectieve meetgegevens maar gewoon het subjectieve 'gevoel op de fiets' geeft de doorslag.

Akwa

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo dec 30, 2007 12:52 pm

Akwa schreef:Na meerdere discussies op het forum over 26 of 29 inch, kunnen we dus rustig stellen dat we het er over eens zijn dat het vooral je GEVOEL is wat bepaald of je lekker op je fiets zit.

Dus niet de objectieve meetgegevens maar gewoon het subjectieve 'gevoel op de fiets' geeft de doorslag.

Akwa
Alles bij de mtb is gevoel. Een fiets kan wel sneller zijn, maar het is niet zo makkelijk om daar ook voordeel mee te doen, de geest is een rem.
Ik zie 29" voor volwassenen eerder als de missende 10% voor een goede maat, niet zozeer 10% extra.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » zo dec 30, 2007 3:56 pm

Cloxxki schreef:Ik zie 29" voor volwassenen eerder als de missende 10% voor een goede maat, niet zozeer 10% extra.
Tsja klok, er zijn mensen en die hebben er een van 40 cm, maar die met eentje van 30 cm hoor je toch zeker ook nie klagen!!! :lol: :lol:

dré

Bericht door dré » ma dec 31, 2007 10:41 am

Ninkoo schreef:
Cloxxki schreef:Ik zie 29" voor volwassenen eerder als de missende 10% voor een goede maat, niet zozeer 10% extra.
Tsja klok, er zijn mensen en die hebben er een van 40 cm, maar die met eentje van 30 cm hoor je toch zeker ook nie klagen!!! :lol: :lol:
behalve dan weer die vrouw......

Plaats reactie