Westrijden & grote wielen discriminatie?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

alain
Westrijden & grote wielen discriminatie?

Bericht door alain » di feb 17, 2009 5:12 pm

Dit jaar zou ik een 24H wedstrijd (solo) willen meerijden met mijn Retrotec 29" SS,
maar in Westerlo (B) mag dit niet.
Reglement -> Punt 4

Natuurlijk doe ik mijn beklag op mountainbike.be waar er reclame wordt gemaakt voor dit evenement,
krijg je te horen dat geen echte wedstrijd is en dus niet zo erg is.
Wel mijn Retrotec is de enige XC fiets die ik heb.
Ik kan best begrijpen dat men een mtb evenement wil organiseren en cyclocrossers wil weren,
maar daar een wielmaat op plakken?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di feb 17, 2009 5:52 pm

Wat een dwazen.

Ik snap niet goed wat ze 'niet zo erg' vinden.. Dat jij niet mee mag doen met een 29-er?

Haha, wat een prutsers!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

alain

Bericht door alain » di feb 17, 2009 5:54 pm

Inderdaad,
en zo lopen er nog veel rond op dat forum.

Maar ik heb al gevraagd of ik dan met een triathlonfiets met 650c wielen mag meedoen ;)

sunaj-janus
Contacteer:

Bericht door sunaj-janus » di feb 17, 2009 8:08 pm

Maar Alain bedenk eens hoeveel inches aan tijd je voorsprong opbouwt in 24 uur... ;) Zou natuurlijk niet eerlijk zijn, zeg nou zelf!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di feb 17, 2009 8:37 pm

Al eens met de organisatie gemaild?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

alain

Bericht door alain » di feb 17, 2009 8:45 pm

Via het forum krijg je te horen dat er geen uitzonderingen gemaakt worden.
Maar ik heb ook nog niets gehoord over het 650c voorbeeld ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di feb 17, 2009 8:47 pm

Gewoon inschrijven en meerijden.

JJ

sneeuwpop

Re: Westrijden & grote wielen discriminatie?

Bericht door sneeuwpop » di feb 17, 2009 8:57 pm

alain schreef:...Ik kan best begrijpen dat men een mtb evenement wil organiseren en cyclocrossers wil weren...
Ik wil ze wel eens zien rijden, 24 uur op een CX-er. Dan ben je een echte bikkel!!!

alain

Bericht door alain » di feb 17, 2009 9:11 pm

hier is het topic
Ik denk dat ik ga emigreren...

alain

Bericht door alain » di feb 17, 2009 9:13 pm

JJ schreef:Gewoon inschrijven en meerijden.

JJ
Daar heb ik ook al aan gedacht,
maar dat gaat nu niet meer lukken.
Als ze daar een singlespeed zien in de soloklasse dan weten ze al voor 99,9% dat ik het wel moet zijn.
Singlespeed is in Belgie nog altijd wereldvreemd ;)

JeroenK

Bericht door JeroenK » di feb 17, 2009 9:55 pm

Je zult ze de komende jaren nog steeds meemaken, dit soort organisaties. Meestal zijn het de regionale evenementen. Ze denken simpelweg "hoe zorgen we dat het een MTB evenement wordt?" en voeren een 26" regel in.

Ik heb de ervaring dat het zeer zelden te maken heeft met dat men 29" niet wil. Echter, zodra je het vraagt, zullen ze zich altijd aan het reglement houden "anders moeten ze voor crossers ook uitzonderingen maken".

Bij de KNWU en Benelux Cup wedstrijden is er het reglement van een minimale bandbreedte van 40mm. Dit sluit effectief crossers uit en is naar mijn idee de juiste regel om het karakter van de sport te behouden. Er zijn er die crossers ook toe willen staan, volgens het "ride what you brung" idee. Dat is een typisch Nederlands 'probleem' denk ik. In het buitenland zijn de parcoursen doorgaans zo dat je het wel uit je hoofd laat om op je crosser te komen.

Overigens: In Duitsland staat de bond 29" niet toe, ondanks UCI regels. Dat zorgt er voor dat sommige marathons, alhoewel ze vaak niet onder de bond organiseren, het ook niet toestaan. Let daar op! Duitsland gaat vanzelf wel om, denk ik.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo feb 18, 2009 7:49 am

Maar in de meeste gevallen is het in Duitsland, gewoon starten, niemand die zich er druk om maakt. Tenzij je natuurlijk voor de klassering rijdt, dan gaan de anderen zich er wel aan storen misschien (maar dat is in mijn geval toch niet aan de orde :) )

JJ

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 18, 2009 8:24 am

Niet om het een of ander... maar in dezelfde lijn als het uitsluiten van alles behalve 26" wielen bij een wedstrijd, wat is dit dan:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=42140

:angelnot:

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo feb 18, 2009 10:18 am

DeKerfs schreef:Niet om het een of ander... maar in dezelfde lijn als het uitsluiten van alles behalve 26" wielen bij een wedstrijd, wat is dit dan:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=42140

:angelnot:
Ghehe, ik wilde er niet op reageren, maar nu ga ik wat olie op het vuur gooien, dat snap je wel hè :bounce:

<stookmodus>

Als we willen dat grote wielen als normaal worden gezien, dan moet je jezelf vooral niet als apart clubje positioneren. Het is nog erger: De meeting is op de dag van een Benelux cup, dus serieuze wedstrijdrijders worden daarmee effectief uitgesloten.

Oftewel: Wat over blijft is een bende toerders met malle sturen en een hoog anti-prestatiedrang gehalte. Wat er gebeurt is dat aan de ene kant dit groepje klaagt dat ze in wedstrijden niet geaccepteerd worden en aan de andere kant willen ze ook niet dat hun unieke 'feature' normaal en (wat een kutwoord) 'mainstream' wordt. Nogal wiedes dat race organisaties dat niet serieus nemen. :evil:

Wat mij betreft mengt iedereen met een 29" zich zo veel mogelijk in de massa! Hoe normaler het wordt, hoe beter het is, op de lange termijn. We zien immers graag JJ's omzet groeien van een niche markt naar grotere aantallen, dat dempt de prijzen meestal wel wat ;).

<\stookmodus> Natuurlijk moeten mensen vooral met elkaar afspreken en gezellig doen als ze dat willen ;).

willem12

Bericht door willem12 » wo feb 18, 2009 11:29 am

@Jeroen
Groot gelijk, daarom ben ik vorig jaar bij de Bergrace ook in het "gewone" veld gestart. Dat ik 29" rijd en SingleSpeed is mijn probleem/voordeel; rijdt me er maar af. Ging velen trouwens moeiteloos af :cry:

Cloxxki heeft dit op MtbSport.Nl vorig jaar (en daarvoor en daarvoor) ook met de KNWU uitgevochten en de conclusie was zoals je aangaf: we willen crossers weren en dus alleen kleine wieltjes toestaan. Het correcte antwoord is dan inderdaad: niet selecteren op wielmaat, maar op bandenbreedte, "I need 40mm or more".

Over die 29" meeting van Mountainbike.nl; het beste bewijs dat 29" de grote massa aan het bereiken is en de cultstatus (Dirty-pages) aan het ontgroeien is.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo feb 18, 2009 11:44 am

willem12 schreef:Groot gelijk, daarom ben ik vorig jaar bij de Bergrace ook in het "gewone" veld gestart.
Wel eerlijk blijven willempie, je startte bij de geared rijders omdat je anders niet aan een tweede (of was het derde ;) ) ronde zou toekomen in de aan ons gegeven 75 minuten 8)
JeroenK schreef:We zien immers graag JJ's omzet groeien van een niche markt naar grotere aantallen, dat dempt de prijzen meestal wel wat ;)
Dan moet het alleen niet TE populair worden ;)

JJ

willem12

Bericht door willem12 » wo feb 18, 2009 1:29 pm

JJ schreef:
willem12 schreef:Groot gelijk, daarom ben ik vorig jaar bij de Bergrace ook in het "gewone" veld gestart.
Wel eerlijk blijven willempie, je startte bij de geared rijders omdat je anders niet aan een tweede (of was het derde ;) ) ronde zou toekomen in de aan ons gegeven 75 minuten 8)
JJ
Eigenbelang, gevoel voor rechtvaardigheid en principiele juistheid kunnen goed samengaan. Ik ben nochtans redelijk consequent:
Willem12 schreef vorig jaar in Topic over Bergrace schreef:Nee, sorry,
Als Organisatie-Hans ons meedeelt dat we met te weinig zijn voor een aparte start, nadat jij dat eerst wel gevraagd hebt, dan respecteer ik dat. Ik start vooraan, jullie halen me maar in.
Maar goed topique vervuiling. Conclusie: Heel Europa staat 29" toe, behalve een klein dorpje in Belgie. (Vrij naar Goscinny)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 18, 2009 1:52 pm

Mijn bandbreedte voorstel lag al op het juiste bureau bij de UCI in 2003. Die kozen ervoor de 26 in de regels te veranderen in 29, waar door we gelijk het crossers probleem kregen, en Duitsland nu nog steeds 29" weert. Die hebben ook een hekel aan crossers, omdat ze winnen. Krijg je ervan, als je hard traint en techniek nodig hebt voor je sport. Dan win je van MTB'ers, zelfs op knap onhandige fietsen die eigenlijk vooral aan een streng weg-reglement voldoen. MTB'ers worden door crossers te kijk gezet, en als ze zelf zo'n fiets pakken, rijden ze lek of stappen halver wege om hun moeder roepend, al uit de koers.

Nu komen er binnen een paar jaar zeer nuttige grotere wielmaten aan (700c/29" is niet groot, het is de adult size van de 19e en 20e eeuw), en lopen we weer tegen het UCI reglement aan binnenkort.
Ook op de weg kan dit een issue worden. 700c is echt niet per definitie optimaal voor iedereen, voor elk soort rit. Een lekkere kasseientoertocht doe ik liever met wat grotere wielen nog.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo feb 18, 2009 10:05 pm

Onbekend maakt onbemind...

Over een paar jaar rijden er naast 24-ers, 26-ers, 29-ers & 36-ers miscchien ook wel een bende 42-ers rond...

@ Clokkxi, kan nauwelijks wachten als de 36-er klaar is dan ergens aan de start te verschijnen zonder daarvoor iets te vermelden...

Duurt nog wel even, zal wel eind dit jaar worden, dan kan het alleen nog maar meevallen...

TBB

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo feb 18, 2009 10:21 pm

Tall Boy Bram schreef:...

@ Clokkxi, kan nauwelijks wachten als de 36-er klaar is dan ergens aan de start te verschijnen zonder daarvoor iets te vermelden...

Hmm... nu dan alleen nog oppassen dat je geen last krijgt met de deze jongens....

;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 18, 2009 10:25 pm

Dan wordt het geen 36" fiets, dan wordt het een in-line tractor!

Ik ben zelf meer voor 32". Iets meer knutselwerk...

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » do feb 19, 2009 7:38 am

Cloxxki schreef:Dan wordt het geen 36" fiets, dan wordt het een in-line tractor!

Huh?!?!

Nou weer 32"? Weet jij wel wat je wil?

TBB

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » do feb 19, 2009 7:39 am

DeKerfs schreef:
Tall Boy Bram schreef:...

Hmm... nu dan alleen nog oppassen dat je geen last krijgt met de deze jongens....

;)
Hahahahaahaha

TBB

JeroenK

Bericht door JeroenK » do feb 19, 2009 9:27 am

Tall Boy Bram schreef:
Cloxxki schreef:Dan wordt het geen 36" fiets, dan wordt het een in-line tractor!

Huh?!?!

Nou weer 32"? Weet jij wel wat je wil?

TBB
Heb je dat nou nog niet door? Klok's formule voor de ideale wielmaat is eigenlijk heel simpel:

[Ideale wielmaat] = [gangbare wielmaat]+3"

Natuurlijk rekent hij met 29" als gangbare wielmaat. Dat is immers al te normaal geworden. Nog geen 2 jaar geleden kwam er nog 29" uit de formule.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do feb 19, 2009 11:08 am

Eigenlijk gebruik ik een andere formule.

IQ/5.
Ik eet nu gezonder, en dat heeft zijn weer werslag gehad op mijn mentale scherpte.

Alle gekheid op een stokje, de ideale wielmaat is het grootste wat je redelijkerwijs een XC parcours rond krijgt, gegeven optimaal op de rijder afgestemde geometrie, banden, etc. Als ik op een 32"er kansloos los gereden word in bochtjes, is het blijkbaar teveel geweest. Helaas valt het nog even niet te testen, laat staan met optimale banden. Voorlopig bleek 29" wel technische (en dus stopwatch) voordelen te hebebn, nog bovenop het verhoogde rijdplezier.

Plaats reactie