[nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof?

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof?

Bericht door DeKerfs » ma sep 14, 2009 7:25 pm

Het WK mountainbike net achter de rug, de laatste manche in de wereld beker mountainbike moet nog verreden worden en de cyclocrossers trekken het veld alweer in. Afgelopen zondag werd het cross-seizoen geopend met de Steenbergcross in het Belgische Erpe-Mere. Deze cross werd met een solo gewonnen door de begin dit jaar gekroonde Wereld Kampioen Niels Albert.

Afbeelding

Opzich niet echt iets speciaals aan een dergelijke zege van de Wereld Kampioen. Iets meer opzienbarend was echter wel dat Alberts fiets voorzien was van Shimano's elektronische schakelgroep, Dura Ace Di2. Eigenlijk is zelfs dat niet eens zo heel verwonderlijk. Immers, met het weer van de voorbije weken was de eerste cross nauwelijks zwaarder voor het materiaal dan een gewone wegkoers. Navraag bij Shimano leert ons echter dat dit niet bij een enkele cross zal blijven. Net als collega´s en concurrenten Sven Nijs en Lars Boom, zal Albert de komende maanden de Di2 groep uitvoerig in het veld blijven gebruiken en worden de componenten dus niet verwisselt voor de mechanische evenknieën van het Dura Ace label zodra de eerste spat modder zich toont! "Regen, modder, kou, sneeuw en dergelijke zijn geen probleem voor het Di2 systeem!", aldus de zegsman van Shimano Benelux.

Bij de introductie van deze elektrisch schakelende groep, waarbij slechts een elektrokabeltje de shifter verbindt met de derailleur, was menigeen sceptisch. Men zag het als een leuke gadget, maar de meerwaarde was niet voor iedereen duidelijk. Het systeem schakelt echter zéér snel en misschien nog wel belangrijker; het schakelt vooral én altijd zéér doeltreffend en met zeer geringe inspanning.

Met deze stap lijkt Shimano een sterk signaal af te willen geven aan zij die nog twijfelden over de duurzaamheid en werkbaarheid van het systeem onder minder goede omstandigheden. 'Minder' kan in deze gewoon vervangen worden door 'extreem slecht', aangezien menig winterseizoen de nodige regen en dus modder kent. Daarbij worden de fietsen tijdens de wedstrijd op een snelle manier -met de hogedrukspuit- gereinigd in de wisselzone. Een dergelijke modderdoop zal zelfs de grootste critici moeten overtuigen dat elektrisch schakelen wel degelijk een toekomst heeft...

... en dus niet eens exclusief voor op de weg! Misschien is het daarbij ook wel het ultieme bewijs dat elektrisch schakelen ook off-road een plaats kan hebben en het dus tijd is voor een in 2011 te introduceren XTR Di2 groepset?

Afbeelding

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » ma sep 14, 2009 8:19 pm

Leuk stukje, super die Di2 als het in de cross werkt dan zeker op de weg!

Ik heb helemaal weer zin in het CX seizoen (op de bank dan he!)

Zijn er al schijfremmen gespot? Want dat mag vanaf dit jaar toch?

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Re: [nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof?

Bericht door De Lars Cuevas » ma sep 14, 2009 8:25 pm

Afgelopen winter reed productmanager Peter Achternaamevenvergeten van Shimano Benelux ook al toertochten met DI2 op de zijn crosser. Pretester :)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma sep 14, 2009 8:36 pm

dader schreef: Zijn er al schijfremmen gespot? Want dat mag vanaf dit jaar toch?
Is dat zo?

UCIs regelementen met een revisie van 01.07.2009:
UCI schreef: 1.3.025
Freewheels, multiple gears and brakes are not permitted for use on the track during competition or
training.

Disc brakes are forbidden in cyclo-cross training and competition.
For races on the road and cyclo-cross, the use of fixed sprocket is forbidden: a
braking system that acts on both wheels is required.

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » ma sep 14, 2009 8:39 pm

Mmm ok, ik had het vorig jaar gehoord van de VRT verslaggever misschien was het een gerucht.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma sep 14, 2009 8:43 pm

dader schreef:Mmm ok, ik had het vorig jaar gehoord van de VRT verslaggever misschien was het een gerucht.
Vooralsnog dus nog wel ja.

Daarbij; remmen op een CX... dat is ook overrated... die dingen dienen alleen als accessoire... 8)

Zonder dolle; juist door het feit dat ze vaak niet denderend remmen, wordt feitelijk al gedwongen harder de bochten te rijden dan je wellicht zou doen... dáár begint de kick.. Voor mij althans wél :)

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re: [nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof?

Bericht door Steelboy » ma sep 14, 2009 9:47 pm

De Lars Cuevas schreef:Afgelopen winter reed productmanager Peter Achternaamevenvergeten van Shimano Benelux
Peter Tweemeter!

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Re: [nieuws] Shimano DuraAce Di2 modderproof?

Bericht door Tall Boy Bram » di sep 15, 2009 6:22 am

Steelboy schreef:
De Lars Cuevas schreef:Afgelopen winter reed productmanager Peter Achternaamevenvergeten van Shimano Benelux
Peter Tweemeter!
Peter Kraaienvanger (ex-Snel Tweewielers)

TBB

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di sep 15, 2009 8:13 am

DeKerfs schreef: Daarbij; remmen op een CX... dat is ook overrated... die dingen dienen alleen als accessoire... 8)

Zonder dolle; juist door het feit dat ze vaak niet denderend remmen, wordt feitelijk al gedwongen harder de bochten te rijden dan je wellicht zou doen... dáár begint de kick.. Voor mij althans wél :)
Echt? Als ik crosswedstrijdjes rij, heb ik voordeel van mijn mini-v voor. Ik kan gewoon later remmen en kan met veel meer zelfvertrouwen rijden (dat is voor veel roadies ook al een behoorlijk probleem in de modder) . En ook bij stoplichten trouwens. :shock: En ik hoef niet elke rit mijn blokken bij te stellen om die vreselijke brakechatter te overwinnen.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di sep 15, 2009 8:18 am

mateis schreef:
DeKerfs schreef: Daarbij; remmen op een CX... dat is ook overrated... die dingen dienen alleen als accessoire... 8)

Zonder dolle; juist door het feit dat ze vaak niet denderend remmen, wordt feitelijk al gedwongen harder de bochten te rijden dan je wellicht zou doen... dáár begint de kick.. Voor mij althans wél :)
Echt? Als ik crosswedstrijdjes rij, heb ik voordeel van mijn mini-v voor. Ik kan gewoon later remmen en kan met veel meer zelfvertrouwen rijden (dat is voor veel roadies ook al een behoorlijk probleem in de modder) . En ook bij stoplichten trouwens. :shock: En ik hoef niet elke rit mijn blokken bij te stellen om die vreselijke brakechatter te overwinnen.

Zie daar ook het verschil tussen jou en mij; ik rij geen CX wedstrijden... want inderdaad... onder race omstandigheden wil je zeker wel rempower hebben, of in elk geval weten dat ze het doen wanneer het er echt op aan komt.

:)

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di sep 15, 2009 10:36 am

Mind you, mijn crosser wordt 85% van de tijd op de weg gebruikt... Daar zijn die remmen eigenlijk nog veel belangrijker.

On topic: mooi dat men dat spul in serieus zware omstandigheden wil testen. Die bagger is tot daar aan toe, maar constante blootstelling aan de hogedrukspuit. Brrr...

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » di sep 15, 2009 2:06 pm

XTR Di2? Dat i.c.m. een Cannondale/ Headshox Lefty ELO en je best al verplicht om tijdens je marathon naast een biba een extra accu-pack mee te zeulen.

Hoeveel weegt het trouwens? Accu en motortjes bij de derailleurs lijken me niet lichter dan een conventioneel schakelsysteem, al win je natuurlijk wel wat in de shifters. Maar Sram (RED) heeft al laten zien dat die ook niet zwaar hoeven te zijn.

Ik ben benieuwd..

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » di sep 15, 2009 3:10 pm

heel zwaar off-topic:
mateis schreef:Als ik crosswedstrijdjes rij, heb ik voordeel van mijn mini-v. Ik kan gewoon later remmen
Zonder enige cross ervaring, én met flinke vooroordelen, zeg ik: jij snapt het tenminste en kiest voor iets dat remt ipv schreeuwt.
Lopen mini-V's werkelijk sneller vol in de modder of kiezen "echte" crossers voor die schijtcanti's "omdat we dat altijd al doen en remmen voor mietjes is"?

Ik zie het ook in de tandemsport: Veel renners rijden met canti's, omdat (naast dat op veel racetandems geen wegremmen passen) je sneller een wiel wisselt dan met V's.
Ik loop regelmatig te schelden als ik op een cantitandem piloteer en nauwelijks kan remmen.
Mijn wegtandem (die nauwelijks races ziet) heeft V's met achter een umlenker, en voor... niet. DAT remt pas hard :-) Maar miniV's zou ik graag eens proberen!

en nog wat: Shimano zou veel crossers een plezier doen door een toppull derrie op ultegra niveau te maken. Dat ipv dat debiele rolletje op de staande buis...

back on topic: Shimano gelooft zeker in DI2, dat blijkt wel

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » di sep 15, 2009 4:04 pm

De Lars Cuevas schreef:
en nog wat: Shimano zou veel crossers een plezier doen door een toppull derrie op ultegra niveau te maken. Dat ipv dat debiele rolletje op de staande buis...
maak je hem toch lekker zelf:Speen

zelf even naar product klikken, het forum krijgt de hik van de complete link met sterretjes
/Marten

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » di sep 15, 2009 6:09 pm

De Lars Cuevas schreef: Lopen mini-V's werkelijk sneller vol in de modder of kiezen "echte" crossers voor die schijtcanti's "omdat we dat altijd al doen en remmen voor mietjes is"?
Het antwoord op de eerste vraag is "ja", op basis van mijn eigen ervaring. Ik heb op natte crossparcoursen gereden, waarbij binnen no time de remmen vol liepen met een gras/klei mix. Woerden was zo'n parcours (Kiona kreeg na afloop met de handen het wiel nauwelijks rond :cry:) en als je op bijvoorbeeld het Rijswijk MTB parcours zou crossen in de nattigheid, dan zou je hetzelfde krijgen.

Als je geen reservefiets en een mannetje om schoon te spuiten in de pits hebt, dan ben je blij als je remmen zo veel mogelijk clearance hebben. Low profile canti's hebben daarmee een flink voordeel ten opzichte van normale canti's of min-V's.

Op de 2e vraag is de vraag ook ja. Misschien nog wel meer dan bij mountainbikers bestaat het cross volk uit een deel dat klakkeloos rijdt op wat gebruikelijk is. Dat gezegd: Als je met de wat intelligentere en meer ervaren crosser praat, dan weten ze vaak zeer legitieme redenen te noemen, waarom ze bepaalde spullen gebruiken. Het is ook een beetje typisch voor mountainbikers om anders te willen zijn en tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Da's niet altijd terecht: Sommige typische cross maniertjes zijn erg zinnig. Sommige ook niet, zoals alleen in de wedstrijd een helm dragen :ban:.

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » di sep 15, 2009 7:01 pm

Speen ken ik, mooie oplossing!
JeroenK schreef:Het antwoord op de eerste vraag is "ja", op basis van mijn eigen ervaring.
oké, duidelijk. Reden te meer om geen crosser te kopen. Ik heb echt een schijthekel aan een fiets zonder fatsoenlijke remmen. :D

Gaat het schijfverbod overigens werkelijk verdwijnen? Mooie gelegenheid voor Shimano om wat cross-specifieke onderdelen te ontwerpen. Maar de markt zal er waarschijnlikjk wel te klein voor zijn.

Hebben er hier al veel mensen rijervaring met DI2, trouwens? Of zelfs al zo'n fiets thuis aan het stopcontact staan?

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di sep 15, 2009 7:29 pm

Ik rij alleen voor met een mini-V, achter met zo'n low-profile Tektro die momenteel eerste montage heeel populair is (CR720; prachtig hard drukpunt maar weinig remkracht).

Mijn antwoord is: 'Nee, die voorrem loopt helemaal niet vol.' :shock:

Vorig jaar Honselersdijk in de goorste omstandigheden denkbaar ermee gereden. Die klei daar is supervies en er zit altijd lang gras doorheen (mijn achterderailleur kwam daar zo vol zooi te zitten dat er iets misging en ie afbrak... :cry: ) De remmen liepen mooi vrij. Voorrem is echt geen punt, de afstand tussen blokken en velg is bij mij ook een stukkie groter dan op de mtb. Rest van het cross-seizoen ook geen problemen mee gehad. Het mooie is de prima remkracht en zeker ook de gegarandeerde chattervrijheid, ook bij net iets minder perfect afgestelde blokken (bv na een half uur moddercrosse en slijtage).

Ik sluit me vwb crossers, mtbers en (anti-)kuddegedrag helemaal aan bij Jeroen. Daarom overweeg ik dit jaar singlering met zo'n stomme MRP-chainguide. :D

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » di sep 15, 2009 7:38 pm

mateis schreef: Ik sluit me vwb crossers, mtbers en (anti-)kuddegedrag helemaal aan bij Jeroen. Daarom overweeg ik dit jaar singlering met zo'n stomme MRP-chainguide. :D
Die wil echt iedereen he :lol:. Gaat nog wel even duren voordat ze leverbaar zijn denk ik.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di sep 15, 2009 7:55 pm

Gène schreef:XTR Di2? Dat i.c.m. een Cannondale/ Headshox Lefty ELO en je best al verplicht om tijdens je marathon naast een biba een extra accu-pack mee te zeulen.

Hoeveel weegt het trouwens? Accu en motortjes bij de derailleurs lijken me niet lichter dan een conventioneel schakelsysteem
Misschien als je discolampen op je ELO aansluit, anders lijkt het mee te vallen. :D

'High mileage riders will likely only have to charge their Di2 batteries once a month or so'

'In comparison to the 7900 mechanical analogue, Di2 only adds about 50g by our measurements - right in line with Shimano's claims.'

check: http://www.cyclingnews.com/features/clo ... ansmission. Toegegeven - James Huang is misschien niet meer de perfecte onafhankelijke Angry Asian van vroeger, maar hij blijft een competent tester met prima oog voor de belangrijke zaken.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di sep 15, 2009 8:00 pm

mateis schreef:
Ik sluit me vwb crossers, mtbers en (anti-)kuddegedrag helemaal aan bij Jeroen. Daarom overweeg ik dit jaar singlering met zo'n stomme MRP-chainguide. :D

Singlering is zóóó 1997....

Afbeelding

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di sep 15, 2009 8:09 pm

Ja maar een Cháinguide... Dát is weer iets hélemaal nieuws, natuurlijk. ;)

Mooie fietsje op die foto trouwens, sprankelende kleurtjes!

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » di sep 15, 2009 8:25 pm

Wat is singlering?

edit: Ow gewoon 1x9 zie ik, MRP wat dacht je van Paul?

http://www.paulcomp.com/chainkeeper.html

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » di sep 15, 2009 8:42 pm

Iemand al gedacht aan de Tijdritversie van de Di2 monteren op zijn mountainbike?

moet zeker mogelijk zijn..

kooz

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di sep 15, 2009 8:51 pm

kooz schreef:Iemand al gedacht aan de Tijdritversie van de Di2 monteren op zijn mountainbike?

moet zeker mogelijk zijn..

kooz
Yep. Moet op Google ook al wel e.e.a. over te vinden zijn. Op EuroBike stond er schijnbaar iets met een dergelijke setup, ben hem zelf echter niet tegen gekomen.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di sep 15, 2009 9:51 pm

wtf!!!!
900 dollar voor een achterderailleur?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie