Salsa Dos Niner
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:44
- Lid geworden op:za okt 06, 2007 9:19 am
Zijn er DP'ers die rijden op een Salsa Dos Niner?
Ik heb sinds een paar maanden een Kona Kula DL 2-9 met vaste stalen vork en die bevalt me erg goed. Ik zou echter voor wat hobbelige tracks en langere tochten iets meer comfort willen hebben en heb daarvoor een Salsa Dos Niner besteld.
De keuze is voornamelijk genomen op basis van de recensies op MTBR die over het algemeen positief zijn. De set-up die ik voor ogen heb is redelijk basic:
- 20 inch Dos Niner
- NoTubes met ZTR 29 inch velgen, revolutions, alu nippels
- Hope mini's
- Hope naven voor en achter
- Racing Ralphs
- XT 2008
- Salsa zadelpen
- Syntace stem en carbon riser stuur
Over de Relish demper zijn de berichten nogal wisselend. Ik weeg zelf rond de 97 kg en ben 1.86 lang. Kan iemand er daar iets meer over vertellen?
Thanx!
Bart
Ik heb sinds een paar maanden een Kona Kula DL 2-9 met vaste stalen vork en die bevalt me erg goed. Ik zou echter voor wat hobbelige tracks en langere tochten iets meer comfort willen hebben en heb daarvoor een Salsa Dos Niner besteld.
De keuze is voornamelijk genomen op basis van de recensies op MTBR die over het algemeen positief zijn. De set-up die ik voor ogen heb is redelijk basic:
- 20 inch Dos Niner
- NoTubes met ZTR 29 inch velgen, revolutions, alu nippels
- Hope mini's
- Hope naven voor en achter
- Racing Ralphs
- XT 2008
- Salsa zadelpen
- Syntace stem en carbon riser stuur
Over de Relish demper zijn de berichten nogal wisselend. Ik weeg zelf rond de 97 kg en ben 1.86 lang. Kan iemand er daar iets meer over vertellen?
Thanx!
Bart
Revolutions in een 29" disc achterwiel?
En je bent ook nog 97kg???
Neem dan AeroLite spaken. Weegt hetzelfde, maar is stijver.
Ik zou je afraden minder dan Arch velgen te kiezen, beste nog Flow. En bij dergelijke velgen horen mijns inziens gewoon geen Revo's.
Als je een lichte Syntace stuurpen in gedachten hebt, zou ik dat ook nog even her-overwegen.
Je hoeft het ongeluk toch niet op te zoeken?

En je bent ook nog 97kg???

Neem dan AeroLite spaken. Weegt hetzelfde, maar is stijver.
Ik zou je afraden minder dan Arch velgen te kiezen, beste nog Flow. En bij dergelijke velgen horen mijns inziens gewoon geen Revo's.
Als je een lichte Syntace stuurpen in gedachten hebt, zou ik dat ook nog even her-overwegen.
Je hoeft het ongeluk toch niet op te zoeken?
Goede punten.
- Syntace geeft en max stuurbreedte van 610mm bij de F99. Qua stijfheid wordt het sowieso tricky dan. Weet niet of dat de stuurpen is waarnaar je kijkt, overigens, maar dat leek me wel.
- Bij jouw gewicht in 29er wielen met Revo's werken is tricky. Velg is al niet een van de allerstijfsten, met de nogal rekkerige Revo's betekent dat gebrekkige stijfheid en waarschijnlijk grote problemen met recht houden. En een verhoogt risico op een spectaculair einde van de velg. Stijvere velg lijkt me veel beter, minder rekkende spaken ook (gewoon competitions ofzo, tenzij je een tweede hypotheek neemt voor die aerolites).
Volgens mij ben je nu te gefocust op gewicht. Er is meer... Stijfheid en sterkte geven stuurprecisie en zelfvertrouwen. Dat levert je veeeeel meer op in het terrein.
Overigens - het lijkt me dat dit wel een heel erg mooi fietsje kan worden! Mooie spulletjes sowieso. Ik ben benieuwd!
- Syntace geeft en max stuurbreedte van 610mm bij de F99. Qua stijfheid wordt het sowieso tricky dan. Weet niet of dat de stuurpen is waarnaar je kijkt, overigens, maar dat leek me wel.
- Bij jouw gewicht in 29er wielen met Revo's werken is tricky. Velg is al niet een van de allerstijfsten, met de nogal rekkerige Revo's betekent dat gebrekkige stijfheid en waarschijnlijk grote problemen met recht houden. En een verhoogt risico op een spectaculair einde van de velg. Stijvere velg lijkt me veel beter, minder rekkende spaken ook (gewoon competitions ofzo, tenzij je een tweede hypotheek neemt voor die aerolites).
Volgens mij ben je nu te gefocust op gewicht. Er is meer... Stijfheid en sterkte geven stuurprecisie en zelfvertrouwen. Dat levert je veeeeel meer op in het terrein.
Overigens - het lijkt me dat dit wel een heel erg mooi fietsje kan worden! Mooie spulletjes sowieso. Ik ben benieuwd!

Och, ZTR's zijn prima, die trekken het wel, zolang je geen freeride achtige dingen gaat doen.
Ben het wel eens met Klok's opmerking over de spaken: Revo's zouden wel eens te slap kunnen zijn voor jouw gewicht. Mijn ZTR's zijn met SuperComp gespaakt (tussen Revo en Comp in) en dat werkt voor mij (70kg) prima, maar jou zou ik Comp's aanraden.
Syntace spul heroverwegen?? Ik rij liever met een vederlichte Syntace pen rond dan met een pen van een concurrent die 20gr zwaarder is. Laten we elkaar niet bang maken: Syntace heeft een uitstekende reputatie voor wat betreft duurzaamheid. Diverse tests hebben al laten zien dat ze later (na meer cycles op de testbank) stuk gaan dan een stuk zwaardere pennen. Als je iets lichts wil, dan is dat een erg goede en safe keuze.
Ben het wel eens met Klok's opmerking over de spaken: Revo's zouden wel eens te slap kunnen zijn voor jouw gewicht. Mijn ZTR's zijn met SuperComp gespaakt (tussen Revo en Comp in) en dat werkt voor mij (70kg) prima, maar jou zou ik Comp's aanraden.
Syntace spul heroverwegen?? Ik rij liever met een vederlichte Syntace pen rond dan met een pen van een concurrent die 20gr zwaarder is. Laten we elkaar niet bang maken: Syntace heeft een uitstekende reputatie voor wat betreft duurzaamheid. Diverse tests hebben al laten zien dat ze later (na meer cycles op de testbank) stuk gaan dan een stuk zwaardere pennen. Als je iets lichts wil, dan is dat een erg goede en safe keuze.
-
- Berichten:44
- Lid geworden op:za okt 06, 2007 9:19 am
Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog eens nagekeken om welke spullen het precies gaat.
De stem is een Syntace F99 en het stuur een Syntace Vector carbon riser van 660 mm breed. Het is wel opvallend dat Syntace een max stuurbreedte opgeeft van 610 mm voor deze stem omdat de combinatie die ik op mijn Liteville heb een F99 stem is met hetzelfde Vector stuur van 660 mm. En dit is wat Syntace standaard als pakket bij de Litevilles levert.
De velgen zijn NoTube 29er 355 en de spaken Revolution van DT (1.8-1.5)
Dit is dezelfde set als die ik voor de Kona heb laten maken en waar ik nu zo'n 300 km mee heb gereden. Tot nu toe heb ik er op de Posbank en Groesbeek en bij ons in de buurt mee gereden en ze niet ontzien. Alles blijft heel en recht. Nu nog.
Ten opzichte van de oorspronkelijke Kona wielen vind ik deze set 1000 x beter. Met die originele set had ik inderdaad wel last van een onstabiel stuurgedrag (met name in los zand!) en wielen die niet langer recht bleven dan 50 km... Dat waren Sun Qualifiers met eenvoudige Shimano naven en volgens mij gewone DT spaken (DT Stainless 14g). Met de nieuwe wielen scheelde het meer dan 1100 gram dat ze lichter waren.
Ik heb juist de keuze van deze spullen gemaakt omdat ze me op de Liteville en de Kona erg goed zijn bevallen. Ik denk dat ik niet echt zal gaan freeriden. Als ik naar iets ruwere streken ga, dan zal ik waarschijnlijk de 301 wel meenemen.
Ik ben nu wel benieuwd naar de duurzaamheid van de wielen. De stijfheid van de stem en het breedere stuur is wel naar mijn zin. Afwachten maar even...
Ik heb nog eens nagekeken om welke spullen het precies gaat.
De stem is een Syntace F99 en het stuur een Syntace Vector carbon riser van 660 mm breed. Het is wel opvallend dat Syntace een max stuurbreedte opgeeft van 610 mm voor deze stem omdat de combinatie die ik op mijn Liteville heb een F99 stem is met hetzelfde Vector stuur van 660 mm. En dit is wat Syntace standaard als pakket bij de Litevilles levert.
De velgen zijn NoTube 29er 355 en de spaken Revolution van DT (1.8-1.5)
Dit is dezelfde set als die ik voor de Kona heb laten maken en waar ik nu zo'n 300 km mee heb gereden. Tot nu toe heb ik er op de Posbank en Groesbeek en bij ons in de buurt mee gereden en ze niet ontzien. Alles blijft heel en recht. Nu nog.
Ten opzichte van de oorspronkelijke Kona wielen vind ik deze set 1000 x beter. Met die originele set had ik inderdaad wel last van een onstabiel stuurgedrag (met name in los zand!) en wielen die niet langer recht bleven dan 50 km... Dat waren Sun Qualifiers met eenvoudige Shimano naven en volgens mij gewone DT spaken (DT Stainless 14g). Met de nieuwe wielen scheelde het meer dan 1100 gram dat ze lichter waren.
Ik heb juist de keuze van deze spullen gemaakt omdat ze me op de Liteville en de Kona erg goed zijn bevallen. Ik denk dat ik niet echt zal gaan freeriden. Als ik naar iets ruwere streken ga, dan zal ik waarschijnlijk de 301 wel meenemen.
Ik ben nu wel benieuwd naar de duurzaamheid van de wielen. De stijfheid van de stem en het breedere stuur is wel naar mijn zin. Afwachten maar even...
-
- Berichten:44
- Lid geworden op:za okt 06, 2007 9:19 am
Ja, die oranje is wel erg mooi! Lijkt ook wel een beetje op je oude cyclo frame, Jeroen. Daar heb ik dit jaar wel erg veel plezier van gehad. Op de weg welliswaar maar misschien komt daar binnenkort verandering in.
Het wordt het nieuwe grijze model. Als het goed is zijn ze in de US op voorraad en is 'ie over 4 weken hier.
Ik heb mijn Santos Marathon Carbon ingeleverd bij Santos vanwege een garantie geval en de spullen die daar af komen (stuur/stem/groep/remmen) worden hergebruikt omdat die nog maar 4 of 5 ritten gebruikt zijn.
De wielen worden wel opnieuw gemaakt. Als vork gebruik ik de Reba die uit de Kona komt. Deze heeft er 2 ritten op zitten voordat hij werd vervangen door een vaste Kona vork.
Op deze manier blijft de hele set betaalbaar en toch van redelijke goede kwaliteit.
Het is eigenlijk een beetje een experiment maar dat was de Kona en de andere Salsa ook en dat heeft goed uitgepakt!
Het wordt het nieuwe grijze model. Als het goed is zijn ze in de US op voorraad en is 'ie over 4 weken hier.
Ik heb mijn Santos Marathon Carbon ingeleverd bij Santos vanwege een garantie geval en de spullen die daar af komen (stuur/stem/groep/remmen) worden hergebruikt omdat die nog maar 4 of 5 ritten gebruikt zijn.
De wielen worden wel opnieuw gemaakt. Als vork gebruik ik de Reba die uit de Kona komt. Deze heeft er 2 ritten op zitten voordat hij werd vervangen door een vaste Kona vork.
Op deze manier blijft de hele set betaalbaar en toch van redelijke goede kwaliteit.
Het is eigenlijk een beetje een experiment maar dat was de Kona en de andere Salsa ook en dat heeft goed uitgepakt!
-
- Berichten:132
- Lid geworden op:zo feb 17, 2008 6:36 pm
- Locatie:ede
Hier van enrie frieke's site, lijkt mij iemand die al vaker een wiel heeft gespaakd
Aero spaken
DT maakt de Aerolite en het Belgisch Sapim maakt de CX-Ray. Beide goed maar deze spaken zijn duur en niet sterker, niet lichter en geeft geen stijvere wielen dan de DT Revolution. Het enige voordeel is de "look" en het kleine aerodynamisch voordeel! Ik raad ze dan ook niet snel aan. Ze zijn erg torsieslap en als er dan toch onderweg aangedraaid moet worden draad de spaak mee.

Aero spaken
DT maakt de Aerolite en het Belgisch Sapim maakt de CX-Ray. Beide goed maar deze spaken zijn duur en niet sterker, niet lichter en geeft geen stijvere wielen dan de DT Revolution. Het enige voordeel is de "look" en het kleine aerodynamisch voordeel! Ik raad ze dan ook niet snel aan. Ze zijn erg torsieslap en als er dan toch onderweg aangedraaid moet worden draad de spaak mee.
@Ernie: Ik zou zeggen dat Revo's ook meedraaien, als je ze niet overdraait en terug ontspant. Bij Aerolites zie je het alleen zo... Wijlen Sheldon Brown vond dat juist HET grote voordeel van deze spaken.
He, als jij de wielset al hebt en heelhoudt, wie zijn wij dan om er iets over te zeggen?
Zoveel hangt af van je rijstijl... Ben wel benieuwd naar de lange termijn. Over Kona: wielen (laten) maken is niet echt hun forte. Frames en imago doen ze aanzienlijk beter.
Betreffende Syntace: ja, dat is het betrouwbaarste weightweenie-merk. Dan nog: het blijft superlicht spul, met verstand gebruiken dus. Meer merken gebruiken een F99 met een riser. Zoals ik hierboven al halfslachtig probeerde aan te geven: stijfheid lijkt me voor herr Klieber het grootste issue. Voor hem ook een kwestie van voldoende marge hebben. Mensen met risers kunnen nu eenmaal hun materiaal harder belasten/harder fietsen.
He, als jij de wielset al hebt en heelhoudt, wie zijn wij dan om er iets over te zeggen?


Betreffende Syntace: ja, dat is het betrouwbaarste weightweenie-merk. Dan nog: het blijft superlicht spul, met verstand gebruiken dus. Meer merken gebruiken een F99 met een riser. Zoals ik hierboven al halfslachtig probeerde aan te geven: stijfheid lijkt me voor herr Klieber het grootste issue. Voor hem ook een kwestie van voldoende marge hebben. Mensen met risers kunnen nu eenmaal hun materiaal harder belasten/harder fietsen.

Bartacus0001 schreef:Ja, die oranje is wel erg mooi! Lijkt ook wel een beetje op je oude cyclo frame, Jeroen. Daar heb ik dit jaar wel erg veel plezier van gehad. Op de weg welliswaar maar misschien komt daar binnenkort verandering in.

Goed om te horen dat ie nog steeds bevalt. Ik vond er ook weinig mis mee, behalve de maat. Die kleur heeft er inderdaad veel van weg. Goeie keuze dat je voor de grijze gaat dan, anders wordt het wel heel erg oranje in je garage en dat gaat vervelen op de lange duur denk ik
