HS33 op een 29er
Moderators:JJ, Beheerders
Zoeken op dit forum leverde niet veel info op, dus dan maar even zo een nieuw topic met een korte vraag. Tijdens de Sorpetal Marathon van 2 weken terug kwam ik tot de conclusie dat ik toch graag wat meer remkracht op mijn Walt wil hebben. Nu zat ik te denken aan hs33's. Afgelopen weekend deze op een "normale" mountainbike van iemand anders gemonteerd en toen viel me op dat er niet heel veel ruimte is voor grote banden/wielen. Dus mijn vraag: passen hs33's ook gewoon op 29ers?
Ja ik heb v-brake nokken. Heb er nu v-brakes opzitten. Voor Avid juicy 7, achter een setje gare LX'en. Voor remt prima, maar ik merkte dat ik achter niet hard genoeg kon remmen in de steile afdalingen. En als ik achter rem, is te zien dat de achtervork een stukje uit elkaar geduwd wordt. Met de HS33's komt ook een brakebooster die dit tegen zou moeten gaan. Nou zou ik natuurlijk ook alleen een brakebooster kunnen aanschaffen, maar ik denk dat HS33's wel degelijk een upgrade zijn t.o.v. gewone v-brakes.
Ik zou het alleen als een upgrade beschouwen bij nat weer. Ik heb nog 1999 avid SD25 v-brakes op mijn XC bike zitten en ik durf zeggen dat die beter remmen dan 99% van alle HS33 remmen.TallMan schreef:Ja ik heb v-brake nokken. Heb er nu v-brakes opzitten. Voor Avid juicy 7, achter een setje gare LX'en. Voor remt prima, maar ik merkte dat ik achter niet hard genoeg kon remmen in de steile afdalingen. En als ik achter rem, is te zien dat de achtervork een stukje uit elkaar geduwd wordt. Met de HS33's komt ook een brakebooster die dit tegen zou moeten gaan. Nou zou ik natuurlijk ook alleen een brakebooster kunnen aanschaffen, maar ik denk dat HS33's wel degelijk een upgrade zijn t.o.v. gewone v-brakes.
Ik zie ook de 1 kilo meerwaarde van een HS33 niet t.o.v. een goed afgestelde en werkende v-brake. De achtervork is in veel gevallen slap, probeer een booster hiervoor te vinden, dat kan al enorm veel schelen. Probeer ook eens nokon of alligator bekabeling. Dat is echt een fijne upgrade, zeker i.c.m. goede interne bekabeling.Fry schreef:Ik zou het alleen als een upgrade beschouwen bij nat weer. Ik heb nog 1999 avid SD25 v-brakes op mijn XC bike zitten en ik durf zeggen dat die beter remmen dan 99% van alle HS33 remmen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- cyberhawk
- Contacteer:
hmm das niet helemaal waar.. neem rode magura blokken en stel ze goed af en ze remme beter als v-brakes op zekerFry schreef:Ik zou het alleen als een upgrade beschouwen bij nat weer. Ik heb nog 1999 avid SD25 v-brakes op mijn XC bike zitten en ik durf zeggen dat die beter remmen dan 99% van alle HS33 remmen.TallMan schreef:Ja ik heb v-brake nokken. Heb er nu v-brakes opzitten. Voor Avid juicy 7, achter een setje gare LX'en. Voor remt prima, maar ik merkte dat ik achter niet hard genoeg kon remmen in de steile afdalingen. En als ik achter rem, is te zien dat de achtervork een stukje uit elkaar geduwd wordt. Met de HS33's komt ook een brakebooster die dit tegen zou moeten gaan. Nou zou ik natuurlijk ook alleen een brakebooster kunnen aanschaffen, maar ik denk dat HS33's wel degelijk een upgrade zijn t.o.v. gewone v-brakes.
mijn XT Vtjes had ik als reserve om te trialen i case of lekkende HSjes..
je moet veel harder knijpen voor t zelfde rem resultaat.. dus is ook vermoeiender rijden als je veel afdaald etc..
als je al 29rijd en ik neem aan niet breder dan 2.2 // 2.3 aan band ?? moet het geen probleem worden voor je wiel eruit te halen mits je een heeeel smalle velg hebt ??
dat je achterbrug uitdeind word alleen maar erger itt tot Vbrakes met HS33 ook met booster..
( iig erger op Vbrake nokken dan 4bolt HS trial mounts)
ik had geen 2de booster op me HS ....maar wel een booster op me V-brakes dat werkt wel enigzins
als je dat eerst wil testen eventueel.. ?
Ik rij groene coust pads (v-brake versie) van heatsinkbikes op een gegrinde velg. Geloof me, ik sta wel degelijk stil hoor. Ik vind ook dat ik meer modulatie heb met mijn v-brake. Ik voel de rem remmen, ten allen tijde. Bij een HS33 heb ik meer een aan-uit gevoel en voel ik geen trillingen of wrijving.cyberhawk schreef:hmm das niet helemaal waar.. neem rode magura blokken en stel ze goed af en ze remme beter als v-brakes op zekerFry schreef:Ik zou het alleen als een upgrade beschouwen bij nat weer. Ik heb nog 1999 avid SD25 v-brakes op mijn XC bike zitten en ik durf zeggen dat die beter remmen dan 99% van alle HS33 remmen.TallMan schreef:Ja ik heb v-brake nokken. Heb er nu v-brakes opzitten. Voor Avid juicy 7, achter een setje gare LX'en. Voor remt prima, maar ik merkte dat ik achter niet hard genoeg kon remmen in de steile afdalingen. En als ik achter rem, is te zien dat de achtervork een stukje uit elkaar geduwd wordt. Met de HS33's komt ook een brakebooster die dit tegen zou moeten gaan. Nou zou ik natuurlijk ook alleen een brakebooster kunnen aanschaffen, maar ik denk dat HS33's wel degelijk een upgrade zijn t.o.v. gewone v-brakes.
je moet veel harder knijpen voor t zelfde rem resultaat.. dus is ook vermoeiender rijden als je veel afdaald etc..
als je al 29rijd en ik neem aan niet breder dan 2.2 // 2.3 aan band ?? moet het geen probleem worden voor je wiel eruit te halen mits je een heeeel smalle velg hebt ??
dat je achterbrug uitdeind word alleen maar erger itt tot Vbrakes met HS33 ook met booster..
ik had geen 2de booster op me HS ....maar wel een booster op me V-brakes dat werkt wel enigzins
- didadunlop
Goede kabels zijn idd een wereld van verschil.
Ik zweer sinds kort bij Goodridge binnen en buiten. Snoeiharde kabels.
Daarvoor AVID flakjacket en Shitmano XTR en das allemaal poppespul vergeleken met Goodridge.
Volgende stap is NOKON of dunne RVS buisjes (als straight jacket).
Ik zweer sinds kort bij Goodridge binnen en buiten. Snoeiharde kabels.
Daarvoor AVID flakjacket en Shitmano XTR en das allemaal poppespul vergeleken met Goodridge.
Volgende stap is NOKON of dunne RVS buisjes (als straight jacket).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- cyberhawk
- Contacteer:
Fry schreef:Ik rij groene coust pads (v-brake versie) van heatsinkbikes op een gegrinde velg. Geloof me, ik sta wel degelijk stil hoor. Ik vind ook dat ik meer modulatie heb met mijn v-brake. Ik voel de rem remmen, ten allen tijde. Bij een HS33 heb ik meer een aan-uit gevoel en voel ik geen trillingen of wrijving.cyberhawk schreef:hmm das niet helemaal waar.. neem rode magura blokken en stel ze goed af en ze remme beter als v-brakes op zekerFry schreef: Ik zou het alleen als een upgrade beschouwen bij nat weer. Ik heb nog 1999 avid SD25 v-brakes op mijn XC bike zitten en ik durf zeggen dat die beter remmen dan 99% van alle HS33 remmen.
ho ho..
je zegt t al je hebt je velg gegrind..
ik ben van mening als je onderdelen moet verbouwen voor t gewenste resultaat
de rem niet voldoet.. is toch zonde van je velg ?
en heatsink komt uit de trial wereld ze hebben ook hs33 pads met alu achterzijde
deze zijn idd gruwelijk qua resultaat heb ik gehoord dus zal als vbrake pad ook wel werken denk ik zo
++
je moet echt wenne aan het verschil.
vbrakes doe je zelf druk uit oefenen op de rem via de kabel
dit zijn we al sinds kind af aan gewend
je voelt ook als hij contact maakt.. bij HS33 zit er een opbouwende kracht achter die je niet voelt via de olie (beginnende weerstand)
toen ik overstapte op magura (en daarna schijf)
moest ik idd echt wenne aan de remkracht en deze zachter toepassen
maar ik heb ook een maand ge-triald met v-brakes
en t kan maar mn wijsvinger ging echt pijn doen na een paar dagen van t knijpen

maar wat je zegt klopt wel redelijk
ze happen aardig totdat ze zijn ingesleten dan wordt t doseren iets makkelijker
- didadunlop
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=22237
nie duur nie.
Zorg wel dat je een GOEDE kabelknipper hebt want die buitenkabels zijn echt hard.
nie duur nie.
Zorg wel dat je een GOEDE kabelknipper hebt want die buitenkabels zijn echt hard.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
kabel traject is belangrijker dan de juiste kabels. Ik durf wedden dat als je v-brakes niet goed genoeg aanvoelen dat het kabeltraject gewoon mis is. 99.99% van ALLE fietsen met mechanische remmen hebben een slecht afgesteld kabeltraject, vooral de bocht aan het stuur is veel te groot waardoor de kabel een S-bocht te veel maakt. Ook buitenkabels netjes vlakvijlen aan de uiteinden is iets wat nooit gedaan wordt.TallMan schreef:Dus als het aan jullie ligt, geen hs33 kopen maar investeren in goede kabels en een brakebooster? Ik dascht dat ik goede kabels had, met XTR, maar blijkbaar niet goed genoeg?
Je kan de duurste v-brake setup hebben, ful nokon kabels, XTR of avid ultimate hendels en remmen. De allerbeste remblokken. Ze zullen aanvoelen als verroeste stadsfietsremmen, indien je je kabeltraject niet mooi verzorgd. Ik negeer ook altijd de remkabelnokken op een frame indien ze niet zitten waar ik zou willen dat ze zitten. Ik heb thuis een oud wrak waarmee ik in de stad rij, met de allergoedkoopste cantilever remmen op en de allergoedkoopste remkabels en buitenkabels en die remmen zijn de best aanvoelende remmen die ik ooit gereden heb, gewoon wrijvingsloos.
Gezond verstand is gratis.
Het is dan ook op mijn trial fiets. Die velgen dienen om gegrind te worden. Voor trial heb je echt de bite nodig. Coust pads zijn harder dan standaard remblokjes, omdat ze anders te snel wegslijten bij een diepere grind. Op mijn andere fietsen heb ik standaard no-name remblokken.cyberhawk schreef:Fry schreef:Ik rij groene coust pads (v-brake versie) van heatsinkbikes op een gegrinde velg. Geloof me, ik sta wel degelijk stil hoor. Ik vind ook dat ik meer modulatie heb met mijn v-brake. Ik voel de rem remmen, ten allen tijde. Bij een HS33 heb ik meer een aan-uit gevoel en voel ik geen trillingen of wrijving.cyberhawk schreef: hmm das niet helemaal waar.. neem rode magura blokken en stel ze goed af en ze remme beter als v-brakes op zeker
ho ho..
je zegt t al je hebt je velg gegrind..
ik ben van mening als je onderdelen moet verbouwen voor t gewenste resultaat
de rem niet voldoet.. is toch zonde van je velg ?
en heatsink komt uit de trial wereld ze hebben ook hs33 pads met alu achterzijde
deze zijn idd gruwelijk qua resultaat heb ik gehoord dus zal als vbrake pad ook wel werken denk ik zo
++
je moet echt wenne aan het verschil.
vbrakes doe je zelf druk uit oefenen op de rem via de kabel
dit zijn we al sinds kind af aan gewend
je voelt ook als hij contact maakt.. bij HS33 zit er een opbouwende kracht achter die je niet voelt via de olie (beginnende weerstand)
toen ik overstapte op magura (en daarna schijf)
moest ik idd echt wenne aan de remkracht en deze zachter toepassen
maar ik heb ook een maand ge-triald met v-brakes
en t kan maar mn wijsvinger ging echt pijn doen na een paar dagen van t knijpen
maar wat je zegt klopt wel redelijk
ze happen aardig totdat ze zijn ingesleten dan wordt t doseren iets makkelijker
Dit is bij mij zeker niet het geval. Ik heb wel aandacht besteed aan de kabels en de montage ervan. Ze zijn dus niet te lang of te kort. En ik doe het op al mijn fietsen op dezelfde manier en heb er nooit problemen mee gehad.Fry schreef:Ik durf wedden dat als je v-brakes niet goed genoeg aanvoelen dat het kabeltraject gewoon mis is. 99.99% van ALLE fietsen met mechanische remmen hebben een slecht afgesteld kabeltraject, vooral de bocht aan het stuur is veel te groot waardoor de kabel een S-bocht te veel maakt.
Wat betreft die andere kabels en remblokken. Dit wordt toch ook aardig prijzig. Een kabelset voor 25 euro en dan nog de remblokken [die ik nog niet heb kunnen vinden op internet. Een linkje zou fijn zijn] en een brakebooster erbij. Hmmm ik moet er nog eens over nadenken. Een zo goedkoop mogelijke oplossing zou in ieder geval wel fijn zijn

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Voor remmen die je hebt om te remmen en niet om de beste kabelloop te bekijken ben ik ook voor Magura. Monteren, afstellen en daarna weinig tot geen onderhoud. Heerlijke remmen, en geen gekloot met verkeerde kabelloop, dure aftermarket kabels etc.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een fiets met V-brakes heb gehad, dus helemaal objectief ben ik niet. Ik heb echter genoeg fietsen gevoeld met slecht werkende V-brakes om er nooit aan te beginnen.
Dikke banden zijn idd een probleem, de nieuwe adapters zijn volgens mij wel wat wijder, of leek dat maar zo?
Als je echte remmen wilt zul je echter toch aan de schijven moeten
JJ
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een fiets met V-brakes heb gehad, dus helemaal objectief ben ik niet. Ik heb echter genoeg fietsen gevoeld met slecht werkende V-brakes om er nooit aan te beginnen.
Dikke banden zijn idd een probleem, de nieuwe adapters zijn volgens mij wel wat wijder, of leek dat maar zo?
Als je echte remmen wilt zul je echter toch aan de schijven moeten

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Dat is soms een probleem ja 
Maar ben je er voor jezelf al uit wat het gaat worden?
JJ

Maar ben je er voor jezelf al uit wat het gaat worden?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Optie is dan, als je vork wél schijfremnokken heeft, een mechanische schijfrem te plaatsen aan de voorkant, en achter dan "gewoon" een V-brake. De feel van de remhevels is dan nagenoeg gelijk maar met een goede schijfremset aan de voorkant (BB 7 bijvoorbeeld) heb je tóch meer remkracht.TallMan schreef:Das nogal lastig zonder schijfremnokken op het frameJJ schreef:Als je echte remmen wilt zul je echter toch aan de schijven moeten
Erikje
- cyberhawk
- Contacteer:
dat kost ook weer best wat geld
als je kabels in orde zijn '
'
dan moet je alleen nog pads.. www.tartybikes.co.uk
alsje.. dit zal t meeste uitmaken !
booster heb ik eventueel voor je wat ik zei maar de verbetring zal in het niet vallen bij magura;s
beter schaf je deze gewoon aan ? 1rem is niet zo duur.. 40 euro ofzo ?? (hmm 70 zie ik nu ??)
@fry: niet verwacht een trialer tegen te komen op DP
maar maatje van me heeft mn groene koxx pads gekregen op een gladde vleg en remt perfect
alleeen niet in de regen
ik was zelfs versteld toen ik erop reed toen ik me as brak op een meeting van mijn bike
maar tering man slijptol en fiets.. dan denk ik aan CS en een n@&@r die een fiets zoekt
bijt hij dan ook niet te erg ?? t lijkt me dat met HS en een grove velg helemaal snel hapt !
en niet echt te doseren valt ?
als je kabels in orde zijn '
'
dan moet je alleen nog pads.. www.tartybikes.co.uk
alsje.. dit zal t meeste uitmaken !
booster heb ik eventueel voor je wat ik zei maar de verbetring zal in het niet vallen bij magura;s
beter schaf je deze gewoon aan ? 1rem is niet zo duur.. 40 euro ofzo ?? (hmm 70 zie ik nu ??)
@fry: niet verwacht een trialer tegen te komen op DP

maar maatje van me heeft mn groene koxx pads gekregen op een gladde vleg en remt perfect
alleeen niet in de regen

ik was zelfs versteld toen ik erop reed toen ik me as brak op een meeting van mijn bike
daar ben ik het niet helemaal mee eens ..sommige hebben idd dikkere velg randen voor langere levensduur..Die velgen dienen om gegrind te worden
maar tering man slijptol en fiets.. dan denk ik aan CS en een n@&@r die een fiets zoekt

bijt hij dan ook niet te erg ?? t lijkt me dat met HS en een grove velg helemaal snel hapt !
en niet echt te doseren valt ?
Ik zie toch veel meningen en weinig adviezen voor deze specifieke situatie. Je zegt zelf: achter een brakke LX rem en mogelijk veel wrijving in de kabelloop.
Ik heb afgelopen jaar de Swiss Bike Masters gedaan en met afdalingen van meer dan 1400hm in 1 keer met meer dan 20% mag je wel stellen dat daar de bovengrens bereikt wordt. Schijfremmen zijn daar heerlijk, maar ik heb verassend veel mesen gezien met V-brakes en Magura HSS. Het kan dus allemaal.
Mijn advies: scoor op MTB.nl in de Te Koop sectie een HS11 of HS33 een achterrem met fatsoenlijke kabel.
Ik heb die brake -boosters nooit zo begrepen. Zo hard hoef je ook niet te remmen als je een beetje kan fietsen en ze zitten in no-time vol met modder.
Ik heb afgelopen jaar de Swiss Bike Masters gedaan en met afdalingen van meer dan 1400hm in 1 keer met meer dan 20% mag je wel stellen dat daar de bovengrens bereikt wordt. Schijfremmen zijn daar heerlijk, maar ik heb verassend veel mesen gezien met V-brakes en Magura HSS. Het kan dus allemaal.
Mijn advies: scoor op MTB.nl in de Te Koop sectie een HS11 of HS33 een achterrem met fatsoenlijke kabel.
Ik heb die brake -boosters nooit zo begrepen. Zo hard hoef je ook niet te remmen als je een beetje kan fietsen en ze zitten in no-time vol met modder.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Ik vind ze prima die hydraulische remmen. Als je met echte dikke banden (bv RR 2.4)gaat rijden heb je wel brede velgen nodig, anders loopt de houder van het remblokje al snel tegen de band aan. Dat heb je trouwens ook met de remblokjes van meeste "normale" velgremmen (behalve met die parallel systemen van shimano) in combinatie met een smalle velg