Tijdens een marathon van 115 km in het voorjaar kwam ik toch aan de grenzen van mezelf en fiets. Niet de de hardtail zo verschrikkelijk oncomfortabel is, zeker niet na de grandioze upgrade naar 2.3 RR tubeless banden. Alleen begint het wel irritant te worden dat je iedere keer wordt bijgehaald door iemand op een fully. Dus de zoektocht is begonnen.
Helaas voor de M4 moest hij het veld ruimen. Dat vond ik echt jammer, zeker omdat ik het frame echt heel mooi vind. Alleen vond ik de driving experience toch wat minder. Zeker in vergelijking met de M5 hardtail. Na een kleine twist van geweten en wil, die een week duurde, heb ik de knoop maar doorgehakt. Weer die trein in, gelukkig was het ritje nu maar 6 uur....
Het resultaat:

Nadat een deel van de verkoopopbrengst weer omgezet was in uitgave ben ik op dit moment hier gebleven:

Eindresultaat:

Spec.lijstje:
frame:Specialized S-works Epic M5, ano zwart (uit het goede jaar)
vork: Fox RLC 100mm, zwart
stuur: Easton EA 70 monkeybar
stuurpen: Thomson Elite
balhoofd: Chris King
zadel: Fizik Gobi
zadelpen: Thomson Elite, setback
shifter/remhendel:XT dual control
crank: XT
achter-derailleur XTR
voor-derailleur XTR
ketting: XT
kabelset: Nokon zwart/zilver shifter kabels
cassette: XT
remmen: XT schijfremmen
naven: Chris King ISO zilver met Tune spanners
pedalen: Time Atack XS
velgen: Mavic XC717 disc
banden: Schwalbe Nobby Nick/ Racing Ralph 2.25"
2010 update!!
Hij is dus bijna af. Ik moet alleen nog sparen voor de achternaaf en crank e.d. want tha cash is nu echt op...
Nu is het wachten op de eerste rit. Ik ben erg benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Mijn eerste ervaringen met een Epic waren niet zo heel denderend, maar hier heb ik meer vertrouwen in. De eerste Epic was een maat te klein, te zwaar en niet op mij afgestemd. Ik was niet vooruit te branden op dat ding. Nu bouw ik hem een stuk lichter op en wil ik een goed vergelijk maken met de hardtail. Uiteraard kan dat niet echt, maar ik wil gewoon weten of het me beter bevalt. Daarnaast is de fiets nu wel helemaal op mij afgesteld (luchtdruk in veringen, bandendruk etc.)
Om al een vraag voor te zijn: de reden waarom ik nog met v-brakes rij is doodsimpel. Ik zie het nut er niet van in om met schijfremmen te gaan rijden. Echte modder vermijd ik, omdat ik daar niet graag in fiets. Ik vind dat zonde van mijn materiaal, erger me dood aan de modder en heb geen zin om 2 uur te poetsen (ik ben nogal een pietje precies daarin). Dan rij ik liever een rondje op mijn racefiets. Daarnaast zijn goed afgestelde v-brakes goede remmen om in Zuid Limburg en de Ardennen op tijd stil te komen. Zelfs in de Alpen had ik geen problemen met v-brakes (wel met droog weer

Al met al loop ik 5 jaar achter en hopelijk is het materiaalvirus na het voltooien van deze fiets even uit mijn bloed... Van de zomer zat ik op een downhill fiets, ook leuk.....

2010 update:
Wat er in een jaar kan veranderen. Toch schijfremmen, 100mm vork...
2010 april: