Hoe overleef ik 150 minuten Singlespeed?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Nard
Contacteer:
Hoe overleef ik 150 minuten Singlespeed?

Bericht door Nard » za mar 21, 2009 12:30 pm

Vanuit m'n ervaringen in marathons.

1: Kies een iets lichtere verzet dan waar je normaal mee rijdt.

2: Wees goed uitgerust (zaterdag ervoor slechts beetje fietsen). Vrijdag niet fietsen.

3: Eet en drink goed vooraf en tijdens de rit!

Dag(en) vooraf: koolhydraatrijk (brood, aardappelen, pasta) eten en ook veel drinken (belangrijk, wordt vaak vergeten). Met drinken het ik het over water! Stelletje .... :D Niet alleen enorme hoeveelheden eten bij het avondeten en het ontbijt vooraf. Dat kan leiden tot maagdarm klachten en heeft sowieso minder zin dan de dag(en) vooraf steeds wat meer koolhydraten eten.

Tijdens: Daar heb ik een handig rekensommetje voor: Reken ongeveer 50 gram koolhydraten per uur. Koolhydraten uit banaan (20g/banaan ofzo), ontbijtkoek (70 g/100g), sportdrank. Plus drinken naar behoefte (afhankelijk van zweetgedrag (JJ...) en temperatuur..). Denk wel aan een liter per uur ofzo. Te weinig drinken/eten is killing op zo'n afstand.

Erna: Ach erna, dan ben je klaar. Doe wat je wil! Mocht je de volgende dag weer willen trainen: eet koolhydraten en eiwitten, + weer veel water.

Succes!
Laatst gewijzigd door Nard op za mar 21, 2009 6:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ott

Bericht door ott » za mar 21, 2009 2:49 pm

Tussendoor twee bierstops :lol:

Ik zoek nog een trainer, heb je tijd Nard 8)
Laatst gewijzigd door ott op za mar 21, 2009 5:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Pino

Bericht door Pino » za mar 21, 2009 5:38 pm

En het is na dik 150 minuten wel afgelopen. Hoe langzaam je ook fietst.

willem12

Bericht door willem12 » za mar 21, 2009 5:39 pm

Morgen Raid du Sart Tilman, 55km 1050hm, dus meer dan 150min :oops:
- lichter verzet : check, ook handig voor steile Belgische hellingen 8)
- uitrusten: check, vanmiddag op de bank in de zon
- eet & drink goed: extra nudelsoep voor carbo's, rest familie eet kaassoufle

Drinken tijdens tocht: Belgisch georganiseerd, dus plenty te drinken.

Maar ja, vorige week nieuwe weegschaal gekocht met een geheel andere gewicht feedback ratio, dus deze hele week carbo-arm getraind en geleefd, ben benieuwd hoe dat gaat...
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » za mar 21, 2009 6:27 pm

ott schreef:Tussendoor twee bierstops :lol:

Ik zoek nog een trainer, heb je tijd Nard 8)
We zien elkaar in Wageningen. Paar tips kunnen er altijd af voor jou. :)

En by the way, sinds wanneer racen/trainen SSders? Dat was toch voorbehouden aan mij en nog 2 ofzo anderen..
Laatst gewijzigd door Nard op za mar 21, 2009 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » za mar 21, 2009 6:31 pm

willem12 schreef:Morgen Raid du Sart Tilman, 55km 1050hm, dus meer dan 150min :oops:
- lichter verzet : check, ook handig voor steile Belgische hellingen 8)
- uitrusten: check, vanmiddag op de bank in de zon
- eet & drink goed: extra nudelsoep voor carbo's, rest familie eet kaassoufle

Drinken tijdens tocht: Belgisch georganiseerd, dus plenty te drinken.

Maar ja, vorige week nieuwe weegschaal gekocht met een geheel andere gewicht feedback ratio, dus deze hele week carbo-arm getraind en geleefd, ben benieuwd hoe dat gaat...
Carbo-arm trainen is een slecht, slecht idee.
1: je gaat niet hard--> minder trainingseffect dan mogelijk
2: je herstelt minder--> minder trainingseffect dan mogelijk

Veel plezier morgen.

Uitzondering: lange duurtrainingen die je vnl op je vetverbranding rijdt, dan is het gewoon slecht, niet dubbel slecht.

willem12

Bericht door willem12 » za mar 21, 2009 6:47 pm

Nard schreef:Nard geeft les: slecht, fout, slecht.
En hoe vallen we dan af? Ik moet dat vet toch echt kwijt...
Ik heb wel op hartslag gelet hoor afgelopen dagen, niet te hoog.

Anyway, zit nu lekker te laden :)

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » za mar 21, 2009 7:05 pm

willem12 schreef:
Nard schreef:Nard geeft les: slecht, fout, slecht.
En hoe vallen we dan af? Ik moet dat vet toch echt kwijt...
Ik heb wel op hartslag gelet hoor afgelopen dagen, niet te hoog.

Anyway, zit nu lekker te laden :)
Uit het feit dat je me een vraag stelt leid ik af dat je m'n lessen gaarne tot je neemt.

Ik ben het daarnaast ook nog volkomen met je eens! Dat vet moet je echt kwijt inderdaad. ;) Echter, vet kwijtraken én goed (wedstrijdspecifiek) trainen is zeer lastig. Vet kwijtraken doe je liefst in de voorbereidende fase. Dat is blijkbaar niet helemaal gelukt.

Dan nog die hartslag van je. Om af te vallen zou ik juist zeggen omhoog met die hartslag! Dan ben je lekker aan het verstoken.

willem12

Bericht door willem12 » za mar 21, 2009 8:01 pm

Nard schreef:Uitzondering: lange duurtrainingen die je vnl op je vetverbranding rijdt, dan is het gewoon slecht, niet dubbel slecht.
Nard schreef:Dan nog die hartslag van je. Om af te vallen zou ik juist zeggen omhoog met die hartslag! Dan ben je lekker aan het verstoken.
Oh meester, U brengt mij in verwarring...moet ik morgen nu gelijk ene zot van start gaan of behoudend ?
.
.
.
.
.
Voor de kenners: na 500hm is bij mij het tempoverschil tusse volle bak en behoudend precies 0,5 m/s. :oops:

Genoeg grappen, nog 7 dagen carbo-laden voor de boeg, aan het werk.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » za mar 21, 2009 8:41 pm

Oh meester, U brengt mij in verwarring...moet ik morgen nu gelijk ene zot van start gaan of behoudend ?
Beide. Voor jou wel te doen lijkt me. :angelnot:

JeroenK

Bericht door JeroenK » za mar 21, 2009 10:29 pm

Ghehe, vanwaar dit topic, Nard? Wil je de schade beperken voor al die SS'ers die naïef elkaar achterna springen in het diepe van de 150min? :lol:

Je topic komt te vroeg :). Na die 150min zullen de meesten een leuke ervaring hebben gehad en dan gaat deze kennis er het beste in, denk ik ;).

Mooi dat ik lekker op de 75min de verhuisbenen er uit ga rijden... op het gemakkie.

1: Ik schakel vrolijk terug naar tandjes die ik nooit gebruik, om het nog een beetje dragelijk te maken.

2: Uitgerust? Een weekje of 2 klussen zet de spieren goed op spanning! Wel de verkeerde spanning, vrees ik.

3: Afwisselend Chinees, snackbar en een enkele vitaminepil, moeten we het mee doen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo mar 22, 2009 8:56 pm

Had net Hans Burgersdijk aan de lijn, hij vroeg zich af wat er van de singlespeed 75 minuten start was geworden :)

Het probleem was de afgelopen jaren een beetje dat er altijd wel een man of 40(?) singlespeed startten, maar dat niet iedereen voor inschreef waardoor een eigen start niet echt van de grond kwam. Anyway, hij vond het leuk dat we niet wegbleven maar dacht dat al die 150 minuten inschrijvers deze keer dan wel geared gingen rijden.... Niet dus :)

Naja, het rondje is bijna 7 kilometer, eigenlijk een hele lange klim van het laagste naar het hoogste punt, en daarna weer een lange afdaling.

In vergelijking met Arnhem is het dus langer en minder steil. Ik denk, wat ik nog van het gebied weet, dat je voor de klim goed in een ritme kan komen, maar zeker voor de 150 zou ik niet te groot verzet kiezen, na een tijdje zal het echt wel zwaar worden :)

Er zijn daar een paar erg leuke snelle afdalingen, ik denk dat het een best wel leuk rondje kan worden! Gaat iemand Vrijdag verkennen met GPS ;)

Gister aardappelen gegeten, vandaag Lasagna, morgen weer aardappelen.
Vandaag een lange duurtraining gedaan op de racefiets (gewoon een rondje dijk bij wijk dus :) ) De hele week woon werk en Woensdag een paar rondjes op de baan.

Gaat helemaal goed komen Nard :D

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo mar 22, 2009 9:00 pm

JeroenK schreef:Wil je de schade beperken voor al die SS'ers die naïef elkaar achterna springen in het diepe van de 150min?
Je moest eens weten hoeveel naieve singlespeeders ook hun marathons SS doen en het dus gewend zijn 3+ uren in het (singlespeed/fixed) zadel te zitten ;)

Maarje hebt gelijk, het zijn net schapen (of Lemmingen, as you wish :) )

JJ

willem12

Bericht door willem12 » zo mar 22, 2009 9:09 pm

Zoooo,
De lessen van Nard ter harte genomen vandaag en veel gedronken. Net even een slokje extra. Voelde wel goed, maar zeker weten weet ik niet, want weinig feedback meer vernomen van mijn benen nadat ik na 5min fietsen al de langste en steilste klim mocht doen. Koude spieren, steile helling, koude spieren, net iets te groot verzet en koude spieren hebben in het frans een naam: "Pas des Jambes".

Dat SingleSpeeden in Belgie is wel gaaf, maar dodelijk vermoeiend. Je moet er echt voor gaan, goed eten en rammen maar.

Ik laat het verzet van Sart Tilman lekker staan voor volgende week, hoef ik ook niet te carbo-loaden 8) (pre wedstrijd bluf).

Pottser

Bericht door Pottser » zo mar 22, 2009 9:19 pm

Sart Tilman was voor mij meer dan 150 min. Ik had van tevoren niet de wijze lessen van Nard gelezen. Maar zo slecht voorbereid was ik blijkbaar niet. Gisteren goed gegeten, carboloading door wat Achouffjes te drinken. Kabouters zijn tenslotte het thema voor deze week. Gisteren in Zuid Limburg een route rsutig gereden en vrijdag alleen wat utilitaire kilometers.

Sart Tilman was inderdaad een leuke tocht. Bij de start samen weggereden met een kennis van de laatste Vasasport huttentransalp afgelopen zomer. De klimmetjes gingen vandaag wonderbaarlijk goed. Omdat veel stukken vals plat waren, kwam ik helaas niet echt uitgewoond aan de finish. Dit was sowieso een van de weinig droge Ardennentochtjes die ik heb gereden afgelopen jaren. Je stelt je de Ardennen automatisch voor als klimmen door cement. Als het dan een keertje lekker rolt, valt het allemaal wel mee.
Willem: Ik heb je niet gezien. Ik startte rond half tien. Helemaal geen enkele singlespeeder gezien.

Ik hoop er volgende week bij te zijn. Het zal in ieder geval natter zijn dan vandaag in Sart Tilman. Ik volg advies van Willem op. Laat verzet erop zitten . Lekker licht (34-21). Banden moet ik nog even bekijken. Nanoraptors en Prowlers zijn wellicht meer iets voor mooi weer.

willem12

Bericht door willem12 » zo mar 22, 2009 9:42 pm

Pottser schreef:Willem: Ik heb je niet gezien. Ik startte rond half tien. Helemaal geen enkele singlespeeder gezien.
Hee jammer. Maar..er schijnen meer dan 2000 man geweest te zijn. 1900 op de 25km waarschijnlijk. Je hebt gelijk, het werd naar het einde toe steeds makkelijker waardoor je redelijk fris aankwam. Sterker zelfs, de laatste 8km behoorlijk zitten spinnen.

Om 9h10 gestart en ook geen enkele singlespeeder of 29" gezien.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo mar 22, 2009 10:06 pm

JJ schreef:Je moest eens weten hoeveel naieve singlespeeders ook hun marathons SS doen en het dus gewend zijn 3+ uren in het (singlespeed/fixed) zadel te zitten ;)
Pottser schreef:Sart Tilman
willem12 schreef:Sart Tilman
Om er maar twee te noemen :)

Coole naam trouwens, Sart Tilman.

Waar slaat het op? Klinkt mij als een oude legende in de oren...

JJ

willem12

Bericht door willem12 » ma mar 23, 2009 7:11 am

Als ik het goed heb: Sart = gehucht, dorpje, gemeenschap Tilman = lokale familie naam.

Sart-Tilman is beroemd vanwege:
- Cote du Sart-Tilman: laatste heuvel in klassieke Luik Bastenaken Luik (nu een-na-laatste) de heuvel waar Michael Boogerd altijd aan het eind achterom keek en dus de wedstrijd verloor.
- Universiteit van Luik, eerste in Belgie met eigen campus, in de bossen.
- VTT du Sart-Tilman, de seizoensopening voor de Belgen. Voor de klimaat verandering meestal zeer zwaar met veel natte sneeuw, modder etc.

Hoe ver off-topic kun je gaan zeg........

Vandaag alleen zeer licht verteerbaar voedsel op programma, vanavond een uurtje spinnen om nog wat vet te verbranden. En veel drinken, net alweer grote beter K-Melk op. Nard rules !!

P.s. Naive SingleSpeeder ?? Volgens mij was ik de eerste die zei dat ik niet de 75min ging doen maar de 150.....Dussssss (c)

ott

Bericht door ott » ma mar 23, 2009 8:46 am

Een maraton is heel anders dan 150 minuten knallen op een parcour, zeker qua opbouw en rust momenten .
Als ik de 150 ga doen dan kom ik met de instelling van een marathon rijder en hou ik er rekening mee dat ik regelmatig wordt gelapt (32/19)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 23, 2009 9:32 am

ott schreef:Een maraton is heel anders dan 150 minuten knallen op een parcour, zeker qua opbouw en rust momenten .
Als ik de 150 ga doen dan kom ik met de instelling van een marathon rijder en hou ik er rekening mee dat ik regelmatig wordt gelapt (32/19)
Voor jou is het dus wel hetzelfde ;)

Ik ga er heen als naar een toertocht, maar dan wel de laatste die ik met Daan heb gereden :) Knallen dus :D

JJ

Ow, even een slokje nemen :)

van den Mountainh

Bericht door van den Mountainh » ma mar 23, 2009 12:49 pm

Ik hou ook wel van een stukje knallen (zolang als dat gaat :D ). Mag ik, zolang het lukt jou achterwiel bestuderen :lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 23, 2009 2:43 pm

Zullen we het andersom doen?

JJ

ott

Bericht door ott » ma mar 23, 2009 3:26 pm

JJ schreef:
ott schreef:Een maraton is heel anders dan 150 minuten knallen op een parcour, zeker qua opbouw en rust momenten .
Voor jou is het dus wel hetzelfde ;)

Ik ga er heen als naar een toertocht, maar dan wel de laatste die ik met Daan heb gereden :) Knallen dus :D

JJ

Ow, even een slokje nemen :)
Ging over het inhalen van ekaar ;)

Ik rij waarschijnlijk, niet, past niet in de voorbereidingen. Maar ik ben er we om alles in goede banen te lijden 8)

Zo dan nu twee slokjes en wat koolhydraten laden :D
Sport als levenskunst

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » ma mar 23, 2009 5:23 pm

Net in een stevige regenbui gereden, telt dat ook voor vochtinname :angelnot:

Zondag lekker genieten van de kilometers en van de 'toppers' die me geheid gaan inhalen.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma mar 23, 2009 6:57 pm

Iemand zich nog niet ingeschreven voor de 150 minuten? Dan kan die persoon evt. op mijn naam deelnemen. Als mijn rug nog steeds zo aanvoelt als dat ie de afgelopen anderhalve week aanvoelt vrees ik dat ik bij de eerste keer dat ik van de fiets moet er niet meer op kom...

Nog even aanzien natuurlijk maar pijn is soms niet fijn...

TBB

Plaats reactie