dhx 4.0 pro pedal knop moervast

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
zndr
dhx 4.0 pro pedal knop moervast

Bericht door zndr » do jan 03, 2008 4:17 pm

eey mensen,

vandaag men coiler binnengekregen. heel leuk allemaal, maar klein probleem...

De propedal adjuster knop zit moervast. Er zat eerst geen lucht in de demper, dus lucht toegevoegd. Geen resultaat. De knop iets losser gemaakt. werkt ook niet.

Iemand bekend met dit probleem?

ps. het is trouwens een dhx4.0 uit 2005

Nib7

Bericht door Nib7 » vr jan 04, 2008 10:33 pm

misschien heb je hier iets aan: http://www.foxracingshox.com/fox_tech_c ... hox_en.pdf
:coffee:
ik heb zelf ok een dhx 4.0, en de pro pedal knop moet je met (maximaal 12) klikjes kunnen verdraaien, (zie manual), er lucht inpompen mag niks uit maken,je vergroot of verkleint alleen de opening die de hoeveelheid lucht regelt die naar de cilinder mag tijdens het trappen. waarschijnlijk zit de pro pedal knop vast door vuil of roest :? , inspuiten met wd40 (kruipolie) laten intrekken en proberen dat hij loskomt.

zndr

Bericht door zndr » vr jan 04, 2008 11:14 pm

thanx m8, zal het meteen proberen!

zndr

Bericht door zndr » za jan 05, 2008 7:38 pm

heb het geprobeerd, nog steeds zo vast als wat

Loeky

Bericht door Loeky » zo jan 06, 2008 12:51 pm

nieuwe bike/2e hands bike?

indien nieuw: mee terug gaan (goh!)
indien 2e hands: degene voor je heeft m waarschijnlijk kapot gedraaid dus je bent genaaid.

X rider

Bericht door X rider » zo jan 06, 2008 1:17 pm

Aan de zijkant van deze knop zit toch ook een heel klein inbusschroefje??
(rondom deze knop zitten meerdere gaatjes en in 1 van die gaatjes zit een schroefje volgens mij).

Ik heb deze demper zelf niet maar heb dat wel eens gezien

Nib7

Bericht door Nib7 » zo jan 06, 2008 4:48 pm

X rider schreef:Aan de zijkant van deze knop zit toch ook een heel klein inbusschroefje??
(rondom deze knop zitten meerdere gaatjes en in 1 van die gaatjes zit een schroefje volgens mij).
ik heb even gekeken, dat van die gaatjes klopt, maar er zit geen inbusje in.
heb hem even uit elkaar gehaald voor je: boven in de pro pedal knop zit een inbus, die moet je er uit draaien, LET OP; eerst de druk van de cilinder halen!!! (HP pomp er aan vast laten zitten). als de inbus er uit is, kan je de pro pedal knop er omhoog af trekken (zit om een asje met twee vlakke kanten), maar PAS OP! onder de pro pedal knop zitten twee kleine kogeltjes die op twee kleine veertjes rusten (zorgen voor de "klikjes").
NU weer wat lucht in de cilinder pompen, omdat anders je asje naar beneden zakt.
Als het goed is zit er vet om je asje, waardoor hij niet vast gaat zitten (ook de kogeltjes horen in een klein beetje vet te zitten/ blijven daardoor ook op hun plaats tijdens monteren).

Als er geen vet om het asje zit en/of hij er vuil uit ziet, is dat waarschijnlijk ook binnenin (geen vet; geen bescherming meer tegen indringen water en vuil), kan je proberen weer met wd40 los te weken, lukt dat niet dan moet je het resevoir uit elkaar draaien (of misschien beter; laten doen door de dealer ivm seals etc.),
verder kan ik je hier niet mee helpen, misschien zijn er andere sleutelateurs die al eens een fox shock oid uit elkaar gehaald hebben.....succes ;)

zndr

Bericht door zndr » zo jan 06, 2008 6:13 pm

De shock is 2de hands idd, nieuw zou ik er allang weer mee heen gaan (goh!) maar ik zal proberen de knop eraf te halen.

J.BL

Bericht door J.BL » zo jan 06, 2008 7:00 pm

Let even op met het loshalen van de propedal knop; als je te hard eraan trekt, loop je kans dat er in het binnenwerk iets kapot gaat (Ja: eigen ervaring :oops: ). Het is in mijn ogen dan ook verstandiger er iemand naar te laten kijken die er ècht verstand van heeft, voordat je dadelijk iets kapot maakt.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » zo jan 06, 2008 7:05 pm

Aangezien de demper toch al weer 2 jaar oud is en 2e hands is weet je niet wat er mee gebeurd. Is het dan niet verstandiger om hem op te sturen en hem te laten servicen???

Dan weet je iig dat hij weer 100% is.

Ik heb het hier ook wel eens gehad met een demper. De High Speed compressie knop was niet te verstellen. Knop eraf gehaald. Krijg je ook die kogeltjes en veertjes te zien. Maar was niets aan te doen. De demper moest terug!

zndr

Bericht door zndr » zo jan 06, 2008 7:18 pm

heb eerlijk gezegd het lef niet om hem open te halen. Straks ben ik nog verder van huis door iets te slopen van het binnenwerk. Het zal wel weer opgestuurd moeten worden. :(

zndr

Bericht door zndr » zo jan 06, 2008 9:15 pm

ik kan em laten servicen bij Akkermans/Sabma/Flooks.

Aangezien het geen garantie meer is, maar er waarschijnlijk wel iets stuk is, welke is dan het beste (goedkoopste ;)) om naar toe te sturen. Wat kost het ongeveer bij elkaar?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo jan 06, 2008 11:08 pm

ik weet niet of akkermans ervaring heeft met dhx dempers. Ik ben er een keer helemaal naartoe gereden om daar tot de ontdekking te komen dat hij dat type(was geen dhx maar een demper met talas) niet kende en dus niet kon servicen. Dus vraag het ff heel goed na van te voren.

reken er maar op dat je een eurotje of 100 kwijt bent.
http://www.tftunedshox.com/fox/foxcharges.htm

sabma is al een keer een demper van een vriend van me kwijt geraakt...

Loeky

Bericht door Loeky » ma jan 07, 2008 10:36 am

Djamgils schreef:sabma is al een keer een demper van een vriend van me kwijt geraakt...
en hoe hebben ze dat toen opgelost? Lijkt me niet meer dan redelijk dat er dan voor een vervanger wordt gezocht...

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jan 07, 2008 11:37 am

Loeky schreef:
Djamgils schreef:sabma is al een keer een demper van een vriend van me kwijt geraakt...
en hoe hebben ze dat toen opgelost? Lijkt me niet meer dan redelijk dat er dan voor een vervanger wordt gezocht...
ff navraag gedaan had het dus verkeerd van hem begrepen, het is minder ernstig dan ik dacht.
hij heeft een demper opgestuurd volgens sabma is die nooit aangekomen en hebben toen een nieuwe demper voor een leuk prijsje aangeboden.
of het is goede service van sabma dat ze een nieuwe demper aanbieden, of dit komt vaker voor en door een nieuwe demper te verkopen voor een extreem lage prijs geven ze hun fout toe.

Maar hoe dan ook zou ik hem eerder naar tim flooks of push sturen. Tenzij je bij sabma in de buurt woont en gewoon ff langs kunt rijden om te vragen wat er mis is met de pro pedal knop

Chmod

Bericht door Chmod » ma jan 07, 2008 11:48 am

sabma zou ik zeker niet doen. Mijn dhx is ooit gebroken na service bij sabma. En wel in de eerste 100m na service. Heb toen echt ruzie moeten maken. Hier hebben ze me toen een nieuwe gegeven. Dit wil dus ook duidelijk zeggen dat er bij hen toch iets niet juist was.

Tenzij je gewoon even kunt langs rijden.

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » ma jan 07, 2008 12:52 pm

Bij mijn 5.0 Air mag er een 4mm inbus in de gaatjes van de bottom-out adjustment knop (zie handleiding). Met de hand is deze bijna niet rond te krijgen. Aangezien de propedal knop ook gaatjes in de zijkant heeft moet dat hier bij ook kunnen, zorg er wel voor dat je inbus goed past en forceer niks, als het niet gaat dan gaat het niet.

zndr

Bericht door zndr » ma jan 07, 2008 1:59 pm

heb idd al geprobeerd om de knop los te draaien met die 4mm inbus. Het was eerder de inbus die bezweek dan dat de knop begon rond te draaien.

normaal gesproken moet je de ProPedal on the fly kunnen instellen, dus lijkt me raar dat dit helemaal met een 4mm sleutel gedaan moet worden.

Ik ga eerst eens een stukje rijden met de demper, misschien dat er dan iets gebeurt. Je weet maar nooit. Kan natuurlijk zijn dat de bike een hele tijd stil heeft gestaan.

Plaats reactie