[nieuws] Zoetermeer wil.... méér...

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
DeKerfs
[nieuws] Zoetermeer wil.... méér...

Bericht door DeKerfs » ma jun 22, 2009 7:43 pm

Over iets meer dan twee weken zal in Zoetermeer het Europees kampioenschap cross country en trial plaats vinden. Zoetermeer is geen onbekende locatie voor zowel Nederlandse coureurs als coureurs uit de ons omliggende landen. Al drie keer werd er in Zoetermeer om de nationale titel gestreden en was het parcours rond Snowworld in het Buytenpark het strijdtoneel voor het Benelux kampioenschap.

Zoetermeer wil echter méér. Zo bleek althans uit de uitspraak van sportwethouder Frans Muijzers. De gemeente wil in de nabije toekomst namelijk het wereldkampioenschap organiseren! Komende zomer staat van 9 tot en met 12 juli het Europees kampioenschap op het programma. ,,Maar als een EK kan, dan moet een WK ook kunnen'', aldus Muijzers tijdens een persconferentie. Martin Pieterse, organisator van de voorbije kampioenschappen; ,,We hebben hier driemaal het NK en vorig jaar het Benelux kampioenschap gehouden. Het EK komende juli zal een nieuw hoogtepunt zijn. Maar we hebben ooit de steun van de gemeente gekregen met de voorwaarde dat we ambitieus moeten zijn. Als de wethouder zegt een WK te willen, dan gaan we daar zeker aan werken.''

Op weg naar een WK in Nederland wil de organisatie echter eerst proberen een wereldbeker naar Nederland te halen. Tot nu toe vonden bij alle WK's de wedstrijden in alle disciplines plaats op één locatie. De UCI heeft twee jaar geleden echter aangegeven dat de kampioenschappen ook per verschillende discipline georganiseerd kunnen worden. Dat opent deuren en dus mogelijkheden voor landen als Nederland en België om in elk geval een WK cross country en eventueel 4-Cross te organiseren.

Afbeelding

Bron en foto: Marcel Slagman/Wieler Magazine

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jun 23, 2009 8:05 am

WK xc in Zoetemeer, het WK 4x in Utrecht, klinkt als muziek in de oren.

JeroenK

Bericht door JeroenK » di jun 23, 2009 9:09 am

Jurriaan schreef:WK xc in Zoetemeer, het WK 4x in Utrecht, klinkt als muziek in de oren.
Mwoah... WK XC in Zoetermeer... Niet echt een WK waardig rondje. Prima dat ze de ambitie hebben, maar in dit geval gaat het wat mij betreft tegen de spirit van het mountainbiken in. Een minimale hoeveelheid klimmen en bruut afdalen zou er op een WK toch zeker in moeten zitten.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di jun 23, 2009 3:06 pm

Het is wel degelijk een goede locatie voor een wk. Goede bereikbaarheid en alles is lekker overzichtelijk. Een wk hoeft toch niet te bestaan uit 1 lange klim aan de ene kant van een berg en een lange afdaling aan de andere kant? Ik zie het wel kunnen.

(Moet alleen dan wel ff regelen dat we gewoon de Sweettrails op kunnen. Of ff een leuke demo-optie? 8) )

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di jun 23, 2009 3:08 pm

JeroenK schreef:
Jurriaan schreef:WK xc in Zoetemeer, het WK 4x in Utrecht, klinkt als muziek in de oren.
Mwoah... WK XC in Zoetermeer... Niet echt een WK waardig rondje. Prima dat ze de ambitie hebben, maar in dit geval gaat het wat mij betreft tegen de spirit van het mountainbiken in. Een minimale hoeveelheid klimmen en bruut afdalen zou er op een WK toch zeker in moeten zitten.
Of een nieuwe 4X in Z'meer :o

mechanicien

Bericht door mechanicien » di jun 23, 2009 8:07 pm

sherlock schreef:Het is wel degelijk een goede locatie voor een wk. Goede bereikbaarheid en alles is lekker overzichtelijk. Een wk hoeft toch niet te bestaan uit 1 lange klim aan de ene kant van een berg en een lange afdaling aan de andere kant? Ik zie het wel kunnen.
Goede lokatie misschien wel, WK waardig parkoers voor gene ene meter. Op een wk starten de beste van elk land. Bij elkaar de internationale top op xc gebied. Moet je ook een parkoers hebben wat daar aan voldoet. Dus zowel fysiek als technisch een echte uitdaging bieden. Dit rondje wat ze nu hebben is nauwelijks een technische uitdaging. Fysiek misschien zwaar, maar dan alleen omdat ze tig chicanes bouwen zodat je elk klimmetje vanuit stil staand op moet rijden.... En hedendaagse xc wk parkoersen bestaan zeker niet uit 1 klim + afdaling.
Places you have to ride:
Whistler
Finale ligure
Are bikepark

YuriS

Bericht door YuriS » di jun 23, 2009 8:37 pm

Laat ze eerst is goede bewijzering aanleggen zodat het iets minder een speurtocht wordt !!

mateis

Bericht door mateis » wo jun 24, 2009 8:15 am

Ik zie niet hoe dat laatste van invloed is op de organisatie van wedstrijden, eigenlijk.

Voor het EK wordt met wat kunstmatige minisprongetjes (aan de top van een klim?) al getracht het iets spectaculairder te maken allemaal. Die dingetjes liggen althans al een tijdje in het parcours. Als ze dat doorzetten en nog wat oppompen is er best wat te doen. Het blijft daarnaast een superfysiek rondje natuurlijk, hoe kunstmatig het allemaal ook is. En een race is een race, dus de besten komen toch wel bovendrijven.

Aangezien ik bij het EK niet kan zijn, lijkt een WB me hartstikke mooi binnenkort. :D

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » ma jun 29, 2009 2:17 pm

WB of WK op dit parcours lijkt me treurig. Alle respect voor de organisatoren en de plannen, maar ik vind wel dat een mountainbike wedstrijden op dit niveau moeten voldoen aan minimale parcours eisen qua lengte, hoogte verschil en technische moeilijkheids graad.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » vr jul 03, 2009 4:55 pm

WK xc in Zoetemeer, het WK 4x in Groningen, klinkt als muziek in de oren.

Hehe...

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo jul 12, 2009 6:52 pm

Als het niet aan het parcours zou liggen dan ligt het wel aan de massale toeschouwer aantallen...NOT! Of het weer.

Plaats reactie