Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » ma mar 24, 2008 11:09 pm

Heey
Heeft iemand ervaring met de Canon 400D?

Grtz.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di mar 25, 2008 12:51 pm

BOSS schreef:als Plons zegt dat het goed spul......dan geloof ik dat :angelnot: ;)

Dus valt morgen deze bij mij op de mat.

Goed voor de huisvesting van 2 bodies, 4 lenzen, 2 flitsers en nog genoeg spullen om 3 weken uit kamperen te gaan.
Zal een heule verbetering zijn tov van Photo trekker, die overigens te koop is.....

dussssssss©
Heb onderstaande Lowepro

Afbeelding

Uitstekend spul, veel bergruimte, komend weekend weer iets minder vanwege iets meer aanvulling (zie onderstaande):

Afbeelding

hund

Bericht door hund » wo mar 26, 2008 3:18 pm

hey

ben erover aan het denken (weet het eigenlijk al zeker) om een digitale spiegelreflex te kopen. nou is mijn oog op de volgende combie gevallen.

http://camera4all.nl/nikon-zwart-1855-f ... -1564.html

is dit een goede beginnersset voor de prijs of is er voor deze prijs max 650euro iets beter te krijgen. schiet nu plaatjes met een lumix fz7 en deze bevalt opzicht prima op het relatief kleine iso bereik en het lastig handmatig scherpstellen na.

dus, alle tips zijn welkom,
if you ain't having fun, get of your bike

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo mar 26, 2008 6:54 pm

Op zich is dit een heel leuk setje om mee te beginnen. Zeker geen weggegooid geld.
Ik zou je echter wel willen wijzen op de beperkingen die zo'n "budget" SLR heeft.
Met de D40 kun je namelijk niet off-camera flitsen wanneer je er een extra SB600 of SB800 bij aanschaft. Dit zou wellicht wel mogelijk kunnen zijn met pockettriggers.

Maar goed, het is natuurlijk ook afhankelijk wat je precies wilt gaan doen met fotografie.
Gezien het feit je je hier op een mountainbikeforum begeeft heb ik vaak snel de indruk dat men toch wat met bikefotografie wil gaan doen. Off-camera flitsen is niet per se noodzakelijk maar kan soms voor erg leuke effecten zorgen.

Wanneer je een beetje verslaafd begint te raken aan fotografie en je begint het sluitertijd, isowaarde en diafragma verhaal ook wat te snappen en je gaat op de M stand knallen dan kom je er al gauw achter dat je meer wilt. Glas is dan belangrijker dan een goede camera. Daar ben ik zelf al achter gekomen.

Ik schiet al ruim 5 jaar met mijn D70. Prima camera, ok ik kijk al wel eens om me heen naar een (extra) camera, maar momenteel investeer ik uitsluitend in nieuwe objectieven. Die kies ik ook zorgvuldig. Ik kocht de D70 met kitlens. Duurt niet lang meer dat ik die ga vervangen door kwalitatief echt hoogwaardig speelgoed.
Ik ben geen pro, maar heb wel inkomsten uit fotografie. Ik vind kwaliteit dus erg belangrijk maar mijn portemonnee is niet onuitputtelijk. Het blijft vaak een kwestie van afwegen.

bedenk dus goed WAT je precies wilt.

Oh ja, en lees ook regelmatig Boss' en Plons' adviezen....die weten ook genoeg :arms:

Plons

Bericht door Plons » wo mar 26, 2008 9:28 pm

een skitterende kerel met zijn rug-zak die ook gewoon meegesleurd wordt op de enduro motor of velo

Afbeelding
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo mar 26, 2008 9:32 pm

Plons schreef:Afbeelding
Met wat voor lens is die foto gemaakt? Wat een zielige lensjes ineens... EF 300mm f2.8? Lijkt meer een 70-200 zo...

Maar, wel een handig tasje ;-)

hund

Bericht door hund » do mar 27, 2008 8:20 am

Met de D40 kun je namelijk niet off-camera flitsen wanneer je er een extra SB600 of SB800 bij aanschaft. Dit zou wellicht wel mogelijk kunnen zijn met pockettriggers.
zou je dit iets meer kunnen toelichten, dit is namelijk precies een van de beperkingen waar ik nu met mijn huidige cameratje tegen aan loop. flitsen met een groothoeklens erop. flits ik tegen de rand van de lens op waardoor er altijd een donkerdere plek in de foto ontstaat.

Het is idd voornamelijk bikefoto's en concertfoto's die ik wil maken. Ik houdt me op dit moment wel al bezig met sluitertijden en isowaardes (diafragma nog wat minder, maja stapje voor stapje)

Precies weten wat je wilt is erg lastig. Is lastig in te schatten welke meerprijs voor mij zich loont en welke niet.
maar off camera flitsen is eigenlijk wel een vereiste kun je wat meer spelen dan dat je alleen maar vanuit hetzelfde punt kan flitsen. maar is dit ook niet mogelijk met een zender op de flitsschoen en een ontvanger op je flitser?

Lars

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di apr 08, 2008 1:56 pm

hund schreef:
zou je dit iets meer kunnen toelichten, dit is namelijk precies een van de beperkingen waar ik nu met mijn huidige cameratje tegen aan loop. flitsen met een groothoeklens erop. flits ik tegen de rand van de lens op waardoor er altijd een donkerdere plek in de foto ontstaat.

Het is idd voornamelijk bikefoto's en concertfoto's die ik wil maken. Ik houdt me op dit moment wel al bezig met sluitertijden en isowaardes (diafragma nog wat minder, maja stapje voor stapje)

Precies weten wat je wilt is erg lastig. Is lastig in te schatten welke meerprijs voor mij zich loont en welke niet.
maar off camera flitsen is eigenlijk wel een vereiste kun je wat meer spelen dan dat je alleen maar vanuit hetzelfde punt kan flitsen. maar is dit ook niet mogelijk met een zender op de flitsschoen en een ontvanger op je flitser?

Lars
ik denk dat Hund bedoelt dat de D40 niet met het infrarood-draadloos-flitstriggerspul van de SB800 kan communiceren. maar echt erg is dat niet. infrarood is misschien leuk om mee te beginnen, maar heeft ook veel beperkingen.

je kan uiteraard gewoon een flits zoals de SB800 op je camera zetten, en dan ga je ook die schaduw van je lens niet meer hebben (ik neem foto's met mijn 10-20mm op 10mm met flits op camera, zonder schaduw). Als je je flits echter veel offcamera gaat gebruiken, kan je net zo goed een SB24 of SB26 kopen, iets oudere flitsen, en gaan niet volledig automatisch werken op je camera, maar off-camera werkt dat toch allemaal niet automatisch. triggeren doe je dan met radioslaves zoals pocket wizards of skyports, of gewoon met een cheapo kabeltje, wat ook perfect werkt.
maargoed, als je wat meer wil weten over off-camera belichting, kijk dan eens naar de strobist site.

verder is een D40 een goed toestel trouwens.

veel succes!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo apr 09, 2008 4:54 pm

En wat heeft de d40 niet wat de d40x wel heeft? Ik heb zelf al ff gecheckt en zie wel wat verschillen in de specs, maar wat merk ik daar in de praktijk van?
Verschillen:
Megapixel: 6.1 vs 10.2
ISO 200-1600 vs 100-1600*
continu-opname 2.5bps vs 3bps

En als ik het goed lees kan de d40x wél een externe flitser hebben.
Klein probleem is dat ik er de ballen verstand van heb, ik vraag me vooral af of de verschillen in spec het verschil in prijs van €175 (voor een arme student die vanaf 0 begint) compenseren?

*hoe hoger de iso waarde hoe minder licht je nodig hebt toch, of was het andersom?
Bikepark Groningen

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do apr 10, 2008 9:26 pm

legion schreef:En wat heeft de d40 niet wat de d40x wel heeft? Ik heb zelf al ff gecheckt en zie wel wat verschillen in de specs, maar wat merk ik daar in de praktijk van?
Verschillen:

Klein probleem is dat ik er de ballen verstand van heb, ik vraag me vooral af of de verschillen in spec het verschil in prijs van €175 (voor een arme student die vanaf 0 begint) compenseren?

*hoe hoger de iso waarde hoe minder licht je nodig hebt toch, of was het andersom?
een verschil van 175 euro? Dan werd het echt wel de D40.
Externe flitser kun je later oplossen met pocketwizzards.
Iso 100, betekent langere sluitertijd dan dezelfde foto bij iso 200.
Je kunt ook je diafragma een stopje wijder openzetten.
Maar ja, ik ben zo iemand die altijd op z'n maximum diafragmaopening zit te knallen.

Anyways Legion, we hebben het er nog wel eens over onder het genot van een pilsje...deal?

legion
Contacteer:

Bericht door legion » vr apr 11, 2008 10:33 am

BIER!!!!!

ok
Bikepark Groningen

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di apr 15, 2008 12:36 pm

legion schreef:En wat heeft de d40 niet wat de d40x wel heeft? Ik heb zelf al ff gecheckt en zie wel wat verschillen in de specs, maar wat merk ik daar in de praktijk van?
Verschillen:

als amateur, en als beginner, ga je met een D40x geen betere foto's trekken als met de D40. Die 10mp heb je pas nodig als je gigantiese posters wil maken, of zo'n slechte compositie maakt dat je de helft van je foto moet wegcroppen.

Verder zijn het alletwee (en de D60 ook, overgens) wel instapcamera's. Zeker goede toestellen, maar eens je ECHT serieus met fotografie bezig begint bezig te zijn zal je ze onvermijdelijk ontgroeien, maar dan ontgroei je een D60/D40x net zo snel als een D40.

Dus ik zou ZEKER voor de D40 gaan, en met het geld dat je overhoudt een goede flash kopen, daarmee gaan je foto's veel beter worden dan met die 4 extra megapixels ;)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo apr 16, 2008 2:26 pm

Thank you very much.

En waar moet ik op letten bij de aanschaf van een goede flitser?
Misschien belangrijk om te vermelden dat ik meestal wakker ben als de rest van de wereld ligt te slapen en dus ongetwijfeld en flinke stapel nachtfoto's ga maken.
Bikepark Groningen

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo apr 16, 2008 6:28 pm

legion schreef:Thank you very much.

En waar moet ik op letten bij de aanschaf van een goede flitser?
Misschien belangrijk om te vermelden dat ik meestal wakker ben als de rest van de wereld ligt te slapen en dus ongetwijfeld en flinke stapel nachtfoto's ga maken.
ik ben geen flitsheld of zo, maar ik denk dat je beter af bent met flitsers van het merk van je camera, in dit geval dus nikon flitsers.

Verder hangt het er van af hoe je je flits wil gebruiken, op je camera, of op een statief ergens, en hoe dan nog (radioslaves, infrarood, kabel,...)
als je radiogestuurd gaat flitsen, bv met een pocketwizard, dan verlies ge zoieso de automatische functies van je flits, en dan is de SB24 heel populair (enkel tweedehands).

als je de flitser op de camera wil houden, dan ben je zeker het beste af met de SB800. een schitterende flash, die samen met nikons zeer goede flitssysteem perfect belichte resultaten zal geven. maar desgewenst is hij ook gewoon manueel in te stellen.

sambal

Bericht door sambal » wo apr 16, 2008 6:35 pm

Alleen Nikkon fan's hier?

Ook iemand die Sony heeft?
hoi

Roel@dTb
Contacteer:

Bericht door Roel@dTb » wo apr 16, 2008 7:53 pm

Ik heb een oude sony :angelnot:

bikertje2

Bericht door bikertje2 » wo apr 16, 2008 8:54 pm

Voor het fotograferen gebruik ik de volgende materialen:

* Canon EOS 400D body 2008

* Canon EF 50mm F/1.8 II objectief

* Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 kit objectief

* Canon 80-200mm F/4.5-5.6 II

* Macro Filterset +1 +2 +4 +10

* UV filter - Polarisatie filter

* CF 2gig Ultra II card

* Lowepro Fastpack 100 rugzak

* Prof. Velbon SUB-3 PH-166 statief

:)

hund

Bericht door hund » do apr 17, 2008 12:01 pm

Ok,

Ik ben eruit. het gaat toch een D40 worden.
maar nu alleen welke set.

690 euro
d40 body
18-55 lens
Sb 800 flash

of

500 euro
d40 body
18-55 lens
55-200 lens
geen flash

Denk zelf dat een flash wel erg handig/noodzakelijk is. is alleen echt een bak geld 340 euro voor een flitser. geen goedkopere opties?

Ps werkt de sb600 niet samen met een d40 staat namelijk niet in de lijst met copatible camera's

Musicsoul

Bericht door Musicsoul » do apr 17, 2008 1:06 pm

Zowieso een flitser, de lenzen zijn niet super, maar zeker leuk om mee te beginnen.
een sb600 werkt gewoon op een d40. :)
It's hard to be a gangsta with a basket on your bike

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo apr 20, 2008 9:11 am

Handig voor de rough users onder ons

Camera armor

Afbeelding

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo apr 23, 2008 4:14 pm

Dat is best wel iets om nooit mee gezien te worden :cry:

Maar werkt et ook?
Bikepark Groningen

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo apr 23, 2008 5:45 pm

Kom je nu mee.

Dit had ik 2 jaar geleden nodig in Spa bij de WB.
Een boom stond heel vervelend in de weg, dat kostte me een zonnekap.

en idd, wat Legion zegt, wil je hiermee gezien worden?

stof tot denken...

Iemand overigens nog belang bij een Voigtlander Ultron AF 100-400 mm en een Nikkor 18-70 mm kitlensje? Allebei nikkon mount dus.

Ruilen met een Sigma 18-50 F 2.8 of Tamron 16-50 F 2.8 mag ook. ;)

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr apr 25, 2008 12:07 pm

Arnetteman schreef: Iemand overigens nog belang bij een Voigtlander Ultron AF 100-400 mm en een Nikkor 18-70 mm kitlensje? Allebei nikkon mount dus.
Voigtlander Ultron AF 100-400mm = verkocht!

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » ma mei 05, 2008 12:47 pm

oproep aan alle velofotografen:
ban scherptediepte!

Toen die santos op de home page weer ging t erover. Goddammit ik heb t volledig gehad met de minischerptedieptes waarmee je exact 2 mm van een velo kan zien en de rest zogenaamd speciaal maakt. boegieboegieboegie. Het laatste jaar is er nagenoeg geen enkele bike test of presentatie geweest hier op DP of t was met volledig opengedraaide objectieven! booring

Ammehoela ermee! Het is voor mijn part gewoon een truukje van mensen die teveel geld aan glas uitgeven en te weinig aan bier!

Waar is de creativiteit? wie durft zn fisheye nog s gebruiken, of die seventies voorzet filters waardoor het beeld als een roosje rond het centrum komt!
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Plons

Bericht door Plons » di mei 06, 2008 6:23 am

ei grote mens in een te klein lichaampje : http://www.mxworld.be/gallery/gallery.p ... b_if&pic=1

(bijna) elke foto getrokken met ne filter van way back in time..
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Plaats reactie