Over een maand mag ik een zwaardere vroem rijden, dus die zal er tzt ook wel komen (wss in de vorm van een XTZ 660) om voor wat afwisseling te zorgen.
Auto doe ik niet aan.
Per dag zit ik aan zo'n 2 x 25km, waarvan het overgrote gedeelte strak asfalt.
Ook een paar honderd meter offroad en wat slecht fietspad.
Waar ben ik naar op zoek:
- Disc-specific
- 28"/700C wielen voor niet al te smalle banden, 37C Marathon supremes heb ik nog liggen, ruimte voor Big Apples zou fijn zijn.
- Onderhoudsvriendelijk, zijn op jaarbasis toch wel wat KM's, denk dat derailleurs en aanhangende spullen dan vervelend worden --> Versnellingsnaaf (Alfine?)
- Goede patten/EBB zodat er ook SS mee gereden kan worden
- Dynamonaaf, alhoewel ik dit seizoen nog wel accu-powered kan rijden in afwachting van de Shimano DC naaf (DIY LED
)
- Spatborden of de mogelijk om die alsnog te monteren
- Budget: €1000 is het maximum, maar ik zal het maar als investering zien die zich terugverdient omdat ik geen benzine verbrand (altijd leuk die smoesjes om wéér een nieuwe fiets te kopen)

Beide zitten rond de 1K en hebben een redelijke complete Alfine afmontage (crank, remmen, naaf).
De Felt heeft EBB, waar de Cube semi-horizontale padden zonder spanner heeft.
Mijn vraag: wat zou een goede keus zijn? Overige tips, modellen en zeker ideëen hoe zelf een fiets op te bouwen (en dan met name de basis: het frame)] zijn van harte welkom!