Dat biedt echter mogelijkheden, aangezien er je de kans krijgt iets totaal nieuws te ontwerpen zonder de erfenis in de zin van een veld dat geschikt was in 1984, een bestaande layout...
Dus een ontwerp voor een geheel nieuwe baan gemaakt, voornamelijk door enkele (ex-)Elite rijders, met als uitgangspunten:
a) voor iedereen 'veilig' rijdbaar (~ geen kuilen van 1.5m diep) edoch uitdagend tot en met de Elite...
b) verschillen tussen binnnen/buiten aan het hek minimaliseren (lang eerste stuk),
c) bochten waarin meerdere lijnen (snel) mogelijk zijn om inhalen te stimuleren,
d) hindernissen i.h.b. op het einde van de baan welke aan de rijder de keuze laten wat voor hem/haar de snelste manier is om wat variëteit te creeeren (ook voor training van verschillende technieken).
En nog een bijkomend voordeel, een aannemer om hetgeen je bedacht hebt aan te leggen (Schijf BV) in plaats zelf weken de schop ter hand te moeten nemen

Foto: Ewout Stam (meer foto's aanleg)
Formeel komen de faciliteiten pas beschikbaar aan de respectievelijke clubs wanneer het gehele sportpark opgeleverd wordt, hetgeen ergens eind 2008 zou zijn

Gisteren dus maar weer eens een kijkje wezen nemen... En aangezien ik niet genoeg ritme (afgelopen 3 mnd geen BMX aangeraakt) heb om indrukwekkende dingen te doen, mij maar op dingen toegelegd waar ik mij fysiek wel toe in staat achtte: enkele foto's.
Het bijwerken van schade aan taluten t.g.v. regenval heb ik niet vastgelegd daar dit me niet zo interessant leek...
Eerste stuk kun je dus nog niets mee aanvangen, bij gebrek aan een startheuvel en dientengevolge dus ook snelheid (double voor de eerste bocht is 2m hoog en 8m ver). Maar die kan ook prima als startheuvel dienst doen om snelheid te maken in de eerste bocht: een beklinkerde 180° bocht van 3.5m hoog (ooit stratenmakers op een ladder gezien?), welke naar verluid niet zou misstaan in de 'UCI Supercross'-series...

Rider: Martijn Jaspers #92 (Elite)
... alvorens geconfronteerd te worden met een step-up waar je naar 2.4m hoog mag springen (~ lijn aan de horizon waar je over moet...). Geen idee welke zot dat soort dingen bedenkt.

Rider: Kevin v/d Linde (Elite)
Na de step-up krijg je nog een keer double jumps van respectievelijk 7 en 9 m voor je kiezen welke met de wind van gisteren niet echt tot de mogelijkheden behoorden. Van de afloop van de 9m schiet je gelijk weer een 180° kombocht (dit keer 'slechts' ~3m hoog)...

Rider: R. Hamberg
... gevolgd door een 'lullig', althans wanneer je het bekijkt met de 9m variant op de achtergrond, dubbele:

Rider: Kevin v/d Linde (Elite) & ...?
Dan mag je een paar meter trappen alvorens aan het laatste deel van het derde stuk te beginnen waarbij trappen niet echt meer nodig is, beginnende met een opstap (~5m)...

Rider: Kevin v/d Linde (Elite)

... gelijk gevolgd door een triple (2 x 3.5m) waar nu al drie 'stromingen' te vinden zijn (hetgeen dus ook de bedoeling was!), te weten hele ding op het achterwiel, op het achterwiel in de tweede kuil landen of 'simpelweg' in een keer erover:

... en een opstap-afstap combinatie (ook daar zijn al enkele 'stromingen' te onderkennen), wederom een grote 180° kombocht, een zeer bescheiden table welke reeds erg populair bleek bij 7-jarigen, ofschoon iets ouder er ook raad mee wist:

... en een rhytm-section waar de ideale lijn nog in gevonden moet worden (en de laatste hindernissen afgemaakt).
Wat heb je hieraan? Voorlopig helemaal niets, want het blijft wachten tot eind 2008...