[nieuws] Focus' nieuwe focus

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Focus' nieuwe focus

Bericht door DeKerfs » wo aug 26, 2009 4:46 pm

Tegenwoordig hoor je er als merk niet meer bij als je geen carbon frames in je programma hebt zitten. De ingezette trend van lichtgewicht carbon cross country hardtails en full suspensions werd door de grote jongens als eerste gebruikt om te laten zien wat men aan engineering skills en technieken in huis had. De kleinere merken waren genoodzaakt creatief te 'shoppen' om toch met de trend mee te kunnen gaan, zonder dat er veel extra ontwikkelingskosten en -tijd verspild zouden worden. Dit had als gevolg dat de echt vooraanstaande technieken en hoogstaande details aan de grote jongens voorbehouden bleven. Het tij lijkt nu te keren, want ook de kleinere merken komen nu met unieke carbon frames op de markt, met technieken en details die zich kunnen meten aan die van de 'grote' jongens.

New Raven
Met de introductie van het voor modeljaar 2010 compleet vernieuwde Raven frame ontspringt Focus duidelijk de weinig uitbundige dans van de grijze meute, waarbij veelal enkel details als de dropouts verschillend leken. De nieuwe Raven frames kenmerken zich door een geheel nieuw design waarbij enkele unieke details duidelijk opvallen.

Afbeelding

De balhoofdsbuis is conisch gevormd voor een optimaal stijfheidsgevoel aan het stuur en een ten opzichte van zijn voorganger sterker aflopende bovenbuis. Carbon geeft de mogelijkheid om de buisvormen te optimaliseren naar gelang de belasting. Zo is de onderbuis rond noch ovaal, maar heeft een subtiele tussenvorm. De overgang tussen deze vormen wordt op elke hoek gevormd door een intern buisje dat wezenlijk stijfheid toevoegt aan het geheel en daarnaast dienst doet als interne geleider van schakelkabels én remleiding. Ook zien we dat Focus de nieuwe standaarden als BB30 voor de trapaslagers en postmount voor de schijfrembevestiging omarmt. Door de remklauw te verplaatsen naar de sterkere liggende vork, wordt niet alleen constructietechnisch een logische stap gezet, maar kan de staande vork significant lichter worden geconstrueerd. Focus noemt dit 'Elbowed Comfort Rearstays', wat direct vertaald zou worden in méér comfort voor de berijder. In plaats van aluminium dropouts ín of óm de carbon staande en liggende achtervorken zijn ze bij de Raven volledig uit carbon.

Afbeelding

Hoewel de interne kabelgeleiding aan de binnenkant met aluminium is versterkt voor een betere geleiding van de kabels en hiermee 40 gram gewicht toevoegt, blijft het topmodel uit high modulus carbon nog net onder de kilo-grens, met een gewicht van 990 gram voor een medium framemaat. De Raven Pro, Raven Expert en de 'instap' Raven krijgen een frame dat 100 gram meer weegt door een iets andere lay-up van de carbonvezels. Daardoor zijn zij echter een stuk goedkoper.

Afbeelding

Alle nieuwe Raven frames zijn uitgevoerd met een tweevoudige montageplaats voor de remklauw, waardoor het mogelijk is om zelfs een 180 millimeter schijf te monteren zonder behulp van adapters. De achtervork biedt daarbij ruimte aan banden tot 2.4" met nog steeds voldoende moddervrijheid. Het topmodel, de Raven Extreme, met het lichtste high modulus carbon frame wordt leverbaar als complete fiets met een SRAM XX groep, inclusief de RockShox SID XX WC en DT Swiss XRC 1350 carbon wielset. En hoewel vrijwel alle high-end carbon frames tegenwoordig een zelfde kleurenpatroon hebben, laat Focus zien dat er nog steeds variaties te bedenken zijn op dit zwart-rood-wit thema.

Afbeelding

De Raven Pro krijgt een RockShox SID Race en een SRAM X.O afmontage mee, terwijl de Raven Expert en Raven met respectievelijk een RockShox Reba SL en een Magura Durin Race en XT groep worden afgemonteerd.

Prijzen
Raven Extreme : €5.999,00
Raven Pro : €3.099,00
Raven Expert : €2.599,00
Raven : €2.199,00

Project
Naast een grondige opfrisbeurt van de 140 millimeter Thunder full suspension frames - zij krijgen een nieuw veerconcept - wordt het programma voor 2010 verder aangevuld met de nieuwe 'Project' serie. Deze serie maakt gebruik van hetzelfde nieuwe 'Knuckle Box' veersysteem, maar hebben 10 millimeter meer veerweg. De Project wordt door Focus gepositioneerd als 'een rasechte enduro fiets met het uithoudingsvermogen van een all-mountain'. De aluminium Project frames zijn opgetrokken uit geometisch geoptimaliseerde buisprofielen en hebben een conische balhoofdsbuis voor de 1.5"-1 1/8" vorkbuizen. De scharnierpunten van het veersysteem zijn uitgevoerd met onderhoudsvrije maar nastelbare lageringen. De vorig jaar geïntroduceerde SRAM Hammerschmidt cranks vinden hun plaats in dit segment en de Project is dan ook voorzien voor de juiste passing voor dit cranksysteem.

Afbeelding

Overigens is enkel de Project 1.0, het topmodel van de serie, voorzien van deze Hammerschmidt cranks. Verder krijgt deze fiets een Fox Talas FIT RC2 vork met 160 millimeter en een Float RP23 Air mee. De Project 2.0 is voorzien van een Fox Talas FIT RL met 150 millimeter veerweg, eveneens een Float RP23 Air achterdemper en een SRAM X.O/X.9 afmontage. De hekkensluiter, de Project 3.0, wordt afgemonteerd met een RockShox Revelation Race RL U-turn met 150 millimeter veerweg, een RockShox Monarch 3.3 demper en een mix van SRAM X.9 en X.7 componenten.

Prijzen
Project 1.0: €5.999,00
Project 2.0: €3.499,00
Project 3.0: €2.499,00

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Re: [nieuws] Focus' nieuwe focus

Bericht door De Lars Cuevas » wo aug 26, 2009 5:17 pm

DeKerfs schreef:Alle nieuwe Raven frames zijn uitgevoerd met een tweevoudige montageplaats voor de remklauw, waardoor het mogelijk is om zelfs een 180 millimeter schijf te monteren zonder behulp van adapters.
Heeft iemand enig idee hoe dit werkt?

Ik vind het een mooi frame, met slimme details!
Laatst gewijzigd door De Lars Cuevas op wo aug 26, 2009 5:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re: [nieuws] Focus' nieuwe focus

Bericht door DeKerfs » wo aug 26, 2009 5:23 pm

De Lars Cuevas schreef:
DeKerfs schreef:Alle nieuwe Raven frames zijn uitgevoerd met een tweevoudige montageplaats voor de remklauw, waardoor het mogelijk is om zelfs een 180 millimeter schijf te monteren zonder behulp van adapters.
Afbeelding
Heeft iemand enig idee hoe dit werkt?

Ik vind het een mooi frame, met slimme details!
Zie hier nog een close-up;

de postmounts zijn simpelweg voorzien van 2 posities.

Afbeelding

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo aug 26, 2009 5:57 pm

De frames zijn welicht prima in orde en daar heeft men flink in de buidel getast.....wat ten kostte ging van de fotografie..............of zijn dit cheap & nasty pics gemaakt op de Eurobike?

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

jeff_chumba
Berichten:52
Lid geworden op:wo nov 05, 2008 7:34 pm

Bericht door jeff_chumba » wo aug 26, 2009 6:52 pm

BOSS schreef:De frames zijn welicht prima in orde en daar heeft men flink in de buidel getast.....wat ten kostte ging van de fotografie..............of zijn dit cheap & nasty pics gemaakt op de Eurobike?

dussssssss©
Dealershow/meeting lijkt me, Eurobike moet nog komen namelijk.


Carbon hardtail frame ziet er goed uit, alleen de grafiek/decals zijn niet echt van deze tijd vind ik. Oogt te cheap

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » wo aug 26, 2009 8:11 pm

Focus is weer lekker bezig,vooral die fully is schitterend :) .
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo aug 26, 2009 10:50 pm

BOSS schreef:De frames zijn welicht prima in orde en daar heeft men flink in de buidel getast.....wat ten kostte ging van de fotografie..............of zijn dit cheap & nasty pics gemaakt op de Eurobike?

dussssssss©
Cheap & nasty deze keer (door derden).

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » do aug 27, 2009 10:12 am

Zow... Da's echt wel een mooi hardtailframe, zeg. Verschil van dag en nacht met wat nu in de catalogus staat en met idd mooie details.

Kabel- EN leidinggeleiding ( :) ) binnendoor vind ik erg mooi, zou mij het potentiele extra gedoe wel waard zijn.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do aug 27, 2009 10:42 am

dat houd dus ook in dat de remleiding door het frame gaat met dan de nippels in het balhoofd geschroefd ? die er bij t BB weer uitkomen//..
(dat zijn wel 2x zoveel nippels )

hoe bedenk je het :shock:

de eerste XC bike die mij stil krijgt.. effies dan iig ;)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do aug 27, 2009 10:56 am

cyberhawk schreef:dat houd dus ook in dat de remleiding door het frame gaat met dan de nippels in het balhoofd geschroefd ? die er bij t BB weer uitkomen//..
(dat zijn wel 2x zoveel nippels )
De hele leiding gaat door het frame. Dus je sluit de leiding niet aan aan het frame en laat de olie dus niet rechtstreeks door het buisje lopen.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do aug 27, 2009 11:11 am

heh jammer :(

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » do aug 27, 2009 3:12 pm

Dat is nou echt helemaal niet jammer als je het mij vraagt...

Dit is juist simpel en sensible (zeer vrije speling op de slogan van een of ander electronicamerk).

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do aug 27, 2009 4:02 pm

mateis schreef:Dat is nou echt helemaal niet jammer als je het mij vraagt...

Dit is juist simpel en sensible (zeer vrije speling op de slogan van een of ander electronicamerk).
Het wordt onderhand wel tijd voor een nieuwe slogan, want het 'laten we het maar beter maken' is ook alweer een tijdje geleden... al heeft de ontslagronde in die tijd, de slogan niet veel goed gedaan ;)

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » do aug 27, 2009 6:15 pm

Kabels door het frame ben ik niet echt fan van,mag misschien voor een mooiere afwerking zorgen.Maar als je leidingen en kabels wilt vervangen/monteren is het een rot klus :( .
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » do aug 27, 2009 7:45 pm

dit vind ik toch een van de mooiste carbonnen fietsen op dit moment, 2jaar geleden zag het er allemaal niet uit vond ik die frames waren veelste log en lomp

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » do aug 27, 2009 8:36 pm

Trekrules schreef:Kabels door het frame ben ik niet echt fan van,mag misschien voor een mooiere afwerking zorgen.Maar als je leidingen en kabels wilt vervangen/monteren is het een rot klus :( .
Zoals de section-cut laat zien van de onderbuis lijkt het mij juist een vrij simpele klus eigenlijk aangezien de aluminium kabelgeleiding zelfs netto in het product mee gelamineerd word 8) . As it should be en niets meer aan toe te voegen lijkt me. Dit is de meest elegante manier van interne kabelgelijding die ik ooit gezien heb, ook al omdat hiermee, wellicht marginaal, de framestijfheid verhoogd word en omdat de binnenkabel bij het verwisselen ervan niet tegen interne strubbelingen loopt hehe.

Plaats reactie