Speci Project kleine update.. 13.12.2008

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » di okt 28, 2008 2:15 pm

ik snap hier echt de ballen van om eerlijk te zijn, kan iemand met makkelijke woorden uitleggen.. keb al op inet gezocht maar daar stond niks heel duidelijk beschreven

dus iemand???
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di okt 28, 2008 3:45 pm

wat wil je weten dan?

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » di okt 28, 2008 4:11 pm

alles:

wat is het nut?.. en werkt het..

hoe steekt dat inelkaar

plaatje?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di okt 28, 2008 4:40 pm

heb je het dan over de floating rem of over de pulley constructie?

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » di okt 28, 2008 10:38 pm

fiets ophangen, demper er uit, dan hard trappen en je rem inknijpen. Je zult zien dat dan je achterwiel omhoogspringt. Hoe hard hij dit doet hangt af van de positie waarin je de achterbrug houdt.
True, maar dit vind ik zelf al veel minder storend dan het uitveren bij een mono..
Nu ja, geen is altijd beter.

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » di okt 28, 2008 10:39 pm

nut-case schreef:alles:

wat is het nut?.. en werkt het..

hoe steekt dat inelkaar

plaatje?
Invloeden van transmissie en remmen op de veerwerking opvangen/compenseren/tenietdoen.
Het werkt indien het goed wordt uitgevoerd.
Nu geen tijd voor een volledige uitleg, maar er zijn er hier zeker nog die je kunnen verder helpen ;)

En anders.. Is er nog een zoekfunctie.

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » wo okt 29, 2008 12:04 pm

al geprobeerd. maa daar kanik geen uber duidelijk uitleg vinden
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Gebruikersavatar
greenie
Berichten:526
Lid geworden op:wo jun 06, 2007 9:53 am

Bericht door greenie » wo okt 29, 2008 12:14 pm

kona had daar een mooi filmpje van, even zoeken.

EDIT: http://www.konaworld.com/dope.htm

klein schermpje, maar hopelijk is dit iets dat je kan helpen :)

Gebruikersavatar
schnitzer
Berichten:1275
Lid geworden op:ma nov 07, 2005 7:00 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door schnitzer » di nov 11, 2008 12:06 pm

deze is nog iets voor jou,om er bij tehebben

http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... uct/149385

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di nov 11, 2008 1:52 pm

@ OA nut-case...

1st moet je een veringssysteem hebben dat het achterwiel ALLEEN naar boven laat bewegen
zonder de wielbasis (tot het BB) kleiner of langer te maken
(hoeft dat pully systeem ook niet meer)
vervolgens is fsr ervoor bedoeld dat je al verend gewoon kan remmen
en al remmend gewoon kan inveren etc..zonder dat het elkaar beinvloed

met mn demo heb ik dat niet volgensd mij ook omdat mijn veer niet aan de bovenbrug zit gemonteerd..
of er nou op een big hit en een demo frame hetzelfde fsr logo staat
geloof ik niet echt dat beide systemen precies tzelfde werken
maar ik ga dit ook eens even testen of dit ook echt niet bij mij gebeurd
want zeker weet ik dit niet
ik weet wel dat mijn ketting lijn korter wordt bij volledige veerweg..
dus perfect is het al niet.. ondanks dat specialized dit niet heeft veranderd in jaren
zal ook wel te maken hebben dat het frame zelf propedal heeft zonder het van de shok te verwachten..

maar ik kan wel gewoon pedal kicks doen trial style
zonder naar voren getorpedeerd te worden zoals bij andere sus frames niet te voorkomen is..
(oke dit heeft niets te maken met rijden denk ik maar tis een belangrijk detail )_
zal eens filmpje ervan (laten) maken...

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di nov 11, 2008 3:13 pm

Ik weet er zeker niet alles van maar ik weet wel dat er hier een aantal dingen niet kloppen die je zegt.
cyberhawk schreef: 1st moet je een veringssysteem hebben dat het achterwiel ALLEEN naar boven laat bewegen
Je axle path recht naar boven is voor DH dus echt niet goed. simpel voorbeeld, hoe goed werkt je voorvork wanneer je een balhoofdshoek van 90graden hebt?
Daarom spreekt men vaak van rearward axle path.
cyberhawk schreef: vervolgens is fsr ervoor bedoeld dat je al verend gewoon kan remmen
en al remmend gewoon kan inveren etc..zonder dat het elkaar beinvloed
Wanneer je kijkt naar anti dive eigenschappen dan is een FSR zelfs al slechter dan een single pivot. En volgens mij hangt anti dive nauw samen met het veergedrag onder remmen maar dit weet ik nog niet zeker.
cyberhawk schreef: met mn demo heb ik dat niet volgensd mij ook omdat mijn veer niet aan de bovenbrug zit gemonteerd..
of er nou op een big hit en een demo frame hetzelfde fsr logo staat
geloof ik niet echt dat beide systemen precies tzelfde werken
maar ik ga dit ook eens even testen of dit ook echt niet bij mij gebeurd
want zeker weet ik dit niet
ik weet wel dat mijn ketting lijn korter wordt bij volledige veerweg..
dus perfect is het al niet.. ondanks dat specialized dit niet heeft veranderd in jaren
zal ook wel te maken hebben dat het frame zelf propedal heeft zonder het van de shok te verwachten..
Het verschil in FSR uitvoering tussen de modellen is zeer klein.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di nov 11, 2008 4:02 pm

Djamgils schreef:Ik weet er zeker niet alles van maar ik weet wel dat er hier een aantal dingen niet kloppen die je zegt.
cyberhawk schreef: 1st moet je een veringssysteem hebben dat het achterwiel ALLEEN naar boven laat bewegen
Je axle path recht naar boven is voor DH dus echt niet goed. simpel voorbeeld, hoe goed werkt je voorvork wanneer je een balhoofdshoek van 90graden hebt?Daarom spreekt men vaak van rearward axle path.
cyberhawk schreef: vervolgens is fsr ervoor bedoeld dat je al verend gewoon kan remmen
en al remmend gewoon kan inveren etc..zonder dat het elkaar beinvloed
Wanneer je kijkt naar anti dive eigenschappen dan is een FSR zelfs al slechter dan een single pivot. En volgens mij hangt anti dive nauw samen met het veergedrag onder remmen maar dit weet ik nog niet zeker.
cyberhawk schreef: met mn demo heb ik dat niet volgensd mij ook omdat mijn veer niet aan de bovenbrug zit gemonteerd..
of er nou op een big hit en een demo frame hetzelfde fsr logo staat
geloof ik niet echt dat beide systemen precies tzelfde werken
maar ik ga dit ook eens even testen of dit ook echt niet bij mij gebeurd
want zeker weet ik dit niet
ik weet wel dat mijn ketting lijn korter wordt bij volledige veerweg..
dus perfect is het al niet.. ondanks dat specialized dit niet heeft veranderd in jaren
zal ook wel te maken hebben dat het frame zelf propedal heeft zonder het van de shok te verwachten..
Het verschil in FSR uitvoering tussen de modellen is zeer klein.
maar er is verschil dus..

maar gedurfde counter uitspraken voor iemand die ook niet alles zeker weet..
hoe kom je aan een balhoofd hoek van 90graden ? explain ?

trouwens bij een (goede//normale) landing veren beide wielen in ..achter en voor
waardoor de wielbasis ook kleiner wordt.. en de ketting "slack" krijgt..
en veranderd de balhoofd hoek niet.. of iig amper

en men is al tijden bezig om chain stretch te voorkomen voor een meer gerichte//gelijkmatige travel richting.. dus
of ik begrijp "rearward axle path " verkeerd.. want dat zou inhouden dat het achterwiel naar achteren zou gaan (van de BB af) en de ketting -stretched-

en hoe kan je nu zegge dat een single pivot beter kan zijn dan FSR... ? :?
dat filmpje is leuk hoor dattie inklapt.. maar dat zegt niets als je aant rijden bent..
zie de aftiteling..die meld t ook..

daarom snapte ik ook honda niet met dat ranger achtige single pivot frame..
missch daarom ook wel gecrunched...
laatste jaren alleen maar DW links gezien en 3-4 bar linkage..
single pivot is dood nam ik aan... :arms:

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di nov 11, 2008 4:25 pm

cyberhawk schreef: hoe kom je aan een balhoofd hoek van 90graden ? explain ?
een balhoofdshoek van 90 graden heb je als je vork haaks op de grond staat. En dat was bedoeld om duidelijk te maken dat een vertical axle path ruk is voor DH. En ik denk meer in de trend van, met voorwaartse snelheid oneffenheden opvangen zoals stenen, wortels en boomstammen. Niet het landen van drops of jumps, daar is veertechnisch weinig aan.
cyberhawk schreef: trouwens bij een (goede//normale) landing veren beide wielen in ..achter en voor
waardoor de wielbasis ook kleiner wordt.. en de ketting "slack" krijgt..
en veranderd de balhoofd hoek niet.. of iig amper

en men is al tijden bezig om chain stretch te voorkomen voor een meer gerichte//gelijkmatige travel richting.. dus
of ik begrijp "rearward axle path " verkeerd.. want dat zou inhouden dat het achterwiel naar achteren zou gaan (van de BB af) en de ketting -stretched-
Rearward axle path is idd een axle path dat niet alleen naar boven loopt maar ook naar achter. Vaak wordt echter het achterwaartse deel al compleet gebruikt door de sag die je hebt, effectief merk je er dan weinig van. Dit is bijvoorbeeld bij een orange of commencal.
cyberhawk schreef: en hoe kan je nu zegge dat een single pivot beter kan zijn dan FSR... ? :?
dat filmpje is leuk hoor dattie inklapt.. maar dat zegt niets als je aant rijden bent..
zie de aftiteling..die meld t ook..
Het klopt idd dat dat filmpje niet alles zegt. Mijn bewering is ook dat een singlepivot qua anti dive beter is dan een FSR. Althans, ik geloof dat 100% anti dive het optimum is. En een Single pivot zit daar dichter bij dan een FSR.
cyberhawk schreef: daarom snapte ik ook honda niet met dat ranger achtige single pivot frame..
missch daarom ook wel gecrunched...
laatste jaren alleen maar DW links gezien en 3-4 bar linkage..
single pivot is dood nam ik aan... :arms:
Single pivot is more alive then FSR.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo nov 12, 2008 9:13 am

dat slaat nergens op.. je hoeft helemaal geen 90gr balhoofds hoek te hebben voor die frame eigenschap.. . :?
toen ik over axler path begon gaat het hier alleen om de ACHTERKANT , het achterwiel.. ;)
want het ging om chain stretch.. 8) maar laat maar we dwalen af..

en ik denk dat het voor de meeste fabrikanten het gewoon goedkoper is
en missch lichter om een single pivot frame te maken dan linkage te ontwerpen..

en dit gaat nog steeds om het feit van de rem blokkeren.. normaal remmen is al niet aan de kwestie...
al zal t probleem enigzins wel blijven maar niet meer merkbaar..
als je dit uberhaubt al voelt als er 1veer op de demper zit en rijder op de fiets....

en zo je zegt de eigenschap rearward axle path is dus van toepassing op single pivot frames..
ik kan het wel uit tekenen.. maar een single pivot maakt een gedeelte van een cirkel..
rondom zijn pivot als middenpunt..
wat inhoud dat hij na het rearward gedeelte van de sag (1 klein btje dus 1-2") mooi forward komt met de cirkel mee als de pivot laag zit
en nog verder naar achteren gaat als de pivot hoog zit..

maar als eind conclusie...
als je regelmatig met afdalingen plots je rem blokkeerd koop dan geen fsr....
want das slecht voor de linkage.. ;) en je verliest grip..

want dat DOPE systeem zorgt er netjes voor dat alle paniek blokkeer rem actie krachten worden afgegeven aan het frame..en..blijft je wiel beter aan de grond>>?

sorry.. het kwam ineens in me op.. :angelnot:

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo nov 12, 2008 10:03 am

cyberhawk schreef:dat slaat nergens op.. je hoeft helemaal geen 90gr balhoofds hoek te hebben voor die frame eigenschap.. . :?
toen ik over axler path begon gaat het hier alleen om de ACHTERKANT , het achterwiel.. ;)
want het ging om chain stretch.. 8
Het ging mij niet alleen om chain stretch. Wanneer je een single pivot hebt die concentrisch is met de bb dan heb je geen chain stretch. Maar dit geeft geen axle path dat alleen naar boven beweegt. En bij mij is "alleen naar boven" een vertical axle path. De balhoofdshoek van 90graden was alleen een voorbeeld waardoor men makkelijk beseft dat een verticaal axle path niet ideaal is of dit nou voor of achter is maakt niet uit.
De kracht die het obstacel op de band uitoefend staat vanaf het contact punt radiaal naar de wielas gericht. Deze kracht is dus deels naar achter gericht. Wanneer je een verticaal axle path hebt zal het wiel moeilijker over het obstacel rollen dan wanneer je een rearward axle path hebt.
cyberhawk schreef: en dit gaat nog steeds om het feit van de rem blokkeren.. normaal remmen is al niet aan de kwestie...
al zal t probleem enigzins wel blijven maar niet meer merkbaar..
als je dit uberhaubt al voelt als er 1veer op de demper zit en rijder op de fiets...
Je remkracht is groter wanneer je net niet blokkeert. Dus niet blokkeren van de rem is ook al zeer belangrijk.
cyberhawk schreef: en zo je zegt de eigenschap rearward axle path is dus van toepassing op single pivot frames..
ik kan het wel uit tekenen.. maar een single pivot maakt een gedeelte van een cirkel..
rondom zijn pivot als middenpunt..
wat inhoud dat hij na het rearward gedeelte van de sag (1 klein btje dus 1-2") mooi forward komt met de cirkel mee als de pivot laag zit
en nog verder naar achteren gaat als de pivot hoog zit.....
Daar heb je helemaal gelijk dat heb ik zelf ook gezegd,
Djamgils schreef:Rearward axle path is idd een axle path dat niet alleen naar boven loopt maar ook naar achter. Vaak wordt echter het achterwaartse deel al compleet gebruikt door de sag die je hebt, effectief merk je er dan weinig van. Dit is bijvoorbeeld bij een orange of commencal.
cyberhawk schreef: maar als eind conclusie...
als je regelmatig met afdalingen plots je rem blokkeerd koop dan geen fsr....
want das slecht voor de linkage.. ;) en je verliest grip..
nogal triest dat fsr niet tegen blokkerende rem kan, volgens jou dan tenminste.
cyberhawk schreef: want dat DOPE systeem zorgt er netjes voor dat alle paniek blokkeer rem actie krachten worden afgegeven aan het frame..en..blijft je wiel beter aan de grond>>?
Je wiel blijft weliswaar aan de grond maar het dope systeem is verre van goed. Het versterkt zelfs de load transfer tijdens remmen. Een horizontale parallelle floating rem zal pro rise hebben wanneer je ook maar enigszins in je travel zit.

Als je hier werkelijk in geintereseerd ben dan kun je het best het volgende boek lezen,
http://www.tonyfoale.com/book.htm

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo nov 12, 2008 11:14 am

Djamgils schreef:Het klopt idd dat dat filmpje niet alles zegt. Mijn bewering is ook dat een singlepivot qua anti dive beter is dan een FSR. Althans, ik geloof dat 100% anti dive het optimum is. En een Single pivot zit daar dichter bij dan een FSR.
Djamgils schreef:nogal triest dat fsr niet tegen blokkerende rem kan, volgens jou dan tenminste.
jongen toch... :cry:
waar hebben we het hier nu over..

een big hit FSR filmpje met kick up tijdens een blokkerende rem..
en het kona dope systeem dat dat niet doet..

nut-case snapt t nu iig beter neem ik aan

ik ben uitgetyped zo...

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo nov 12, 2008 11:35 am

cyberhawk schreef: jongen toch... :cry:
waar hebben we het hier nu over..

een big hit FSR filmpje met kick up tijdens een blokkerende rem..
en het kona dope systeem dat dat niet doet..

nut-case snapt t nu iig beter neem ik aan
jongen toch waar heb jij het allemaal over...
Ik weet er niet alles van, maar ter informatie ik studeer voertuigdynamica dus ik denk dat ik er wel iets vanaf weet.

Nut case heeft hier allemaal niks aan, als hij er iets van wil weten moet ie dat boek lezen.

Dat je achterwiel omhoog komt of stil blijft staan zegt niet alles.
Het is veel belangrijker om te kijken naar het anti-rise percentage. Hoewel het dope systeem de krachten ontkoppeld is dit niet wat je wilt. Hierdoor krijg je dat je achterkant geforceerd omhoog komt en dit komt je stabiliteit niet ten goede.
Het is beter om een systeem te hebben dat je CoG probeert op gelijke hoogte te houden. En dit gebeurt met 100% anti rise. En dit is de reden waarom een DW link volgens velen zo goed rijdt. Omdat deze zo dicht mogelijk bij de 100% anti rise blijft door de gehele travel.
Het systeem dat op fabien barels kona zat het zelfs meer dan 100% anti rise, dit zorgt ervoor dat je CoG zelfs omlaag gaat tijdens het remmen.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo nov 12, 2008 11:55 am

Djamgils schreef: jongen toch waar heb jij het allemaal over...
Ik weet er niet alles van maar jij nog minder. ennuh, ter informatie ik studeer voertuigdynamica
dus ik denk dat ik er wel iets vanaf weet.

.
zow jij ben stoer... sorry hoor maar ik lees hier vaker engineer, werktuigbouwkundige etc..
zegt geen tyfus... je leert een richting je bent niet alwetend daardoor....
al denkend er iets vanaf te weten..
komt heel zelf verzekerd over...

ik lach me kapot.. :bandana:

ik ga biken zo , tis droog mzzls

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo nov 12, 2008 12:15 pm

cyberhawk schreef:zow jij ben stoer... sorry hoor maar ik lees hier vaker engineer, werktuigbouwkundige etc..
zegt geen tyfus... je leert een richting je bent niet alwetend daardoor....
al denkend er iets vanaf te weten..
komt heel zelf verzekerd over...
Ik zie het eerder als bescheiden.
Maar hoe dan ook heb ik geleerd in die richting en voor zover ik weet jij niet.

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo nov 12, 2008 12:36 pm

Lol, wat een drukte wordt hierover gemaakt.

Ik ga gewoon een floating brake maken/frezen ... en we zullen zien hoe het werkt. Heb ook iemand van ridemonkey gesproken die er een had gemaakt en het blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn, het lastige is het bepalen van de positie.




En dat frame op mtb-news.de heb ik gezien en wil ik zeker nog gaan aanschaffen om de collectie compleet te maken, maar zit op het moment een beetje krap omdat ik nu nog bezig ben met me trek vrx, die is bijna helemaal klaar is en dan als de knip weer wat voller is koop ik er zo'n spec. 4x frame erbij en zet ik alles over.

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » wo nov 12, 2008 12:48 pm

X rider schreef:Lol, wat een drukte wordt hierover gemaakt.

Ik ga gewoon een floating brake maken/frezen ... en we zullen zien hoe het werkt. Heb ook iemand van ridemonkey gesproken die er een had gemaakt en het blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn, het lastige is het bepalen van de positie.




En dat frame op mtb-news.de heb ik gezien en wil ik zeker nog gaan aanschaffen om de collectie compleet te maken, maar zit op het moment een beetje krap omdat ik nu nog bezig ben met me trek vrx, die is bijna helemaal klaar is en dan als de knip weer wat voller is koop ik er zo'n spec. 4x frame erbij en zet ik alles over.
hier alvast een klein voorproefje van de stance vork voor de trek:

Afbeelding

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Bericht door M@lphy » zo nov 23, 2008 6:18 pm

RIDERS READY?

Gebruikersavatar
X rider
Berichten:1003
Lid geworden op:vr aug 12, 2005 11:35 am

Bericht door X rider » ma nov 24, 2008 12:46 am

ja die ken ik, maar me collectie wordt uitgebreid... :D

fly high
Berichten:693
Lid geworden op:di apr 10, 2007 2:35 pm
Locatie:Drachten

Bericht door fly high » wo nov 26, 2008 8:20 pm

mijn Stance zei: krak
Brakes are like tampons... every pussy needs them!!

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » wo nov 26, 2008 8:38 pm

fly high schreef:mijn Stance zei: krak
yep :evil:
Afbeelding
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Plaats reactie