Familie compleet (gejat!)

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Gène
Familie compleet (gejat!)

Bericht door Gène » wo okt 01, 2008 9:04 pm

Naast mijn geliefde hardtail uit 2003 heb ik nu zijn vol geveerde broertje afgelopen zomer op de kop kunnen tikken.

Tijdens een marathon van 115 km in het voorjaar kwam ik toch aan de grenzen van mezelf en fiets. Niet de de hardtail zo verschrikkelijk oncomfortabel is, zeker niet na de grandioze upgrade naar 2.3 RR tubeless banden. Alleen begint het wel irritant te worden dat je iedere keer wordt bijgehaald door iemand op een fully. Dus de zoektocht is begonnen.

Helaas voor de M4 moest hij het veld ruimen. Dat vond ik echt jammer, zeker omdat ik het frame echt heel mooi vind. Alleen vond ik de driving experience toch wat minder. Zeker in vergelijking met de M5 hardtail. Na een kleine twist van geweten en wil, die een week duurde, heb ik de knoop maar doorgehakt. Weer die trein in, gelukkig was het ritje nu maar 6 uur....

Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat een deel van de verkoopopbrengst weer omgezet was in uitgave ben ik op dit moment hier gebleven:
Afbeelding

Eindresultaat:
Afbeelding

Spec.lijstje:
frame:Specialized S-works Epic M5, ano zwart (uit het goede jaar)
vork: Fox RLC 100mm, zwart
stuur: Easton EA 70 monkeybar
stuurpen: Thomson Elite
balhoofd: Chris King
zadel: Fizik Gobi
zadelpen: Thomson Elite, setback
shifter/remhendel:XT dual control
crank: XT
achter-derailleur XTR
voor-derailleur XTR
ketting: XT
kabelset: Nokon zwart/zilver shifter kabels
cassette: XT
remmen: XT schijfremmen
naven: Chris King ISO zilver met Tune spanners
pedalen: Time Atack XS
velgen: Mavic XC717 disc
banden: Schwalbe Nobby Nick/ Racing Ralph 2.25"

2010 update!!

Hij is dus bijna af. Ik moet alleen nog sparen voor de achternaaf en crank e.d. want tha cash is nu echt op...

Nu is het wachten op de eerste rit. Ik ben erg benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Mijn eerste ervaringen met een Epic waren niet zo heel denderend, maar hier heb ik meer vertrouwen in. De eerste Epic was een maat te klein, te zwaar en niet op mij afgestemd. Ik was niet vooruit te branden op dat ding. Nu bouw ik hem een stuk lichter op en wil ik een goed vergelijk maken met de hardtail. Uiteraard kan dat niet echt, maar ik wil gewoon weten of het me beter bevalt. Daarnaast is de fiets nu wel helemaal op mij afgesteld (luchtdruk in veringen, bandendruk etc.)

Om al een vraag voor te zijn: de reden waarom ik nog met v-brakes rij is doodsimpel. Ik zie het nut er niet van in om met schijfremmen te gaan rijden. Echte modder vermijd ik, omdat ik daar niet graag in fiets. Ik vind dat zonde van mijn materiaal, erger me dood aan de modder en heb geen zin om 2 uur te poetsen (ik ben nogal een pietje precies daarin). Dan rij ik liever een rondje op mijn racefiets. Daarnaast zijn goed afgestelde v-brakes goede remmen om in Zuid Limburg en de Ardennen op tijd stil te komen. Zelfs in de Alpen had ik geen problemen met v-brakes (wel met droog weer ;)) Uiteraard rij ik met wedstrijden/marathons wel door de modder als het moet, maar ook dan moet iedereen het ontgelden (schelden en sodemieteren op mezelf, vogels, boomwortels, belgen, duitsers, zon, kortom alles wat ik dan even niet kan verdragen). Overigens kom ik ook tijdens die omstandigheden ook op tijd stil.

Al met al loop ik 5 jaar achter en hopelijk is het materiaalvirus na het voltooien van deze fiets even uit mijn bloed... Van de zomer zat ik op een downhill fiets, ook leuk..... :roll:

2010 update:
Wat er in een jaar kan veranderen. Toch schijfremmen, 100mm vork...

2010 april:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gène op za jun 05, 2010 11:17 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

scalpel 1

Bericht door scalpel 1 » wo okt 01, 2008 9:51 pm

he gene kom maar een langs in lanaken en maken we een rondje
mag je een remmen met een setje xtr schijfremmen.
eens kijken wat je mening dan is.

mijn ervaring

cantilivers 5 meter remmen voor de bocht
v brakes 3 meter
magura 2,5 meter
disc 0.5 meter

geeft ook een veiliger gevoel in de afdalingen
gewoon beter doseerbaar.

moest nooit gedwongen in houffa dit jaar op mijn reserve bike
met v brakes overstappen .
geloof me heb met dicht geknepen billen gereden in het natte weer.

Gène

Bericht door Gène » wo okt 01, 2008 10:07 pm

scalpel 1 schreef:he gene kom maar een langs in lanaken en maken we een rondje
mag je een remmen met een setje xtr schijfremmen.
eens kijken wat je mening dan is.
Ik heb ervaringen met XT remmen van dit jaar. Die remmen inderdaad prima, niets mis mee. Alleen ik kan niet zeggen dat ik overtuigd was om direct naar de winkel te rennen en een setje schijfremmen aan te schaffen.

Maar dat rondje staat haha.

mzzl
Gène

partyboj

Bericht door partyboj » za okt 04, 2008 3:59 pm

Mooi ding! Mooi afmontage ook!
Alleen dual control brrrr... je moet er van houden denk ik.

mateis

Bericht door mateis » za okt 04, 2008 5:42 pm

Wat is het goede jaar dan? Ik dacht altijd dat dat het huidige modeljaar + 1 is, net als het dat het ideale aantal fietsen het huidige + 1 is? (je familie is dus niet compleet...) :guns:

Maar de vork ziet er 80mm-achtig uit, denk ik. Shorttravel racefully, rrrr. Ik heb een zwak voor bijna alles racefully met 90mm veerweg of minder. Wordt vast weer mooi. Ziet er allemaal weer lekker degelijk en sjiek uit. Klassieke keuze qua onderdelen... Niet te fancy, stom licht oid; wel erg mooi hoor!

Gène

Bericht door Gène » za okt 04, 2008 7:02 pm

partyboj schreef:Mooi ding! Mooi afmontage ook!
Alleen dual control brrrr... je moet er van houden denk ik.
Thnx! Dual Control is voor mij eigenlijk het beste wat gehad heb. Ik heb zelfs bij beide sets de nokjes voor de duimversteller eraf gedremeld. Het ziet er erg clean uit op het stuur en laat zich prima bedienen, ik schakel zelfs onder het remmen.
mateis schreef:Wat is het goede jaar dan? Ik dacht altijd dat dat het huidige modeljaar + 1 is, net als het dat het ideale aantal fietsen het huidige + 1 is? (je familie is dus niet compleet...)

Maar de vork ziet er 80mm-achtig uit, denk ik. Shorttravel racefully, rrrr. Ik heb een zwak voor bijna alles racefully met 90mm veerweg of minder. Wordt vast weer mooi. Ziet er allemaal weer lekker degelijk en sjiek uit. Klassieke keuze qua onderdelen... Niet te fancy, stom licht oid; wel erg mooi hoor!
Thnx! 2003 is het goede jaar, in de daaropvolgende jaren vervaagde de decals veel eerder. Dat bedoelde ik er mee te zeggen. Nu moet ik zeggen dat ik nu ook al last van vervagingen heb. Maar het is een fiets geen museumstuk! 80 mm is idd het bereik van de voorvork. Ik wilde eigenlijk een 100 mm, om net ff wat meer comfort te hebben. Alleen was die wat moeilijker te vinden met v-brake nokken.

Degelijkheid en toch ook redelijk licht is het motto waaronder ik mijn fietsen probeer op te bouwen. Ik ben ook niet zo'n voorstander van al dat carbon. Daarnaast probeer ik qua merken overal gelijk te blijven. M.u.v. de schakelcomponenten heb ik op alle fietsen dezelfde merken. Ziet er net ff wat meer "af" uit.

Op dit moment weeg ik 75 kg bij een lengte van 1,95 mtr. en mijn rijstijl is vrij ruw. Dus de componenten probeer ik ook met die gedachte uit te zoeken. In al die jaren tijd heb ik alleen wat slagen in wielen, een kapotte zadelpen en wat lekker banden op mijn naam staan. Zorg voor het materiaal, grenzen kennen en uit de modder blijven helpt ;) Vooral dat laatste :lol:

mzzl
Gène

illuminatastigmata
Contacteer:

Re: Familie compleet

Bericht door illuminatastigmata » zo okt 05, 2008 3:23 pm

Gène schreef:- Heeft iemand al ervaringen met de Joplin van Crankbrothers?

Specialized komt in 2009 ook met een zadelpen die je kan laten zakken à la Joplin.
10 cm verschil ipv de 7à8 cm van de Joplin.En als ik het goed heb begrepen op elke
gewenste hoogte vast te zetten(traploos dus).
En op zèker in 30.9 te verkrijgen ;)

Zelf geen ervaring met de Joplin,alleen eens een keer bediend in de winkel.Het voelt wel ok aan,al vind ik het een nadeel dat als de pen in de lage stand staat en je tilt de fiets aan het zadel op dat dan de pen uitschuift.
Ik hoor wel van bezitters dat ze er erg tevreden over zijn.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

mateis

Bericht door mateis » ma okt 06, 2008 4:55 pm

Ik heb eens vijftig meter proefgereden met de Joplin (zonder 'ab'). Was onder de indruk! Ding was behoorlijk ingereden, het kleine beetje zijdelingse speling was absoluut niet hinderlijk (maakte ook geen herrie ofzo, leek me). Werkte zeer soepel. Nu die er in 27,2mm is, lijkt het me een ideale upgrade voor in de bergen, ook gewoon op mijn xc-hardtailtje.

Geen echte test dus ofzo, zeer beperkte ervaring, maar de eerste indruk was erg positief. De kerel die hem op zijn fiets had was er ook erg over te spreken...

Gène

Bericht door Gène » wo nov 12, 2008 8:37 pm

Sow, op het achterwiel met een King naaf na, is tie af!

Hopelijk is het weer vrijdag een beetje goed, dan kan ik hem gaan uitlaten, morgen schiet ik een foto, dus dan is het bijna eindresultaat te zien.

mzzl
Gène

Gène

Bericht door Gène » vr nov 14, 2008 5:31 pm

Nou morgen is overmorgen geworden en inmiddels heb een paar uurtjes aan het stuur van deze tot nu toe in mijn ogen fantastische fiets gezeten. De stuurpen is wel een een beetje te lang en inmiddels heb ik daar een kortere voor op de kop getikt (Thomson 120 mm silver i.p.v. 130 mm zwart)

Hij voelt stijf genoeg aan en ik merk nog steeds dat je voldoende terug krijgt van de ondergrond. Alleen voelt dit wat comfortabeler aan en niet hard. De fiets vraagt wel om eens goed uitgelaten te worden, maar dit zal toch echt pas weer in in het (vroege) voorjaar gaan plaats vinden. Op dit moment staan duur trainingen in planning en dat is op de racefiets. Kan ik ondertussen nog sparen voor een mooie King classic achternaaf (dollar koers is ook weer een beetje aan het zakken ;), of iemand moet nog een classic achternaaf hebben liggen ??)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(speclijst is in de startpost te vinden)

mzzl
Gène

Gène

Bericht door Gène » wo jan 14, 2009 4:21 pm

Update-je

Woensdag 31 december heb ik het eerste echte mountainbike rondje met de Epic gereden, mijn referentie rondje (Meerssen en Valkenburg route, maar dan even wat anders). De ondergrond was hard genoeg, dus het was geen modderzooi. Op de temperatuur na, vergelijkbare condities als in de zomer.

Het rondje lag er zelfs erg prettig bij, de echte harde kantjes waren er vanaf en er stond niet veel wind. Met name bovenop Raar en de Keutenberg is dat prettig, omdat je daar in een open stuk fietst. De fiets reageerde erg goed, ik had de indruk niet veel sneller te zijn als op de hardtail, maar wel comfortabeler. De conditie was goed, in de weken ervoor goed kunnen trainen. Het is vooral in de afdalingen waar ik echt het verschil merk. Het gaat veel comfortabeler en voor m'n gevoel nog niet snel genoeg. Boomwortels en wasbord stukjes worden echt goed verteerd en de wendbaarheid is dor het lage frame perfect. Het is jammer dat ik niet eerder ben gezwicht voor een fully. Niet dat ik de hardtail nu in de verkoop zet, maar het rijgenot in het veld is groter. Voor mijn gevoel is het materiaal klaar voor een zomer vol bike plezier, nu het lijf nog...

Naast de ervaringen op de fiets, had ik nog steeds te maken met een slecht achterwiel. Voor de gelegenheid had ik de wielen van de hardtail in de Epic gezet, maar deze gaan weer terug. Vandaag kreeg ik "mail" uit de USA en dat was geen vervelend bericht. In een grote doos zat een kleine doos met dit erin:

Afbeelding

Hopelijk kan ik deze week de tijd nog vinden dit juweeltje even naar de lbs te brengen, die een en ander dan compleet mag maken. Ik wist trouwens niet dat een King achternaaf zo licht is...(ik ken hem alleen in gespaakt)

mzzl
Gène

BLRacing

Bericht door BLRacing » do jan 15, 2009 11:44 am

8) Deftige fiets man. Helemaal met de bling bling Chrisking naven.

Slim

Gravity Dropper

Bericht door Slim » di feb 17, 2009 6:18 am

Je kunt een dunnere zadelpen wel in een dikke zitbuis doen, kwestie van een paar eurie voor een vulbusje. Een groter probleem is of de Joplin lang genoeg voor je is? Vroeger nl niet(2 jaar geleden toen ik mijn GD kocht) Specialized maakt nu ook een mooie verstelbare zadel pen: redelijk lang en duurzaam ontwerp, alleen in dikke maat.
Absoluut de beste aanvulling op elke fiets(nog voor die schijfremmen van je)

Gène

Re: Gravity Dropper

Bericht door Gène » di feb 17, 2009 9:49 am

Slim schreef:Je kunt een dunnere zadelpen wel in een dikke zitbuis doen, kwestie van een paar eurie voor een vulbusje. Een groter probleem is of de Joplin lang genoeg voor je is? Vroeger nl niet(2 jaar geleden toen ik mijn GD kocht) Specialized maakt nu ook een mooie verstelbare zadel pen: redelijk lang en duurzaam ontwerp, alleen in dikke maat.
Absoluut de beste aanvulling op elke fiets(nog voor die schijfremmen van je)
Net nog eens gekeken en je hebt gelijk. Het scheelt 3 cm in lengte. Misschien is die Joplin net te kort, toch maar eens kijken hoeveel die Thomson in m'n frame steekt. De Specialized en Crankbrothers variant verschillen trouwens een beetje, de kabel routing is anders. De Gravity Dropper valt eigenlijk af, want ik wil niet met vulbussen werken.

De achternaaf is trouwens eindelijk ingespaakt, binnenkort maar weer eens een foto update.

mzzl
Gène

Gène

Bericht door Gène » wo jan 06, 2010 11:48 am

Oké, ik ben gezwicht.

Voor kerst heb ik mijn wielen en remmen verkocht. De vork heb ik omgeruild voor een Fox RLC 100mm disc-only en XT dual control schijfremmen gekocht. De vork en de remmen zijn al gemonteerd, ingekort en opnieuw ontlucht. Nu de wielen nog. Het is bedoeling dat ik weer Chris King naven laat opspaken, al ben ik aan het twijfelen. Het budget is niet heel ruim en er moet nog het een en ander gebeuren om de fiets weer aan het rijden te krijgen.

De reden waarom ik toch de keuze heb gemaakt voor schijfremmen is de kans op het rijden van de TransAlp en het rijden van de Alpentour Trophy komend seizoen. In de Ardenne kon ik me altijd goed redden met v-brakes, maar ik zag het gemak waarmee andere remde. Ik heb nog overwogen om Hope remmen te nemen, maar ik was niet overtuigd. Daarbij was de aanbieding van de dual-control XT remmen wel erg aantrekkelijk. Voor de set was ik goedkoper uit, dan 1 Hope Tech X2 rem zonder shifters.

Grootste hekelpunt vond ik altijd het ontluchten en gesodemieter met olie. Na me een middagje te hebben geamuseerd in een ijskoude garage en de Top 2000 pompend door de speakers viel het me allemaal wel mee. Het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig en de materialen die Shimano bij de remmen heeft geleverd en de online gebruikshandleidingen zijn gewoon super. M'n vader rijdt al twee jaar met de XT schijfremmen en die is echt niet van het onderhoud en afstellen. Ze zijn dus "hufterproof" bieden hem in ieder geval genoeg remkracht en zekerheid.

In de startpost heb ik de specs aangepast. De wielen, schijven, cassette, ketting en banden moeten dus nog worden aangeschaft. Als dat gebeurd is, kan ik eens gaan rijden en ervaren hoe goed het allemaal werkt.

mzzl
Gène

Gène

Bericht door Gène » do apr 15, 2010 8:58 pm

Foto update in de startpost.

Afgelopen week heb ik de wielen opgehaald en 's avonds heb ik toen het eerste rondje met schijfremmen en de nieuwe wieltjes gemaakt. Dat was nog over de weg, omdat het budget tubeless maken van de banden wat meer tijd vergde.

Afgelopen zaterdag heb ik de eerste langere tocht met de nieuwe setup gemaakt. Direct voor drie routes gegaan en het was toch weer wennen. Wennen aan de smallere banden, 2.1 i.p.v. 2.25, schijfremmen, 100 mm vork, shifters en het het weer rijden met een fully. De banden lagen nog in de garage, dus het was een beetje idioot om die niet op te rijden.

Afgelopen zondag Olne-Spa-Olne gereden. Wel als tour rijder, want om nu 7 euro extra te betalen voor de stopwatch functie zag ik niet zo zitten. De tocht was pittig, mede door de 3,5 uur durende training van een dag eerder. De ondergrond was ook niet helemaal droog. In het begin moest ik behoorlijk wennen aan het gedrag van de fiets tijdens steile afdalingen, maar halverwege de toch kreeg ik er steeds meer zin in. Helaas was de saus eraf en was het nog behoorlijk stoempen tijdens de laatste klim.

Vandaag weer 3 uur gereden, dit keer een deel van m'n vast rondje gereden dat op de planning staat om in de avond te gaan rijden. Dit is een alternatieve Meerssen route. De route lag er prima bij, vrijwel geen modder en dan merk je toch dat de Racing Ralphs dat het liefste willen. Het vertrouwen is terug, volgens mij ben ik in enkele afdalingen nog nooit zo hard naar beneden geknald. Meer ook om te testen hoe de fiets zich gedraagd. Tijdens de klimmen merk ik dat ik de lockout wat meer gebruik. De stuurhoek is wat luier en dat haalt er het scherpe wel af. Voor de rest ben ik prima tevreden. De schijfremmen zijn een uitkomst en ik hoop er voordeel mee te behalen tijdens de Ardenne marathons. Het enige minpuntje is de andere slag van de shifters, dit vraagt nog wat gewenning. De werking is trouwens geluidloos.

Kortom de Epic en ik zijn er klaar voor!

Gène

Bericht door Gène » za jun 05, 2010 11:17 pm

En alweer einde verhaal Epic. Vanmorgen/ vannacht gejat in Schladming. Derde etappe van de AlpeTour Trophey, koningsetappe stond op het programma en het weer was schitterend. Maar het had niet zo mogen zijn, iemand vond dat ik niet kon starten. Met de mijne nog twee bikes gejat, niet bijzonder afgemonteerd en niet meer de jongste.

Dat fietsendieven na vergrijp 1 hun handen afgehakt krijgen, nutteloos volk.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jun 06, 2010 7:26 am

Wat een klootjesvolk........

Hoe stond hij vast, kunnen we wellicht nog wat van leren?

dusssssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

mateis

Bericht door mateis » zo jun 06, 2010 9:17 am

Wat zuur... :(

Gène

Bericht door Gène » zo jun 06, 2010 9:22 am

Hij stond vast met twee andere aan een werkstandaard en de camper op drie meter afstand van m'n slaapplek. Samen met mij, hebben ook de twee andere teamgenoten totaal niets gehoord. Het slot was weg en de werkstandaard stond er ook nog. Alleen de fietsen waren weg. Het vreemde was dat om de hoek een 2010 Trek Top Fuel aan een dun kabeltje stond, die was niet gejat. Net als andere fietsen op de camping, die net zo goed het stelen waard zijn. Maar goed, je wenst het niemand toe natuurlijk.

De organisatie vertel dat er in voorgaande jaren fietsen op bestelling werden gestolen uit de hotel kelders die met een alarm was beveiligd. In die kelder stonden 20 fietsen en er werden maar 3 fietsen gestolen. Het enige interessante aan onze fietsen waren mijn Chris King wielen, de Sid World Cup voorvork van m'n vader en de Reba World Cup van m'n fietsmaat. Voor de rest waren de fietsen niet zo heel speciaal en redelijk gedateerd.

Gistermorgen in plaats van de koningsetappe op het politie bureau gezeten, maar daar wordt je ook niet vrolijk van. Veel fietsen zijn al voor de dageraad de grens over naar Italië. Misschien is het een bende, maar wanneer pak je die? Op de vraag of we 10 min met de fietsendief kregen als ze gepakt zijn, moest hij grinniken. Dan krijg je natuurlijk weer bij thuiskomst de tweede koude douche: de reisverzekering. Dan ga die k*t kleine lettertjes nalezen. Het komt erop neer dat ik net een ventieldopje kan terugkopen. Glashelder.

Volgende week maar weer eens op de hardtail, met v-brakes en 80 mm vork de stenen uit de straat rijden tijdens de Raid d'Hautes fagnes! Gelukkig heb ik die nog...

Sven

Bericht door Sven » zo jun 06, 2010 11:03 am

O, my, god. Zuur voor je, man. Vernaggeld dat er zoiets plaatsvindt.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jun 06, 2010 11:14 am

Wat ik zelf wel eens doe als ik bijv. op een terras zit zonder direct zicht op de fiets is het voorwiel eruit halen en naast de stoel zetten [sadist]of alleen de snelspanner eruit halen[/sadist] :evil: :evil: Wel goed opletten dat je deze dan vervolgens weer niet op tafel laat liggen..........

Voor de nacht is dit natuurlijk geen optie aangezien de heren wel een busje gehad hebben.

Wat ook kan werken is een mobiel ruimte alarm, of zelf iets maken met een bewegingsmelder aan een toeter/bouwlamp.

dusssssssss©
DE site

mateis

Bericht door mateis » zo jun 06, 2010 12:38 pm

Zodat bij elke egel die even komt scharrelen of je de boter niet buiten hebt laten staan de hele camping wakker geloeid wordt?

Voor dit soort gelegenheden zou je eigenlijk gewoon een hond moeten hebben...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jun 06, 2010 12:52 pm

Een hond die niet op egels reageert........

Je fiets met een nylondraadje verbinden aan iets wat enorme herrie maakt als het omlazert..........

dusssssssss©
DE site

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo jun 06, 2010 2:22 pm

Zit er wel eens over na te denken om dit slot te kopen:

Afbeelding
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Plaats reactie