ketting schiet er af

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
stevo87
Contacteer:
ketting schiet er af

Bericht door stevo87 » wo jan 23, 2008 6:16 pm

Hallo allemaal,

Ik zit al langer met het probleem dat als ik een afdaling(je) heb met boomwortels / hobbels en ook vooral als ik ergens overheen spring dat mijn ketting er voor van mijn 32 tands kettingblad af schiet. Ik vind dit heel irritant, voor mezelf en mijn fiets groep omdat ik de ketting er weer met de hand op moet leggen. Ik kon hier niks over vinden met de zoek functie (of ik zoek gewoon niet goed :oops: )

Wicked DJ en ik hebben al mogelijkheden bekeken waar het aan kon liggen. Is de ketting spanning nog wel goed, is je ketting lengte nog wel goed. Mijn achter derrailleur stond gewoon mooi 90 t.o.v. de grond. Wicked zei toen tegen mij kort je ketting wat verder in om te proberen. Het resultaat is nu dat mijn ketting er nog steeds af schiet.

Dit is mijn drive gear setup:

- Blackspire 44/32 superpro kettingbladen en geen granny gear
- Shimano ultegra 12-27 cassette
- Shimano dura-ace/xtr ketting
- Shimano xtr top normal (normale kooi) achter derailleur (model 2001 nieuw gekocht bij een lbs in 2006)

Wat kan het probleem zijn en wat kan ik hier tegen doen?

alvast bedankt,

Stevie

PS: Ik rij wel met een fully
Maestro all the way!

mijn Giant Trance4mer....

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo jan 23, 2008 6:18 pm

een kettinggeleider.
Afbeelding

stevo87
Contacteer:

Bericht door stevo87 » wo jan 23, 2008 6:23 pm

Ja daar heb ik ook al aan zitten denken maar dan moet mijn 44 tands buitenblad eraf een 36 tands ipv een 32 tands middenblad moet er dan op een bash ring en die ketting spanner. Dan ben ik max 150 euro kwijt, ik wil het er best aan uit geven maar als er een goedkopere oplossing is die ook werkt dan doe ik dat natuurlijk.
Maestro all the way!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 23, 2008 7:14 pm

Je rijdt met twee voorbladen en een voorderailleur?

zo ja: je derailleur (voor) beter afstellen en een langere stelschroef pakken zodat de stop op het middenblad zit en niet op de granny. Tevens kan een jumpstop helpen:

http://www.m-gineering.nl/shopcrank.htm (onderaan) daarmee zorg je ervoor dat je ketting en niet beneden af kan vallen.

Nu staat je voorderailleur waarschijnlijk ingesteld voor 3 bladen terwijl je er maar twee hebt. Dus voor 1 blad heb je ruimte waar je ketting mooi tussen kan vallen (ook al schakel je er niet in). Dat probleem moet je oplossen.

Als je twee bladen voor gebruikt en geen derailleur voor zou ik ervoor kiezen om voor een kettinggeleider te gebruiken en 1 blad te verwijderen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

stevo87
Contacteer:

Bericht door stevo87 » wo jan 23, 2008 7:21 pm

ik rij met 2 bladen 44/32 en een derrie. Zo'n jump opvanger kan er bij mij niet op ivm een lage klemband voor derrie en een zadel buis die zo gevormt is dat er alleen plaats is voor de lage klemband derrie.
Maestro all the way!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 23, 2008 9:44 pm

Dan zou ik je derailleur heel erg tweaken om ervoor te zorgen dat de stelruimte van drie naar twee gaat. Dat zal denk ik al veel schelen. In ieder geval kan je dan niet meer per ongeluk schakelen naar de granny die er niet is.

Haal de limietschroef voor de granny eruit en vervang deze door een langer exemplaar en zet de limiet dan op het middelste en het grootste blad. En aangezien je toch maar twee versnellingen schakelt kan je e.e.a best wel wat nauwer afstellen zodat je je derailleur als een soort van chainguide gebruikt.

das volgens mij de enige optie als je je twee bladen wil blijven gebruiken. Anders wordt het 1 blad en een chainguide.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo jan 23, 2008 10:11 pm

of twee bladen en een shiftguide. 36/24 oid. Heb je alleen een wat kleiner maximaal verzet. Waarom rijd je eigenlijk zonder granny? als je die er weer opzet, heb je er dan ook nog last van?
Ijzeren paarden eten geen haver....

stevo87
Contacteer:

Bericht door stevo87 » do jan 24, 2008 7:49 pm

Hotsnail schreef:of twee bladen en een shiftguide. 36/24 oid. Heb je alleen een wat kleiner maximaal verzet. Waarom rijd je eigenlijk zonder granny? als je die er weer opzet, heb je er dan ook nog last van?
Ik rij zonder granny omdat ik die toch niet gebruik, dus die kon er van mij wel af. Ik denk dat ik het probleem ook heb als ik de granny erop zet. De granny staat los van het midden blad (ik rij met een xt HT-2 crank). Wat er dan gebeurt is dat mijn ketting op mijn granny schiet ipv op mijn bb zoals die nu doet.
Maestro all the way!

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » do jan 24, 2008 8:10 pm

als de ketting op de granny komt te liggen krijg je de ketting er wel weer makkelijker op denk ik.
Ijzeren paarden eten geen haver....

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jan 25, 2008 9:17 am

Ik rij zonder granny omdat ik die toch niet gebruik, dus die kon er van mij wel af. Ik denk dat ik het probleem ook heb als ik de granny erop zet. De granny staat los van het midden blad (ik rij met een xt HT-2 crank). Wat er dan gebeurt is dat mijn ketting op mijn granny schiet ipv op mijn bb zoals die nu doet.
Als ik dat zo lees kan je je gehele probleem oplossen door je voorderailleur netter af te stellen. Tevens kan het zo zijn dat je voorderailleur te hoog zit gemonteerd waardoor je ketting net genoeg ruimte heeft om er tussen te schieten. Als je je derailleur niet lager kan zetten door een vreemde frameconstructie moet je misschien een groter voormiddenblad halen zodat het gat wordt opgevuld.

Tevens misschien een versleten/krom midden voorblad?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr jan 25, 2008 9:36 pm

didadunlop schreef:Haal de limietschroef voor de granny eruit en vervang deze door een langer exemplaar
Dit gaat niet werken,als je een langere schroef gebruikt blokeerd de hele derailleur.
Althans,dit was bij mij het geval.
Waar je volgens mij wel gelijk in hebt is de verdere afstelling van de voorderailleur,te hoog,scheef of te laag.

@Stevo87:Waarom deze fiets nog gebruiken als je een SS-er hebt?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie