Auto.

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Timmos
Auto.

Bericht door Timmos » di jun 10, 2008 12:19 pm

Kijk voor bikers is een auto of busje een fijn middel om je te kunnen verplaatsen naar plekken waar je nog is graag zou willen biken.

Natuurlijk wil je een auto niet te duur. Iets met wat ruimte.

Nu zit ik eraan te denken om een klein busje te gaan halen. budget rond de 2000 euro.
vaak zijn dat bedrijfswagens geweest dus afdingen gaat wel.

Nu is mijn vraag hoe is dat nou precies geregeld met grijs kenteken? voor particulieren?

Wie heeft er ervaring met een busje en grijs kenteken?

bvd

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jun 10, 2008 12:55 pm

als je een beetje zoekt kun je misschien een goedkope camper vinden. Daar betaal je slechts een kwart van de wegenbelasting (tov een personenauto met hetzelfde gewicht en brandstof).

Ideaal is een camper op gas (G3). Weinig belasting en goedkope brandstof.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jun 10, 2008 1:03 pm

Als particulier zijnde met een grijs kenteken auto in bezit betaal je gewoon hetzelfde als een auto met hetzelfde gewicht met geel kenteken......
Ter indicatie:een VW transporter met twee zitplaatsen op diesel kost je particulier ongeveer 80€ p/m afhankelijk van de uitvoering(lees:gewicht).......
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jun 10, 2008 1:43 pm

Net opgezocht voor een projectje van mij:

Camper van 2500 kilo (chevy high top van 5.4liter V8) op LPG kost je 157 euro per kwartaal (noord-brabant). Dat is 53 euro per maand.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » wo jun 11, 2008 12:48 pm

how about die honderdduzend topics in zandbak over auto's?
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Jean-Pierre

Bericht door Jean-Pierre » wo jun 11, 2008 7:19 pm

De Jean schreef:how about die honderdduzend topics in zandbak over auto's?
Dit is een gerichte vraag, niet een topic met : Check mijn pauperbak !
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » vr jun 13, 2008 8:00 am

Ik zou auto's op gas achterwegen laten ....
Als gas toch zo " rozegeur en maneschijn " zou zijn : waarom produceren ze dan de wagens niet met het LPG systeem er al in ?

Omdat :
*Je een pak meer onderhoud hebt :
Kleppen die verbranden , pakkingen die het niet lang uithouden , etc
*Je verliest een groot deel van de bagageruimte al sje een tank plaatst.
*Je mag NIET parkeren in ondergrondse garages.
*etc.

Als je echt een busje zoekt :

Vriend van me die hier ook wel eens opt forum zit heeft als eindwerk voor school een Renault Express 1989 moeten opmaken ! Opnieuw gespoten , electro gedeelte volledig vernieuwd , motor gereviseerd , etc.
Is een lichte vracht dus kost je niets aan tax + plaats voor 4 a 5 bikes en 2 bikers.

Hij vraagt er 1500 a 1700€ voor ,dus dat is binnen je budget !

Succes

Succes met de zoektocht !
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 13, 2008 8:08 am

Je een pak meer onderhoud hebt :
Kleppen die verbranden , pakkingen die het niet lang uithouden , etc
*Je verliest een groot deel van de bagageruimte al sje een tank plaatst.
*Je mag NIET parkeren in ondergrondse garages.
*etc.
Bovenstaande problemen zijn al opgelost door geharde klepzittingen/LPG onderbouw ipv tank in de bak (toch genoeg ruimte onder de auto). Bij het gemiddelde bikepark heb je toch geen ondergrondse parkeergarage.

De reden dat er geen standaard LPG wordt ingebouwd: Kosten. auto's worden dan duurder met de bijbehorende gevolgen voor BPM/BTW etc. Er zijn amerikanen die al meerdere tonnen hebben gereden op gas en geen problemen hebben.

Diesel is een mooie brandstof alleen als je niet zo vaak rijdt kost het alleen heel erg veel in de belasting. Als je af en toe weggaat is LPG goedkoper dan diesel.

Is een lichte vracht dus kost je niets aan tax + plaats voor 4 a 5 bikes en 2 bikers.
Niet in nederland. renault express van 1989 weegt ongeveer 900KG denk ik. In Noord-Brabant zal deze auto per kwartaal 154 euro aan belasting kosten (uitgaande van bestelauto voor particulieren). Dat is evenveel als een ford E-150 van op LPG en camper kenteken. Daarbij heb je 4 zitplaatsen en ruimte voor 6 bikes en een volledige camperuitrusting. Verzekering van een camper is ook nog eens goedkoper. Aanschaf is alleen wat duurder.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jun 13, 2008 9:29 am

Nadeel van een auto op campeerkenteken; de RDW schrijft voor dat er een keukenblok van bepaalde afmetingen verplicht aanwezig moet zijn. Zo zijn er nog een paar extra regeltjes waar een camper aan moet voldoen. Anders zou ik bijv. mijn grijskenteken MPV ook als camper kunnen laten registreren.

Overigens is het 'Verboden voor LPG' in garages een dikke fabel. Jah, ik zie het ook nog op sommige plekken staan, maar zover ik me daar destijds in verdiept heb zijn er geen steekhoudende argumenten waarom een LPG auto geweerd zou moeten worden uit een garage, waar ook Diesels en benzine auto's komen.....

Amerikaanse campers zijn miss. best grappig.... het zijn zeeschepen wat wegligging (moet je van houden) en het verbruik is uiteraard niet echt ideaal. Dat is in nederland/belgie nog niet zo'n probleem (genoeg tankstations), maar in Duitsland wordt dat al een ander verhaal. Ik rij ook LPG, verbruik 1:8-1:10 ong. Op lange ritten naar de Alpen regio weet ik inmiddels langs de snelweg wel wat stations te vinden 'en route', maar meer richting de eindbestemmingen wordt het vaak vooraf toch nog wel even zoeken en plannen. Met een zuipschuit van een Chevy, Ford Econoliner of een Dodge Ram wordt nog meer geplan bij elke trip....

Ik vind het verbruik van 1:10 nog te doen (en betaalbaar), maar zou ik vaak in het buitenland zitten en het verbruik nog hoger zijn, zou ik absoluut geen LPG meer rijden.

Zij-noot over LPG: er zijn legio auto's die goed rijden op LPG, zeker met G3 systemen, maar ook enkelen waarvan bekend is dat je er gewoon niet aan moet beginnen. Daarbij valt of staat het geheel bij een perfecte montage en helaas gaat het daar nogal eens mis bij de volledig dedicated systemen voor de moderne auto's (de G3 systemen).

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 13, 2008 9:36 am

idd de regels zijn mij bekend. Heb met twee ombouwen meegeholpen met planning en inbouw.

camper indeling vindt ik ideaal. Bed en keuken, Lekker warm slapen en warm eten/zitten. Zou mijn voorkeur hebben. Maar dat is persoonlijk.

Je moet je reis inderdaad plannen. maar voordeel van de amerikanen is dat je er dikke tanks onder kunt leggen. Mijn vader rijdt nu met 200 liter gas rond. Met een verbruik van 1 op 6 (auto weegt 2500KG) met een snelheid van 120 levert dat een actieradius op van 1200kilometer. Oftewel in een ruk naar Slovenie. In het midden weer voltanken en je komt op gas heen en terug.

ach en comfort. Ik vind het heerlijk rijden. je moet er even aan wennen. Maar voor de lange afstand is het ideaal. Goede airco en cruisecontrol en je zweeft. Daarmee moet je leren omgaan.

Mijn optie zou dat zeker zijn. Nu nog niet nodig maar als ik de kans heb weet ik het wel.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr jun 13, 2008 10:18 am

Heb zelf ook jaren ''AMI''gereden(gemotoriseerde tweewielers nog steeds trouwens 8) )
Maar de Van's,Pick Ups,Duallys en Muscle Cars,al dan niet op LPG daar ben ik volledig van genezen....Ben nu aan mijn tweede Transporter bezig en ik moet zeggen.....had ik dat een paar jaar eerder geweten dan was ik vèèl eerder overgestapt.......
Goed,er gaat WEINIG boven een mooie V8 met een paar fijne Flowmasters,maar met mijn huidige 150 PK dieseltje,200 blazen op de Cruise door den Duitse aan 1:9
drie bikes en een kist gereedschap,materiaal etc.mee......Nee daar kan een AMI niet aan tippen met hun dweilerige wegligging en eerlijk is eerlijk......er is altijd wel wat met zo'n apparaat,klaar ben je er NOOIT mee...Als je er hobby aan hebt,fijn natuurlijk,maar voor mij hoeft het eerlijk gezegd niet meer.
De dieselprijs is het enige wat me enigszins op de kop doet krabben.........

Grtzzzz
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

ELVIS

Bericht door ELVIS » ma jun 16, 2008 6:47 pm

didadunlop schreef:Net opgezocht voor een projectje van mij:

Camper van 2500 kilo (chevy high top van 5.4liter V8) op LPG kost je 157 euro per kwartaal (noord-brabant). Dat is 53 euro per maand.
OOOOOOOOOOO ja, daar ga je op leeglopen ivm sleutelkosten, geloof me.
en met die wegenbelasting is het geen camper op kenteken, dan zou je namelijk 3 maanden betalen en een jaar rijden.
Wij hebben 7 jaar in een T3 1.6 td camper gereden. Ik heb dus lang genoeg in het camper wereldje geneust om te weten dat amerikanen nou nie echt ideaal zijn.
Mooi is het daarintegen wel. :lol:

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jun 16, 2008 7:49 pm

OOOOOOOOOOO ja, daar ga je op leeglopen ivm sleutelkosten, geloof me
Hmmzzz mooi dat iedereen die ervaring heeft en wij niet. Misschien omdat veel mensen echt niet om kunnen gaan met een amerikaan en wij veel zelf sleutelen. Wat ik bij veel mensen met die vans (chevy G20/G30, savanna, Ford e-150 etc) zie is dat ze om de twe jaar nieuwe fuseekogels en remschijven moeten vervangen. Waarom? sturen als je stilstaat met 1 ton op de voorwielen en een stuurbekrachtiging die je met je pink om kunt zetten, het is een automaat van 2,5 ton dus die heeft 10 kilometer nodig om uit te rollen als je 80 rijdt. Dus je moet verder vooruit kijken wil je niet bij iedere hoek in de ankers moeten om hem te kunnen halen. En dat zijn maar een paar dingen die me opvallen bij mensen die in grote automaten rijden. En dat zorgt voor veel kosten. Tevens zie ik ook veel mensen die proberen om sneller te schakelen dan de automaat en hem BA stijl van de voor in de achteruit gooien e.d.
en met die wegenbelasting is het geen camper op kenteken, dan zou je namelijk 3 maanden betalen en een jaar rijden.
Yups dat is wel een camper op kenteken. Vul maar eens dat gewicht in op de site van de belastingdienst. Het is een auto van 2,5 ton geen t3 van 1,2 ton oid.
Ik heb dus lang genoeg in het camper wereldje geneust om te weten dat amerikanen nou nie echt ideaal zijn.
Hmmzz. lijkt me dan vreemd. Juist een amerikaanse van met een maat grotere wielen, een maatje breder en wat vierkantere indeling is ideaal voor ombouwen in plaats van een t3/t4 etc waar het toch altijd puzzelen is hoe je alles er praktisch in krijgt. Al die "standaard" t3 en t4 ombouwen vindt ik gruwelijk onpraktisch en te priegelig.

Maar goed. Daar gaat het niet over. Voor de OP:

Busje is leuk. maar als ie diesel heeft betaal je je blauw aan de belasting. Kan je beter iets zoeken op gas of iets kleiners. Of voor een camper.

ELVIS

Bericht door ELVIS » di jun 17, 2008 5:38 pm

Mijn reactie was niet bedoeld om af te kraken hoor maarrrrrr een aantal vrienden hebben diverse bussen en pick-up gereden.
Daardoor kwam ik tot de conclusie, veel sleutelen, veel ongemak.

Niet handig met onderdelen kopen in het buitenland, verkrijgbaarheid is toch meestal via speciaal zaak.

amigo

Bericht door amigo » zo jun 29, 2008 7:56 am

Heel herkenbaar dit onderwerp , ik heb ondertussen ook al alle soorten auto's afgespeurt op zoek naar de ideale en voordelige mountainbike auto.
Ik rij al jaren seat inca op diesel (50 euro wegenbelasting per maand ,was eerst 11 euro )
En ik ben daarna ook op zoek geweest naar iets voor meer personen t4 met dubbel cabine of een peugeot expert met 3 persoons voorbank en natuurlijk ook een chevy van op camper kenteken . Zelfs al een proefrit mee gemaakt . En alle verhalen en vooroordelen werden gelijk bevestigd , Je hebt totaal geen idee hoe groot je bent .
Je hebt het idee constant te slingeren iets wat op lange afstanden erg vermoeiend kan zijn en dan nog inderdaad het onderhoud en het brandstof verbruik.
Het type waar ik toen voor aan het kijken was die kon 400 km rijden op een volle tank gas weet even niet meer hoegroot de gastank was . weet nog wel dat de tank kosten rond de 70/80 euro zaten , Simpel rekensommetje wat de tank inhoud betrefd dus.
omgerekend was ik dus aan brandstof kosten al het dubbele kwijt wat ik nu met mn inca rijd (volle tank 800 km)
en het is ook niet geheel ondenkbaar dat onze fijne regering het op eens bedenkt dat het camper kenteken op de schop moet . Als dit gebeurt zit je dus echt met een onverkoop bare auto ,want dan betaal je per kwartaal meer dan 500 euro wegenbelasting !!

Mijn tip is een peugeot expert (fiat scudo ,citroen jumpy allemaal hetzelfde) met een 3 persoons bank weegt een kleine 1400 kilo dus met hdi nog redelijk zuunig en niet te duur in wegenbelasting

andere optie is een mpv zoals de 806 op lpg kost ca 70 € pm wegenbelasting
en kan je ook genoeg spullen mee

een vw t4 weegt al meer dan 1600 kilo dus das al geen topper voor je wegenbelasting en met de aanhoudende stijging van de dieselprijs, denk ik dat lpg op dit moment de meest voordelige brandstof is

Plaats reactie