Hulp bij ombouwen fixed gear

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
baster
Hulp bij ombouwen fixed gear

Bericht door baster » zo jan 13, 2008 10:16 pm

Ik wil mijn racefiets graag ombouwen naar een fixed, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Loop al een tijd te zoeken naar wheelsets etc, maar omdat ik niet zo'n goeie klusser ben heb ik het gevoel dat ik snel iets fout zal gaan doen.
Zijn er misschien tips voor fietsenmakers in de regio amsterdam die mijn fiets kunnen ombouwen? of is dit een heel stom idee?

Rubenio

Bericht door Rubenio » zo jan 13, 2008 10:30 pm

Nee helemaal niet , fixed rijden is een erg leuke ervaring.

Ik zou zeggen kijk eens bij : www.singlespeed.nl en hier op dit forum in het SS/29" gedeelte staat ook heel erg veel info over ombouwen etc.

Grtz.
Rubenio

dgmtc

Bericht door dgmtc » zo jan 13, 2008 10:55 pm

gewoon een beetje lezen op sheldonbrown.com en hier en dan gewoon zelf proberen.
het leuke aan een fixed/singlespeed fiets is dat ze zo eenvoudig zijn qua techniek.
als je leert hoe je hem moet ombouwen dan kun je hem daarna ook altijd onderhouden.

veel succes!

^oZ

Bericht door ^oZ » ma jan 14, 2008 12:31 am

Laatst gewijzigd door ^oZ op ma feb 16, 2009 12:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » ma feb 04, 2008 9:25 pm

Ik wist ook niet waar ik aan begon, maar met

http://www.m-gineering.nl/
http://www.fixedgeargallery.com/columns ... indexb.htm
http://www.sheldonbrown.com/

Is het goed gelukt... Enige waar ik me op verkeken heb, waren de diverse gereedschappen die ik nog moest aanschaffen, naast de onderdelen. Maar dat valt ook te overzien...

dgmtc

Bericht door dgmtc » wo feb 06, 2008 10:56 am

Tjeu81 schreef:Enige waar ik me op verkeken heb, waren de diverse gereedschappen die ik nog moest aanschaffen, naast de onderdelen. Maar dat valt ook te overzien...
Haha, inderdaad, dat gevoel ken ik.
Maar eenmaal dat je die tools hebt, ben je voor het onderhoud ook zo goed als helemaal onafhankelijk. Het heeft iets van de oude 'Do It Yourself'-punk-mentaliteit.
Een bijkomend voordeel is dat je af en toe mensen uit je omgeving kunt helpen met fiets-problemen.

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » wo feb 06, 2008 7:17 pm

dgmtc schreef: Haha, inderdaad, dat gevoel ken ik.
Maar eenmaal dat je die tools hebt, ben je voor het onderhoud ook zo goed als helemaal onafhankelijk. Het heeft iets van de oude 'Do It Yourself'-punk-mentaliteit.
Een bijkomend voordeel is dat je af en toe mensen uit je omgeving kunt helpen met fiets-problemen.
Precies, heb voor m'n vriendin al een heel mooi Peugeot sportfietsje opgeknapt, ben bezig met een tweede fixie (laatst een gedumpt Phoenix 60 cm tourframe zonder wielen en zadel gevonden, vanavond gaat ie helemaal uit elkaar) en binnenkort krijgt m'n oude Gazelle singlespeed barrel ook een grote beurt, voordat ik 'm poog te verkopen...

Kortom, de investering meer dan waard!

Plaats reactie