Freecoaster?

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

DMR of Halo

DMR
9
39%
Halo
14
61%

Totaal aantal stemmen: 23

s_v_e_n_n
Freecoaster?

Bericht door s_v_e_n_n » wo feb 27, 2008 7:07 pm

zeer simpel, ik ben opzoek naar een volledig nieuw achterwiel

wat raden jullie aan en waarom? het maximumbedrag is 180€ voor het achterwiel alleen

ik had persoonlijk gedacht aan DMR Pro24:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

of Halo SAS pro

Afbeelding

Grtz Sven
Laatst gewijzigd door s_v_e_n_n op za mar 01, 2008 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mtberdaan

Bericht door mtberdaan » wo feb 27, 2008 7:10 pm

HALO

ik rijd er zelf mee en ondervindt geen problemen enzo, en vindt het lkkr stevig aanvoelen, maar met de DMR heb ik geen ervaring
8)

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » wo feb 27, 2008 11:49 pm

Zelf zou ik geen van beiden nemen maar een achterwiel laten bouwen (goed mogelijk voor €180), wel kan ik zeggen dat zo'n Halo DJD naaf het héél goed doen, ik rijd al ietsje langer dan een halfjaar met eentje en er is geen speling in te krijgen, dit bedoel ik letterlijk omdat er in feite geen konussen zijn.

Check www.sdgbikesports.nl of www.mudandconcrete.nl, daar kan je 100% zeker een goed wiel laten bouwen voor €180.

Fry

Bericht door Fry » wo feb 27, 2008 11:59 pm

Zeker een handgespaakt wiel nemen. Komt vaak even duur of zelfs goedkoper uit dan een trendy wiel uit de kataloog

s_v_e_n_n

Bericht door s_v_e_n_n » za mar 01, 2008 12:28 pm

ik heb dat even nagekeken op SDG (mudandconcrete is bezig met onderhoud)
en als ik alles zelf samenstel dan is het duurder dan als ik dezelfde items opgebouwd uit de fabriek zou kopen.

Maar los daarvan, ik heb gevraagd aan mn ouders om mij te sponsere
en nu zie ik die halo sas met freecoaster wel zitte.

Maar zijn er nadelen aan freecoaster, ik heb no geen enkele pro met een coaster zien rijden(street)

???

-sven-

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » za mar 01, 2008 1:38 pm

Sowieso omdat pro mtb-er worden in street al best lastig is (kan zeg maar niet, je moet ook minsten dirten ofzo) én omdat die naven redelijk nieuw zijn...
Ik vind zelf freecoaster niet echt iets, je hebt teveel speling voordat dat ding aanslaat en als je achteruit wilt moet je ook eerst eventjes meetrappen voordat ie 't doet..

Marcuos

Bericht door Marcuos » zo mar 02, 2008 5:04 pm

Slack noemen ze dat. Als je ook iets anders wil doen dan street is het moordend. Of je moet je slack heel klein in stellen. Als je vooruit trapt heb je heel even geen weerstand. Hij grijpt pas laat aan. Ik zelf vind het iets te vervelend. Maar is maar net wat je er mee doet.

Ik zou je zeker aan raden om er een keer mee te rijden voor je zo'n ding koopt. Zoek bv een bmx-er die het heeft. Die zijn er iets meer dan mtb-ers
Life is what happens while you're busy making other plans.

s_v_e_n_n

Bericht door s_v_e_n_n » zo mar 02, 2008 5:39 pm

thx voor de info!
heb ook even een handig filmpje gevonden op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=12I8iK12oqA

maar bij nader inzien ga ik toch maar voor een Halo DJD gaan :D (de bearings blijken het grote nadeel te zijn aan freecoasters.. ze slijten nameijk vele sneller dan die van een gewone naaf)

- Sven -

mtberdaan

Bericht door mtberdaan » zo mar 02, 2008 8:41 pm

al die nadelen enzo, maken mij niks uit, ik vindt het leuk om is wat anders te rijden... (en wat bij de ene een nadeel is is bij de andere weer een voordeel)
en dat slack valt egt erg mee, ik heb dus die halo en hij staat lkkr strak afgesteld dus heb bijna altijd meteen een aangrijp punt... (en slack is naar eigen smaak instelbaar)
het enige waar ik aan moet wennen is om als de freecoaster zo strak is afgesteld mijn voeten helemaal niet te bewegen voordat ik achteruit ga, anders moet je inderdaad 1 keer je voeten naar achteren mee draaien....

en wat jij zegt dat de bearings eerder slijten, ik begrijp dat niet helemaal, ze maken namelijk precies de zelfde beweging als bij een normaal wiel, en ze zijn zelfs groter.... ik weet hier niet veel van, maarja ik denk dat je die slijtage niet zo merkt....

en als je keer wilt rijden moet je me maar effe pm'en kunnen we misschien wel wat regelen 8)

verder succes met je keuze...

mtberdaan

Bericht door mtberdaan » zo mar 02, 2008 8:57 pm

effe edit van mijn vorige bericht:

ik heb nu dus effe dat filmpje gekeken, (had ik al eens gezien) en nu snap ik dat die bearings sneller slijten...

maar dan nog, doe voorzichtig, het is toch helemaal niet nodig om te rammen op je pedalen (dat doe je met een normale hub ook niet), en als je lager slijt koop je toch gewoon nieuwe, ik vindt het persoonlijk wel waard, want je kan zoveel meer met een freecoaster, en ik kan er nu nog niet zo veel mee, maar ik heb er nu al meer plezier met biken dan met een normale hub....

en dan nog wat, die hub in de HALO is van KHE en dat is wel een van de merken die al jaren freecoasters maakt, dus denk nou niet dat het gelijk een veel zwakkere hub is als een normale....

ik hoop dat je een goede keuze maakt... 8)

Timotino

Bericht door Timotino » ma mar 03, 2008 10:00 am

Om ook even te reageren.

Ik rijd zelf nu ook een half jaar met de SAS inclusief freecoaster (is te koop) en het bevalt me meer dan goed.
Wat Mtberdaan ook al zei is de slack in te stellen. Mijne staat juist heel erg slap afgesteld en heb dus veel slack, maar ook dat is gewenning. Het voordeel (makkelijker sliders, soepeler fakie rijden, makkelijker fakie uit 180) van de freecoaster weegt bij mij ruim op tegen de nadelen (slack en onderhoud).

Het is een eigen keus, maar als je toch alleen maar street rijdt dan kan je net zo goed freecoaster rijden. (veel duurder dan een 'normale' naaf is het niet)

Fry

Bericht door Fry » ma mar 03, 2008 7:02 pm

Waar je mss op kan letten is toch een goede brede velg te nemen. Ikzelf hou niet van het wobbelende gevoel bij een relatief smalle velg. Persoonlijk zou ik voor een doubletrack, double wide of spank stiffy gaan, alleszins een velg van 40-45mm breed.

b-dirt

Bericht door b-dirt » ma mar 03, 2008 7:29 pm

ja en jij houd zeker ook van een velg van 700gram.ben je niet goed ofsow dat is echt veelste zwaar neem gwn een goede velg(niet te zwaar)en hem gwn goed laten inspaken ;)

Fry

Bericht door Fry » ma mar 03, 2008 7:53 pm

b-dirt schreef:ja en jij houd zeker ook van een velg van 700gram.ben je niet goed ofsow dat is echt veelste zwaar neem gwn een goede velg(niet te zwaar)en hem gwn goed laten inspaken ;)
boor dan gaten of neem al een voorgeboorde trial velg van 600 gram en 39mm.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » ma mar 03, 2008 8:11 pm

Timotino schreef:Het voordeel (makkelijker sliders, soepeler fakie rijden, makkelijker fakie uit 180) van de freecoaster weegt bij mij ruim op tegen de nadelen (slack en onderhoud).
Je moet wel toegeven dat die tricks die jij noemt ook te doen zijn zonder freecoaster (volgens mij heb je 't ook in 't echt gezien toch?)

mtberdaan

Bericht door mtberdaan » ma mar 03, 2008 8:14 pm

die HALO velg is een HALO SAS dus aan de brede kant, en als je hem 48 spaaks neemt zoals ik houd die het wel even vol hoor!!...

en om nog even te reageren op wat timotino zei: als jij street gaat rijden zal ik hem zkr kopen, want met een freecoaster kan je altijd nog gewoon achteruit trappen ;) en ik rijd ook dirt (ben ik van plan) dus ik zou voor die paar euro een freecoaster kopen

nog even wat foto's van mijn wielen nu:
hele fiets
voorwiel
achterwiel

succes

groeten,

daan 8)

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » ma mar 03, 2008 10:34 pm

freecoaster maakt veel fakie tricks een heel stuk makkelijker, en met freecoaster geeft style (je riding ziet er cleaner uit)

ik zat er zelf ook vaak aan te twijvelen om freecoaster te krijgen, maar uiteindelijk heb ik het toch niet gedaan omdat ik alle fakie tricks ook zonder freecoaster kan, dus dan is een freecoaster zinloos (ik hou niet van parts aan me fiets die ik niet gebruik, zoals een rem, versnellingen, pegs enzo :) )

Plaats reactie