ondersteschaal monteren
Moderator:Beheerders
Hoe kan ik de onderste lagerbalhoofdschaal op de vorkbuis monteren zonder speciaal gereedschap.
Een dag niet gefietst is een dag niet gezweet.
- Hotsnail
- Contacteer:
1: Heel voorzichtig rondom er om heen tikken
2: minder goed voor de lagerst, maar werkt prima: alles monteren en aantrekken met de topcap
3: (en beste) een stuk PVS pijp halen dat precies om de stuurbuis past en hiermee de lagerschaal om de stuurpen tikken. (wle netjes recht afzagen
2: minder goed voor de lagerst, maar werkt prima: alles monteren en aantrekken met de topcap
3: (en beste) een stuk PVS pijp halen dat precies om de stuurbuis past en hiermee de lagerschaal om de stuurpen tikken. (wle netjes recht afzagen

Ijzeren paarden eten geen haver....
- didadunlop
- didadunlop
ook goed.
Ik heb gemerkt dat stofzuigerbuizen de goede diameter hebben.
conus tijdje in de oven leggen en daarna erop timmeren.
1. Conus in oven (AGA is ideaal aangezien deze niet hoeft op te warmen)
2. Stofzuigerbuis klaarleggen
3. Persoon 1 houdt de vork vast
4. persoon 2 pakt met een schuifmaat de conus en mikt hem over de vork.
5. persoon 1 schuift de stofzuigerbuis over de vorkbuis
6. persoon 2 pakt een blok hout en een hamer en geeft een paar welgemikte tikken op het blok hout (wat ie eerst op de stofzuigerbuis legt natuurlijk). Gewoon keer of 8 goed hard tikken.
6. persoon 2 pakt een blok hout en een hamer en geeft een paar welgemikte tikken op het blok hout (wat ie eerst op de stofzuigerbuis legt natuurlijk). Gewoon keer of 8 goed hard tikken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Omg, ik heb vanmiddag een nieuw frame opgebouwd, waarvan ik binnenkort een topic zal openen en zat met hetzelfde probleem. Met grof schuurpapier en een half ronde vijl heb ik beetje bij beetje in een kwartiertje de binnendiameter ongeveer een milimeter ruimer gemaakt. Zo kon ik hem er met een ferme druk met de hand omheen krijgen.
Ga ik hier nog problemen mee krijgen, of is dit ook een goede oplossing?
-
- Contacteer:
Caramba schreef:Omg, ik heb vanmiddag een nieuw frame opgebouwd, waarvan ik binnenkort een topic zal openen en zat met hetzelfde probleem. Met grof schuurpapier en een half ronde vijl heb ik beetje bij beetje in een kwartiertje de binnendiameter ongeveer een milimeter ruimer gemaakt. Zo kon ik hem er met een ferme druk met de hand omheen krijgen.
Dit kan in mijn ogen niet de bedoeling zijn......Ik denk dat je cups nu toch echt wat aan de losse kant gemonteerd zitten,zeker als je ze met de hand er in hebt kunnen drukken........

THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
Hij heeft het over de base plate hoop ik.illuminatastigmata schreef:Caramba schreef:...
Dit kan in mijn ogen niet de bedoeling zijn......Ik denk dat je cups nu toch echt wat aan de losse kant gemonteerd zitten,zeker als je ze met de hand er in hebt kunnen drukken........
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Inderdaad heb ik het over de baseplate, die wilde met geen mogelijkheid over de laatste centimeter van de vorkbuis heen. Deze heb ik dus stukje bij beetje zitten ruimen totdat ik hem met wat olie en een keer goed hard en recht erop drukken met de hand erom kreeg. Zo ging dat bij m'n oude baseplate ook, dus was niet anders gewend.N I E L S schreef: Hij heeft het over de base plate hoop ik.
-
- Contacteer:
- didadunlop
Bij de perspassingen wordt volgens Chris King uitgegaan van een overmaat van 0,1MM.
Het lijkt me vreemd als je die overmaat er even met je handen op drukt. Dus het kan zijn dat je crown race er nu een beetje te los erop zit. Via king kan je wel baseplates krijgen met een kleinere diameter om e.e.a. op te vangen.
Maar heb je de vork diameter kleiner gemaakt of de baseplate ruimer? Dat blijkt nl niet uit je verhaal. Je zegt dat je de vorkbuis hebt zitten ruimen. Ruimen is het groter maken van een binnendiameter. Dat lijkt me niet de bedoeling om te doen met je vorkbuis. Tevens zou ik van de baseplate afblijven. Het is de bedoeling om de vork/frame aan te passen aan de headset.
Ook van de King site:
(van de king website)The proper press fit should be with no more than .1mm (.004") of interference
Het lijkt me vreemd als je die overmaat er even met je handen op drukt. Dus het kan zijn dat je crown race er nu een beetje te los erop zit. Via king kan je wel baseplates krijgen met een kleinere diameter om e.e.a. op te vangen.
Maar heb je de vork diameter kleiner gemaakt of de baseplate ruimer? Dat blijkt nl niet uit je verhaal. Je zegt dat je de vorkbuis hebt zitten ruimen. Ruimen is het groter maken van een binnendiameter. Dat lijkt me niet de bedoeling om te doen met je vorkbuis. Tevens zou ik van de baseplate afblijven. Het is de bedoeling om de vork/frame aan te passen aan de headset.
Ook van de King site:
Dit is de oplossing als je frame vreemde tikken gaat geven welke nergens anders (vork/kabels/stuur/stuurpen) vandaan kunnen komen.3. The base plate may be loose on the crown race seat. This can result from a stretched base plate or an undersized crown race seat. Solutions: 1) Replace base plate; 2) Contact us for an undersized base plate.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Caramba schreef:Ik heb het toch echt over een "binnendiameter" en "er omheen", dat gaat wat lastig/is vrij nutteloos met cups
didadunlop schreef:Maar heb je de vork diameter kleiner gemaakt of de baseplate ruimer? Dat blijkt nl niet uit je verhaal. Je zegt dat je de vorkbuis hebt zitten ruimen.

(oftewel ik heb de binnendiameter van de baseplate ruimer gemaakt. Ik zie wel hoe het gaat, geeft vooralsnog geen problemen)
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Hoe dan ook, het blijft gepruts. Die baseplate gaat er niet voor niks strak omheen. Zoals al gezegd, is niet goed voor het balhoofd en het kan zijn dat je speling houdt. Zo niet dan heb je mazzel, maar ik zou altijd of iets met een pijp proberen of gewoon even naar een Bikeshop gaan met goede tools of een hobby biker in de buurt met een goede werkplaats...
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
O, nee, de stofzuigerbuis is na die operatie niet meer te gebruiken. Dus een stukje inkorten en hopen dat niemand het merkt.didadunlop schreef:ook goed.

- didadunlop
Gewoon wat troep overhebben in de schuur...
Maarre je baseplate ruimen is niet de oplossing. Je doet toch ook je vorkbuisruimen en niet de skirts van je cups schuren? Ik zou een nieuwe baseplate halen en die op een goede manier monteren. Scheelt een hoop mogelijke speling problemen.

Maarre je baseplate ruimen is niet de oplossing. Je doet toch ook je vorkbuisruimen en niet de skirts van je cups schuren? Ik zou een nieuwe baseplate halen en die op een goede manier monteren. Scheelt een hoop mogelijke speling problemen.