Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.
Moderator:Beheerders
-
ExOMaNiaC - Berichten:426
Lost een nieuw tandwiel dit probleemje op ?
Bericht
door ExOMaNiaC » zo okt 19, 2008 2:32 pm
Hello,
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe truvativ crankset (Firex-All mountain) en een scram X9 derailleur (medium cage) op men 08 p2 dirtbike (die ik gebruik voor 4x) gezet. De standaard kettinggeleider staat er ook nog steeds op (zonder bashring).
Sinds deze stukken er op staan heb ik veeeel last van men ketting die van mij tandwiel vliegt wanneer ik een jump land. Volgens de fietsenmaker ligt het aan het tandwiel vooraan, als ik deze vervang door een "BMX tandwiel" zou dat opgelost moeten zijn ? Is dit waar ?
Mvg Maarten
-
fredo - Berichten:1240
Bericht
door fredo » zo okt 19, 2008 7:27 pm
als je het mij vraagt, is het een waardeloze fietsenmaker. Meeste van die problemen zijn op te lossen zonder iets nieuws te kopen. (vooral als je te weten komt dat je ook andere cranks nodig hebt voor een bmx-tandblad)
mogelijke problemen:
- je chainguide staat verkeerd afgesteld
- mss is je voorste tandwiel te klein voor de chainguide. Vele chainguides werken niet goed in combinatie met een tandwiel kleiner dan 36tanden. (geen idee welke guide er op je bike staat)
- ...
-
Bericht
door fredo » zo okt 19, 2008 7:36 pm
ik heb eens op de site van specialized gekeken (het is duidelijk, k ben me aant vervelen)... Gewoon ff je bash opnieuw monteren. Dit model heeft da nodig om goed te kunnen werken. Standaard zit er een 34tandsblad op, dus vergeet maar die opmerking ivm die 36tanden.
-
xRemcox
Bericht
door xRemcox » ma okt 20, 2008 9:44 am
Heb je een schakel blad of single speed blad voor. Een maat van me had dit probleem ook op zijn dher. Bleek later dat ie een schakelblad voor had waardoor de ketting er hele tijd af liep. Schakelbladen zijn een stuk dunner en hebben vaak geleiders om de ketting er makkelijker af te laten lopen mbv een derrie natuurlijk.
-
ExOMaNiaC - Berichten:426
Bericht
door ExOMaNiaC » ma okt 20, 2008 12:44 pm
xRemcox schreef:Heb je een schakel blad of single speed blad voor. Een maat van me had dit probleem ook op zijn dher. Bleek later dat ie een schakelblad voor had waardoor de ketting er hele tijd af liep. Schakelbladen zijn een stuk dunner en hebben vaak geleiders om de ketting er makkelijker af te laten lopen mbv een derrie natuurlijk.
Ja dat bedoelde de fietsenmaker

(mijn uitleg zal waardeloos geklonken hebben

) ... Ik zit nu met een schakel blad normaal. Moet ik gewoon dus een single speed blad met dezefde tanden als origineel halen ?
Iemand iets liggen ?

Mvg
-
Mrtnrider - Berichten:3271
Bericht
door Mrtnrider » ma okt 20, 2008 12:48 pm
Een blad kost geen drol, kun je beter ff nieuw kopen;) koop je meteen een nieuwe ketting en cassette, anders loopt het nog niet.
-
Lautje - Berichten:564
Bericht
door Lautje » ma okt 20, 2008 12:51 pm
Mrtnrider schreef:Een blad kost geen drol, kun je beter ff nieuw kopen;) koop je meteen een nieuwe ketting en cassette, anders loopt het nog niet.
Mee eens, en anders hier even een oproepje plaatsen.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewforum.php?f=19
-
Bericht
door fredo » ma okt 20, 2008 4:42 pm
dude, zolang ge uwe bash er niet op zet, gaat het ook nie werken met een nieuw blad. De kettinggeleider werkt op basis van het feit dat ie je ketting vasthoudt tussen dat blokje van de geleider en je bash.
voor deze guide geldt dus: geen bash => geen goed werkend geheel => ketting valt eraf
btw, ik heb jaren gereden met kettingbladen die normaalgezien voor gears zijn en er nog nooit een probleem met gehad in een chainguide set-up.