Nieuwe 15mm as standaard Fox en Shimano

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
Nieuwe 15mm as standaard Fox en Shimano

Bericht door BLRacing » vr dec 21, 2007 8:40 pm

Gelezen in de O2. Fox en Shimano komen met een nieuwe standaard op het gebied van naafbevestiging. Een thru-axle van 15mm met quick-release en waarvan de dropouts 100mm uit elkaar staan. Allerlei nieuwe producten staan voor 2009 in de planning inclusief xt wielset en zelfs fietsendragers die geschikt zijn voor 15mm. Dus thru-axle for de xc masses.
Het gewicht zal hetzelfde blijven bij dezelfde veerweg, maar de stijfheid zou door dit systeem aanzienlijk verhoogd worden, vooral in de dwarsrichting in vergelijking met 9mm assen.

Ik heb nog geen info op het net gevonden maar het zal mij niet verbazen als we de komende maanden meer teweten komen over de samenwerking tussen Fox en Shimano.
:D

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr dec 21, 2007 9:27 pm

waarom moeten ze nou weer 15mm *100,mmpakken en niet gewoon 20mm*110mm.

J.BL

Bericht door J.BL » vr dec 21, 2007 10:22 pm

Als het 1 april zou zijn, kon ik dit bericht begrijpen :lol:

Luc

Bericht door Luc » za dec 22, 2007 1:42 pm

Toen ik dit vorige week hoorde van een van de O2-redacteurs had ik ook een reactie van "waarom niet gewoon de 20x110 standaard nemen en eventueel wat lichter uitvoeren voor XC gebruik". Maar als constructeur loop je dan het risico dat mensen die XC versie dan toch voor andere dingen gaan gebruiken omdat ze denken dat het toch wel sterk genoeg zal zijn. En zelfs als je de as en vorkbevestiging zelf niet lichter uitvoert, maar gewoon bvb. XC vorken met een standaard 20x110 as gaat op de markt brengen, is de kans groot dat sommige mensen toch nog domme dingen gaan doen met een XC vork en dan zonder nadenken met allerlei domme garantieclaims gaan komen.
Met een lichtere versie zoals een 15x100 standaard maak je dat verschil in bedoeld gebruik duidelijker terwijl het toch een verbetering is t.o.v. de huidige 9mm. QR.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

didadunlop

Bericht door didadunlop » za dec 22, 2007 1:56 pm

Of gewoon het bestaande systeem houden. Werkt goed genoeg.

Maar ja een nieuw systeem zorgt ervoor dat iedereen nieuwe spullen moet kopen. Das dus knaken vangen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Chmod

Bericht door Chmod » za dec 22, 2007 2:28 pm

we kunnen ook blijven stilstaan...

Neen, dit is nou evolutie. Zal wel een stuk beter gaan. Moeten ze tegenwoordig nog zelf hun banden maken als ze plat rijden? Want kan dan wel nadelig zijn.

Luc

Bericht door Luc » za dec 22, 2007 9:02 pm

Het commerciële aspect speelt zeker mee, dit zorgt immers voor een nieuwe vraag naar naven en vorken, laten we vooral niet te naïef zijn. Maar er zijn toch ook wel de nodige voordelen vind ik.

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 23, 2007 10:36 am

Je kan ook in het stenentijdperk blijven en gewoon lekker op wilde everzwijnen gaan jagen ofzo. Als 15mm daadwerkelijk voordelen gaat opleveren t.o.v het bestaande systeem dan noem ik dat wel een verbetering. Als het (stel) goedkoper te produceren is, sneller in gebruik met wielen wisselen, veiliger wielmontage en de stijfheid van het systeem verhoogd, waarom niet. Mocht dit niet zo zijn dan is het zonde van het geld, ook voor de Foxen en de Shimano's want dan koopt niemand het, weg investering. Maar dan moeten ze dus wel gegronde redenen hebben om zoiets op de markt te zetten want even een nieuwe as-standaard aankondigen is niet niks.

Wat ik wel vreemd vind is waarom ze dan niet gewoon 20mm pakken. Die hebben we namelijk al en werkt prima. Wel even kijken naar een goed quickrelease systeem, zoals maxle, en we are good to go. Ik denk dat iedereen het wel eens is dat thru-axle bepaalde voordelen biedt, buiten het feit dat de montage niet bij elk systeem even vlot gaat. Dat trekt wel recht.

Luc

Bericht door Luc » zo dec 23, 2007 11:05 am

Mogelijke reden voor het niet opteren voor de 20mm. standaard voor XC heb ik eerder aangehaald ... Alhoewel een steekas duidelijke voordelen heeft t.o.v. een QR as, is een 20mm. as waarschijnlijk wat over-the-top voor puur XC gebruik.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo dec 23, 2007 9:03 pm

je zult altijd mensen houden die niet goed met hun materiaal omgaan. dus om die reden weer een nieuwe standaard creeeren??? lijkt me eerder gewoon een marketing zet met een slap excuus.
Het probleem begint al bij overlappen van een hoop termen, xc/all mountain/enduro/freeride/dh.
Je hebt ook figuren die een triple crown vork in een sx trail steken en vervolgens gaan wheelien. je kunt zulk soort mensen niet tegen zichzelf beschermen.

waarom zou de 15*100mm norm niet net zo goed voor enduro/freeride/dh te gebruiken zijn, en dus ook vice versa.

(best een onsamenhangend verhaal)

fucalot

Bericht door fucalot » zo dec 23, 2007 9:56 pm

Mensen rijden met fietsen die zij kopen en zij graag zien en waar zij de centen voor hebben. Als iemand graag met een DC in een sx rijdt, laat die dan toch. Wat heeft dat ook met die nieuwe 15mm as te maken :? .
Er zijn er die nog steeds met 15jaar oude mtb's rijden, die ik niet kan volgen. Die 15mm as wordt standaard voor de nieuwe lichting rijders en waarschijnlijk overkill voor de recreatieve rijder die geniet van z'n toertochten, en dit al vele jaren doet.
Iemand die DH racet zal wel bij de 20mm as blijven en dirters zullen snel genoeg weten of die 15mm as en het bijhorende vorkje het houden.
Wie weet wordt de 20mm binnenkort weer 30mm (zoals FOES).
Diegene die het nieuwste van het nieuwste wil, zal weer diep in z'n buidel moeten tasten.
Maar dat is zijn keuze en zijn buidel, dus ...

Cheerio!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo dec 23, 2007 9:59 pm

fucalot schreef:Mensen rijden met fietsen die zij kopen en zij graag zien en waar zij de centen voor hebben. Als iemand graag met een DC in een sx rijdt, laat die dan toch. Wat heeft dat ook met die nieuwe 15mm as te maken :?
Dit was in de trend van: dat ik het niet altijd even logisch vind wat mensen met hun fiets doen. maar idd hun keus.

maar het is lomp om , even ander voorbeeld, een 150mm vork in een fiets te doen die naar niet voor gemaakt is vervolgens het balhoofd afscheurt en dan verwachten dat je garantie krijgt.

maar dit hoort wel degelijk bij de discussie of het nodig is om een nieuwe norm te creeren.

specialized gebruikt voor die carbon enduro toch 25mm steekas? terwijl dat toch een fiet is van 12 of 13kg??? geven die dan niet een verkeerd beeld af?
Laatst gewijzigd door Djamgils op zo dec 23, 2007 10:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

fucalot

Bericht door fucalot » zo dec 23, 2007 10:02 pm

Dat is inderdaad een ander verhaal en dus ook hun probleem. Als ze dat een keer voorhebben, zullen ze hun les wel trekken ;) .

Fry

Bericht door Fry » ma dec 24, 2007 12:49 am

Haha, kunnen de fietsfabriekjes in china weer volop extra produceren. Met de nodige marketing bullshit wordt aan de man gebracht dat je dit zeker voordeel zal opleveren en bla bla bla .... gaat erin als zoete koek en iedereen tevree.

Gebruik gewoon een 3/8" steekas voor XC zoals de RWS van DT en 20 voor al de rest, end of story.

yorntje->freerider<

Bericht door yorntje->freerider< » do jan 03, 2008 9:41 am

al dat gedoe met die assen,

ik vind het gewoon goed zoals het nu is, ik hoor niemand klagen, en zowieso,

ik rijd met een RST vork met Qr in me freeirde HT,

en ik rijd sneller en gevaarlijker dan mijn maat die met een marzo 888 met 20mm rijd

duur spul maakt je nog geen fantastische biker.
WOT da FUK ?!

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » do jan 03, 2008 11:59 am

wat heeft een " 888 met 20mm as " te maken met snelheid ? :?
" gevaarlijker " ook zeik. Doe een 8m drop met je rst en hij met zijn 888 ... we zulle zien wie op de grond ligtte huile ( mogelijk allebij )
wat jij hier zegt is lekker off-topic dus zal ik er maar op inpikken ;)
Eens zien of je hem ook nog zo snel achterlaat op een stevige dh ?
Kijk wat je zegt is echt idioot en slaagt op niets

On-topic maar weer !
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

yorntje->freerider<

Bericht door yorntje->freerider< » do jan 03, 2008 12:03 pm

weet jij veel, misschien knal ik je in winterberg wel voorbij op me HT.

het maakt wel iets uit of je materiaal goed is, maar goed materiaal maakt je nog geen goede biker, als je niet kunt biken kun je het niet, of je het nou op een intense m6 doet of op een crappy hardtail.
WOT da FUK ?!

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do jan 03, 2008 12:15 pm

maar gast, het gaat hier over dat fox en shimano een nieuwe steekas krijgen.
niet dat jou vriendje en jij een vork hebben met een 20mm steekas en jij een qr rst vork, en dat jij je vriendje eruit fietst.
Het topic gaat dus over: fox en shimano een nieuwe steekas krijgen.

Dus... plz mensen on-topic!

yorntje->freerider<

Bericht door yorntje->freerider< » do jan 03, 2008 12:18 pm

hahaha, ok

ontopic dan maar weer.

persoonlijk vind ik t geen goed idee, omdat iedereen weer nieuwe onderdelen moet gaan aanschaffen, maar dat betekend wel geld in t laatje voor fox en shimano
WOT da FUK ?!

TommyGun

Bericht door TommyGun » do jan 03, 2008 12:34 pm

Ik vind het wel goed dat ze met deze nieuwe standaart komen, ik heb er wel vertrouwen in. Fox en schimano zijn wel hele grote merken en hebben geld zat voor te investeren in nieuwe technologiën. Ze kunnen zich wel een misstap wagen om de evolutie van de bike te doen voortvloeien.
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

yorntje->freerider<

Bericht door yorntje->freerider< » do jan 03, 2008 12:34 pm

mee eens.
WOT da FUK ?!

BLRacing

Bericht door BLRacing » za jan 05, 2008 10:33 am

yorntje->freerider< schreef:hahaha, ok

ontopic dan maar weer.

persoonlijk vind ik t geen goed idee, omdat iedereen weer nieuwe onderdelen moet gaan aanschaffen, maar dat betekend wel geld in t laatje voor fox en shimano
Iedereen moet helemaal niets Yorn :D .

Maar ik heb een link gevonden naar een site van een productmanager. Hij heeft wat nieuwtjes voor 2009 en wat meningkjes over de 15mm standaard.

NEWS FOR 2009
Written By Jan Begemann | Date 2007-12-12

Last week was the week of new product launches for MY 2009, held in the capitol city of bicycle industry Taichung City, Taiwan. Nearly all important bike part makers held their first presentations, except Shimano. The Japanese guys always prefer to go their own way...
What I could see was not really revolutionary, but many companies made some very good improvements of their current stuff.
Some examples:
- Fox has now realised, that there are riders who would like to have a remote lever.
- Mavic will have some really exciting new wheelsets for road and mtb.
- The Magura forks are in performance now definitely on the level of Fox, but already a few grams lighter.
- The SRAM Rival groupset will have carbon brake levers.
- Seems that anodized colors are coming back, and everyone offers glossy white handlebars.
More interesting for me as a product managers were 2 other "improvements", and one of them was a matter of considerable debate as most of my colleagues (including me) don't really understand what this shall be good for. Fox and Shimano will introduce a new 15mm "standard" for front hubs, which means Shimano will offer front hubs with 15mm thru axle and Fox will build the forks.
First of all, this is not really a standard, because this system is patented by Shimano / Fox. A standard should be open for everyone, otherwise it's not a standard. Second problem: There is no real reason for this system. Rock Shox and Mavic have already improved the 20mm thru axle system in a way that the estimated weight difference between 15mm and 20mm thru axle may be 10 grams, not more! And comparing to a standard QR system the 15mm is still a thru axle and might not be accepted by the cross country riders, because it takes too much time to get the wheel out of the fork. Instead of introducing a 3rd "standard" I think it would make more sense to improve the current standard QR. DT Swiss already offers a very good system, a 9mm oversize QR, that still matches to standard dropouts. For me it seems that the only reason the new 15mm "standard" is to f... Rock Shox / SRAM - they have the patent on the "Maxle" system, which is by far the best existing thru axle system. At this point I would like to say "Thank you very much" to Magura. They agree with me regarding the "Maxle", and instead of introducing a 4th standard, they just buy the Maxle from Rock Shox and put it in their forks!
The most interesting issue for me was something that only became possible, because Cannondale did exactly the opposite of Shiamno and Fox. They opened the patent on their current BB system for everyone, now called the "BB30" standard, which for me is the best BB system on the market. FSA and SRAM already picked it up and will offer chainwheels for road and mtb from 2009 on. The "BB30" requires a bigger bb shell diameter, but I think this system will be the future as it obviously allows to build lighter cranks combined with more stiffness in the whole system. More details will follow.

Cheers,

Jan
http://www.raleigh.co.za/blogs.php?blog ... authorId=5

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jan 08, 2008 5:01 pm

Wie roept dat het vanuit weightweenies standpunt een goeie zaak is mag zich serieus een weightweenie noemen want het verschil tussen een 15mm en 20mm as in gewicht zal zeer weinig zijn. Ik heb natuurlijk de feitelijke maten en gewichten niet maar ik voorspel dat het verschil zowat nada is.

Wat mij betreft weer een onnodige, vervelende nieuwe standaard.

Met het argument : "Maar als constructeur loop je dan het risico dat mensen die XC versie dan toch voor andere dingen gaan gebruiken omdat ze denken dat het toch wel sterk genoeg zal zijn." ben ik het niet eens. Niet alleen als mening (mensen moeten de manual lezen en begrijpen) maar ook in de praktijk. Ten eerste is een 20mm vork steviger omdat ie 20mm is (laten we daar van uit gaan, anders heeft het ook niet zoveel nut er een 20mm as op te maken), ten tweede worden XC vorken toch al voor van alles gebruikt (vaak genoeg zonder problemen omdat materiaal sterker is dan je denkt als je het niet zwaar misbruikt) en ten derde is segment meestal wel duidelijk (al dan niet uit de benaming). Een vork uit het XC of het freeride segment zijn behoorlijk verschillend.
Jammer dat het de goeie kant worden opgedrijven van grensen (gewicht, stevigheid) door technologie vaak gaat met een onzinnige standaard. PM vind ik overigens wel een zinnige standaard maar daar zijn dan ook adapters voor te krijgen. Voor dit verhaal ga je waarschijnlijk geen adapters krijgen omdat de binnenmaat smaller is en dat teveel gedoe wordt.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Plaats reactie