Overstap van singlespeed naar 1x8 of 1x9
Moderators:JJ, Beheerders
Ik ben van het luie type, tot voor kort reed ik 32x18 hier in het vlakke vlaanderen, heel snel was ik niet, maar het was wel plezierig om SS te rijden.
Om een beetje de kilo's eraf te trainen dacht ik om ofwel 1x9 te gaan ofwel 1x8, met een 44t voorblad, als ik de meeste bergen opgeraak met 32-18, moet dat met 44-30 of 44-32 zeker ook wel lukken.
Mijn vraag is nu, ik heb nog een shimano 8 speed ketting liggen met powerlink. Ik heb ook nog een 9 speed cassette en 9 speed shifter liggen. Wat zou ik best doen? 1x8 gaan en een 8 speed cassette en shifter kopen? of 1x9 gaan en gewoon een nieuwe ketting kopen?
1x8 geniet mijn voorkeur omdat ik dan de keuze heb aan een grote hoeveelheid 3/32" kettingen, terwijl ik met 9speed vastzit aan minder duurzame (tenzij de nogal dure versies) 5/64" of 11/128" kettingen.
Welke optie zouden jullie nemen? Langs de andere kant zijn SS/BMX kettingen zoals bv een KMC K810 of Z610HX misschien wel ongelooflijk sterk, duurzaam en redelijk goedkoop, ik weet niet of ze houden van op een 8speed sprocket te lopen en dus ook 90% van de tijd schuin te lopen.
De reden dat ik deze vraag hier stel en niet in het XC gedeelte of dergelijke, is dat de lezers hier wel weten wat een 3/32" ketting is terwijl dit elders als chinees klinkt.
Om een beetje de kilo's eraf te trainen dacht ik om ofwel 1x9 te gaan ofwel 1x8, met een 44t voorblad, als ik de meeste bergen opgeraak met 32-18, moet dat met 44-30 of 44-32 zeker ook wel lukken.
Mijn vraag is nu, ik heb nog een shimano 8 speed ketting liggen met powerlink. Ik heb ook nog een 9 speed cassette en 9 speed shifter liggen. Wat zou ik best doen? 1x8 gaan en een 8 speed cassette en shifter kopen? of 1x9 gaan en gewoon een nieuwe ketting kopen?
1x8 geniet mijn voorkeur omdat ik dan de keuze heb aan een grote hoeveelheid 3/32" kettingen, terwijl ik met 9speed vastzit aan minder duurzame (tenzij de nogal dure versies) 5/64" of 11/128" kettingen.
Welke optie zouden jullie nemen? Langs de andere kant zijn SS/BMX kettingen zoals bv een KMC K810 of Z610HX misschien wel ongelooflijk sterk, duurzaam en redelijk goedkoop, ik weet niet of ze houden van op een 8speed sprocket te lopen en dus ook 90% van de tijd schuin te lopen.
De reden dat ik deze vraag hier stel en niet in het XC gedeelte of dergelijke, is dat de lezers hier wel weten wat een 3/32" ketting is terwijl dit elders als chinees klinkt.
Doe een multi-speed. De voordelen van SS en geared verenigd.
Koop losse 8spd kransjes, 11-13-16-20-25-30/32 bijvoorbeeld. En je hebt vast nog wel ergens een friction shifter, anders ken je wel iemand die het heeft.
Schalstappen zijn groter, dus je schakelt minder vaak. Ritten raken opgedeeld in langere stukken die allemaal op dezelfde krans gereden worden. Een SS voor elke omstandheid, zegmaar.
11- Meewind, voor de bui thuis komen (optioneel)
13- Wielrenners pesten
16- Eigen tempo over de weg (woon/werk tempo)
20- Up-tempo offroad (mijn SS verzet ongeveer)
25- Bijna identiek aan je 32x18 verzet?
30/32- Voor luie benen, klimmetjes, je kent het wel.
Succes!
Koop losse 8spd kransjes, 11-13-16-20-25-30/32 bijvoorbeeld. En je hebt vast nog wel ergens een friction shifter, anders ken je wel iemand die het heeft.
Schalstappen zijn groter, dus je schakelt minder vaak. Ritten raken opgedeeld in langere stukken die allemaal op dezelfde krans gereden worden. Een SS voor elke omstandheid, zegmaar.
11- Meewind, voor de bui thuis komen (optioneel)
13- Wielrenners pesten
16- Eigen tempo over de weg (woon/werk tempo)
20- Up-tempo offroad (mijn SS verzet ongeveer)
25- Bijna identiek aan je 32x18 verzet?
30/32- Voor luie benen, klimmetjes, je kent het wel.
Succes!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
nieuwe trek top fuel gaat ook terug naar 2x9...
http://www.dirtragmag.com/blogarific/fi ... k-top-fuel
(wel een lelijke fiets)

http://www.dirtragmag.com/blogarific/fi ... k-top-fuel
(wel een lelijke fiets)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
jongens, het is gewoon 1x9 geworden, kheb gewoon een kmc X9.93 ketting gekocht, walgelijk duur want wel 5 euro duurder dan een KMC K810 ketting en waarschijnlijk maar half zo duurzaam maar ja, ik kan wel ff verder nu, als de ketting nu versleten is, is de rest van de transmissie dat wss ook en kan ik op 1x 6,7 of 8 overschakelen.
6 speed zou wel leuk zijn met een K810 of Z610HX ketting en dan een 8 speed cassette openschroeven of de rivetten openslijpen met de haakse slijper en er de nodige tandbladen en spacers uithalen.
Angle grinders, is there anything they can't do?
6 speed zou wel leuk zijn met een K810 of Z610HX ketting en dan een 8 speed cassette openschroeven of de rivetten openslijpen met de haakse slijper en er de nodige tandbladen en spacers uithalen.
Angle grinders, is there anything they can't do?
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am