1 x 9 setup
Moderators:JJ, Beheerders
een tijdje geleden stond er een fiets met een 1 x 9 setup hier gepost, en kan die even niet vinden.
mijn vraag: werkt dit zonder spanner of is het wijs om een kettingspanner te monteren? ik wil een onderhousvrije simpele oplossing voor een serieus lange (meerdaagse) mtb-tocht maken. Zoek dus een spanner of rol die gemonteerd moet worden ter plaatse van de voorderailleur....
aanvullende info titanium frame, isis bb met crankbrothers crank, 32 tands voorblad met x.0 achterderailleur
mijn vraag: werkt dit zonder spanner of is het wijs om een kettingspanner te monteren? ik wil een onderhousvrije simpele oplossing voor een serieus lange (meerdaagse) mtb-tocht maken. Zoek dus een spanner of rol die gemonteerd moet worden ter plaatse van de voorderailleur....
aanvullende info titanium frame, isis bb met crankbrothers crank, 32 tands voorblad met x.0 achterderailleur
- cyberhawk
- Contacteer:
ik snap t niet helemaal de post..
maar wat ik eruit opmaak is dat je voor een blad rijd achter 9speed..
heb je een guide voor ? of helemaal niets ?
een roller boven heb je niet los dacht ik
alleen in combi met een complete chain guide
ik zou niet zonder chain guide gaan biken
alsie eraf schiet (de ketting) dan lig je
kijk hier eens tussen of je wat vind..
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=157
maar wat ik eruit opmaak is dat je voor een blad rijd achter 9speed..
heb je een guide voor ? of helemaal niets ?
een roller boven heb je niet los dacht ik
alleen in combi met een complete chain guide
ik zou niet zonder chain guide gaan biken
alsie eraf schiet (de ketting) dan lig je
kijk hier eens tussen of je wat vind..
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=157
was niet helemaal helder tijdens t typen...
maar je begrijpt t goed. wil een enkel voorblad, 9 achter. Heb er stukje mee gereden zonder een spanner, maar dat gaat idd niet werken.
vond zelf dit: http://labs.yesspro.com/products/etr-b- ... -tensioner
maar er moeten nog meer lichte alternatieven zijn, dus als mensen nog alternatieven weten, graag!
maar je begrijpt t goed. wil een enkel voorblad, 9 achter. Heb er stukje mee gereden zonder een spanner, maar dat gaat idd niet werken.
vond zelf dit: http://labs.yesspro.com/products/etr-b- ... -tensioner
maar er moeten nog meer lichte alternatieven zijn, dus als mensen nog alternatieven weten, graag!
-
Reed tot voor kort 1x8 op m'n mountainbike met een n-gear jump-stop aan de binnenzijde en een kettingblad met afgevijlde tanden buiten. Nooit last gehad van een ketting die deed wat ik niet wilde.
Volgens mij zo'n 10 euro voor de jump-stop bij m-gineering en een uurtje vijlen aan een oud kettinblad.
Volgens mij zo'n 10 euro voor de jump-stop bij m-gineering en een uurtje vijlen aan een oud kettinblad.
Sedatif heeft wat mij betreft gelijk,
Gewoon een voorderailleur gebruiken, en vastzetten met de stelschroeven.
In het gekste geval gebruik je een iets langer stelschroefje en dan ben je klaar.
Scheelt in kosten, tijd en moeite.
Onder het mom van anders is leuker zou ik gaan voor een n-gear jumpstop+buitenblad
Wat betreft het aflopen bij terugtrappen:
Ik fiets voornamelijk vooruit en die enkele keren dat je normaliter terugtrapt vliegt
deze er ook niet af bij groot/groot bij een gewone 3*9fiets.
Ervanuitgaande dat het éne blad dan ook nog eens netjes in het midden tov het cluster
zit én dat de ketting bij 1*9 korter is dan bij 3*9 heb je er zelfs minder snel
last van dan bij een 3*9 fiets.
Zelf rijd ik al een tijd rond op een verbouwde Bulls 3.5C (niets bijzonders), met een
oude LX crank(nog met een biopaceblad) en 1*8 speed. En dat werkt gewoon goed.
M.v.g.
Gewoon een voorderailleur gebruiken, en vastzetten met de stelschroeven.
In het gekste geval gebruik je een iets langer stelschroefje en dan ben je klaar.
Scheelt in kosten, tijd en moeite.
Onder het mom van anders is leuker zou ik gaan voor een n-gear jumpstop+buitenblad
Wat betreft het aflopen bij terugtrappen:
Ik fiets voornamelijk vooruit en die enkele keren dat je normaliter terugtrapt vliegt
deze er ook niet af bij groot/groot bij een gewone 3*9fiets.
Ervanuitgaande dat het éne blad dan ook nog eens netjes in het midden tov het cluster
zit én dat de ketting bij 1*9 korter is dan bij 3*9 heb je er zelfs minder snel
last van dan bij een 3*9 fiets.
Zelf rijd ik al een tijd rond op een verbouwde Bulls 3.5C (niets bijzonders), met een
oude LX crank(nog met een biopaceblad) en 1*8 speed. En dat werkt gewoon goed.
M.v.g.
Wanneer het voortandwiel+trapas slim gekozen word, zal er in veel gevallen in het
gekste geval even scheve kettinglijn gecreerd worden als wanneer je op het
middenblad rijd. Verder is het ook afhankelijk van de lengte van de chainstays in
welke mate de ketting scheef loopt bij de uiterste combinaties.
Aangezien dit bij het 29 inch/singlespeed forum staat ga ik uit van een 29r met
ietswat langere chaninstays. Indien niet, staat die hier ietswat verkeerd.
De momenten waarin je normaal met een 3*9 uitrusting een lichte versnelling nodig
hebt, zijn vaak zo kort dat het niet eens handig is om voor de granny d'r op te
gooien en achter het 1/2/3/4 tandwiel te kiezen.
Wat er vaak ook toe leid dat je gewoon achter het grootste tandwiel gebruikt en
voor op het middenblad blijft hangen en maar even stoempen.
1*9 is dan ook voornamelijk geschikt voor mensen die grotere stappen tussen de
versnellingen aan kunnen(tov hetzelfde bereik van een 2 of 3*9) of mensen die in
gebieden fietsen waar de hellingspercentages over langere afstanden elkaar minder
ontlopen.
Een ander voordeel is dat de achterderailleur minder kettinglengte verschil hoeft op
te vangen, wat inhoud dat er eerder voor een korte kooi gekozen kan worden.
Dit zou er dan weer voor zorgen dat er meer grondspeling is(niet echt relevant),
minder gewicht(ook niet echt relevant), het schakelen word accurater en je hebt
minder last van de ketting die op en neer klettert.
Bovenal maakt het 't fietsen gewoon wat simpeler.
Mijn eerder genoemde fiets word gebruikt als stadsragger+veredeld bosrijden,
en het bevalt wel met 8 versnellingen.
gekste geval even scheve kettinglijn gecreerd worden als wanneer je op het
middenblad rijd. Verder is het ook afhankelijk van de lengte van de chainstays in
welke mate de ketting scheef loopt bij de uiterste combinaties.
Aangezien dit bij het 29 inch/singlespeed forum staat ga ik uit van een 29r met
ietswat langere chaninstays. Indien niet, staat die hier ietswat verkeerd.
De momenten waarin je normaal met een 3*9 uitrusting een lichte versnelling nodig
hebt, zijn vaak zo kort dat het niet eens handig is om voor de granny d'r op te
gooien en achter het 1/2/3/4 tandwiel te kiezen.
Wat er vaak ook toe leid dat je gewoon achter het grootste tandwiel gebruikt en
voor op het middenblad blijft hangen en maar even stoempen.
1*9 is dan ook voornamelijk geschikt voor mensen die grotere stappen tussen de
versnellingen aan kunnen(tov hetzelfde bereik van een 2 of 3*9) of mensen die in
gebieden fietsen waar de hellingspercentages over langere afstanden elkaar minder
ontlopen.
Een ander voordeel is dat de achterderailleur minder kettinglengte verschil hoeft op
te vangen, wat inhoud dat er eerder voor een korte kooi gekozen kan worden.
Dit zou er dan weer voor zorgen dat er meer grondspeling is(niet echt relevant),
minder gewicht(ook niet echt relevant), het schakelen word accurater en je hebt
minder last van de ketting die op en neer klettert.
Bovenal maakt het 't fietsen gewoon wat simpeler.
Mijn eerder genoemde fiets word gebruikt als stadsragger+veredeld bosrijden,
en het bevalt wel met 8 versnellingen.
Ik heb een aantal maanden 1x9 gereden met een SS-specifiek tandwiel zonder chainguide oid. Mijn ervaring is dat wanneer je een stuk rustig aan het trappen bent werkt het erg goed. Wanneer je gaat spelen-in-het bos vliegt de ketting er regelmatig van af. Dat ben ik inmiddels zo zat dat ik van de week die achterderailleur er ook maar afsloop.
Hoi,
ik zit aan hetzelfde te denken; vorig jaar reed ik met een dubbele crankset met een 40 buitenblad en ik kon eigenlijk overal wel uit de voeten zonder het kleine blad (30 of 32t) te gebruiken. Momenteel rijd ik met een 180mm truvativ stylo crankset maar ik zou best wel eens willen kijken hoe 1 x 9 rijden bevalt.
Ik heb nog een een oude 180mm dura ace 53/39 crankset liggen voor vierkante bottem brackets. Ideaal aangezien je met de vierkante trapas er voor kunt zorgen dat je kettingblad vlak langs je frame gaat en je dus een hele goede kettinglijn hebt icm een lage q-factor. Tevens denk ik dat met het skippen van 2 ketting bladen, dura ace cranks en zonder shifters+voorderrie mijn bike weer wat lichter moet worden. Om te testen, wat voor methode zouden jullie adviseren om de ketting op het blad te laten liggen? Eerdere posts adviseren chain guides, maar ik vraag me af of die plastic omhulses die je vaak op trekking-bikes ziet niet ook een goede, lichte en goedkope optie zijn? En wat gebruiken crossers precies als ze met 1 kettingblad rijden? Nog andere tips/aanmerkingen zijn meer dan welkom!
ik zit aan hetzelfde te denken; vorig jaar reed ik met een dubbele crankset met een 40 buitenblad en ik kon eigenlijk overal wel uit de voeten zonder het kleine blad (30 of 32t) te gebruiken. Momenteel rijd ik met een 180mm truvativ stylo crankset maar ik zou best wel eens willen kijken hoe 1 x 9 rijden bevalt.
Ik heb nog een een oude 180mm dura ace 53/39 crankset liggen voor vierkante bottem brackets. Ideaal aangezien je met de vierkante trapas er voor kunt zorgen dat je kettingblad vlak langs je frame gaat en je dus een hele goede kettinglijn hebt icm een lage q-factor. Tevens denk ik dat met het skippen van 2 ketting bladen, dura ace cranks en zonder shifters+voorderrie mijn bike weer wat lichter moet worden. Om te testen, wat voor methode zouden jullie adviseren om de ketting op het blad te laten liggen? Eerdere posts adviseren chain guides, maar ik vraag me af of die plastic omhulses die je vaak op trekking-bikes ziet niet ook een goede, lichte en goedkope optie zijn? En wat gebruiken crossers precies als ze met 1 kettingblad rijden? Nog andere tips/aanmerkingen zijn meer dan welkom!
je dura ace op je mtb zou best eens een TE kleine Q kunnen opleveren
Ik heb daar ooit ook nog eens naar zitten kijken maar zelfs met een betrekkelijk kleine blad op de buitenring plaats kwam het geheel te veel naar binnen en zaagde tandblad in mijn chainstay. nou kan het zijn dat jij meer ruimte hebt of je kan het oplossen met een langere as ik had mijn pogingen op den duur gestaakt. ben erg benieuwd of het gaat lukken.
OT zou dit niet werken? eentje uit de oude doos maar vlgs mij een nette:

OT zou dit niet werken? eentje uit de oude doos maar vlgs mij een nette:
WAT JE MOEDER?! // www.singlespeed.nl/forum // touch the SKY.... give them HELL
-
Meestal schutbladen, bv van TA of Salsa (http://www.salsacycles.com/chainrings.html). Ofwel dubbele, dus binnen en buiten, ofwel met zo'n dingetje als hierboven al genoemd wordt aan je zitbuis. CX lijkt iets minder gevoelig voor afvallende kettingen dan mtb, want je hebt echt bijna altijd druk op de pedalen.tbonez schreef:Hoi,
En wat gebruiken crossers precies als ze met 1 kettingblad rijden?