Graag advies in keuze fiets

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Butch
Graag advies in keuze fiets

Bericht door Butch » vr mar 27, 2009 6:08 pm

Hallo lui,

Ik ben nieuw in deze wereld en wil gelijk goed gaan beginnen met de aankoop van een geschikte fiets en vraag jullie om advies welke fiets ik het beste kan gaan aanschaffen.

Wat wil ik met de fiets gaan doen? Allereerst zal ik vaak richting de Ardennen gaan en daar gewoon lekker gaan trail rijden en ook leuke afdalingen doen. De fiets moet ook tegen een stootje kunnen, dat wil zeggen, kleine jumps zit er op termijn ook wel in.
Mijn budget ligt zo rond de 2500 euro.

Ben natuurlijk zelf ook flink wat aan het kijken geweest op internet en ben tegen een aantal fietsen gelopen die volgens mij wel geschikt zijn voor het doel waar ik het voor wil gaan gebruiken.

Scott Ransom 30
Specialized Enduro SL Comp 2009
Specialized Stumpjumper
GT Force 1 2009

De Specialized Enduro van 2008 vind ik persoonlijk nog mooier om te zien dan het 2009 model vanwege de dual crown vork. Ja, ik weet het, met een dual crown vork kun je minder scherpe bochten maken dan met een single crown vork, maar het oog wil ook wel wat :) Helaas zijn deze modellen niet meer leverbaar.

Welke fiets raden jullie mij aan? Zijn er ook nog andere mogelijkheden?

Ohw ja, misschien wel handig om te weten: ik weeg ongeveer 85kg.

Bedankt alvast voor jullie tips.

Butch

Bericht door Butch » vr mar 27, 2009 6:18 pm

De Merida HFS 3000 D leek mij ook wel geschikt:

http://www2.merida-bikes.com/nl_NL/Bikes.Detail.5

Koets

Bericht door Koets » vr mar 27, 2009 9:28 pm

Ik heb de voorganger van die merida gehad en nu een beetje spijt dat ie weg is (scheur in m`n "nieuwe" frame) Maar dat doet er niet toe als deze merida ook maar een klein beetje rijd zoals mijne de AM 5000 dan heb je een super fiets ligt en snel en lekker veel veerweg hele fijne fiets maar m`n frame was toch echt te klein daarom is ie weg anders zou ik er nog vrolijk op zijn blijven doorknallen :D

Butch

Bericht door Butch » vr mar 27, 2009 10:25 pm

Ligt Merida kwa merk niet onder merken als Specialized, Scott en GT?

De volgende fiets van Merida lijkt mij ook wel wat:

http://www.joybike.nl/merida2008/One_fi ... NBROWN.JPG

Pffff....moeilijk allemaal, wat een jungle. Alle fietsen hebben toch wel een goede afmontage dus lijkt mij dat de keuze beperkt wordt tot het frame.

De Scott heeft bv Traction Control (drie standen). Ook de veerweg schijnt weer groter te zijn.

_EdsE_

Bericht door _EdsE_ » za mar 28, 2009 8:18 am

Specialized Pitch lijkt me ook nog iets voor je. Liever dan een stuntjumper zou ik zeggen omdat deze meer voor alles geschikt is.
http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... itch&eid=2

joke

Bericht door joke » za mar 28, 2009 11:38 am

ey,

Merida heeft minder aanzien als specialized en de andere grote merken, of er veel verschil zit in de kwaliteit van de fietsen denk ik niet.
Ik heb thuis twee merida's staan (waaronder de AM van koets :) ) en ben er super tevreden over.

De merida's worden omschreven als enorme pret fietsen! Ideaal voor mezelf, inzetbaar in xc - All moutain - Enduro - lichte FR/DH

Moest ik plots beslissen om mijn AM terug weg te doen denk ik dat ik voor de kona coilair zou gaan:
http://www.konaworld.com/09_coilair_en.cfm

Deze zou, naar wat ik hoor, optimaal gebruik maken van de veerweg die hij heeft in de afdaling, maar toch heel goede klim eigenschappen hebben (iets wat bij de Merida's wat tegenvalt, maarja wie mountianbiked nu voor te klimmen? :) )

Mijn droom all mountainbike blijft toch de transition covert:
http://www.transitionbikes.com/Covert.cfm

Gewoon een super strakke fiets vind ik :arms:

Veel succes met je zoektocht en veel pret met je fiets eenmaal je de juiste gevonden hebt!
fear not, it makes us men

Butch

Bericht door Butch » za mar 28, 2009 2:12 pm

Ik kan zeer waarschijnlijk een Specialized Enduro SL Comp van 2008 kopen. Erg mooie fiets!

Klikkerdeklik.......

Insane inda Brain

Bericht door Insane inda Brain » za mar 28, 2009 6:57 pm

Ik heb een Stumpjumper gehad. Waanzinnige cross-country fiets, snel, wendbaar en goede klimfiets. Alleen als je ook maar iets spectaculairders wil doen dan is die daar niet geschikt voor. Loskomen van de grond voelt gewoon eng het blijft in mijn ogen een fiets voor een "slechtweer wielrenner".
Ik zou inderdaad een iets meer all mountain iets zoeken in de vorm van een Enduro of de Pitch.
Succes!
Verstand op nul ......en GAAN !!!!!!

bas vlemminx

Bericht door bas vlemminx » za mar 28, 2009 9:13 pm

hoi.

ik zou ook voor de enduro of de scott ransom gaan.
de scott heeft wel een super demper heb ik me laten vertellen.
mischien ook nog iets om te overwegen.

ik zou het gewoon bij de enduro fietsen zoeken.
deze zijn vaak nog geschikt om mee te klimmen en een sprongetje hier en daar kunnen ze ook goed tegen. of lekker tekeer gaan in een bikepark.

zoek een stevige fiets met ongeveer 150 mm veerweg en de fun kan beginnen :)

groetjes bas.

lolbike

Bericht door lolbike » zo mar 29, 2009 12:46 pm

Ik zou ook voor de scott ransom gaan, der zijn toch al gasten die daar de megavalanche mee gewonnen hebben, dus hij kan zeker tegen lichte fr/dh.

Butch

Bericht door Butch » di mar 31, 2009 10:56 pm

Kun je met een Specialized Enduro SL Comp uit 2008 de freecross parcours in bikepark Winterberg afleggen? Is deze fiets daar geschikt voor?

Zaterdag staat hij trouwens hier in huis te glimmen! Heb veel geluk gehad en nog een nieuwe 2008 model kunnen vinden. :o

Plip

Bericht door Plip » wo apr 01, 2009 9:35 am

Freecross kun je met werkelijk elke bike

Butch

Bericht door Butch » zo apr 05, 2009 4:54 pm

Gisteren dan eindelijk de nieuwe Specialized Enduro SL Comp 2008 op kunnen halen :o en vandaag even een stuk wezen trappen. Waanzinnige fiets! Klimmen gaat echt goed met deze fiets en zelf klimmen op een trap in een park ging goed. Dat was zo'n trap met van die lange treden.

Ook de instellingen van de dempers is goed merkbaar, dus de rebound en compression. Wat ik zo mooi vind aan de voorvork is dat je bovenop de vork een instelling hebt om de veerweg te bepalen. Ga je klimmen, draai je de zwarte knop naar rechts en je veert de vork in. Knop weer naar links en de vork komt weer omhoog.

Voorlopig eerst maar eens een goede conditie op gaan boouwen en goede kleding aanschaffen. Schoenen en helm en beschermers wordt de eerste aanschaf.

Plaats binnenkort ook nog wel wat foto's.

Butch

Bericht door Butch » ma apr 06, 2009 10:42 pm

Wat vinden jullie van me nieuwe fietsje? :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lautje

Bericht door Lautje » di apr 07, 2009 11:37 am

Ziet er chique uit kerel :-) Veel plezier ermee!!

nut-case

Bericht door nut-case » di apr 07, 2009 12:30 pm

vooral je vork!~
mooie kronen
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Butch

Bericht door Butch » di apr 07, 2009 2:56 pm

Hahahahaha......leuke oneliner! :o Brakes are like pussy's, we need them!! LOL

Butch

Bericht door Butch » za apr 11, 2009 12:08 am

Vorig weekend even wezen trappen met deze fiets! Echt super ding!

Ik wil samen met een maat van mij richting de Ardennen gaan, maar wat raden jullie ons aan? Zijn natuurlijk net begonnen en geen ervaring met afdalingen.

Willen het rustig gaan opbouwen.

Butch

Bericht door Butch » ma apr 13, 2009 11:07 pm

[quote="Butch"]Vorig weekend even wezen trappen met deze fiets! Echt super ding!

Ik wil samen met een maat van mij richting de Ardennen gaan, maar wat raden jullie ons aan? Zijn natuurlijk net begonnen en geen ervaring met afdalingen.

Niemand een tip? :?

Plaats reactie